Te zacht of eerlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmarloes

Re: Te zacht of eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 19:50

Vandaag weer erheen geweest, ik heb hem telkens streng 'euh' toegesproken als hij ook maar begon met schrapen en het hoefde een aantal keer.. Vele malen minder dan dat eerst moest.

Allemaal bedankt dus Lachen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 23:05

Mijn pony vind het ook leuk de kruiwagen om te kieperen :S

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 07:44

Ik negeer het eigenlijk altijd... Het paardje wat naast mijn verzorgpaard staat doet het ook altijd... Maar die is nog erger want die gaat nu ook slaan tegen de wand (zij al hele splinters uit gekomen). Maar dit doet ze puur voor de aandacht...

Als ik dan wat er van zeg dan is ze even rustig maar als ik dan weer verder ga met de stal begint ze weer... Het is bij haar dus echt puur om aandacht want zolang ik tegen dr praat doet ze niks...

Vandaar dus dat ik het negeer want ze moet er gewoon achter komen dat ze zo geen aandacht van mij krijgt... Het gaat nu al iets beter, alleen rond etenstijd doet ze het nog heel erg...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 08:08

wat een rare tips worden hier gegeven
slaan werkt natuurlijk ook niet vertrouwen verhogend, zeker niet bij een jong prikkelbaar paardje

mijn tip
neem een heleboel kleine brokjes bij je in de buurt(liever niet in je zak) maar ruim uit de buurt van je paard
als hij schraapt negeer je hem, maar staat hij maar net even wat langer braaf stil, loop dan naar hem toe geef hem een knuffel en een paar brokjes
je beloont zijn goede gedrag!
in het begin zullen de momenten tussen het niet schrapen en wel klein zijn maar al snel zal hij leren dat niet schrapen aandacht en brokjes oplevert
de kunst is om aan te voelen wanneer zijn geduld opraakt en hem net voor te zijn door hem dan een knuffel te geven en wat lekkers

de tijd tusen het schrapen zal vanzelf steeds langer worden en jij kunt de beloning langzaam verkleinen naar alleen een knuffel
op den duur is het genoeg om af en toe onder het uitmesten even een aai en vriendelijk woordje te geven

verder zou ik zelf een vol hooinet ophangen zodat hij ook wat te doen heeft

succes er mee

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:34

Straffen heeft geen weinig zin. Als een paard schraapt om aandacht te vragen (of tegen zijn staldeur schopt) is die negatieve aandacht ook een vorm van aandacht. Negeren is ook niet genoeg. Wat werkt is het foutieve gedrag negeren én hem aandacht geven als hij draaf op 4 benen staat. Dan leert hij vanzelf dat braaf zijn iets opleverd en niet met in onze ogen het foutief gedrag. Van de beloning leert hij, niet van het straffen.
Wat die kruiwagen betreft nog een opmerking. Die kruiwagen vindt hij vast interessant. Met andere woorden het onderzoeken waard. Als je begrijpt hoe paarden nieuwe dingen onderzoeken is het schoppen tegen de kruiwagen heel gewoon. We zien het vaak bij trainingen waar we een zeil op de grond leggen. De gaten zitten er al in van al die paarden die met hun hoeven de boel onderzoeken. Dat die kruiwagen omvalt is voor ons lastig maar voor het paard gewoon een vorm van onderzoeken. Het paard denkt echt niet: "laat ik de baas eens gaan pesten" Haha!

succes

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:40

Hij deed het niet expres denk ik dus een tik geven zal ik niet doen , je kan wel zeggen , niet doen of nee .. ( zo als iemand ander ook al zij ) ..
En als die man de eigenaar is , waar bemoeid hij zich mee ?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:32

Marl0ewSz schreef:
Vandaag weer erheen geweest, ik heb hem telkens streng 'euh' toegesproken als hij ook maar begon met schrapen en het hoefde een aantal keer.. Vele malen minder dan dat eerst moest.

Allemaal bedankt dus Lachen

hem streng aanspreken werkt idd het beste Lachen ikzelf zal niet gaan slaan

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:05

Tsja, hangt ook af van de situatie.

ik weet dat mijn paard er lol in heeft om zijn voet op mijn krukje te zetten bij het invlechten (waar het niet echt tegen bestand is) en de dekens van het dekenrek af te gooien en er vervolgens op te gaan staan.
Hij doet dit bewust en weet dat hij het niet mag. Ik waarschuw hem dan ook dat niet niet mag en kan hem er inderdaad ook voor straffen.

Als jou paard dit nu eenmalig doet zou ik er niet te zwaar aan tillen. Maak hem duidelijk dat dat niet de bedoeling is maar meer ook niet.
Zorg er alleen voor dat het geen grapje van hem wordt...........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:42

Ik heb een vreselijke hekel aan schrapende paarden. Een jong paard dat schraapt zal bij mij dan gecorrigeerd worden, niet met stem maar met een tikje op het been, of als ze wat ouder zijn, met een tikje waar ook maar op het lichaam. Een jiong paard zal wel moeten leren om geduldig te zijn. Dus ook als het paard 3 is, vaker in de box, buiten de box.

Het akkefietje met de kruiwagen had niet hoeven te gebeuren als je het paard en kruiwagen verder uit elkaar had gezet.

StillSilence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:53

aart65 schreef:
Straffen heeft geen weinig zin. Als een paard schraapt om aandacht te vragen (of tegen zijn staldeur schopt) is die negatieve aandacht ook een vorm van aandacht. Negeren is ook niet genoeg. Wat werkt is het foutieve gedrag negeren én hem aandacht geven als hij draaf op 4 benen staat. Dan leert hij vanzelf dat braaf zijn iets opleverd en niet met in onze ogen het foutief gedrag. Van de beloning leert hij, niet van het straffen.
Wat die kruiwagen betreft nog een opmerking. Die kruiwagen vindt hij vast interessant. Met andere woorden het onderzoeken waard. Als je begrijpt hoe paarden nieuwe dingen onderzoeken is het schoppen tegen de kruiwagen heel gewoon. We zien het vaak bij trainingen waar we een zeil op de grond leggen. De gaten zitten er al in van al die paarden die met hun hoeven de boel onderzoeken. Dat die kruiwagen omvalt is voor ons lastig maar voor het paard gewoon een vorm van onderzoeken. Het paard denkt echt niet: "laat ik de baas eens gaan pesten" Haha!

succes

Hier ben ik het mee eens. Belonen is denk ik de oplossing.
Goed dat je hem niet hebt gestrafd toen die kruiwagen omviel, want het was toen toch al te laat IMO. Knipoog

Louike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 20:10

Ja dat denk ik ook!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:07

M'n paard moet gewoon even stil blijven staan en zich netjes en braaf gedragen, hij weet dat dat de bedoeling is omdat ik hem altijd vanaf het begin zo opgevoed heb. Inmiddels heb ik hem al bijna 4 jaar en weet hij heus wel dat dat van hem verwacht wordt. En staat ie te schrapen, dan zeg ik meteen 'Voetjes op de vloer!' Dan weet ie meteen dat ie dat niet mag doen. Zeg je niets dan accepteer je dat gedrag, en dan uiteindelijk de kruiwagen om is al veel ste ver. Bij begin van het ongewenste gedrag dus al laten weten dat dat niet mag, zen net kleine kinderen af en toe.
Dus duidelijk je paard leren wat er van hem verwacht wordt en dat uitbouwen, maar vooral consequent daarin blijven. Al leer je het hem op het woord 'kiwi' te doen, hij associeerd het woord met wat jij van hem verwacht en dan is het duideijk voor hem wat de bedoeling is. Zo hoef je hem dus niet zomaar te straffen waar ik zowieso tegen ben, paarden begrijpen straffen niet. Als hij bv bijt kun je hem ook terug pijn doen door bijv terug te knijpen, gebeurt in de kudde ook. Maar paarden hebben ook hersenen, anders konden we er ook niet op rijden en de hulpen die we geven niet snappen. Communiceren dus.
Succes ermee!

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 10:27

Leuk om al die tips te lezen en er zitten volgens mij ook echt goede bij.

Maar ik vraag me af waarom iedereen toch zo schreeuwt tegen zijn paard? De meeste paarden horen uitstekend, ze willen alleen niet luisteren of begrijpen je niet (denk ik dan). Bij mij op stal zijn er ook een aantal die constant schreeuwen tegen hun paard en die paarden reageren daar helemaal niet meer op, dus gaan ze steeds harder schreeuwen Nors opkijken! En als er echt iets gevaarlijks gebeurt, dan reageren die paarden denk ik ook niet meer. Ik zie mijn paard trouwens heel geïrriteerd op schreeuwers reageren.

Dus als ik een tip mag geven als je paard staat te schrapen: schreeuw niet, gewoon iets op een boze toon met normaal volume zeggen helpt ook, bij die van mij tenminste.

Succes ermee!