Allemaal bedankt dus
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Marl0ewSz schreef:Vandaag weer erheen geweest, ik heb hem telkens streng 'euh' toegesproken als hij ook maar begon met schrapen en het hoefde een aantal keer.. Vele malen minder dan dat eerst moest.
Allemaal bedankt dus
ikzelf zal niet gaan slaan

aart65 schreef:Straffen heeft geen weinig zin. Als een paard schraapt om aandacht te vragen (of tegen zijn staldeur schopt) is die negatieve aandacht ook een vorm van aandacht. Negeren is ook niet genoeg. Wat werkt is het foutieve gedrag negeren én hem aandacht geven als hij draaf op 4 benen staat. Dan leert hij vanzelf dat braaf zijn iets opleverd en niet met in onze ogen het foutief gedrag. Van de beloning leert hij, niet van het straffen.
Wat die kruiwagen betreft nog een opmerking. Die kruiwagen vindt hij vast interessant. Met andere woorden het onderzoeken waard. Als je begrijpt hoe paarden nieuwe dingen onderzoeken is het schoppen tegen de kruiwagen heel gewoon. We zien het vaak bij trainingen waar we een zeil op de grond leggen. De gaten zitten er al in van al die paarden die met hun hoeven de boel onderzoeken. Dat die kruiwagen omvalt is voor ons lastig maar voor het paard gewoon een vorm van onderzoeken. Het paard denkt echt niet: "laat ik de baas eens gaan pesten"![]()
succes
! En als er echt iets gevaarlijks gebeurt, dan reageren die paarden denk ik ook niet meer. Ik zie mijn paard trouwens heel geïrriteerd op schreeuwers reageren.