wat nakijken bij aankoop paardenvrachtwagentje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: wat nakijken bij aankoop paardenvrachtwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 07:55

tampa1 schreef:
de bak is vaak zo bekeken betreft het laadvermogen het is wettelijk toegestaan tot een maximum van 10% te overbeladen. maar wat ook belangrijk is hoeveel km heeft het vrachtwagentje gelopen. is de motor nat/droog uitlaatsysteem lagers van de aandrijf-as. banden remmen koppeling noem maar op er is zoveel om te bekijken is de carroserie rot vooral rondom raamrubbers/wielkasten/portieren het chassis mag niet teveel roest vertonen bij 30% is het afkeur. ik ken het type vrachtwagentje wat jij bedoeld en een peugeot van 17 jr brengt meer dan genoeg risico mee.

Ehm, TS woont in België, voor het geval je dat gemist hebt. Daar gelden andere regels.
Trouwens, die 10% overbelading is nergens wettelijk geregeld en wordt als coulance aangehouden door de politie! Bij brokken zou ik er nog niet zo zeker van zijn dat de verzekering net zo coulant daarmee omgaat!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 11:18

even update: de peugeot heeft nogal heel veel kilometers en die wordt het waarschijnlijk niet.

Heb er nog 4 op het oog.
* volkswagen LT 1987, 77.000km
* volkswagen LT (moet nog bellen voor meer info over jaartal en kilometers)
* mitsubishi 1986 (opbouw paard 2006) 153.500 km
* Mercedes (moet nog bellen voor meer info over jaartal en kilometers)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 11:53

km-standen zijn relatief. Een goed onderhouden wagen met 300.000km op de klok kun je beter hebben dan een slecht onderhouden wagen met 100.000km op de klok!
Die Mitshubishi wordt niks, ik moet de eerste nog tegenkomen die enigsinds richting 1000kg laadvermogen komt!
Die volkswagens kunnen wel, mits LT35. LT28 heeft schromelijk motorvermogen te kort.
Mercedes niet doen als het een 307 of 407 is, ook die hebben absoluut te weinig vermogen. 309, 310 of 409, 410 zijn de versies om voor te gaan. Als het een 508 is, kijk dan heel erg goed uit, vaak zijn die veel te zwaar (lees: geen laadvermogen over) en bovendien hebben die een chronisch gebrek aan motorvermogen.
Met name de 410; daar zou ik zo 1500 tot 2000 euro meer voor neertellen, mits in giede staat, enkel omdat je dan voldoende motorvermogen en koppel hebt.
Staan ze op I-net? PB eens een link, dan kan ik je wel adviseren wat te doen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 12:38

ik zal je pb'en Lachen

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:20

Vraag ook naar de laatste vervanging van de distributie riem, mits de auto die heeft (sommige hebben een ketting), niet alles auto hebben die, want dat is een hélé dure post om te vervangen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:48

Jos1 schreef:
Vraag ook naar de laatste vervanging van de distributie riem, mits de auto die heeft (sommige hebben een ketting), niet alles auto hebben die, want dat is een hélé dure post om te vervangen.

Welnee, kost 100-150 euro, combineren met een grote beurt en klaar is kees. Egenlijk moet je dat standaard laten doen bij de eerstvolgende beurt; weet je zeker dat het goed is.
De laatste keer dat de olie uit de versnellingsbak en achteras is vervangen, is eigenlijk een veel interssantere vraag. DAT zijn geijkte componenten om te vergeten.
Bij-de-weg, Jos, hoe vaak smeer jij de aandrijfassen en fuseepennen door?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 17:31

ik had beter automechaniek gaan studeren Nagelbijten / Gniffelen

@ ikke: heb al 3x gebeld voor dat ene vrachtwagentje, maar er neemt niemand op...