Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
... Daarnaast werd het echt hommelus om een auto uit te mogen zoeken die niet op de lijst staat (moet elke keer aan bingo denken, 'staat niet op de kaart'
), ook al zou die binnen hetzelfde leasebudget vallen!Miska schreef:Als je auto zwaarder is dan het maximale laadvermogen van je trailer, heb je geen E-rijbewijs nodig!
, komt nog wel meer bij kijken om zonder E te mogen rijden! Miska schreef:Wij hebben een VW Passat station diesel 1.9, die zelf 1370kg weegt en 1400kg mag trekken, waar ik een 1 3/4 paards trailer achter heb hangen (is ietsje breder dan een 1,5 paards trailer) en ledig 600kg weegt en max. tot 1600kg beladen mag zijn.
Dus mag er 1000kg aan paard in.
Rij er mee 2 D-pony's in en qua gewicht mag mijn auto het net doen.
Geen probleem met trekken, auto kan het makkelijk doen!
Je hebt echt geen 4x4 nodig om een 1,5 paards trailer met een normaal paard erin te mogen trekken hoor.
Als je auto zwaarder is dan het maximale laadvermogen van je trailer, heb je geen E-rijbewijs nodig!
Ik heb dan wel mijn E-rijbewijs gehaald omdat de trailer meer mag laden dan de auto trekken mag, maar ook omdat ik meer ervaring erin wilde hebben in achteruit rijden en sturen.
Ik kon het altijd met de trekker wel, maar daar rijdt je gewoon veel langzamer en heb je ander zicht.
Dus het is gewoon een simpel reken-sommetje met de gegevens van het kentekenbewijs.
Remember schreef:Michelle99 schreef:Denk erom dat in alle gevallen dat je trailer-auto combi niet klopt op papier, je bent niet verzekerd. punt.
Hoe kom je hier nou weer bij?
Remember schreef:Van de Auris staat alleen de 1.4 d4d erop, en daar wil ik geen trailer achter hangen hoor... Daarnaast werd het echt hommelus om een auto uit te mogen zoeken die niet op de lijst staat (moet elke keer aan bingo denken, 'staat niet op de kaart'
), ook al zou die binnen hetzelfde leasebudget vallen!
Miska schreef:Als je auto zwaarder is dan het maximale laadvermogen van je trailer, heb je geen E-rijbewijs nodig!
Zó simpel is het helaas niet hoor, komt nog wel meer bij kijken om zonder E te mogen rijden!

Miska schreef:Remember schreef:Zó simpel is het helaas niet hoor, komt nog wel meer bij kijken om zonder E te mogen rijden!
Nou, uiteraard moet de auto het maximale gewicht wel mogen trekken, maar dat kun je zelf ook wel bedenken toch?
Kijk als ik met de bus van mijn moeder die zwaarder is dan 1600kg van mijn trailer, maar hij mag maar 1100kg trekken, heb ik wel mijn E-rijbewijs nodig.
Miska schreef:Kijk als ik met de bus van mijn moeder die zwaarder is dan 1600kg van mijn trailer, maar hij mag maar 1100kg trekken, heb ik wel mijn E-rijbewijs nodig.
Remember schreef:Miska schreef:Kijk als ik met de bus van mijn moeder die zwaarder is dan 1600kg van mijn trailer, maar hij mag maar 1100kg trekken, heb ik wel mijn E-rijbewijs nodig.
Die bus weegt dus al meer dan 1600kg, bus heeft wel een flinker laadvermogen dan een auto lijkt me, dus denk dat dat krap wordt hoor, ook om met een trailer van max. 1100kg onder die 3500kg grens te blijven!
Remember schreef:Auto móet max. van de trailer mogen trekken, ongeacht of je de trailer überhaupt tot dat gewicht gaat laden! Een trailer die op papier meer mag laden dan je auto mag trekken mag je nog niet eens leeg meenemen zonder E! Daarnaast moet het ledig gewicht van de auto, méér zijn dan het max. gewicht van de trailer. Het max. gewicht van de trailer, plus het max. gewicht van de auto (ledig gewicht plus totaal laadvermogen, meestal zo'n 500kg) moet kleiner zijn dan 3500kg.
Remember schreef:Het ging om zónder E, jij zegt eerder namelijk dat als je auto zwaarder is dan het max. van je trailer dat je zonder E mag rijden, ik geef daarop de aanvulling, want je moet wel aan meer eisen voldoen wil je zonder E mogen rijden
Miska schreef:Remember schreef:Het ging om zónder E, jij zegt eerder namelijk dat als je auto zwaarder is dan het max. van je trailer dat je zonder E mag rijden, ik geef daarop de aanvulling, want je moet wel aan meer eisen voldoen wil je zonder E mogen rijden
Dus klopt mijn theorie wel, als de auto zwaarder is dan het maximale laadvermogen van de trailer en de kg's mag trekken.
Ook zonder E-rijbewijs mag ik mijn trailer onbeladen trekken, want mijn auto is zwaarder dan 600kg en mag 1400kg trekken.
! Ga de FAQ maar even lezen 
Miska schreef:Ik geloof dat we elkaar verkeerd begrijpen, want zonder E-rijbewijs is dat inderdaad geen optie dat weet ik en dat zeg ik óók, maar zonder E-rijbewijs mag je een lege trailer wel verplaatsen, omdat die onder het gewicht van mijn auto blijft, want mijn lege trailer weegt 600kg en mijn auto mag max. 1400kg mag trekken.
Dat is allemaal aantoonbaar op de papieren van het kentekenbewijs!
Als ik de trailer ga beladen wordt het een ander verhaal en mag ik zonder E-rijbewijs er niet meer mee rijden.
Miska schreef:Dus als je een auto hebt, neem even de Nissan Patrol van mijn eerder post die 2270kg weegt en 3500kg mag trekken, heb ik mijn E-rijbewijs niet nodig om mijn trailer van max. 1600kg te trekken!
! De Nissan weegt leeg 2270, dat is inderdaad meer dan de 1600 van de trailer, en hij mag de trailer makkelijk trekken, dus tot daar ga je goed máárrrrrr, de Nissan incl. laadvermogen (2270 plus laten we 500kg nemen) 2770 plus de 1600 van de trailer is ruim boven de 3500kg
, dus je hebt absoluut je E nodig! Miska schreef:Dus als je een auto hebt, neem even de Nissan Patrol van mijn eerder post die 2270kg weegt en 3500kg mag trekken, heb ik mijn E-rijbewijs niet nodig om mijn trailer van max. 1600kg te trekken!