Toyota Auris voor de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

owi

Re: Toyota Auris voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:36

Hier een bericht van een Auris rijder (mocht je die toch nog willen overwegen):

Ik heb de 2.0 diesel voor een 1 1/2 paards trailer staan. Trailer weegt max 1200kg. Misschien dat deze wel op de standaard lijst staat?

Ik ben er super tervreden over. Ik rij wekelijks een stuk van 20-40 minuten ermee. Het varieerd van binnendoor tot snelweg.
De auto kan vlot meekomen (zo vlot als ik wil rijden met een trailer tenminste). De snelweg oprijden is geen probleem en zijn 5 blijft erg goed bruikbaar bij 80-90km/h.

De neus vind ik inderdaad een nadeel. Daar heb ik helemaal geen zicht op.
Het hoge zitten vind ik een dikke pré. de hoge plaats van de pook vind ik ook super. Sportief rijden is geen probleem met deze 2.0 d4d. (tenzij je echt de coureur wil gaan uithangen)

Ik heb ik de garage wel begrepen dat de 2.2 uitvoering wat onrustig kan zijn.

Leon vind ik ook een mooie auto maar was voor mijn gebruik verder niet geschikt. Ik heb toen wel gekeken naar de Altea.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:45

Wij hebben een VW Passat station diesel 1.9, die zelf 1370kg weegt en 1400kg mag trekken, waar ik een 1 3/4 paards trailer achter heb hangen (is ietsje breder dan een 1,5 paards trailer) en ledig 600kg weegt en max. tot 1600kg beladen mag zijn.
Dus mag er 1000kg aan paard in.
Rij er mee 2 D-pony's in en qua gewicht mag mijn auto het net doen.
Geen probleem met trekken, auto kan het makkelijk doen!
Je hebt echt geen 4x4 nodig om een 1,5 paards trailer met een normaal paard erin te mogen trekken hoor.
Als je auto zwaarder is dan het maximale laadvermogen van je trailer, heb je geen E-rijbewijs nodig!
Ik heb dan wel mijn E-rijbewijs gehaald omdat de trailer meer mag laden dan de auto trekken mag, maar ook omdat ik meer ervaring erin wilde hebben in achteruit rijden en sturen.
Ik kon het altijd met de trekker wel, maar daar rijdt je gewoon veel langzamer en heb je ander zicht.

Dus het is gewoon een simpel reken-sommetje met de gegevens van het kentekenbewijs.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:49

Van de Auris staat alleen de 1.4 d4d erop, en daar wil ik geen trailer achter hangen hoor ... Daarnaast werd het echt hommelus om een auto uit te mogen zoeken die niet op de lijst staat (moet elke keer aan bingo denken, 'staat niet op de kaart' ROFL ), ook al zou die binnen hetzelfde leasebudget vallen!

Miska schreef:
Als je auto zwaarder is dan het maximale laadvermogen van je trailer, heb je geen E-rijbewijs nodig!

Zó simpel is het helaas niet hoor Haha! , komt nog wel meer bij kijken om zonder E te mogen rijden!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:51

Miska schreef:
Wij hebben een VW Passat station diesel 1.9, die zelf 1370kg weegt en 1400kg mag trekken, waar ik een 1 3/4 paards trailer achter heb hangen (is ietsje breder dan een 1,5 paards trailer) en ledig 600kg weegt en max. tot 1600kg beladen mag zijn.
Dus mag er 1000kg aan paard in.
Rij er mee 2 D-pony's in en qua gewicht mag mijn auto het net doen.
Geen probleem met trekken, auto kan het makkelijk doen!
Je hebt echt geen 4x4 nodig om een 1,5 paards trailer met een normaal paard erin te mogen trekken hoor.
Ik heb dan wel mijn E-rijbewijs gehaald omdat de trailer meer mag laden dan de auto trekken mag, maar ook omdat ik meer ervaring erin wilde hebben in achteruit rijden en sturen.
Ik kon het altijd met de trekker wel, maar daar rijdt je gewoon veel langzamer en heb je ander zicht.

Dus het is gewoon een simpel reken-sommetje met de gegevens van het kentekenbewijs.

En dan zet oom agent je op de weegbrug en dan blijkt die trailer opeens 1500kg geladen te wegen. Krijg je mooi een dikke prent en laat de trailer maar staan. Je auto mag immers maar 1400kg trekken, zeg je. Dan hoop ik daarnaast dat je een jonge Passat hebt, anders ga je ook nog op je muil met de kogeldruk, de oudere versies waren echt geen 75kg.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 09:58

Ik denk inderdaad ook dat 800kg laadvermogen (even buiten beschouwing gelaten of de trailer leeg ook écht maar 600kg weegt en niet wat meer, anders heb je nog minder over) genoeg is voor 2 D-pony's!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:10

Remember schreef:
Michelle99 schreef:
Denk erom dat in alle gevallen dat je trailer-auto combi niet klopt op papier, je bent niet verzekerd. punt.

Hoe kom je hier nou weer bij Verward ?

Nou, volgens mij is dit gewoon de wet. Als je een paarden trailer heb met 1300 maximaal lading, en je auto mag dat trekken is er niets aan de hand Pling

Ons trailer is 1 1/2 paards. Hij heeft een max. gewicht van 1600, dus dat zou niet kunnen. Wat ik zei is kijk goed in de papieren. Hou rekening met wat wetelijk toegestaan is. Want als je over de gewicht gaat wat wettelijk toegestaan is ben je niet verzekerd. punt.

Als je dat laatste, over de verzekering, niet geloof, bel je je verzekering op. Laten ze het op papier zetten. Dan is alles in order lijkt me.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:12

Remember schreef:
Van de Auris staat alleen de 1.4 d4d erop, en daar wil ik geen trailer achter hangen hoor ... Daarnaast werd het echt hommelus om een auto uit te mogen zoeken die niet op de lijst staat (moet elke keer aan bingo denken, 'staat niet op de kaart' ROFL ), ook al zou die binnen hetzelfde leasebudget vallen!

Miska schreef:

Zó simpel is het helaas niet hoor Haha! , komt nog wel meer bij kijken om zonder E te mogen rijden!

Nou, uiteraard moet de auto het maximale gewicht wel mogen trekken, maar dat kun je zelf ook wel bedenken toch?
Kijk als ik met de bus van mijn moeder die zwaarder is dan 1600kg van mijn trailer, maar hij mag maar 1100kg trekken, heb ik wel mijn E-rijbewijs nodig.
Als ik maar onder het gewicht blijf van die 1100kg, dan mag ik met mijn trailer erachter rijden.
Ook las ik ergens dat je naar het vermogen van de motor moet kijken, maar ik denk dan zo als het op het kentekenbewijs staat dat hij een bepaald gewicht mag trekken, zal de motor het ook wel aan kunnen, anders werd dat niet vermeld lijkt me.
Het gewicht van de auto lijkt me belangrijker en helemaal met een paardentrailer erachter omdat je er levende, bewegende dieren mee vervoert.
Het is prettiger als je auto zwaarder is dan het maximale laadvermogen, maar soms is dat financieel voor sommigen niet haalbaar en doen het dan zoals ik.
Waarbij het heel goed kan, ik ging er om de zoveel weken helemaal vanuit Drenthe mee naar België, was 3 uur met de trailer, dan wel met 1 pony erin, maar geen centje pijn!

De trailer staat op papier dat hij ledig 600kg weegt en daar vanuit gaande met wat er ook op het kentekenbewijs van de auto staat, klopt het qua gewicht.
In de praktijk kan het misschien iets afwijken, maar goed dat wil ik dus nog een keer gaan controleren op een weegbrug.
Maar op papier ben ik niet in overtreding en als ik aangehouden wordt is er niks aan de hand en hoe vaak gebeurt dat nou?
In al die tijd dat ik met trailer rijdt ben ik nog nooit aangehouden, zelfs niet bij grensoverschrijding waar ik eigenlijk ook nog eens een gezondheidsverklaring voor nodig had, maar wat ik eerder niet wist en nooit bij me had en dan dom blond ben als ik wel aangehouden zou worden en daar naar zouden vragen! Blond
Ik heb toch een paspoort, entingen zijn in orde en hij is gechipt... wat is het probleem? Verward
Uiteraard is het verstandig om het allemaal volgens het boekje te doen, maar er rijden meer mensen met trailers achter auto's rond waarvan ik denk, dat kan en mag helemaal niet.
Vooral handelaren en boeren lappen nogal eens dingen aan hun laars.
Maar goed, ik weet dat ik nergens last mee krijg, mijn auto het goed kan doen en vrolijk op pad ga met 2 D-pony's in de kar en uit nieuwsgierigheid een keer met de hele combinatie op de weegbrug ga staan, om het papiertje onder de neus te kunnen drukken van meneer agent als die denkt dat het niet mag! Haha!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:15

@ michelle99

Dat is dus niet waar!
Met een E-rijbewijs mag je tot het gewicht komen wat de auto mag trekken, ondanks dat je trailer zwaarder beladen mag zijn!
En ben je, doordat je je E-rijbewijs hebt, verzekerd! Ja
Dat zou betekenen dat je met een lagere lading er niet mee mag rijden, alleen maar leeg, maar dat is dus niet zo!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 10:21

Miska schreef:
Remember schreef:

Nou, uiteraard moet de auto het maximale gewicht wel mogen trekken, maar dat kun je zelf ook wel bedenken toch?
Kijk als ik met de bus van mijn moeder die zwaarder is dan 1600kg van mijn trailer, maar hij mag maar 1100kg trekken, heb ik wel mijn E-rijbewijs nodig.

Auto móet max. van de trailer mogen trekken, ongeacht of je de trailer überhaupt tot dat gewicht gaat laden! Een trailer die op papier meer mag laden dan je auto mag trekken mag je nog niet eens leeg meenemen zonder E! Daarnaast moet het ledig gewicht van de auto, méér zijn dan het max. gewicht van de trailer. Het max. gewicht van de trailer, plus het max. gewicht van de auto (ledig gewicht plus totaal laadvermogen, meestal zo'n 500kg) moet kleiner zijn dan 3500kg.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 10:24

Miska schreef:

Die bus weegt dus al meer dan 1600kg, bus heeft wel een flinker laadvermogen dan een auto lijkt me, dus denk dat dat krap wordt hoor, ook om met een trailer van max. 1100kg onder die 3500kg grens te blijven!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:27

Remember schreef:
Miska schreef:

Die bus weegt dus al meer dan 1600kg, bus heeft wel een flinker laadvermogen dan een auto lijkt me, dus denk dat dat krap wordt hoor, ook om met een trailer van max. 1100kg onder die 3500kg grens te blijven!

Het was even als voorbeeld, want ik weet niet wat de bus van mijn moeder weegt, maar als je auto zwaarder is dan het maximale laadvermogen van de trailer en hij mag dat gewicht trekken mits hij onder het gewicht van 3500kg blijft, mag het!

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 10:29

Dat is jammer. Met een 1.4 zou ik ook nooit een trailer willen trekken. (daar mag toh ook bijna niets achter?)

De Leon lijkt me zeker geen verkeerde auto.

Succes met zoeken.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 10:36

Dank je Haha!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:19

Remember schreef:
Auto móet max. van de trailer mogen trekken, ongeacht of je de trailer überhaupt tot dat gewicht gaat laden! Een trailer die op papier meer mag laden dan je auto mag trekken mag je nog niet eens leeg meenemen zonder E! Daarnaast moet het ledig gewicht van de auto, méér zijn dan het max. gewicht van de trailer. Het max. gewicht van de trailer, plus het max. gewicht van de auto (ledig gewicht plus totaal laadvermogen, meestal zo'n 500kg) moet kleiner zijn dan 3500kg.

Dat is dus niet waar!
Mijn auto weegt 1370kg en mag 1400kg trekken, het maximale gewicht van mijn trailer is 1600kg, dan mag ik hem niet trekken volgens jou...?
Zolang ik niet boven die 1400kg kom wat mijn auto mag trekken, mag ik met E-rijbewijs de trailer gewoon trekken hoor!
Zelfs zonder E mag ik mijn lege trailer trekken, want die blijft leeg onder die 1400kg!
De kwestie ligt m, kun je aantonen dat je niet zwaarder bent dan 1600kg, dus als ik het volgens het boekje zou doen, moet ik de trailer bij het RDW het laadvermogen laten verlagen dat op papier staat dat ik maar tot 1400kg mag laden, zodat het klopt volgens alle papieren.
Dat kost een 50 euro geloof ik, maar de reden dat ik dat niet doe, is omdat het een gedoe is en meer geld kost om dat terug te laten zetten, mocht ik een zwaardere auto kunnen kopen en meer zou willen laden qua gewicht, mits de auto dat mag doen.

En volgens mij geldt ook die regel van 3500kg alleen maar als je geen E-rijbewijs hebt, even als voorbeeld een gemiddelde bus weegt zwaarder dan een auto en mag vaak 2000kg mag trekken.
Dat zou betekenen dat het gewicht van de bus niet zwaarder mag zijn dan 1500kg die 2000kg maximaal mag trekken, dan mag je met een 4x4 Nissan Patrol van 2270kg die 3500kg mag trekken (even een willekeurige auto van marktplaats genomen en gegevens opgezocht via het nummerbord bij het RDW) helemaal niet op de weg komen!
Dan klopt jouw theorie toch niet!?!
Dan rijdt het gros van de paarden-mensen met 4x4 en 2-paards trailer in overtreding met die 3500kg.

Of begrijp ik je nu verkeerd? Verward
Laatst bijgewerkt door Miska op 17-03-08 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:26

Het ging om zónder E, jij zegt eerder namelijk dat als je auto zwaarder is dan het max. van je trailer dat je zonder E mag rijden, ik geef daarop de aanvulling, want je moet wel aan meer eisen voldoen wil je zonder E mogen rijden Knipoog

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:30

Remember schreef:
Het ging om zónder E, jij zegt eerder namelijk dat als je auto zwaarder is dan het max. van je trailer dat je zonder E mag rijden, ik geef daarop de aanvulling, want je moet wel aan meer eisen voldoen wil je zonder E mogen rijden Knipoog

Dus klopt mijn theorie wel, als de auto zwaarder is dan het maximale laadvermogen van de trailer en de kg's mag trekken.
Ook zonder E-rijbewijs mag ik mijn trailer onbeladen trekken, want mijn auto is zwaarder dan 600kg en mag 1400kg trekken.
Laatst bijgewerkt door Miska op 17-03-08 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:31

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:34

Miska schreef:
Remember schreef:

Dus klopt mijn theorie wel, als de auto zwaarder is dan het maximale laadvermogen van de trailer en de kg's mag trekken.
Ook zonder E-rijbewijs mag ik mijn trailer onbeladen trekken, want mijn auto is zwaarder dan 600kg en mag 1400kg trekken.

Als je geen E hebt kijken ze puur naar de papieren, en gaan ze niet kijken of je je trailer beladen hebt of niet!

Je auto moet leeg méér wegen dan die 1600kg laadvermogen van je trailer, dus hier ga je al de fout in! Je auto mag 'maar' 1400kg trekken, terwijl je trailer een max. heeft van 1600kg, dit is al de tweede keer dat je de mist in gaat. En dáárnaast mag je auto een max. hebben als je met deze trailer rekent (dus ledig gewicht incl. laadvermogen) van 3500-1600= 1900kg (dat zou betekenen dat je max. 300kg laadvermogen zou hebben, en dat is heul heul heul weinig!), dus de 3e keer dat het niet klopt! No way dat je die trailer dus zonder E mag trekken Haha! ! Ga de FAQ maar even lezen Knipoog

Als je wel je E hebt mag je de trailer laden tot 1400kg en dan is er niks aan de hand! Dit kun je alleen aantonen door op de weegbrug te gaan, of je je trailer teruggekeurd hebt op papier maakt allemaal niet uit. Al heb je bij wijze van spreken een laadvermogen van 3500kg, jij mag met die auto 1400kg trekken, dus moet je zorgend dat je daar niet bovenuit komt. En stel dat je een trailer hebt met een max. laadvermogen van 1000kg en jij hebt 'm geladen tot 1400kg (omdat je auto dat mag trekken) moge het ook duidelijk zijn dat je in overtreding bent, aangezien je de trailer overbelaadt.
Laatst bijgewerkt door Remember op 17-03-08 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:40

Ik geloof dat we elkaar verkeerd begrijpen, want zonder E-rijbewijs is dat inderdaad geen optie dat weet ik en dat zeg ik óók, maar zonder E-rijbewijs mag je een lege trailer wel verplaatsen, omdat die onder het gewicht van mijn auto blijft, want mijn lege trailer weegt 600kg en mijn auto mag max. 1400kg mag trekken.
Dat is allemaal aantoonbaar op de papieren van het kentekenbewijs!
Als ik de trailer ga beladen wordt het een ander verhaal en mag ik zonder E-rijbewijs er niet meer mee rijden.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:43

Dus als je een auto hebt, neem even de Nissan Patrol van mijn eerder post die 2270kg weegt en 3500kg mag trekken, heb ik mijn E-rijbewijs niet nodig om mijn trailer van max. 1600kg te trekken!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:45

Miska schreef:
Ik geloof dat we elkaar verkeerd begrijpen, want zonder E-rijbewijs is dat inderdaad geen optie dat weet ik en dat zeg ik óók, maar zonder E-rijbewijs mag je een lege trailer wel verplaatsen, omdat die onder het gewicht van mijn auto blijft, want mijn lege trailer weegt 600kg en mijn auto mag max. 1400kg mag trekken.
Dat is allemaal aantoonbaar op de papieren van het kentekenbewijs!
Als ik de trailer ga beladen wordt het een ander verhaal en mag ik zonder E-rijbewijs er niet meer mee rijden.

Nogmaals, als je geen E hebt maakt het ze niet uit wat je feitelijk achter de auto hebt hangen, maar kijken ze alléén maar naar de papieren (en als dat klopt maar ze twijfelen over overbelading van je aanhanger kun je ook nog de brug op gestuurd worden)! Zonder E mag je die trailer dus ook niet leeg verplaatsen, met de auto die jij aangeeft!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 11:47

Miska schreef:
Dus als je een auto hebt, neem even de Nissan Patrol van mijn eerder post die 2270kg weegt en 3500kg mag trekken, heb ik mijn E-rijbewijs niet nodig om mijn trailer van max. 1600kg te trekken!

Oh jawel hoor, dit mag je echt niet zonder E trekken Haha! ! De Nissan weegt leeg 2270, dat is inderdaad meer dan de 1600 van de trailer, en hij mag de trailer makkelijk trekken, dus tot daar ga je goed máárrrrrr, de Nissan incl. laadvermogen (2270 plus laten we 500kg nemen) 2770 plus de 1600 van de trailer is ruim boven de 3500kg Knipoog, dus je hebt absoluut je E nodig!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:55

Klopt, daar heb je inderdaad gelijk in realiseer ik me nu!
Daar komt die 3500kg om de hoek kijken, nou ja dat was dan een verkeerd voorbeeld met die Nissan, maar als je dus onder die 3500kg blijft en je auto is zwaarder dan max gewicht trailer en je auto mag het gewicht trekken, mag het dus wel!
Maar heel veel mensen gaan daar de mist mee in, denk ik.
En rijden daar ook gewoon mee rond, terwijl het dus niet mag!
Ik heb iig mijn E-rijbewijs en ik wacht op de dag dat het voor iedereen verplicht is, wanneer je boven de 750kg komt en een aanhanger gaat trekken.
Dat scheelt een hoop geleuter en hoef je er niet zo over na te denken!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 11:56

Miska schreef:

Lees nu even de FAQ. je bent verwarring aan het zaaien op een manier die nergens over gaat!

Vooruit, nog één keer dan, in een notedop:

B-rijbewijs:
MTM trailer lager dan leeggewicht auto EN,
MTM trailer + MTM auto lager als 3500kg.
(MTM = maximaal toegestane massa; tegenwoordig wordt ook TMM gebruikt; toegestane maximum massa)

B-E rijbewijs:
Auto moet FEITELIJK gewicht (weegbrug) van de trailer mogen trekken.

En nog wat: deze regeling gaat verdwijnen. Nieuwe regeling: alles boven 750kg MTM verplicht B-E rijbewijs.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:00

Ja, ik was al tot de conclusie gekomen hoor!
Ik was die 3500kg daarbij even vergeten!
Sorry!