Vereniging Eigen Paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Re: Vereniging Eigen Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:50

Toen ik de folder las vroeg ik me af of het al 1 april was... Zo proffesioneel komt het dus op mij over.

Wat voor hulp wil je beginnende paardeneigenaren bieden? Die hebben meer aan iemand die naast ze staat en met ze mee gaat. Niet iemand achter een computerschermpje die de theorie nog maar een keer herhaald. Dat kun je in allerlei boekjes lezen of op verschillende internetsites.
Ook in de dagelijkse omgang van het paard heb je iemand naast je nodig die jou bezig ziet met je eerste paard en je kan ondersteunen met de dingen waar je tegenaan loopt.

En kortingen op vanalles en nog wat. Mijn ervaring is dat je meestal korting krijgt op dingen waar ik niet op zit te wachten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:55

ikke schreef:
En dan nog iets: Je kunt alleen aangeven dat je WEL een ruiterbewijs zou willen halen via de vereniging. Nou nee, dus, ik heb 'm al.

Ik mis de mogelijkheid om te zeggen dat ik geen interesse in een ruiterbewijs heb...

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:05

De folder kwam op mij nogal amateuristisch over. Ik kreeg ook het idee dat ze jou als lezer niet zo hoog in schatten kwa kennis niveau, ik ben niet illidibillie Gestoord .
Als ze het wat proffesioneler hadden aangepakt en zich vooral richten op het 'samen staan we sterk' aspect, zodat paardeneigenaren en hobbyisten een stem hebben tegenover andere partijen had ik er over nagedacht om lid te worden.

bostel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:28

Esther schreef:
Wat voor hulp wil je beginnende paardeneigenaren bieden? Die hebben meer aan iemand die naast ze staat en met ze mee gaat. Niet iemand achter een computerschermpje die de theorie nog maar een keer herhaald. Dat kun je in allerlei boekjes lezen of op verschillende internetsites.
Ook in de dagelijkse omgang van het paard heb je iemand naast je nodig die jou bezig ziet met je eerste paard en je kan ondersteunen met de dingen waar je tegenaan loopt.

En dat is dus ook wat de vereniging wil doen, als je wilt kan er iemand van de vereniging zelfs met je meegaan om te kijken bij het paard dat je wilt kopen. En ook als je iets wilt over verzorging kan er iemand bij je langs komen om je daarbij te helpen.

En bij de shop kun je zelf aangeven wat je zou willen dat ze te koop aanbieden, dus dan kunnen het ook dingen zijn waar je zelf wat aan hebt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 09:43

Ik heb al een tijdje dit niet gevolgd, maar wat is er veel gezegd zeg.

@Maureen: even over de streaker: de man op Jumping Amsterdam was DEZELFDE als bij Paul de Leeuw en als je goed had geluisterd, had je gehoord dat deze man de paardensport GEEN dierenmishandeling vond, maar hij had het over werkelijke mishandeling van dieren had en het eten van vlees van dieren uit de bio-industrie.

Daarnaast zijn een deel van de recreatieruiters WEL vertegenwoordigd binnen de KNHS, namelijk de personen die een ruiter- of koetsiersbewijs hebben.

Dan het hebben van 1 paard: ik zou niet eens willen dat al die boeren met 1 paard zich verenigen. Straks gaan ze een wetsvoorstel om minimaal 2 paarden te houden tegen houden!
Zelf ben ik HEEL hard hier in: OF min. 2 paarden houden OF geen paarden houden! 1 paard alleen vind ik dierenmishandeling.

Daarnaast begrijp ik het commentaar van de bokkers, die zeggen dat de vereniging net doet of de meeste paardenhouders echt niks weten. Je voelt je direct een klein kind, als je de folder of de site leest.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:23

Ja, Judith, je hebt wat ontketend Haha!
Heb de folder niet gelezen en krijg de indruk dat Maureen werkt voor deze Vereniging..

Ik heb het idee dat de Vereniging zijn doelgroep een beetje mist, want hoe bereik je potentiele paardenbezitters? Lastig!!
Dus wordt o.a. de ingang van het blad Bit gekozen, waarbij kennelijk mensen worden bereikt die al veel van paarden af weten en dus niet zitten te wachten op een extra belangenbehartigende club in paardenland. Het wordt er dan nl. ook niet duidelijker op, want er zijn al heel veel clubs en verenigingen in paardenland.Het komt meer over als een stel mensen die zelf ergens tegenaan gelopen zijn omdat ze onervaren waren bij het kopen van een paard en toen dachten: kom, we zetten iets op voor de mede- niet-wetenden.

De voorzitter is een oud staatssecretaris van Cultuur en Media die zelf een paard heeft....goh, leuk..maar zie de link niet tussen cultuur en media en de landelijke paardensport vertegenwoordigen. Om maar iets te noemen.

Zelf zou ik er dus geen lid van worden. Heel veel informatie die je als paardenhouder nodig hebt,kun je op internet vinden, ruimtelijke ordeningsvraagstukken moet je gewoon zelf bespreken met de gemeente. Verder wordt er nergens iets vermeld over de expertise die ze voor je kunnen regelen (wie dat zijn, referenties, onafhankelijkheid etc.). Het is mij ook totaal niet duidelijk hoe de belangenbehartiging in zijn werk gaat, met wie men aan tafel zit en wanneer en wat de inbreng van de leden kan zijn en of er uberhaupt met de KNHS/dierenbescherming wordt samengewerkt. Lijkt me nl. niet zo handig als er 2 clubs zijn die bij het Ministerie aan het lobbyen slaan, want daar zal men in Den Haag ook niet op zitten te wachten.

Zelf heb ik niet het idee dat ze voor mij persoonlijk iets zouden kunnen toevoegen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:29

He Agnes, ik zie het jah. Nagelbijten / Gniffelen
En dat terwijl eigenlijk de vraag was: ben je lid en zou je het willen worden? Waarom? Of waarom niet?

In de Sectorraad Paarden zitten natuurlijk behoorlijk wat grote verenigingen, waar toch een hoop paardenbezitters onder vallen.
Ik ben zelf ook bang dat teveel verenigingen de politiek alleen maar MEER tegen paardenhouders worden, omdat het dan ook nog eens zulke 'bemoeials' worden zeg maar.

@Maureen: klopt het wat Agnes zegt, dat je er werkt? Of ben je werkelijk een overtuigd onafhankelijk lid?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:33

Judje schreef:

Dan het hebben van 1 paard: ik zou niet eens willen dat al die boeren met 1 paard zich verenigen. Straks gaan ze een wetsvoorstel om minimaal 2 paarden te houden tegen houden!
Zelf ben ik HEEL hard hier in: OF min. 2 paarden houden OF geen paarden houden! 1 paard alleen vind ik dierenmishandeling.

.

Ik heb 2 paarden, maar ze staan op verschillende locaties: beide hebben ze gezelschap van de paarden van de buren. Binnenkort heb ik er hopelijk 3: voordat de pootes eruit steken ben ik in overtreding en daarna niet? Hoe gaat de minister dit controleren?

Ik zie dus niks in een wetvoorstel om 2 paarden te moeten houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:37

Ik vraag me echt af wat ik als eigenaar aan deze vereniging heb? Ik heb een paard, die op een super pensionstal staat. Ze ziet er perfect uit. Aankoop tips, tips voor stalling, tips voor voer enz heb ik allemaal dus niet nodig. Ik heb een bijrijdster, die weet dat ze een cap op moet en die weet wat ze wel en niet mag. Dus daar heb ik ook geen vereniging voor nodig. Een ruiterbewijs heb ik ook al. Dus ook niet nodig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:42

Ik heb de site even bekeken, zie het nut niet in van deze vereniging, vind het er verder heel erg amateuristisch uitzien en het nivo van de informatie kun je zo terugvinden in een paardenboek uit de bieb voor kids tot 12 jaar.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 11:48

anneve schreef:
Judje schreef:

.

Ik heb 2 paarden, maar ze staan op verschillende locaties: beide hebben ze gezelschap van de paarden van de buren. Binnenkort heb ik er hopelijk 3: voordat de pootes eruit steken ben ik in overtreding en daarna niet? Hoe gaat de minister dit controleren?

Ik zie dus niks in een wetvoorstel om 2 paarden te moeten houden.

Dit topic gaat niet over het wetsvoorstel, het werd alleen puur als voorbeeld gebruikt. Voor meningen daar over kan een apart topic worden geopend.
Maar, waar het topic over gaat: zou je lid willen worden? En waarom wel of niet?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:10

bostel schreef:
En dat is dus ook wat de vereniging wil doen, als je wilt kan er iemand van de vereniging zelfs met je meegaan om te kijken bij het paard dat je wilt kopen. En ook als je iets wilt over verzorging kan er iemand bij je langs komen om je daarbij te helpen.

En bij de shop kun je zelf aangeven wat je zou willen dat ze te koop aanbieden, dus dan kunnen het ook dingen zijn waar je zelf wat aan hebt.

Hoe kun je nou met iemand meegaan een paard kijken als je niet eens weet hoe die persoon is.
Misschien komt zijn/haar wensenlijstje niet overeen met wat hij/zij kan.
Bijvoorbeeld iemand die een pittig fantastisch groen dressuurpaard wil en zegt dat ze goed kunnen rijden. Terwijl die iemand veel beter een goed doorgereden rustig type paard zou moeten hebben...

En mensen die geen ervaren paardenmens mee willen nemen uit hun omgeving vragen ook een vreemde niet om mee te gaan...

En als ik ergens tegenaan loop met de verzorging dan wil ik dat gelijk willen vragen en niet moeten afwachten tot ik thuis contact op kan nemen en dan maar afwachten tot er iemand komt die me kan helpen. Het voorbeeld van een paard wat lief steeds ligt te rollen in de wei maar koliek blijkt te hebben lijkt me veel te zeggen.

Mij overtuig je dus niet van het nut van de vereniging. Knipoog En spullen koop ik wel in de ruitersportzaak of bij de welkoop..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:11

Bovendien, gezien de "kwaliteit" van de info op deze site, zou ik deze mensen niet uitnodigen om voor mij een paard te beoordelen. Daarvoor heb je nog altijd dierenartsen, of kun je in je eigen omgeving altijd wel een echte kenner vinden.
Ik vraag me ook af wat voor mensen er achter deze site zitten...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:18

hm, ik zie het nut er ook niet zo van in. Als ik informatie nodig heb kijk ik op bokt, of google ik mn antwoord wel bij elkaar. Ruiterbewijs vind ik ook niet nodig, koetsiersbewijs heb ik laten verlopen.

Op zich is een collectieve belangenbehartiging voor paarden-eigenaren wel nuttig, maar daar zijn toch al verenigingen voor? knhs, fnrs, vvrr, etc etc.

dan kan je voor alles wel een vereniging oprichten
vereniging eigen paard
vereniging eigen hond
vereniging eigen goudvis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:29

Ik heb mijn koetsiersbewijs ook laten verlopen en vind het ruiterbewijs een wassen neus. Net of je onder vreemde omstandigheden, door dat papiertje op zak, een paard onder controle kunt houden wat zich rotschrikt van het een of het ander. En verder hebben we imo in paardenland al genoeg verenigingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:38

Even verder gezocht, omdat ik toch wel wilde weten wie er participeren in deze club.
Ik vond:
Medy van der Laan - Voorzitter
Medy van der Laan was staatssecretaris voor Cultuur en Media in de periode 2003-2006 in het kabinet Balkenende 2 en werkt nu als programmadirecteur en partner bij TCN Property Projects. “Ik ben een groot paardenliefhebster. Ik heb zelf een paard en mijn dochter van 10 heeft een pony. Ik heb zelf de afgelopen jaren ervaren hoe belangrijk het is concrete informatie en hulp te krijgen van mensen met verstand van zaken als je een paard of pony koopt en hebt. Ik zet mij als voorzitter van het bestuur van de Vereniging Eigen Paard dan ook zeer graag in voor volop ruiterplezier voor iedereen met een eigen paard en een fijn paardenleven. “

die zie ik nog niet langskomen bij mensen die "les" willen hebben in hoe om te gaan met een paard...

Frenk Jespers - Bestuurslid
Frenk Jespers heeft negen jaar ervaring opgedaan als lid van de hengstenkeuringscommissie van het KWPN, is instructeur bij NHB Deurne en is de grondlegger van de PAVO Cup. Frenk Jespers heeft veel naamsbekendheid gekregen als trainer van succesvolle combinaties en zijn verschillende functies bij het KWPN. 'Werken aan de basis is het uitgangspunt van kwaliteit, daarom wil ik mij graag inzetten voor deze vereniging."
Deze heer heeft ook wel lucratiever dingen te doen, lijkt mij.

Carmen Portocarero - Bestuurslid
Carmen Portocarero was tot voor kort werkzaam als directeur Benelux voor AT&T, een Amerikaans telecommunicatiebedrijf, en is tegenwoordig als adviseur betrokken bij AT&T’s bedrijfsactiviteiten in Nederland. “Paarden zijn er altijd in mijn leven geweest. Als kind hadden wij onze paarden bij huis, later toen ik buiten Nederland woonde ben ik blijven rijden, en nu staan ze weer bij ons thuis. We genieten er als gezin ieder op onze eigen manier enorm van. De aankoop, verzorging en het welzijn van het paard, en natuurlijk dus het uiteindelijke ruiter- en ander paardenplezier is zo afhankelijk van juiste voorlichting, begeleiding en beslissingen! Met het toegankelijk maken van expertise en ervaringsdeskundigheid hopen wij paardenliefhebbers daarin de juiste assistentie te kunnen verlenen".
Komt zij dan vertellen wat mijn pownie wel en niet mag eten???

Hilda de Vries - Directeur
Hilda de Vries, is al meer dan 20 jaar zelfstandig ondernemer met veel ervaring in het opzetten van nieuwe activiteiten. "Door mijn dochters ben ik meer dan 10 jaar geleden in de paardenwereld gestapt. Ik vond toen dat ik als beginnend paardensporter het wiel moest uitvinden. Inmiddels ken ik alle organisaties die iets met paarden te maken hebben en kan ik ook met zekerheid zeggen dat Vereniging Eigen Paard een ‘gat in de markt’ is. Ik was ook meteen enthousiast en heb direct mijn medewerking toegezegd bij de opzet en inhoud van deze geweldige vereniging voor (toekomstige) eigenaren van een paard".
Och, tien jaar ervaring heb ik zelf al... die gaat me ook niet redden...

Maureen van der Schaaf - Haaksema - Office manager
Maureen van der Schaaf, office manager bij Vereniging Eigen Paard. In september 2007 ontving zij haar diploma voor de opleiding hippische bedrijfskunde. "Voor mijn afstudeerproject heb ik samen met een studiegenoot een handboek paardensportaccommodaties ontworpen voor de KNHS in samenwerking met ISA Sport. Daarnaast heb ik mij verdiept in de functionele eisen van een hippisch landschap. Ik ben heel blij met mijn baan bij Vereniging Eigen Paard gezien mijn grote liefde voor het paard. Ik ben er trots op dat ik daarmee ook iets kan bijdragen aan de belangenbehartiging van onze leden".
Hm, die heeft iig paardekunde gestudeerd Knipoog

In Frenk Jespers en Maureen van der Schaaf zou ik dan nog wel een beetje vertrouwen hebben maar ik ga er niet van uit dat Jespers me gratis les komt geven als mijn paard loopt te kwallen...
Ik ben wel benieuwd wat voor mensen het WERK moeten doen binnen deze club..

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:03

Nou precies, dat had ik dus ook...Ik denk dat zij voor een heel klein clubje mensen interessant zijn, nl. de niet-paardenmensen die een eigen paard willen of een pony voor zoon- of dochterlief. De meesten van ons hebben al genoeg mensen om hen heen om advies aan te vragen en ik neem toch aan dat je eerst even bij de plaatselijke manege langs gaat voordat je een paard of pony aanschaft.Bij de erkende maneges kunnen ze ook heel veel informatie geven over het houden van paarden en dat is voor veel mensen veel tastbaarder en dichterbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:06

Klopt Agnes en dan nog is het op de site zelf natte vingerwerk om erachter te komen met wie je dan te maken hebt.
Voor het zelfde vraagt iemand advies om mee te gaan naar een eventueel aan te kopen paard en komt er vervolgens iemand die een paar klasjes "paardeschool" er op heeft zitten en met bindend advies zou moeten komen??? Bibber, daar moet je toch niet aan denken???

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:06

maureen_85 schreef:
Hoezo is de site niet af?

En het gaat niet alleen om informatie over paarden maar ook over jouw stem binnen de paardensector bijvoorbeeld naar de overheid toe. De paardenhouders moeten zich meer verenigen, daardoor kunnen we veel meer bereiken.
Daarnaast kunnen ze veel voor je betekenen op juridisch gebied en ze bieden kortingen op diverse producten en diensten.

dan ben jij dus de officemanager?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:03

Clown en toen bleef het weer stil in dit leuke topic! Zouden er nog leden te vinden zijn? Zou leuk zijn als ze zich hier melden en vertellen welke hulp e.d. ze dan gehad hebben. Ben toch ook wel nieuwsgierig naar ervaringen en of we terecht zo kritisch zijn!!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 09:23

Inderdaad Agnes, het blijft stil... helaas.
Misschien komen wij helemaal geen leden tegen, omdat bokkers weten dat bijna alle info hier GRATIS te verkrijgen is.
Ik ben namelijk benieuwd welke info ik daar op het ledendeel kan vinden, die ik hier niet zou kunnen vinden dmv het zoeken naar al bestaande topics of het openen van een nieuw topic.

Maureen is ook nog niet online geweest, dus van haar kunnen we ook niet nog meer duidelijkheid verwachten.

Ik vind het wel irritant dat wij het 'open deel van de site' niet mogen gebruiken voor onze interpretatie van de vereniging, terwijl volgens mij al overduidelijk bekend is dat een website je kan maken en breken.
Dat er heel veel informatie op het ledendeel staat, is heel leuk, maar hoe moet ik dat als niet-lid weten dan? Ik ga uit van de info die ik heb (foldertje en website) en naar aanleiding daarvan krijg ik niet het idee dat ik werkelijk informatie mis van hun.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:39

ik moet zeggen dat ik in het merendeel niet geinteresseerd ben, maar de voorbeeldcontracten vind ik wel echt super.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:12

Het idee vind ik wel goed maar de oprichters zijn geen vakmensen op paardengebied, dus hebben ze mijn vertrouwen ook niet. Daarnaast vind ik de opzet té bureaucratisch; een hoop blabla maar geen daden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:43

Agnes75 schreef:
Nou precies, dat had ik dus ook...Ik denk dat zij voor een heel klein clubje mensen interessant zijn, nl. de niet-paardenmensen die een eigen paard willen of een pony voor zoon- of dochterlief. De meesten van ons hebben al genoeg mensen om hen heen om advies aan te vragen en ik neem toch aan dat je eerst even bij de plaatselijke manege langs gaat voordat je een paard of pony aanschaft.Bij de erkende maneges kunnen ze ook heel veel informatie geven over het houden van paarden en dat is voor veel mensen veel tastbaarder en dichterbij.

Idd, dat is ook echt het beeld wat ik bij de vereniging heb. Tips op het gebied van voeding ed lijken mij niet echt iets wat je nodig hebt als je al 20 jaar in de paarden zit...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 12:13

Ach jah en ook al zou je 1malig wel voedingsadvies nodig hebben, kan je altijd HIER, op BOKT, een GRATIS topic openen. Haha!