Oplichtster ... ?? Waar zou ik melding kunnen doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Oplichtster ... ?? Waar zou ik melding kunnen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:51

Maar nog steeds is er geen naam genoemd en weet het gros hier niet over wie/wat/waar het gaat.
Uit eerste hand mag je wel namen noemen, zo behoed je meerdere mensen van een bepaald personage.

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:43

Het betreft hier een dame die al enige jaren wrakke paarden wat oppoetst en met de mooiste verhalen en halve info weer in de handel gooit. Wij hebben inmiddels al een stuk of 10 aliassen opgespoord als het er niet meer zijn, die steeds weer van marktplaats en bokt geweerd worden en dan komt ze weer met een nieuwe. Ze "opereert" in haar berichtgeving vanuit Eemnes, Baarn, Nederhorst den Berg of Eemnes. Dit wisselt steeds. Ze is gewoon niet eerlijk over de afkomst en de conditie van de paarden. Ze weet wat de paarden mankeren maar geeft dat bij de verkoop niet aan. Daarnaast verkoopt ze ontzettend veel tweedehands zadels, waarbij we een groot vermoeden hebben dat deze gejat zijn, hoe kom je anders aan zulke grote aantallen tweedehands zadels.
Ik vind het lastig of ik haar met naam en toenaam hier moet melden?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:47

Ik zie hier op bokt zelfs bokkers onder valse voorwendselen paarden te koop aanbieden. De koper heeft zelf de plicht een paard te keuren.

Als je meent dat het gestolen zadels zijn waarom ben je dan nog niet naar de politie geweest?

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:06

Tuurlijk heb je zelf een onderzoeksplicht als je wat koopt, maar dan nog vind ik dat zulke mensen gestopt moeten worden. Het lijkt haast of je het goedkeurt? Eigen schuld dikke bult als je niet goed oplet? Ben ik niet helemaal met je eens.
Wat betreft politie: dat traject zijn we al in, zowel politie (lastig om te bewijzen) als belastingdienst. Hoop dat dat zijn vruchten zal afwerpen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:23

Je hebt inderdaad onderzoeksplicht, maar dan nog kun je op een walgelijke wijze belazerd worden! Ik kan er over meepraten! Ik mag hier geen naam noemen, maar mevrouw is hier zeer actief (geweest) op Bokt en ook MP.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:46

Het maakt mij weinig uit wat de verkopende partij allemaal verteld over het paard. Ik geloof alleen het paard zelf, mooie verhalen zijn gemakkelijk op te hangen door de verkoper, maar het paard liegt niet.
Paardenhandel is bij teveel mensen gebaseerd op emotie, daar wordt natuurlijk gebruik van gemaakt door verkopers. Kijk liever naar feiten, is het paard gezond en recht van lijf en leden, zijn er kloppende papieren, hoe reageert het paard in de omgang, allemaal vrij simpel te controleren zaken. Als dat niet goed is, ga je naar een ander, moeilijker is het niet. Duivel
Vergelijk het maar met die "auto die van een oud vrouwtje was en altijd binnen heeft gestaan", wie gelooft dat verhaal nog van een autohandelaar? (enne, de auto's waarvan het waar is, moet je ook laten staan, is een collega van me achtergekomen......)

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:51

Helemaal gelijk in, alleen de vergelijking met een autohandelaar gaat niet helemaal op, omdat je in dit geval niet weet dat je met een handelaar te maken hebt! Zo profileert ze zich absoluut niet en dat blijkt ook totaal niet uit de zeer "ontroerende" teksten die ze bij haar advertenties zet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:54

Dan opereert ze dus vanuit mijn buurt, lekker dan.....
Triest voor de mensen die er in trappen en nog triester voor de paarden....

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:55

Waratje: zo zwart wit is het allemaal helaas niet....de boeven hebben geen zwart-wit gestreepte pakjes aan....in Hilversum en omstreken heeft die ene boef zelfs een lichtblauwe rijbroek aan!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:57

Combard schreef:
Helemaal gelijk in, alleen de vergelijking met een autohandelaar gaat niet helemaal op, omdat je in dit geval niet weet dat je met een handelaar te maken hebt! Zo profileert ze zich absoluut niet en dat blijkt ook totaal niet uit de zeer "ontroerende" teksten die ze bij haar advertenties zet.

Dat is een gangbare praktijk bij "hobbymatige handelaren". Zoals ik al zei, de verkoper liegt tenzij het paard anders bewijst, of dat nou een particulier is, een hobbymatige handelaar of een fulltime handelaar, maakt niets uit. Als je daar vanuit gaat, wordt je niet zomaar opgelicht.
Enne, hobbymatige autohandelaren kun je ook niet altijd onderscheiden van al dan niet onschuldige particulieren Tong uitsteken

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:58

capraibex70 schreef:
Je hebt inderdaad onderzoeksplicht, maar dan nog kun je op een walgelijke wijze belazerd worden! Ik kan er over meepraten! Ik mag hier geen naam noemen, maar mevrouw is hier zeer actief (geweest) op Bokt en ook MP.

Neem even contact op met de moderators zou ik zeggen.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:13

Dit soort praktijken blijven in stand doordat er een heleboel mensen zijn die hun paard verkopen omdat ie oud is of iets mankeert en zij willen blijven rijden en dus een jong dier aanschaffen. De kans dat die oude paarden niet goed terecht komen is natuurlijk heel erg groot. Niemand zit te wachten op een paard dat alleen maar kost en waar je verder niets of niet veel mee kan en dus worden ze weer doorverkocht met een ander verhaal eraan. Dit soort 'oplichters' zouden een stuk moeilijker aan paarden kunnen komen als je gewoon zelf voor je oude/afgekeurde paard blijft zorgen. Dit is tenminste hoe ik het zie hoor. Zie het om me heen vaak genoeg gebeuren nl.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:00

sanie22 schreef:
Dit soort praktijken blijven in stand doordat er een heleboel mensen zijn die hun paard verkopen omdat ie oud is of iets mankeert en zij willen blijven rijden en dus een jong dier aanschaffen. De kans dat die oude paarden niet goed terecht komen is natuurlijk heel erg groot. Niemand zit te wachten op een paard dat alleen maar kost en waar je verder niets of niet veel mee kan en dus worden ze weer doorverkocht met een ander verhaal eraan. Dit soort 'oplichters' zouden een stuk moeilijker aan paarden kunnen komen als je gewoon zelf voor je oude/afgekeurde paard blijft zorgen. Dit is tenminste hoe ik het zie hoor. Zie het om me heen vaak genoeg gebeuren nl.

Ooit op de paardenmarkt geweest? Daar staat genoeg en die paar oude paarden hebben daar niet echt invloed op.
Belangrijkste punt is en blijft dat hele volksstammen al die "ontroerende verhalen" maar blijven slikken als zoete koek en in katzwijm blijven vallen voor de mooie ogen en het zielige verhaal, i.p.v. objectief blijven kijken naar wat je voor je neus hebt. Simpele zoektocht op Bokt laat je schokkende hoeveelheden van die voorbeelden vinden.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:01

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:06

Peperplant schreef:
PS:
Melding maken van dit soort ongure praktijken kun je doen op de site:

http://www.opgelicht.nu/forum/

Op dit forum kun je alles plaatsen met betrekking tot dit soort misstanden en is informatief voor potentiele kopers.

Edit ow sorry zie dat deze tip al aan je is gegeven Bloos

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:54

in iedere stad of dorp zit wel een paardenhandelaar, die de mooiste verhalen veertellen.
welkom in de wereld van de paardenhandel.
Als je hiertegen in wilt gaan: succes, het zal je de rest van je leven gaan kosten, en ze doen er toch niks aan.

Niet dat ik het ermee eens ben hoe het soms eraan toe gaat, maar het is nou eenmaal zo.

PS: ook de gewone particulier kan heel wat mooie verhalen vertellen, die zijn vaak nog het ergste!!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:34

Ooit een tweedehandse auto gekocht waar een oud dametje ingereden heeft die hem 6 dagen in de week in de garage had staan en op zondag ermee naar haar dochter reed die 12 km verderop woonde?

Als je dan naar het gaspedaal keek was die afgesleten ROFL

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 19:36

Dat zeg ik, die moet je laten staan Tong uitsteken Haha!

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:00

ponyfee schreef:
in iedere stad of dorp zit wel een paardenhandelaar, die de mooiste verhalen veertellen.
welkom in de wereld van de paardenhandel.
Als je hiertegen in wilt gaan: succes, het zal je de rest van je leven gaan kosten, en ze doen er toch niks aan.

Niet dat ik het ermee eens ben hoe het soms eraan toe gaat, maar het is nou eenmaal zo.

PS: ook de gewone particulier kan heel wat mooie verhalen vertellen, die zijn vaak nog het ergste!!!

Ponyfee: heb je helaas heel erg gelijk in Knipoog. Maar scherp blijven, elkaar wat op de hoogte houden en het ze niet al te makkelijk maken kan geen kwaad toch!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:04

Combard schreef:
Ponyfee: heb je helaas heel erg gelijk in Knipoog. Maar scherp blijven, elkaar wat op de hoogte houden en het ze niet al te makkelijk maken kan geen kwaad toch!

Jawel, kan dus wel kwaad. Het zijn vaak persoonlijke ervaringen. Daar kun je als mede bokkers niet altijd doorheen prikken. En zo kan ook een goede handelaar vies zwart gemaakt worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:17

ikke schreef:
sanie22 schreef:

Ooit op de paardenmarkt geweest? Daar staat genoeg en die paar oude paarden hebben daar niet echt invloed op.
Belangrijkste punt is en blijft dat hele volksstammen al die "ontroerende verhalen" maar blijven slikken als zoete koek en in katzwijm blijven vallen voor de mooie ogen en het zielige verhaal, i.p.v. objectief blijven kijken naar wat je voor je neus hebt. Simpele zoektocht op Bokt laat je schokkende hoeveelheden van die voorbeelden vinden.

Daarbij opgeteld willen mensen het liefst zo weinig mogelijk betalen voor de aanschaf.......

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:41

Men heeft het hier over handelaren, maar waar ik het meest op beducht ben zijn juist de particulieren die handelen en zich voordoen als gewone particulier die één paard verkoopt. Als ik bij een handelaar ga kijken naar een paard, ben ik gewaarschuwd en kijk ik goed uit mijn doppen. Nee, de ergste zijn juist degenen die zich voordoen als zijnde particulier, maar ondertussen wel zo'n 10 paarden per jaar verkopen, welke niet met het hele (eerlijke) verhaal verkocht worden.

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:50

Dat zijn inderdaad de ergste! In ieder geval zijn de meningen hier duidelijk verdeeld over wel of geen melding maken!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:08

Slimmerik: sorry dat ik nu pas antwoordt op je post:een en ander is gemeld aan de moderator en onlangs zijn er weer een aantal SA's van mevrouw opgerold.... maar het duurt vast niet lang voor ze weer met iets nieuws verschijnt... zucht.

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:26

Het blauwe rijbroekje duikt vast weer op. Je zou toch denken dat je op deze manier zoveel verdient, dat je wel eens een nieuwe broek kunt kopen! Knipoog