Rijstijl

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marenko

Re: Rijstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 14:46

Tja, dat HOORT.... maar in veel gevallen is dat niet zo. We heten niet allemaal Anky toch...

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 15:12

Nou is Anky niet zo heilig als dat iedereen denkt (ze doet aan Rollkur) en een zweep is inderdaad handig als je zelf gewoon niet sterk genoeg bent die hulpen te geven. Je hoeft dan niet als een agressieve idioot op je paard te zitten. Elk paard moet zonder zweep of spoor gereden kunnen worden ongeacht hoe sloom ze zijn, maar kom.. wees eerlijk.. hoeveel ruiters kunnen dan nou echt Knipoog

Elfje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 10:54

CleovG schreef:
Waarom zou je een zweep als aanwijzing moeten hebben? Een paard hoort genoeg te hebben aan je been.

Als je paard de hulp niet goed begrijpt of zelfs nog niet kent, dan kun je de zweep gebruiken om (zachtjes) de hulp de verduidelijken... Niet ieder paard heeft direct door wat er met het been wordt bedoeld......

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:49

Ik kan mijn zweep specifieker co-ordineren dan mijn been. Zeker bij het aanleren van bv. een nieuwe oefening kan ik dan mooi bijtikken wat niet beweegt zonder mijn been in rare posities te wringen.
Ook gebruik ik de zweep bij een onvoldoende reactie op het been, om zo die beenhulp te kunnen verlichten.
Dat zijn aanwijzingen, geen straffen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:23

@ TS, je moet het niet met meer kracht oplossen maar met techniek. Je been harder aanleggen resulteerd alleen in een paard dat op den duur altijd je been nodig heeft om vooruit te lopen. Dus een keer spierpijn, en je hangt al.

Je paard moet leren om op zijn eigen benen te lopen. Je moet leren om lui te gaan rijden, en alleen een aanwijzing te geven als je wilt dat je paard wat anders doet dan hij op dat moment aan het doen is, en erop leren vertrouwen dat hij dat dan ook uitoefend tot jij een tegencommando geeft.

Probeer het allemaal zonder zweep op te lossen. Dan maar je been in rare posities brengen, naarmate je hoger komt zul je het toch zonder zweep moeten gaan doen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:46

Dat ben ik niet met je eens Cassidy; Als je je been in rare posities moet brengen dan raak je uit balans waardoor je geen correcte hulp meer kan geven en het paard het vervolgens helemaal niet meer snapt.
Hetzelfde met een grovere beenhulp, dat resulteerd vaak in klemmen en het aanspannen van de spieren (met name het onderlijf) waardoor de ruiter niet meer onafhankelijk kan zitten. Zo schiet je je doel voorbij. Dan maar liever met zweep tot het voor het paard duidelijk is wat er wordt bedoeld en dan kun je de zweep aan de kant leggen.

Virginia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:57

Ik ben zelf niet zo als jij , maar dit leer ik dus in een les dat je fel moet zijn enzo..

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:03

Ik heb hier niets anders op te zeggen dan:
Jou instructrise is goed bezig. Lachen

Ipv je paard meteen flink te slaan, had je hem ook rustig met geduld kunnen vragen om voorwaarts te gaan.
Ik werd eerder ook snel boos op mijn paard, gelukkig heeft dat paard het mij flink afgeleerd. Ik hoefde maar iets boos te worden, of ik werd er gewoon afgeschopt. Als ik haar met geduld iets vroeg, deed ze alles zo super goed! Pff, dat was echt een goede leerpony.
Maar even ontopic weer;
Zoek eerst de fout bij jezelf.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:04

Virginia123 schreef:
Ik ben zelf niet zo als jij , maar dit leer ik dus in een les dat je fel moet zijn enzo..

Je moet niet perse fel zijn, wél consequent en zelfverzekerd. Wat de ene keer niet mag mag een andere keer ook niet en als je een paard dan toch terecht moet wijzen, dan moet je dat effectief doen. Maar een paard verrot slaan omdat hij niet luistert dat heeft geen enkele zin; het paard zal er alleen maar verwarder door worden (want waarschijnlijk was jij de eerste keer niet duidelijk en begreep hij het niet) en misschien zelfs extremer gaan reageren (bokken, steigeren) omdat het nu helemaal niet meer weet wat de bedoeling is en hij maar wat probeerd. En inderdaad, meestal stopt de 'hulp' als het paard omhoog komt en dan heb je je paard dus leren steigeren.
Het is echter niet zo dat een paard met opzet iets niet doet alleen maar op jou te irriteren, zo denkt een paard niet. Dus ga dan eerst eens bij jezelf te rade of jij wel duidelijk genoeg bent geweest en geeft dan een beleefde aanwijzing, misschien iets nadrukkelijker/duidelijker dan de eerste keer.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:07

Virginia123 schreef:

Fel zijn heeft zijn grenzen.
Fel zijn in de zin van 'Als je goed loopt -> Beloning. Als je ver onder me uitloopt ->straf.' is beter dan fel zijn in de zin van 'lopen, en geen stap verkeerd, of ik sla je met de zweep en een ruk in je mond.'

En ik vind zoiezo niet dat je een paard meteen moet straffen, zoek eerst de fout bij jezelf. Probeer het nog een keer, gaat het dan fout, ja dán zou je hem zachtjes kunnen tikken. Maar niet omdat hij 1 keer stil gaat staan.

Er zijn uitzonderingen, sommige paarden moeten concequent -ofzo- aangepakt worden, maar jonge paarden vind ik niet.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:08

Benfan schreef:
Nou is Anky niet zo heilig als dat iedereen denkt (ze doet aan Rollkur) en een zweep is inderdaad handig als je zelf gewoon niet sterk genoeg bent die hulpen te geven. Je hoeft dan niet als een agressieve idioot op je paard te zitten. Elk paard moet zonder zweep of spoor gereden kunnen worden ongeacht hoe sloom ze zijn, maar kom.. wees eerlijk.. hoeveel ruiters kunnen dan nou echt Knipoog

Alleen de échte ruiters, helaas zie je ze niet veel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:13

Als een ruiter effectief kan zijn met z'n been dan heb je inderdaad geen zweep nodig. Het is alleen een kunst om te weten waar je been aan te leggen, hoe lang en met welke intensiteit terwijl je ook nog de rest van je zit onafhankelijk kan coördineren. Nee, er zijn helaas niet veel mensen die dat kunnen. Anky richt haar paarden ook af met de zweep en ik ken verscheidene andere GP ruiters die in de training ook met zweep rijden. De zweep is een hulpmiddel, een aanwijsstok die de hulpen kan verduidelijken. Ik denk dat het onterecht is om op iemand neer te kijken als die de zweep op een juiste manier hanteerd, want dat zou betekenen dat die uiteindelijk ook zonder zweep kan rijden.

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:17

NicoleNiky schreef:
Ik rijd ongeveer 10 jaar paard, maar nu zijn dus een hoop mensen niet met mij rijstijl eens (als een paard niet luistert is het in mij ogen heel logisch dat je hem straft door je been extra stevig aan te leggen en als dat niet werkt, de zweep...) nu was er pas dus iemand die helemaal uit stond te flippen in me les en vond dat ik totaal geen respect voor me paard had (was een heel langzaam, lief paard en hij liep lekker voorwaarts, maar opeens stopt ie midden in de galop, en dan begint bij mij me bloed toch wel te stollen, dus ik een flinke tik met de zweep, maar die zweep maakte dus geluid... ja en daar werd madam dus antigelijk boos om... Boos! want ze vond dat ik totaal niet kon rijden en dat een paard me niet waard was etc... ja sorry hoor; hij moet luisteren en niet zomaar stoppen zonder reden, dus ik ben toen afgestapt en gevraagt of ze zelf even verder wou rijden als ze het allemaal zo goed weet, maar nee; ik kon 'm beter af gaan zadelen want ik hoorde hier niet thuis... niet dat de instructrice dr iets van zegt, nee; ze gaat vrolijk verder, net of er niets gebeurt is...
hier ergerde ik me zo aan; dat ik besloot om naar huis te gaan, eerst paardje afgezadelt en toen nog 45 minuten in z'n stal geweest... Is het zo fout dan datk 'm is flink op z'n dak geef omdat ie niet luistert??

Ik vind dat nogal brutaal overkomen.. Bloos
Als het paardje waar je op reed opeens zou stoppen zou hij daar wel een reden voor hebben. misschien dat je je benen der niet goed bij had?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:19

Lijkt me overigens dat jouw instructrise het idd veel beter weet. Huilen van het lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:23

daNiielle_ schreef:
Er zijn uitzonderingen, sommige paarden moeten concequent -ofzo- aangepakt worden, maar jonge paarden vind ik niet.

Juist bij jonge paarden moet je extra consequent zijn, maar dat is iets anders dan heel streng zijn. Iets om heel consequent in te zijn is het goed aangeven naar je paard wat je wilt en het eventueel op een andere manier uitleggen aan het paard. Paarden doen in eerste instantie niet aan gedachtenlezen, dat komt meestal pas veel later Duivel

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:33

Consequent zijn is prima, een tikje kan ook een keer nodig zijn: maar NOOIT straffen als je eigen bloed stolt!!!! Je hebt op dat moment nl. geen controle over jezelf en dan is de kans op een oneerlijke, onevenredige actie van jou zeer groot. Dus straffen mag je alleen doen als je precies weet wanneer, waarom en welke mate.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:14

NicoleNiky schreef:
me bloed begon eigenlijk van die mensen te stollen... maar hij stopte eigenlijk omdat als je niet hard genoeg je benen aanlegt dan stopt ie, maar aangezien datk behoorlijke spierpijn had was ik niet echt duidelijk voor het paard... daar niet van maar hij liep ook naar andere paarden te trappen en te bijten, en daar kreeg ie eerst voor op zn kop en toen stopte die in galop en toen kreeg allerlei komentaar naar me hoofd toegesmeten waar IK het niet zo mee eens...
het is natuurlijk wel zo, dat een paard iets probeert aan te geven met bodylanguage vind ik persoonlijk niet erg,, juist fijn Lachen

met stem kan helaas niet, instructeur word dan woedend, die wil absolute stilte in de les... wat ik persoonlijk pure onzin vind...

Kortom je hebt het paard ten onrechte geslagen!!! De fout lag bij jou, en probeer je er niet uit te kletsen je geeft het zelf aan!!! Als ik erbij geweest was had ik echter geen woorden meer gebruikt maar aan je haren het paard af getrokken en de zweep over jou heen gejast als je ineens stil zou staan !!! Geef diegene groot gelijk om uit zn/haar slof te schieten!!!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:32

Ik kan er moeilijk mijn mening over geven van achter de computer, maar als ik jou verhaal zo lees begrijp ik jou aan de ene kant wel, maar aan de andere kant niet. Ik vind ook dat een paard gestraft moet worden als het niet luistert, maar dan wel terecht en als het je niet lukt na meerdere pogingen door je beenhulpen. Maar ik ben er geen voorstander voor om een paard te meppen met de zweep, probeer het met je hulpen.. dat moet al genoeg zijn. Als die daar niet naar luistert is er misschien wel wat mis met jou hulp, of geeft het paard aan dat die ergens last van heeft. Dus ik zou dat eerst eens even nagaan voordat je zo boos word. Dit lost niks op, het paard raakt er alleen maar van in de war.
En als ik het goed begrijp is dit niet je eigen paard? Dan vind ik al helemaal niet dat je dit mag doen..

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:56

Tja, waren we er maar bij geweest met z'n allen, nietwaar? Ik herken de situatie ook wel. Heel vroeger, toen ik net wat beter reed, kreeg ik ook de moeilijke paarden te rijden, we kennen het allemaal wel. Ook dit was een paard dat sloeg en beet naar andere paarden, wat 'lastig' was met de galop. Een paard waar je al je kennis en concentratie voor nodig hebt.
Ik voelde de spanning in zijn hele lijf en probeerde dit in een volte eruit te rijden. En dit met een schreeuwende instructrice om me heen, hoe ik alles verkeerd deed en dat ik hem aan moest pakken. Ik deed het enige wat ik verantwoord vond toen ik de kont van het paard omhoog voelde komen; ik stapte af en vroeg vriendelijk(!) aan de instructrice of ze het even voor wilde doen.
Kort gezegd, ze kreeg er geen korrekte volte uit en was blij dat ze er weer af was. Daarna kreeg ik de sarcastische opmerking naar mijn hoofd 'Of ik nu tevreden was?'.
Zo te lezen is het paard wat de TS gereden heeft erg moeilijk en ik vind het heel moeilijk in te schatten wat je op zo'n moment moet doen. Is het paard dominant of bang? Als ik het gezien had, zou ik het pas weten.
En misschien drukt de TS zich wat sterk uit, ook dat zou kunnen, en ze is nog vrij jong als ik me niet vergis. Misschien is er niets meer gebeurd dan dat ze even flink boos werd op het paard. Ik weet wel wat ik zou doen als ik de TS was, namelijk een andere instructeur zoeken.
Ik wil de TS hier absoluut niet mee over de bol aaien, maar ik wil wel even zeggen dat ik vind dat de instructie hier ook te wensen overlaat. Als er in onze les een paard loopt met zo'n bui, stapt de instructeur er zelf even op, en wel spontaan! Om daarna beter tips te kunnen geven.

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:09

daNiielle_ schreef:
Benfan schreef:

Alleen de échte ruiters, helaas zie je ze niet veel.

Ik kan het Haha! maar mijn paard is gewoon ERG voorwaarts van zichzelf, het zegt meer over het paard dan over mij Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:42

Alicia2u schreef:
Dat ben ik niet met je eens Cassidy; Als je je been in rare posities moet brengen dan raak je uit balans waardoor je geen correcte hulp meer kan geven en het paard het vervolgens helemaal niet meer snapt.

Ik leg mijn been regelmatig in vreemde posities, maar dat is dan echt om het paard leniger te maken. Een lenig paard is altijd van voordeel. Dat je die extreme houdingen uiteindelijk in bijv. een wedstrijd niet moet laten zien, spreekt eigenlijk voor zich?

Ik kan de voorhand, de middenhand en de achterhand van mijn paard apart bedienen. Dat vereist in het begin een extreem duidelijke verandering van beenpositie van mijn kant. Dat het uiteindelijk bij een goed opgeleid paard om centimeters verschil in beenligging gaat waarop het paard de spin in draait, de zijgangen oppakt of de achterhand wegdraait, moge dan duidelijk zijn.

O, ik was vergeten te vertellen: ik rij western. Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 08:23

Laat ik het zo stellen: het is niet mijn manier. Ik vind het verlies aan balans en onafhankelijke zit op zo'n moment zwaarder opwegen dan het persé geven van die beenhulp.
Dan liever die beenhulp geven op de plek waar ik hem altijd zou willen geven en een aanwijzing met de zweep erbij.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:18

Je kan misschien wat minder fel reageren ?
Voor de rest heb je niks verkeerds gedaan maar ik vind zweepjes niks persoonlijk.