opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

J92

Re: opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:28

moislief schreef:
Misschien dat je een krukje kunt gebruiken of aan iemand vragen of diegene je paardje even vasthoudt terwijl jij opstijgt.

Helemaal mee eens, dat wou ik namelijk ook zeggen Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:54

Als je links opstapt kan je je linkerteugel misschien ook iets strakker houden, als je paard ervandoor gaat, gaat ie vaak een rondje lopen (om je heen dan)
Bij mij lukte het vaak wel goed.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:57

gollempje schreef:
altijd met krukje of opstapje.
ook beter voor rug van paard Haha!

Ja

en bij de volbloeds een "voetje " van een ander persoon.

Is veel beter voor de rug allemaal als er zo aan hangen bij het opstappen en dan neerploffen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:59

Nou soepel opstijgen dat doe ik al jaren niet meer Haha! . Ben altijd al stijve hark geweest hoor maar sinds ik reuma heb stap ik op met een krukje. Gaat dan stukken makkelijker

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:26

soms gebruik ik ook een stoel, gewoon makkelijker. Dan staat mijn paard ook stil. al;s ik zonder opstap doet hij dat niet, zodra ik dan de zwaai maak loopt hij weg. maar een stoel/krukje is veeeel beter voor de rug van het paard

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:05

Hera wil ook vaak al weglopen voordat ik zit. Soms heb ik net mijn voet erin. Ik laat wel altijd iemand even hangen aan de andere kant. Anders schuift het zadel. Hera is 1,39 en daar stap ik zo op. Onze Kelvin is rond de 1,70 en daar heb ik soms wel meer moeite mee.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:19

Wat ik me nou eigenlijk afvraag is waar jullie het opstapje dan laten nadat je bent opgestegen. Je moet dan toch altijd nog iemand hebben die het weghaalt.

UniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:50

gewoon gelijk gaan zitten niet blijven hangen en afwachten

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:51

die zet ik ergens neer waar het me niet ergert, laat ik gewoon in de bak staan. ik rij er wel omheen

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:59

Knollol schreef:
Hoe doe je dat? Indianenzwaai? Ik stijg 'normaal' op, met mijn neus naar de neus van het paard en ik hou me niet aan het zadel vast (belangrijk!). .

Ik heb eigenlijk altijd geleerd dat je juist met je rug ernaar toe moet staan, weet zo even 1,2,3 niet meer waarom:P Maar ik doe het ook niet altijd even precies, al ga ik nooit helemaal met mn neus naar de neus van het paard staan, vind ik juist onhandiger.

Lady_Mad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:23

Of gewoon naar de sportschool gaan om leniger te worden?

Ik heb ook meestal hulp bij het opstijgen hoor. Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:13

Het ligt eraan welke rijbroek ik aan heb. Bij mijn rijbroek moet ik de linkerbeugel 4 gaten langer maken. Heb ik mijn joggingbroek aan dan kan ik op mn eigen maat opstappen zonder hulp.

Als ik zit, heb ik mn linkervoet in de beugel en mn paard begint te lopen. Mijn instructrice zegt dat ik mn voeten uít de beugel moet laten, mijn paard stil zetten en dan pas gaan zoeken naar de beugel(s) hoe doen jullie dat?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:38

Hera loopt wel regelmatig al weg als ik mijn beugels nog op maat aan het maken ben. Dan zet ik haar gewoon weer stil. Ik maak ze als we buiten rijden wel eens nog een gaatje langer of korter. Dan ga ik er niet voor stilstaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 13:51

@ ts: uhhh, wat voor paard heb je? Voor het gemak ga ik er even vanuit dat het een standaard KWPN-achtig iets is. Dan zou ik er even een krukje bijpakken inderdaad, is beter voor je paard en je zadel.

Hoe ik opstijg: rechtervoet in beugel, schuin naar voren en met m'n navel op de voorkant van het zadel, linkerbeen eroverheen en rechtop gaan zitten. Klaaaaaar Knipoog Als ik op de lespaarden rijd stijg ik links op maar rechts vind ik makkelijker.

Broekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:34

Ik merkte laatst dat ook ik moeite had met opstijgen (zelfs met krukje Bloos )
Dus ik met de laatste tijd meer aan het bewegen (om mezelf wat fitter te maken) en vooral heel erg veel rek en strek oefeningen, iedere dag weer, in de hoop dat het een beetje helpt, want ik wil wel als ik ergens in een bos moet afstappen er ook zonder hulpmiddel op kunnen klimmen.
In eerste instantie zal ik (omdat ik vind dat het beter is voor paard en mezelf) iets zoeken in de buurt waarmee ik kan opstappen, maar als dat er niet is, moet ik daar niet als en hulpeloos vogeltje staan met een paard in m'n hand Clown

De volgende keer zal blijken of het heeft geholpen mijn rek en strek oefeningen! Tong uitsteken

Liefs, Broekie

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:20

Daphneee schreef:
Sinds ik op een andere manege rijd (omdat eigen manege is gesloten) heb ik hulp tijdens opstijgen, dan gaan ze gewoon aan andere kant hangen en houden ze het paard vast.
Maar ik zelf heb er geen problemen mee ook zonder hulp niet.

maar als je paard gaat lopen wanneer je wilt opstappen plaats hem dan bijvoorbeeld in een hoek zodat hij niet kan gaan lopen.

dat kunnen ze bij ons ook doen, maar dat is niet standaard ofzo bij jullie wel?
mag je je paard nog wel zelf opzadelen dan?

als ik er niet op kom maak ik altijd de linkerbeugel één of 2 gaatjes langer en dan gaat het al gemakkelijker vind ik zelf