Paard schopt hond; wie aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Paard schopt hond; wie aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:47

stap even af ???
en dan? dan bijt de hond het paard, paard schrikt, breekt los ...

brr nee geen strak plan.

Ik neem altijd een zweep mee naar buiten, puur voor de honden, heb er al wel eens een moeten slaan. en als de baas dan moppert zeg ik , beter een tik van mij dan van het paard, want dat had ie niet na kunnen vertellen, en dan zijn ze meestal wel stil de baasjes ..

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:49

Honden moeten altijd aan de leiband, behalve als er een bord staat dat een hondenwei aangeeft.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:50

ten eerste ik had zo'n hond allang op zen harses geslagen met mijn zweep.

Als je je honden niet kunt houden, moet je niet naast een ruiterpad gaan wandelen.

Maar on topic: Het is haar fout. Zij kon haar honden niet houden, hierdoor kwamen de honden op het ruiterpad waar ze niet mogen komen. Dus zij zit fout

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 16:12

crossmonster schreef:
stap even af ???
en dan? dan bijt de hond het paard, paard schrikt, breekt los ...

brr nee geen strak plan.

Ik neem altijd een zweep mee naar buiten, puur voor de honden, heb er al wel eens een moeten slaan. en als de baas dan moppert zeg ik , beter een tik van mij dan van het paard, want dat had ie niet na kunnen vertellen, en dan zijn ze meestal wel stil de baasjes ..

nee precies, ik stap ook niet af, straks wordt ik zelf ook gebeten. En als je afstapt kun je ook zelf de schop van het paard krijgen terwijl hij naar de hond gericht was.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:25

Vork Ik stap toch echt liever af! Lijkt me echt veiliger. Dan gewoon die hond een schop verkopen!
@ Crossmonster: Als je erop zit kan toch precies hetzelfde gebeuren Vork Hond bijt paard, paard gaat ervandoor?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 16:53

Ik kan een paard dat op hol slaat beter aan als ik erop zit, dan dat ik erlangs loop Clown

Mensen die buiten bang worden, omdat paard lastig doet, stappen vaak af, nou al scheet ik zeven kleuren stront, ik ben nooit buiten van een lastig paard afgestapt, aan de hand ben je ze zo kwijt als ze gaan bokken/steigeren of er vandoor gaan Knipoog

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:52

Dan verschillen wij daarin Vork Ik ben van mening dat je aan de hand meer controle hebt. Ik stap ook in principe nooit af alleen met bepaalde honden hier in de buurt

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:54

Marjo_x schreef:
Ik ben van mening dat je aan de hand meer controle hebt.

Ik weet niet wat voor paard jij hebt, maar een paard van een aantal honderden kilo's hou je niet zo heel makkelijk vast als ie bang is.

Als je erop zit en hij gaat er tussenuit... Ja vervelend, maar je weet tenminste wel waar je paard blijft Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:58

Haha nicci, dat is idd een hele goeie ..

Maar je hebt wel gelijk, pfoeh moet er niet aan denken, aan een los paard.. in een groot bos..

Nee, mijn advies is en blijft, erop blijven zitten, en een zweep mee, waarmee je zulke honden weg kunt slaan indien nodig.
Ik vind trouwens dat de TS ook goed gereageerd heeft, door weg te galoperen, je moet iets op zo'n moment !

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:01

nicci88 schreef:
Marjo_x schreef:
Ik ben van mening dat je aan de hand meer controle hebt.

Ik weet niet wat voor paard jij hebt, maar een paard van een aantal honderden kilo's hou je niet zo heel makkelijk vast als ie bang is.

Als je erop zit en hij gaat er tussenuit... Ja vervelend, maar je weet tenminste wel waar je paard blijft Knipoog

Vork Ik heb er anders nog nooit problemen mee gehad.. Als je een beetje tactisch ben kan die er echt niet vandoor gaan.

Totdat je eraf valt Knipoog Of tegenliggend verkeer aankomt, dan word het alweer een heel ander verhaal

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 18:38

Weggaloperen kan je bij deze zware honden doen, maar wat lichtvoetigere honden grijpen ze dan juist. Het is dan namelijk prooi, ze gaan op instinct en aan de jacht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:25

Je bedoelt qua honden los laten lopen? Als je ziet dat hond 1 iemands paarden lastigvalt ga je toch niet de andere ook loslaten! Gestoord

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 22:34

ik heb vaak zat loslopende paarden gehad doordat ze weer uit mijn handen gerend waren. Ben laatst in het bos er af gelazerd heb toen mijn twee tengels gebroken omdat ik het beest vast probeerde te houden... Nee ik blijf er liever opzitten Die drambeesten van mij zijn prima in wegrennen namelijk

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 22:36

Mizora schreef:
Weggaloperen kan je bij deze zware honden doen, maar wat lichtvoetigere honden grijpen ze dan juist. Het is dan namelijk prooi, ze gaan op instinct en aan de jacht.

ja gelukkig wist ik dat inderdaad, we hebben geen hond maar een hele goede vriendin van me heeft een hond waar ik óntzettend veel van heb geleert omdat ze altijd mee ging paardrijden en haar hond ging ook mee, ook op trektochten etc. En ja, je moet ergens over praten als je 12 uur op een paard zit en mensen tegen komt.
Bij een sneller beest had ik het niet gedaan nee, dan krijg je nog meer gezeur en stoppen de paarden nooit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:43

Tjah.. op je vraag kan ik eigenlijk geen antwoord geven, alhoewel ik het wel even aan m'n tante kan gaan navragen (die doet 'iets' met rechten.. maar ik heb geen idee wat precies.. iets 'hoogs' ofzo geloof ik) ik bel haar morgen denk ik wel even Lachen

Ik vind die van crossmonster inderdaad wel een goede, zelf denk vind ik het wel zielig om een hond te slaan, maar als Saar (m'n haflinger) dat beest een trap verkoopt (en ik dan dalijk helemaal de l*l ben) dan vind ik dat nog 'zieliger' en dan tjah.. inderdaad beter even een mep met m'n zweep en dan tegen de baas zeggen dat dat beter is dan een trap van m'n paard!

Saar is met stampen nooit helemaal zeker, in ieder geval níet naar andere paarden als andere paarden te dichtbij komen is ze daar niet van gedient en kan ze haar achterbeen nog wel eens optillen (je kunt best een meter achter haar lopen maar je moet niet boven op haar kont zitten) naar mensen doet ze dat zéker niet, honden weet ik niet.

Licht wel een beetje aan de situatie, zoals in de situatie van de TS zou ik inderdaad eens met m'n zweep hebben kunnen slaan. Maar als die hond nou heel erg hard rond me staat te rennen en alleen maar blaft? Kan ik me niet druk om maken en Saar die kijkt er nog niet naar (maar als zo'n beest in haar been hangt kan ze wel eens anders reageren gok ik Vork )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:47

@ TS: hee, ik zie ineens dat je in De Bilt woont. In welk bos rijd jij? Want dalijk staan die drie beesten voor mijn neus! Ik rijd in het Panbos en de Biltse duinen Knipoog

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:47

zelfde verhaal ook wel eens hier gehad..

Netjes op ruiterpad stappend.. Uit de buurt van de wandelpaden gebleven omdat mijn paard niet zo van honden houd..
toch onvermijdelijk stukje hond springt naar mijn paard en dat was een trap tegen de hond..

Gelukig niks aan overgehouden (de hond)..

Maarja ik hield me aan de regels heb juist de paden vermeden..

in jou geval denk ik niet dat jij aansprakelijk was geweest!

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:50

Wat ik alleen niet zo goed begrijp van sommige honden eigenaren en helemaal eigenaren die zulke prachtige, maar o zulke grote beesten heeft, ze alledrie tegelijkertijd wil uitlaten?
Doe ze dan eventjes een voor een of ga naar een plek, waarvan je weet dat er geen ruiters voorbij komen...
Ik ben overigens geen hondenhater, sterker nog ik ben stapelgek op honden, maar vind sommige mensen gewoon niet slim handelen. Drie van zulke joekels zijn behoorlijk sterk en zeker een gemiddelde vrouw (maar ook man) zal drie van zulke beesten niet kunnen houden.

Goed dat je uiteindelijk bent weggegalopeerd, moet je toch niet aan denken dat er wel iets ernstigs was gebeurd.... Verdrietig

Vind overigens een aantal hele goeie en bruikbare antwoorden hiertussen!

Ik zou trouwens ook zo lang mogelijk proberen te blijven zitten als een paard op hol slaat, goed vasthouden en rustigblijven en proberen je paard weer te kalmeren. Naast een paard vind ik enger dan erop Bloos
Liefs, Broekie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:26

Tja, ik had vandaag ook zo´n akkefietje, was gezellig in de regen met paardje aan t rijden op strand. Komt een man aan, loslopende hond, die hond gaat precies achter paard lopen en blijft daar uitdagend blaffen.
Ik zeg tegen de man: Haal je hond maar even bij u, ik zou niet willen dat dit paard uw hond trapt. Zegt de man, laat het maar gebeuren, dan leert de hond het wel af. Gestoord

Ik dacht, nou niet waar ik bij ben.

Het paard wat ik reed vandaag, is absoluut niet bang voor honden, heeft ook nog nooit gedreigd naar honden toe, maar ik hou de loslopende honden altijd in de gaten. Ik ga ook altijd rustiger rijden wanneer er honden in de buurt zijn, kijk altijd hoe ze op mij m´n paard reageren.
Wie er aansprakelijk is, geen idee eigenlijk

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:46

De bezitter van een dier is aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van het dier.
Wat er ook aan vooraf gaat, jij bent aansprakelijk voor de ontstane schade (dierenarts bv) aan de hond.
De vraag is of je ook een schadevergoedingsverplichting hebt. Dat is niet het geval, want in zo'n geval zal de hondeneigenaar zeker 100% 'eigen schuld' treffen.
Zie bij TAO bij FAQ voor meer uitleg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:23

LDRD schreef:
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor schade door eigen gedragingen van het dier.
Wat er ook aan vooraf gaat, jij bent aansprakelijk voor de ontstane schade (dierenarts bv) aan de hond.
De vraag is of je ook een schadevergoedingsverplichting hebt. Dat is niet het geval, want in zo'n geval zal de hondeneigenaar zeker 100% 'eigen schuld' treffen.
Zie bij TAO bij FAQ voor meer uitleg.

De bezitter. Is dat de eigenaar van het paard? Of ik als bijrijder als ik die honden tegenkom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:25

hestejente schreef:
[De bezitter. Is dat de eigenaar van het paard? Of ik als bijrijder als ik die honden tegenkom?

Ik denk de eigenaar. Ik ben ook alleen maar bijrijder geweest, of huurster, en heb altijd geleerd-gelezen, dat uiteindelijk de eigenaar verantwoordelijk is.
Echter in deze situatie(met hond) was-ben ik niet helemaal zeker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:27

"Bezitter" en "eigenaar" is niet perse hetzelfde in juridische termen heb ik begrepen. Wat ik wil weten: heb ik als bijrijder de verantwoordelijkheid voor het paard als hij een hond schopt?

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:29

Het lijkt mij dat het haar fout is.
Zij heeft haar honden niet onder controle en houd ze niet bij ze. Als ze weet dat haar honden achter paarden aangaan, kan ze ze net zo goed even bij haar halen en ze even vasthouden totdat jij voorbij bent.
Het is toch een natuurlijke reactie van het paard dat het slaat?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 19:58

hestejente schreef:
@ TS: hee, ik zie ineens dat je in De Bilt woont. In welk bos rijd jij? Want dalijk staan die drie beesten voor mijn neus! Ik rijd in het Panbos en de Biltse duinen Knipoog

panbos Whoosh! Biltse duinen ken ik qua naam niet, maar is dat Beerschoten? (dat wat er aan vast zit)