Ben ik hier aansprakelijk voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sofire

Re: Ben ik hier aansprakelijk voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:15

Het is in ieder geval altijd slim om zélf een WA-verzekering af te sluiten, om het risico met je paard goed te verzekeren. Dit krijg je erbij als je een ruiterbewijs hebt gehaald.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:28

ik heb even na gevraagd en je bent niet aansprakelijk het is het risico van de stalhouder tenzij hij kan aantonen dat het opzet was (en dat is niet het geval)

dus gewoon niet op in gaan

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:34

je bent niet aansprakelijk hoor. Jij hebt je paard daar in pension staan en betaald stalgeld. Dan is hij verantwoordelijk voor waar jou paard staat. Als hij toch de rek stuurt dan kan jou verzekring (WA) met hem dat uitzoeken en zullen ze hem zeggen dat jij hier niet aansprakelijk voor bent.

Als jou paard op zijn auto is gesprongen ja dan is het een ander verhaal, dit heeft met de huisvesting te maken waar jij voor betaald.

succes!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:42

Beaux schreef:
Nee, niks niet op je verzekering gooien, de stalhouder moet voor deugdelijk hekwerk zorgen!

Als je het bij jouw verzekering meldt, zal jouw verzekering uitpluizen of jij daadwerkelijk aansprakelijk bent, of je stalhouder. Het is dus uiteindelijk helemaal niet verkeerd om het je verzekering te melden, want dan ben jij achteraf niet degene die je stalhouder verteld dat hij zelf (evtl.!) voor de kosten op moet draaien Knipoog .
Mocht de verzekering wel tot de conclusie komen dat jij aansprakelijk bent, zullen ze het bedrag ook uitkeren.
Geen angst dus voor de verzekering; verzekeringen betalen namelijk nooit graag en zeker niet als zij van mening zijn dat hun client "onschuldig" is Lachen .

Kokopelli schreef:
Jij hebt je paard daar in pension staan en betaald stalgeld. Dan is hij verantwoordelijk voor waar jou paard staat...
...dit heeft met de huisvesting te maken waar jij voor betaald.

Zo makkelijk als jij het stelt, is het niet Knipoog . Er zijn genoeg situaties waar jij als paardenbezitter zeer zeker wel zelf verantwoordelijk bent voor schade die jouw paard veroorzaakt.
Neem bijv. het geval dat de stalhouder ´s ochtend wil gaan voeren en je paard staat buiten z´n box en heeft daar een ravage aangericht. Jij bent degene geweest die ´s avonds als laatste zelf zijn paard in de box heeft gezet en heeft afgesloten. Jij had net die avond nogal haast en door alle stress ben jijzelf degene geweest die de boxdeur niet goed heeft afgesloten. In dat geval is de stalhouder niet verantwoordelijk voor de aangerichte schade, maar ben jij wel degelijk degene die voor de schade opdraait!
Maar goed, wat ik hierboven ook al schreef: gewoon je verzekering melden en het hun lekker laten uitzoeken wie er voor de schade mag (moet!!) opdraaien Lachen .
Laatst bijgewerkt door Sterre op 25-02-08 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:44

sofire schreef:
Het is in ieder geval altijd slim om zélf een WA-verzekering af te sluiten, om het risico met je paard goed te verzekeren. Dit krijg je erbij als je een ruiterbewijs hebt gehaald.

Dat is dus dubbel, want een paard (mits je er minder dan meen 4 hebt, bij meer valt het onder bedrijfsvoering of iets in die trend) valt gewoon onder je eigen WA verzekering onder huisdier. Ruiterbewijs is dus dubbel en absoluut onzin voor het verzekeringsverhaal.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:05

In mijn ogen had hij de stroomdraad fatsoenlijk erop moeten zetten. Als hij denkt dat een gaashekwerkje bestand is tegen een paardenkont, dan heeft hij bij deze geleerd dat het niet zo is. Helaas zijn er wel meer paarden-/koeienhouders die zo denken. Ik werk bij een hekwerkbedrijf en hoor regelmatig dat ze dus van plan zijn alleen een gaasje erneer te zetten. Nou, dan kun je wachten tot het kapot/gedeukt is, die zijn daar gewoon niet tegen bestand. (Meest bizarre wat ik hoorde was dat iemand dan maar een deugdelijk spijlenhekje neer wilde zetten, tja, daar past je paard tenminste mooi met z'n hoef tussen....)
Nee, ik denk niet dat jij aansprakelijk bent. Ben wel benieuwd wat hij dan in rekening denkt te brengen voor het herstellen van 't hek.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:47

ik zu het als stalhouder in ieder geval niet in mijn hoofd halen om dit op mijn klanten te verhalen ....

antoinetlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:34

ik snap niet dat ie van dat gaas heeft, voor je het weer zit een paard er met zijn hoef in vast, en het is geen officieel paarden hek. ook heeft ie niet de goeden stroom gebruikt, en dus denk ik, dat hij jou paard in de wei heeft gezet. daarom zou ik geen cent betalen. en ik bedoel die deuken boeien echt niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:16

jij huurt een stalling aldaar en daarbij zitten ook it soort sloperijen. Daarom betaal je ook buiten de onkosten voor stal en voeding een ..X.. bedrag. Dit bedrag is voor mestafvoer en restauratie. De eigenaar weer (althans) kan weten dat paarden slopen. Is het zo dat jouw paard tegen een auto oploopt of een fiets omver die op de standaard staat dan zijn dit wel kosten die voor jouw rekening komen.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 17:35

Heb je geen overeenkomst met de staleigenaar waarin staat waar je zelf voor verantwoordelijk bent en wat de staleigenaar biedt in ruil voor stalgeld?

Ik ben van mening dat als de staleigenaar faciliteiten biedt om je paard los te zetten hij bij schade hieraan door niet deugelijke afrastering (lees geen stroomdraad) niet de schade op jou kan verhalen. Maar ik ben geen jurist. Misschien kan je het even navragen bij je rechtsbijstandverzekering (of die van je ouders).

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 19:41

antoinetlove schreef:
ik snap niet dat ie van dat gaas heeft, voor je het weer zit een paard er met zijn hoef in vast, en het is geen officieel paarden hek. ook heeft ie niet de goeden stroom gebruikt, en dus denk ik, dat hij jou paard in de wei heeft gezet. daarom zou ik geen cent betalen. en ik bedoel die deuken boeien echt niet.

Nee, het is niet zo'n soort gaas waar hij met zijn hoeven tussen kan zitten. Het van die kleine ruitjes.. En hij zet mijn paard niet buiten, maar ikzelf.. maar daar heb ik ook gewoon toestemming voor gekregen (om mijn paard in die wei neer te zetten).
Maar.. het hek is inmiddels gemaakt, en ik heb er nog niks van gehoort, dus heb ook nog geen rekening gekregen. Misschien bedacht die zelf wel dat ik er niet aansprakelijk voorben.
Nee idd, die deuken boeien ook niks.. had die eigenlijk niet hoeven maken maarja dat heeft ie dus wel laten doen.
Maar, heb er dus nog niks van gehoort! Lachen

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:43

OPG -> TAO

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:15

Citaat:
Citaat:
sofire schreef:

Dat is dus dubbel, want een paard (mits je er minder dan meen 4 hebt, bij meer valt het onder bedrijfsvoering of iets in die trend) valt gewoon onder je eigen WA verzekering onder huisdier. Ruiterbewijs is dus dubbel en absoluut onzin voor het verzekeringsverhaal.

ruiterbewijsverzekring heeft helemaal niets met deze zaak te maken en is alleen voor schade die niet door je WA wordt gedekt en dan alleen nog de schade die eventueel aan een landgoed is toegedaan waar je alleen mag rijden met ruiterbewijs.
Denk aub niet dat als je je ruiterbewijs hebt dat je dan ook automatisch maar overal voor verzekerd bent, dat is een fabeltje!
WA verzekering is verplicht, ruiterbewijs niet.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:27

Wij hebben 10 jaar lang een pensionstal gehad, en hebben (nog steeds) een berijfs WA verzekering, zodat dit soort gevallen niet altijd op de klanten verhaald hoefden te worden. Het geval is nl. dat de eigenaar van het dier aansprakelijk is, ongeacht of dit terecht is of niet. Behalve als er sprake is van opzet van de tegenpartij.

Heel jammer want soms voel je je knap machteloos, als een ander bijv een bijrijdster schad aan jou paard veroorzaakt, de kosten zijn dan toch voor jou!

Gelukkig is het bij jou opgelost, en nu maar hopen dat het niet nog eens gebeurt! Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:06

Fidele, je veegt wel heel veel op één hoop waardoor jouw antwoord wel heel verwarrend is geworden. Zeg dit niet om je aan te vallen, maar wel om te zorgen dat mensen geen verkeerd beeld krijgen over het aansprakelijkheidsrecht.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:13

Nouja zeg wat een reaktie van die staleigenaar zeg. Je loopt altijd een risico al staleigenaar dat paarden je materiaal kapot kunnen maken. maar dit noem ik niet kapot. een deukje kan altijd in ijzerwerk komen.

Ik ben het helemaal met Beaux eens.

Beaux schreef:
Nee, niks niet op je verzekering gooien, de stalhouder moet voor deugdelijk hekwerk zorgen!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:30

Idd als je wat hoort gewoon voorleggen aan de verzekering.
Maar over sommige uitspraken heb ik wel zo mijn twijfels. Dat hij jou toestemming geeft om je paard daar neer te zetten, wil niet zeggen dat je niets hoeft te betalen als er iets gebeurd. Als iemand mij in zijn huis uitnodigd en ik gooi een dure vaas kapot, dan moet ik die vaas weldegelijk betalen. ( de WA dan Knipoog ) Bovendien heb je ook altijd nog de keus om je paard wel of niet in een ondeugdelijk wei te zetten. Knipoog Heeft verder niets met dit alles te maken, maar ik vond het wel opmerkelijke uitspraken. Knipoog

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:22

TKTG schreef:
Dat is toch het risico voor de stalhouder? Als hij te slappe hekjes neerzet om zijn weiland, en hij wil ze mooi houden, moet hij jou geen toestemming geven om je paard er op te zetten. Toch?

Nee ze heeft dit van te voren gezien dus daar kun je nu niet op terug vallen.
neem gewoon contact op met je verzekering zij hebben hier ervaring mee.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 12:57

Hoi, inmiddels heb ik de rekening gekregen. De staleigenaar zei tegen mij dat ik tegen mijn WA-verzekering moet zeggen dat IK vergeten was het stroom op te zetten. Dus ik moet erover liegen want zo is het niet gegaan, op dat moment was er nog geen stroom namelijk. En hopelijk valt mijn paard onder mijn WA-verzekering (onder huisdieren). En als ze het niet vergoeden, wat dan? Ik kan dat zelf echt niet betalen! Tis namelijk 800 euro. Mijn ouders zijn het er ook zeker niet mee eens, maandag ga ik de verzekering bellen om mijn verhaal te doen.. en dan maar eens kijken of ze het vergoeden. Maar de staleigenaar wil het dus laten vergoeden, door mij erover te laten liegen, zodat hij het geld mooi vergoed krijgt.
Als ik de waarheid vertel, zoals het echt is gegaan is die bang dat die het niet vergoed krijgt. Hij zei; dan geef mijn nummer ook maar, dan kunnen ze mij bellen om het na te vragen. Pff, ik ben toch bang dat als ik het zo vertel dat ze het niet vergoeden, en dat ze zeggen dat het mijn eigen schuld is. Terwijl dat dus niet is!! Wat een ellende zeg.. Maandag maar eens bellen, en laat ik jullie wel weten wat ze hebben gezegt. Bedankt voor jullie berichtjes en steun Lachen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:26

Is die even gek Clown Je gaat toch niet echt liegen hoop ik? Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:42

O o ooo, wat een boefje - die stalhouder van je. Nieuw hekwerk omdat een paard er een paar deukjes 'ingeschuurd' heeft.. En hij laat er ook geen gras over groeien dat hij je nu de rekening al stuurt. Je kunt i.m.o. 3 dingen doen:

1. Je vertelt het correcte verhaal aan de verzekering en wacht op hun reactie. Ik vermoed dat de verzekering niet uit zal betalen. Dan kun je dit teruggeven aan de stalhouder met daarbij gelijk het bewijs dat jij niet aansprakelijk bent.. de sfeer zal er niet beter op worden maar wil jij bij zo'n man op stal staan?
2. Je kunt het verhaal ophangen zoals voorgeschreven door de stalhouder maar dan ben je strafbaar bezig(!)
3. Of.. om problemen te voorkomen betaal je de rekening (of bluft en overlegt met hem om de helft te betalen)

Ik wist t wel.... en dat zijn zeker niet de laatste 2 opties!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 22:37

Ja mijn keuze zou ook naar optie 3 gaan, maar als je in zo'n situatie zit is het helaas niet zo makkelijk. Ik heb het er nog even met hem over, ik zeg gewoon dat ik er niet over wil liegen tegen de verzekering.. dat ik het juiste verhaal wil vertellen, als het dan niet word vergoed is het zijn pakkie aan. Voor de rest is hij heel erg aardig hoor! Maar dit vond ik idd vreemd, want mijn vriend kent hem ook heel goed (is omgegaan met zijn zoon) en die had dit noooit verwacht van hem. Ik ga dit sowieso niet uit eigen zak betalen als dit niet word verzekert, zit al in de geldproblemen dus dit kan er echt niet bijkomen! Dus, ga sowieso eerst met hem overleggen en dan kijk ik wel wat ik doe. Mijn ouders hebben ook liever niet dat ik erover lieg tegen de verzekering. Maarja, die man denkt natuurlijk alleen maar aan zichzelf, hij wil het alleen maar vergoed krijgen en dat gaat lukken op deze manier, denkt ie.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:03

ga zeker niet liegen, als de verzekering er achter komt dan ben jij het haasje en kom je op de zwarte lijst bij verzekeraars en wordt je misschien wel vervolgt. De pensionhouder is de lachende derde want die blijft buiten schot. Ik zou het risico niet nemen.
Laat je ouders anders in overleg gaan met de pensionhouder, probeer op een eerlijke manier de schade te verhalen op de verzekering en alles wat hij krijgt is meegenomen. Hij had immers moeten zorgen voor een deugedelijke omheining. Daarnaast is het natuurlijk niet de bedoeling dat hij een compleet nieuwe omheining krijgt van de verzekering terwijl er maar een klein gedeelte stuk was.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:58

Ik zou hem echt de pip laten krijgen!! Liegen?? NO WAY!!

Je kunt voor de lieve vrede ervoor kiezen om het aan je WA verzekering aan te bieden. Ik zou er in ieder geval niet blijven staan!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:56

Ik zou het ook niet betalen, ik vind het de verantwoordelijkheid voor de stalhouder, hij weet dat je een jong paard hebt en hij hoort voor correct hekwerk te beschikken.
Ik zou niet eens meer op deze stal willen staan als het op deze manier gaat.