wielspoor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: wielspoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 14:35

gollempje schreef:
een grof wiel is inderdaad minder scherp, ga dit maar eens voelen in een ruitersportzaak. ik heb er een keer info over gehad en als ik ooit nog met sporen zou rijden, zou ik een grove wiel nemen

hmm ik denk erover om er een aan te schaffen om te kijken hoe beide paarden reageren. ik zie veel mensen met wielspoor rijden omdat ze denken dat ze dan goed kunnen rijden. maar dat is voor mij helemaal niet de bedoeling. bij mijn paard heb ik soms wat extra hulp nodig. en dat prikje kan ze heeel boos om worden. zo erg dat ze soms in staking gaat. en als ik been geef gewoon mijn voet uit de beugel schopt (heb nogal een heftig dametje)

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:12

misschien is het altijd handig om het ook even na te vragen in de ruitersportwinkel. zij kunnen je altijd (als het goed is) goed advies geven

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:06

Hier de ruiter van het andere paard.

Melle is al wat aan het puberen soms, maar echt verzet niet, hij wil juist altijd wel en veel te snel. Alleen ik heb het gevoel alsof ik hem tricker als ik hem aanspoor met mn spoor, bijvoorbeeld bij aanspringen van galop, ook een sweepje pikt hij niet. Ik hoef hem niet met een zweep te slaan dan trapt hij terug, en heb totaal geen behoefte dat gevecht met hem aan te gaan. Want hij doet alles juist goed, dus rijd nu maar zonder sporen en zweep, maar wil toch aan mijn been af en toe net dat beetje extra hebben

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:15

Ik rijd mn ene paard met een wieltje, de ander nog mooi zonder

heb wel een grove wiel.

Maar ik lees telkens dat jullie t over prikjes hebben..... Probeer eens aan te leggen en dan te duwen/drijven met je spoortje in plaats van prikken want dat is niet prettig natuurlijk

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:22

Ik drijf met mijn been, maar stel ik geef een prikje, krijg ik een bok. of een niet zo vriendelijk reactie. En ik heb een aardig rustige beenligging, daar aan ligt het niet

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:17

carlijn83 schreef:
Maar ik lees telkens dat jullie t over prikjes hebben..... Probeer eens aan te leggen en dan te duwen/drijven met je spoortje in plaats van prikken want dat is niet prettig natuurlijk

helaas zie ik te veel mensen toch echt prikken, en dan heb ik het niet over mensen hier!
ik snap wat je bedoelt, maar als je aanduwt prik je toch een beetje en sommige doen dit iets te hard...

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:57

de paarden die ik heb gereden rijd ik eigenlijk alleen maar met wielen, verschillend van grote maar de meeste reageren hier fijner op dat een knopspoor ik vind die vervelend aankomen dan zo''n wieltje, ik heb dan ook alleen maar grove wielen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 21:14

Ik rijd met chaps van ariat, ik voel elke prik die ik zelf geef! En ik ben er met les juist erg veel mee bezig geweest, hij accepteerd een prikje vaak wel, maar merk gewoon dat het hem soms niet zint. En hij is juist een paard dat erg graag wil, en duidelijk aangeeft wat hij niet accepteerd.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:01

lotjj92 schreef:
sflj schreef:
Oja, hogere dressuur oefeningen. (had je niet gezegd Knipoog ) Daar was het verplicht he?

Anyway;
Misschien ligt het niet aan het type spoor maar aan de sporen an sich?

an sich? dat snap ik niet helemaal.

mijn zusje haar paard vind het duidelijk heel vervelend als je hem een prikje geeft. ze is met haar instructise erg bezig met opde kuit rijden. maargoed het spoor zit erom dus daar komt ie toch mee in aanrakning.

Dan denk ik dat je hier al een probleem hebt... Een spoor heb je om, maar het paard mag die niet voelen voor je effectief het spoor gebruikt. Als je je paard prikt als je op de kuit rijdt, dan is er iets mis volgens mij... En dat zou die instructrice echt wel moeten zien...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:34

Ik prik mijn paard niet als ik op mijn kuit rijd, maar stel ik geef een prikje omdat hij in een proefje aan moet springen in galop wil hij nog wel eens bokken. Maar écht verzet is het niet. Ik wil het beste voor mijn paard

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:04

Ik rij zelf ook met een grof wiel maar ik vind het nou niet bepaald vriendelijker dan een knopspoortje.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:08

Linda_E schreef:
Ik rij zelf ook met een grof wiel maar ik vind het nou niet bepaald vriendelijker dan een knopspoortje.

dan zou ik wel een duidelijk argument willen horen waarom het niet vriendelijker is. want asl je dit topic leest, staat er juist dat het vriendelijker is, omdat het rolt. en niet prikt. overigens heb ik wel een paar gekocht. mijn zusje test ze nu. ik rijd op het moment zonder sporen omdat jara net bevallen is.

Sonja_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:11

Mijn pony is ook erg sloom en ik rijd hem ook met een wielsppor. Hij reageert er erg goed op en sindsdien gaat het heel veel beter.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:20

ik heb het niet over sloom, mijn paard is goed op het been. mag natuurlijk scherper en beter. maar daar wil ik die spoor niet voor. juist om te hulp te verzachten. zodat ze minder geprikkeld raakt van een spoor.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:25

Ik rijd Casper met zwanenhalssporen en en grof wiel eraan van Sprenger. (heb lange benen Knipoog )
En ik vind ze véél vriendelijker dan de gewone knopsporen. Precies zoals je zegt, bij knopsporen prik je de hele tijd, en bij wieltjes kan je rollen.
Ik ben nu M en rijd nu 'pas' met wieltjes, omdat ik geen zweep meer mag. Voor mijn 'hogere' (kan het M1 nog niet bepaald hoog noemen Clown ) oefeningen heb ik profijt bij de wieltjes.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:55

lotjj92 schreef:
ik heb het niet over sloom, mijn paard is goed op het been. mag natuurlijk scherper en beter. maar daar wil ik die spoor niet voor. juist om te hulp te verzachten. zodat ze minder geprikkeld raakt van een spoor.

Hier ontgaat me echt wat.. Om je hulp te verzachten wil je wielsporen? Laat ze dan helemaal af.. een paard in de L moet trouwens perfcet zonder gereden kunnen worden, ik vind dat er echt wat aan je eigen rijden schort als je ze nodig hebt terwijl je hulpen nog helemaal niet verfijnd hoeven te worden dmv sporen..
Sorry Haha!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:14

Myukii schreef:
lotjj92 schreef:

Hier ontgaat me echt wat.. Om je hulp te verzachten wil je wielsporen? Laat ze dan helemaal af.. een paard in de L moet trouwens perfcet zonder gereden kunnen worden, ik vind dat er echt wat aan je eigen rijden schort als je ze nodig hebt terwijl je hulpen nog helemaal niet verfijnd hoeven te worden dmv sporen..
Sorry Haha!

Misschien is ze wel meet meer oefeningen bezig dan enkel de L1?

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:32

ik maakte een grapje Bloos
Laatst bijgewerkt door Lisa_vD op 27-02-08 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:33

In de post van de TS staat toch echt een paard en geen pony Knipoog

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:40

Lisa_vD schreef:
Ik hoorde laatst dat je bij de pony's geen gebruik mocht maken van wielsporen, dus ik zou eerst dat maar eens gaan nakijken.

ROFL

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:45

casperrr schreef:
In de post van de TS staat toch echt een paard en geen pony Knipoog

waarom zou dat niet mogen?! das echt onzinnig! (niet jouw post hoor, geen idee daarvan Knipoog )

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:51

Karoliefje_ schreef:
Lisa_vD schreef:
Ik hoorde laatst dat je bij de pony's geen gebruik mocht maken van wielsporen, dus ik zou eerst dat maar eens gaan nakijken.

ROFL

overheengelezen sorry ROFL

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 17:14

Myukii schreef:
lotjj92 schreef:

Sorry Haha!

als er L1 in mijn naam staat, betekend dat dan niet dat ik bezig ben met andere oefeningen behalve rechtuit en een volte? sorry maar ik vroeg geen commentaar over welke sporen ik moet gebruiken ivm niveau. ik heb het over een paard dat zeer gevoelig is bij de buik. en vaak als ik mijn been aanleg 'rilt' .

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:30

Als je paard zo gevoelig is, waarom rij je dan niet gewoon op je kuit? Ik snap het niet zo erg eigenlijk....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:34

lisjolienbob schreef:
Als je paard zo gevoelig is, waarom rij je dan niet gewoon op je kuit? Ik snap het niet zo erg eigenlijk....

ik rijd nu ook gewoon op mijn kuit. maar ze is nogal tegendraads. ze is gevoelig. maar heeft soms nog wel dat éxtra nodig. dus toch een spoortje. van zweep ben ik al afgestapt. en gebruik ik nauwelijks.