afstappen zonder kont aan te tikken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: afstappen zonder kont aan te tikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:12

Wat zou je ervan denken om het paard eraan te laten wennen dat hij bij op en afstappen op zijn kont geraakt wordt? Lijkt me een gebrek in de opvoeding van het paard als hij daar niet tegen kan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:15

Cassidy schreef:
Wat zou je ervan denken om het paard eraan te laten wennen dat hij bij op en afstappen op zijn kont geraakt wordt? Lijkt me een gebrek in de opvoeding van het paard als hij daar niet tegen kan.

Mijn ene paard is erg sensibel... als hij dan onverwachts een tik op zijn kont krijgt betekend dat maar 1 ding, voorwaarts. En omdat ik tijdens het afstappen hem niet gesloten heb aan de voorkant wordt zijn reactie niet geremd.
Dus tsja... of het kan een gebrek in de opvoeding zijn, òf een paard wat erg goed aan de hulpen en sensibel is. Knipoog
Natuurlijk zal hij het een tweede keer niet doen... maar omdat ik hem nooit aantik bij het afstappen en het dan opeens wel zou doen verwacht ik wel een te grote voorwaartse reactie Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:16

Dus moet je hem vaker aantikken. Desensibiliseren heet dat. En dat kan ook bij heel sensibele paarden. Haha!

In SLOOOOOWMOOOOTIOOOON je paard laten voelen waar je been op dat moment is. Laat heb voelen dat er wat aankomt, niet ineens je been op de kont, daar kan hij dan idd van schrikken. En een schrikreactie is niet erg, als hij maar niet naar voren wegschiet.

Vraag om hulp bij het desensibiliseren, als hij er op dat moment vandoorschiet heb je idd een probleem.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:52

Maar waarom zou ik hem expres aan moeten tikken als het mij nooit gebeurt met op en afstijgen? Clown
Dan kan je hem op alles gaan desensibiliseren, en de voorwaartse drang wil ik bij hem juist 100% behouden.
Als ik hem aan zou tikken op de kont en ik heb hem gewoon begrenst aan de voorkant zal die ook nooit naar voren rennen Knipoog Dan wacht hij netjes, maar met afstappen heb ik de teugels altijd los... dus stel dat ik hem ooit aan zou tikken verwacht ik wel een voorwaartse beweging van hem Knipoog En dan doet hij het qua opleiding gewoon goed, maar door een fout van de ruiter ongeplanned.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:55

Gewoon zorgen dat je goed stevig in je linkerbeugel staat, zodat je goed je evenwicht kunt houden.
En in plaats van snel (zoals ik enkele mensen hier hoor zeggen) gewoon rustig je been over je paard heen zwaaien.
Dan weetje zeker dat je je balans houdt Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:01

Cassidy schreef:
In SLOOOOOWMOOOOTIOOOON je paard laten voelen waar je been op dat moment is. Laat heb voelen dat er wat aankomt, niet ineens je been op de kont,

Las je stukje nog een keer...
Maar als ik het zo doe, rustig en gericht zal hij er ook nooit van schrikken Knipoog
Ik had het echt over een zwiep van het been en een onverwachte schup tegen de kont bij het opstijgen Haha!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:45

beugels voor het afsteigen korter maken ,, dan sta je hoger en hoeft het been er minder hoog over heen..

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:49

Als je kunt opstijgen zonder zijn kont aan te tikken, moet het ook kunnen met afstappen, zelfde beweging maar dan andersom..

xladytjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:11

Even rekken en strekken voordat je op een paard stapt?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:18

c_alsemgeest schreef:
Cassidy schreef:
In SLOOOOOWMOOOOTIOOOON je paard laten voelen waar je been op dat moment is. Laat heb voelen dat er wat aankomt, niet ineens je been op de kont,

Las je stukje nog een keer...
Maar als ik het zo doe, rustig en gericht zal hij er ook nooit van schrikken Knipoog
Ik had het echt over een zwiep van het been en een onverwachte schup tegen de kont bij het opstijgen Haha!

Je paard laten wennen dat hij dus een schop op zijn kont kan voelen als je opstijgt? Nou...ben het hier totaal niet mee eens

De ruiter moet gewoon lenig genoeg zijn om af te stijgen, kom op zeg. Wat voor moeite kost dat nou om af te stijgen zonder de kont van je paard aan te tikken? Gewoon lenig zijn en je been hoog erover heen zwaaien.

Niets dat het paard eraan moet wennen, is voor het paard zeer onprettig als iemand zijn kont steeds schopt als die afstijgt. Vind het dan ook erge onzin dat je het paard er dan aan meot laten wennen.

Zelf leniger worden en anders met een krukje / trapje opstappen....

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:26

Een schop vind ik een beetje overdreven maar snap het punt wel Ja Stel dat er een keer wat geks gebeurd met op/afstappen dan is het toch fijn als ze een beetje rustig blijven. Misschien onder het rijden toch eens wat vaker even aaien achter het zadel? Kan geen kwaad dat ze daar toch wat aan wennen. Snap dat je niet alle paarden even braaf krijgt. Maar zulke dingen kun je wel gewoon trainen. Kan bij mijn paardje inmiddels via de kont eraf glijden en die is ook nog geen half jaar onder het zadel Haha!

Daarnaast denk ik dat het met kortere beugels inderdaad makkelijker gaat. Dan hoef je je been minder ver omhoog te zwaaien als het ware.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:26

gewoon goed zwaaien met je been en hoog optillen.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:31

Ik zwaai altijd me rechter been over z'n hals en laat me dan naar beneden glijden. Ik kan wel normaal afstappen hoor zonder hem te raken. Maar na het rijden heb ik altijd van die stijve enkels. En als ik dan op de normale manier afstap kom ik te hard neer op de grond en dat doet pijn. Vandaar dat ik dus me been over z'n hals zwaai en dan er af laat glijden. Minder pijnlijk dus.

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:34

Even voor de mensen die zeggen dat je dat maar 'gewoon' moet kunnen; Stel nou je leunt ietsje om je linkerbeen en om de één of andere reden zak je dwars door je been heen en daardoor raakte jouw rechterbeen de kont van het paard...
Heeft het dus niks met lenigheid te maken en dat kan nu eenmaal gebeuren, daarbij ben ik het eens met dat je ervoor moet (is een groot woord) zorgen dat je paard wel mag schrikken, maar geen rare fratsten uithaalt mocht er zoiets gebeuren.

Ik ben zelf geen maatje 36/38 type en ben ook niet superlenig, ik kan met gemak op en af stappen al gebruik ik voor zowel mezelf als het paard een opstapje. Ook het paard waar ik op rijd kan dus niet tegen aanrakingen op zijn kont, maar zal er niet zo snel vandoor gaan, maar hij zal geheid schrikken.

Zeggen dat een ruiter er maar gewoon op moet kunnen komen vind ik persoonlijk een beetje kortzichtig. Ruiters heb je net als paarden in verschillende vormen, soorten en maten.

Liefs, Broekie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:39

c_alsemgeest schreef:
Maar waarom zou ik hem expres aan moeten tikken als het mij nooit gebeurt met op en afstijgen? Clown
Dan kan je hem op alles gaan desensibiliseren, en de voorwaartse drang wil ik bij hem juist 100% behouden.
Als ik hem aan zou tikken op de kont en ik heb hem gewoon begrenst aan de voorkant zal die ook nooit naar voren rennen Knipoog Dan wacht hij netjes, maar met afstappen heb ik de teugels altijd los... dus stel dat ik hem ooit aan zou tikken verwacht ik wel een voorwaartse beweging van hem Knipoog En dan doet hij het qua opleiding gewoon goed, maar door een fout van de ruiter ongeplanned.

"Altijd" en "Nooit" zijn twee woorden waarbij je altijd moet onthouden dat je ze nooit gebruikt.
De voorwaartse beweging blijft behouden als je je paard op de correcte manier desensibiliseerd.
Bekijk voor het gemak een keer de film in mijn onderschrift, en dan vooral het gedeelte waar er gereden wordt.
Het paard heeft geleerd om het klappen van de zweep te ignoreren, en voor de rest de aanwijzingen van de ruiter op te volgen.
Dacht jij nu echt dat, als jij je paard desensibilseerd voor onverwachte bewegingen op zijn kont, je hem niet meer voorwaarts krijgt?

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:00

Ik raak altijd de kont van mijn fjord bij het afstappen... Ik leg mijn been op haar kont en dan kan ik verder...
Dit heeft medische redenen... Dus zo vanzelfsprekend is het helemaal niet dat je de kont van je paard niet raakt bij het afstijgen...
Je paard voor zijn kont schoppen vind ik ook weer een beetje overdreven gezegd... maar als je je paard een keer om wat voor reden dan ook aantikt is het toch wel prettig als hij/zij gewoon rustig blijft staan Knipoog

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:22

Hee!

Blijkbaar is jouw paard er niet aan gewend dat iemand zijn kont aanraakt..
Ik zou hem eerst een beetje trainen daarin. Dat heb ik ook bij mijn 4-jarige verzorgpony gedaan. Bijvoorbeeld als je aan het uitstappen bent hem eerst belonen door op zijn hals te kloppen, en daarna even op zijn kont.. Als hij dat niet meer eng vind, waarom zou hij het dan wel eng vinden als jij met je voet zijn kont aanraakt?:?

Succes Knipoog

x

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 18:36

Meestal raak ik niet de kont van mijn paard aan hoor Knipoog maar het kan eens gebeuren, daarom vraag ik gewoon hoe jullie dat doen. Gewoon niet de kont aan tikken is idd wel erg kortzichtig gezien, het kan altijd gebeuren. Bij mij was het ook nooit eerder gebeurd, maar nu wel. Ik ben al een beetje aan het trainen om wat leniger te worden, dus bedankt voor al jullie tips Haha!

xxx lil

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:49

Liltjuh: het kan helpen om je bovenlichaam ook mee te zwaaien en draaien, daardoor wordt de zwaai makkelijker. Kijk maar eens hoe voltigeurs afzwaaien. (Hoewel de meeste voltigeur best lenig zijn, is het vaak vooral een kwestie van goeie timing, en niet van hoe ver je benen kunt buigen.)

c_alsemgeest schreef:
Maar waarom zou ik hem expres aan moeten tikken als het mij nooit gebeurt met op en afstijgen?
Onverwachte gebeurtenissen gebeuren, zeker bij paardrijden. Er zijn talloze mogelijkheden: je kunt ergens achter blijven haken of je raakt uit balans, maar het kan ook zijn dat je tijdens het rijden een blessure hebt opgelopen waardoor je niet meer zo soepel af kunt stijgen als je zou willen. In die gevallen (die je niet altijd kunt voorspellen of voorkomen) is het bijzonder handig als dat niet direkt tot ongelukken leidt. Daarbij kunnen paarden wel onderscheid maken tussen de situatie van afstappen, of een normale voorwaartse hulp tijdens het werk, als ze dat geleerd wordt. Dat heeft niets te maken met het voorwaarts zijn, maar is wel een manier om de veiligheid te vergroten.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:53

Ik begrijp het volkomen. Door een knieblessure kan ik ook niet meer zo soepel afstappen en raak ik soms ook de kont van het paard aan. Het enige wat je er echt tegen kunt doen is rustig blijven en het paard er aan laten wennen. Als je je been er langzaam over heen zwaait, is de kans kleiner dat je paard schrikt, maar wel groter dat je het paard raakt. Doe je het vlug, dan is het precies andersom. Even kijken wat voor jou handiger is.

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:57

Ik deed het ook een hele tijd, kwam uiteindelijk omdat mijn SI gewricht vast zat en ik mijn been dus gewoon niet hoger op kon tillen

Marissaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 16:17

Misschien dat je kan gaan oefenen met het op en afstappen.
want de kont van je paard of pony aan tikken is niet echt goed he.
er kunnen vervelende dingen gebeuren.

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 18:28

haha misschien kan je rek en strek oefeningen gaan doen waar je ietsje leniger van wordt:)
en dan als dat heeft geholpen of niet je been proberen er hoog overheen te kunnen zwaaien!:D
anders kun je je paard er toch wel aan laten wennen dat hij/zij een been over zn kont krijgt als je afstapt!:D

heel veel succes en laat het je me weten als het gelukt is?
Haha!