Suzuki (Grand)Vitara? Geschikte trailerauto's?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy78

Re: Suzuki (Grand)Vitara? Geschikte trailerauto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:45

ik zou zelf de kia sorento boven de sportage kiezen. beide zijn mooie auto's maar de sorento is iets zwaarder volgens mij en mag dus weer meer trekken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:47

Revanches schreef:
Grand vitara komt uit 1999/2000. Knipoog

Bestaat er ook trouwens een opel frontera 3drs?

Jij denkt je wel een Frontera te kunnen permiteren maar geen Discovery? Leg eens uit hoe je dat doet.

Ik zou gewoon een dikke Mondeo met zo'n 2.2 TDCI Diesel nemen, die mogen 1800kg trekken en doen dat ook fluitend.
Wil je met alle geweld een 4x4, kijk dan eens voor een Freelander. Een TD4 weegt 1500kg en mag 2000kg aan de haak hebben. Wel eentje vanaf 2001 nemen.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:47

Revanches schreef:
Grand vitara komt uit 1999/2000. Knipoog

Bestaat er ook trouwens een opel frontera 3drs?

zeker bestaat er een 3-drs opel frontera. die zijn er voldoende zou ik haast zeggen.
ik ben zelf met de 2-de bezig. de eerste is total-loss gereden helaas.
ik heb 5-drs en dat bevalt me perfect.

waarom is het vreemd dat je wel een frontera kunt veroorloven en geen discoverie?

ik heb het e.e.a uitlaten zoeken voordat ik de frontera kocht en de discoverie was toch wel duurder in verbruik en aanschaf. ben ik dan verkeerd voorgelicht of heb ik net de verkeerde auto getroffen? ik ben wel benieuwd.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 16:58

Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.

Mij trekt een Opel Frontera meer dan een discovery.
Volgens mij is een 3drs Frontera(genoeg voor mij) goedkoper qua verzekering,belasting,vermogen en zuipkosten dan een discovery. Knipoog

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:06

Ik ben sinds een paar weken ook op zoek naar een auto die mijn anderhalfpaards trailer goed kan trekken. Ik ben uitgekomen op de Suzuki Grand Vitara. Ik wil dan wel de 5-deurs, 2.0 liter motor. Deze auto weegt zelf 1330 kilo en mag 1850 trekken, ruim genoeg voor mij trailer en doordat de auto zelf niet zo enorm zwaar is, is dat ook gunstig voor de wegenbelasting.
Ik ga er toch wel vanuit dat deze auto geen probleem met een anderhalfpaards trailer heeft omdat hij 1850 kilo mag trekken!

Verder begreep ik dat Suzuki's betrouwbare auto's zijn die niet extreem duur in het onderhoud zijn. In ieder geval veel goedkoper dan de Landrover Freelander die ik eerst op het oog had.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 17:19

De suzuki die ik had gevonden was een 3drs met ook een 2.0L motor. En is maar 100kg lichter dan de hierboven beschreven Suzuki vitara. Lachen
Ik dub nog even verder. Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:36

Revanches schreef:
Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.

Mij trekt een Opel Frontera meer dan een discovery.
Volgens mij is een 3drs Frontera(genoeg voor mij) goedkoper qua verzekering,belasting,vermogen en zuipkosten dan een discovery. Knipoog

Persoonlijke voorkeuren zijn natuurlijk nooit te vatten in getallen.
Laten we de diesels even vergelijken, een benzine V8 met een 4-cilinder vergelijken is natuurlijk niet helemaal eerlijk Haha!
Even uitgaan van feiten, dan komen de volgende getallen naar voren:
Opel Frontera 5-deurs 1997:
Wegenbelasting 3mnd € 361 - € 397
motor:
Cilinderinhoud 2.499 cc
Max. Vermogen 85 kW (116 PK) bij 3.600 tpm
Max. Koppel 260 Nm bij 1.800 tpm
verbruik:
Gemiddeld verbruik 10,0 l/100km
Verbruik stad 13,0 l/100km
Verbruik snelweg 13,0 l/100km

afmetingen:
Lengte 4.692 mm
Breedte 1.764 mm
Hoogte 1.753 mm
Wielbasis 2.760 mm
Spoorbreedte voor 1.455 mm
Spoorbreedte achter 1.460 mm
Ledig gewicht 1.880 kg
Laadvermogen 720 kg
Max. toelaatbare massa 2.600 kg
Min. bagageruimte 430 l
Max. bagageruimte 1720 l
Aanhanger geremd 2.800 kg
Aanhanger ongeremd 750 kg
Inh. Brandstoftank 80 l

Discovery 300tdi 1997:
Wegenbelasting 3mnd € 386 - € 425
motor:
Cilinderinhoud 2.495 cc
Max. Vermogen 83 kW (113 PK) bij 4.000 tpm
Max. Koppel 265 Nm bij 1.800 tpm
verbruik:
Gemiddeld verbruik 9,0 l/100km
Verbruik stad 9,3 l/100km
Verbruik snelweg 9,8 l/100km
afmetingen:
Lengte 4.520 mm
Breedte 1.790 mm
Hoogte 1.930 mm
Wielbasis 2.540 mm
Spoorbreedte voor 1.486 mm
Spoorbreedte achter 1.486 mm
Ledig gewicht 1.946 kg
Laadvermogen 774 kg
Max. toelaatbare massa 2.720 kg
Min. bagageruimte 1290 l
Max. bagageruimte 1970 l
Aanhanger geremd 4.000 kg
Aanhanger ongeremd 750 kg
Inh. Brandstoftank 82 l

Bron: autotrader.nl
De driedeurs versie Opel Frontera is iets zuiniger dan de vijfdeurs, maar Disco's zijn na '95 niet meer als 3-deurs leverbaar. Ook de driedeurs Opel verbruikt meer als de Discovery, namelijk 10ltr/100km.
Ik kan helaas geen verzekering opvragen via de specificatievelden van autotrader; daarvoor moet je een specifieke auto zoeken en dan een opgave vragen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 17:54

Ik ga wel voor een Benzine auto,aangezien deze goedkoper is qua wegenbelasting.
En zoals ik al zei; ik hoef geen grote dure 4wheeldrive met 5deurs.
Ik ga voor een kleine,sterke trekauto.
Die geen 1800kg of meer aan ledig gewicht hoeft te hebben. Knipoog

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:25

Ik wil wel per se de grand vitara 5-deurs omdat ik vind dat de 3-deurs echt een veel te kleine kofferbak heeft. Ik zou er geen twee zadels en al m'n andere spullen in kwijt kunnen (en dat zijn veel spullen als ik ga crossen). Die van de vijf-deurs is echt een stuk ruimer.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 18:35

Ja dat klopt.
Maar de trailer heeft ook nog een zadelkamer. Knipoog Daar kan ik ook het een en ander in kwijt. Lachen

En gezien mijn budget e.d. kies ik voor een 3deurs.
Zo heb ik toch de vrijheid om met de trailer te kunnen gaan en staan waar ik wil. (Ik moest anders altijd een auto lenen,indien mijn ouders en ik teglijkertijd concours hadden).

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:25

Al eens gedacht aan een Toyota Landcruiser of een Nissan Patrol in tweedehands (driedeurs dan). Ik ken de prijzen er niet van in Nederland maar hier in België zijn die schappelijk. Mogen tussen de 2500 en 3500 kg trekken en als je ze hebt in lichte vracht uitvoering kosten ze bijna niets aan wegentaks (weet trouwens niet wat de regelgeving hieromtrent is in Nederland - België lichte vrachtauto = 125 euro taks per jaar - los van de motorinhoud).

Wij rijden zelf met een Volkswagen camionette - mag 1500 kg trekken. Doet het goed met één paard erop. Als deze aan vervanging toe is wordt het denk ik een grotere camionette die op z'n minst 2000 kg mag trekken. Heb je lekker veel plaats in en zo goed als geen wegentaks.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:36

Mausie schreef:
Al eens gedacht aan een Toyota Landcruiser of een Nissan Patrol in tweedehands (driedeurs dan). Ik ken de prijzen er niet van in Nederland maar hier in België zijn die schappelijk. Mogen tussen de 2500 en 3500 kg trekken en als je ze hebt in lichte vracht uitvoering kosten ze bijna niets aan wegentaks (weet trouwens niet wat de regelgeving hieromtrent is in Nederland - België lichte vrachtauto = 125 euro taks per jaar - los van de motorinhoud).

Als particulier is de belasting in NL bijna net zo hoog als voor personenwagens en alle tarieven zijn in NL ook nog eens fors hoger dan in België

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:14

mijn frontera 2.0 liter loopt 1/10 en kost €64,- wegenbelasting per maand, dit is een benzine ik heb een 3 deurs. Zo kun je een beetje zien wat je kwijt bent

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 18:55

We gaan morgen rustig verder kijken naar diverse auto's. Lachen

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:01

Mausie schreef:

Wij rijden zelf met een Volkswagen camionette - mag 1500 kg trekken. Doet het goed met één paard erop. Als deze aan vervanging toe is wordt het denk ik een grotere camionette die op z'n minst 2000 kg mag trekken. Heb je lekker veel plaats in en zo goed als geen wegentaks.

Er bestaat geen toyota landcruiser met drie deuren, misschien heb je de Rav4 voor je Knipoog

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:03

Trouwens mijn moeder heeft een vitara, een 2.0 met een speciale uitvoering en extra sterk, onze e pony trekt hij makkelijk. Alleen je hebt inderdaad weinig ruimte.

Maar toch trekken we er niet vaak mee, binnenkort komt er een nieuwe auto, een Mercedes E-klasse 270 en daarmee gaan we vaak de trailer mee trekken Lachen
Is toch iets veiliger en je hebt ook meer ruimte Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:05

in een rav 4 zie ik eigenlijk weinig trekauto om eerlijk te zijn Haha! ik zou eerder voor de grand vitara gaan, de rest is echt te weinig auto voor zo'n last!
heb zelf een daihatsu feroza, en dat is voor kleine afstanden enzo heel geschikt... maar zodra je langere afstanden gaat afleggen is het toch wel erg fijn om een betere trekauto te hebben vind ik.
tuurlijk het blijft persoonlijk, want een kleiner jeepje heb je voor een paar duizend euro en een stapje groter kost je gewoon meer in aanschaf en wegenbelasting Haha!
mijn feroza staat trouwens te koop mocht er interesse zijn Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:06

Revanches schreef:
We gaan morgen rustig verder kijken naar diverse auto's. Lachen

Begin dan eens met duidelijk voor jezelf te maken welke eisen je stelt aan die auto.
Motorvermogen
koppel
trekvermogen
kogeldruk
verbruik
eigen gewicht
branstofsoort

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:07

Een feroza is bijna hetzelfde als de vitara en de frontera. Maar zoals je zegt, voor korte afstanden wel geschikt, maar lange afstanden minder.

En de vitara zuipt helaas heel erg veel.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:09

yousra schreef:
Een feroza is bijna hetzelfde als de vitara en de frontera. Maar zoals je zegt, voor korte afstanden wel geschikt, maar lange afstanden minder.

En de vitara zuipt helaas heel erg veel.

de eerste zin is voor de gewone vitara neem ik aan?
want de grand vitara is volgens mij een stuk comfortabeler? en is dat zo'n zuipschuit ja? dacht dat ze vrij zuinig waren voor een trekauto...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:10

Miss_Montana schreef:
De Toyota Rav4 zal het beter aankunnen. De Grand Vitara ook wel, maar de oude Vitara ben ik twijfelachtig over. Een vriendin van mij heeft er een en zij heeft een 1,5 paards trailer. Dat gaat maar net aan.

De Rav4 mag bijna niets trekken, minder dan de Vitara.

Verder is de Grand Vitara soms zuiniger in verbruik dan vergelijkbare 4x4 auto's. Alleen geen geschikte auto om 2 paarden mee te trekken, maar eentje gaat perfect. Heb zelf de Grand Vitara die 1800 kg mag trekken en daar rij ik zeer veilig een 2 prds trailer met een paard mee. Mijn auto gaat zonder problemen over de brienenoord, terwijl bv de Sorento terug moet schakelen.

Mijn auto rijd 1 liter op 12 km... beter dus dan de frontera. Voordeel is als je maar een paard hoeft te trekken, dat ze ook wat goedkoper in verzekering en belasting zijn dan bv die pepperdure Discovery.

Zie ondertussen dat weer wordt gezegd dat ze zuipschuiten zijn.... Spijt me, nog niet andere 4x4 gevonden die zuiniger rijden.. Misschien is het een oud model geweest die zo zopen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:13

die 1 op 12 waar is dat op gebaseert? gemiddelt verbruik? (dus ook met trailerritjes?)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:19

Rianneke schreef:
die 1 op 12 waar is dat op gebaseert? gemiddelt verbruik? (dus ook met trailerritjes?)

Op waarneming? Volgens autotrader Zou je 1:11 mogen verwachten, dus zo vreemd is het niet, hooguit iets optimistisch.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:28

Galloper is volgens mij ook een goede trekauto dacht dat die ook iets van 2000 mocht trekken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:37

ik kom net en galopper tegen die zelfs 3000 mag trekken...

ikke schreef:
Op waarneming? Volgens autotrader Zou je 1:11 mogen verwachten, dus zo vreemd is het niet, hooguit iets optimistisch.

ik had het volgens mij niet tegen jou Knipoog