Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Cassidy schreef:Wat zou je ervan denken om het paard eraan te laten wennen dat hij bij op en afstappen op zijn kont geraakt wordt? Lijkt me een gebrek in de opvoeding van het paard als hij daar niet tegen kan.

Dan wacht hij netjes, maar met afstappen heb ik de teugels altijd los... dus stel dat ik hem ooit aan zou tikken verwacht ik wel een voorwaartse beweging van hem
En dan doet hij het qua opleiding gewoon goed, maar door een fout van de ruiter ongeplanned. 
Cassidy schreef:In SLOOOOOWMOOOOTIOOOON je paard laten voelen waar je been op dat moment is. Laat heb voelen dat er wat aankomt, niet ineens je been op de kont,

c_alsemgeest schreef:Cassidy schreef:In SLOOOOOWMOOOOTIOOOON je paard laten voelen waar je been op dat moment is. Laat heb voelen dat er wat aankomt, niet ineens je been op de kont,
Las je stukje nog een keer...
Maar als ik het zo doe, rustig en gericht zal hij er ook nooit van schrikken
Ik had het echt over een zwiep van het been en een onverwachte schup tegen de kont bij het opstijgen

Stel dat er een keer wat geks gebeurd met op/afstappen dan is het toch fijn als ze een beetje rustig blijven. Misschien onder het rijden toch eens wat vaker even aaien achter het zadel? Kan geen kwaad dat ze daar toch wat aan wennen. Snap dat je niet alle paarden even braaf krijgt. Maar zulke dingen kun je wel gewoon trainen. Kan bij mijn paardje inmiddels via de kont eraf glijden en die is ook nog geen half jaar onder het zadel 

c_alsemgeest schreef:Maar waarom zou ik hem expres aan moeten tikken als het mij nooit gebeurt met op en afstijgen?
Dan kan je hem op alles gaan desensibiliseren, en de voorwaartse drang wil ik bij hem juist 100% behouden.
Als ik hem aan zou tikken op de kont en ik heb hem gewoon begrenst aan de voorkant zal die ook nooit naar voren rennenDan wacht hij netjes, maar met afstappen heb ik de teugels altijd los... dus stel dat ik hem ooit aan zou tikken verwacht ik wel een voorwaartse beweging van hem
En dan doet hij het qua opleiding gewoon goed, maar door een fout van de ruiter ongeplanned.
maar het kan eens gebeuren, daarom vraag ik gewoon hoe jullie dat doen. Gewoon niet de kont aan tikken is idd wel erg kortzichtig gezien, het kan altijd gebeuren. Bij mij was het ook nooit eerder gebeurd, maar nu wel. Ik ben al een beetje aan het trainen om wat leniger te worden, dus bedankt voor al jullie tips
c_alsemgeest schreef:Onverwachte gebeurtenissen gebeuren, zeker bij paardrijden. Er zijn talloze mogelijkheden: je kunt ergens achter blijven haken of je raakt uit balans, maar het kan ook zijn dat je tijdens het rijden een blessure hebt opgelopen waardoor je niet meer zo soepel af kunt stijgen als je zou willen. In die gevallen (die je niet altijd kunt voorspellen of voorkomen) is het bijzonder handig als dat niet direkt tot ongelukken leidt. Daarbij kunnen paarden wel onderscheid maken tussen de situatie van afstappen, of een normale voorwaartse hulp tijdens het werk, als ze dat geleerd wordt. Dat heeft niets te maken met het voorwaarts zijn, maar is wel een manier om de veiligheid te vergroten.Maar waarom zou ik hem expres aan moeten tikken als het mij nooit gebeurt met op en afstijgen?