groot verschil in jureren bij bixieproefjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

White_Wolf

Re: groot verschil in jureren bij bixieproefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:59

Wat ik het meest vreemde vind aan de Bixie proefjes is dat ze te serieus genomen worden. Het zijn simpele proefjes voor beginnende ruiters met een eigen pony. Deze ruiters dienen gemotiveerd te worden door als laagste een 1 te geven als het echt fout gaat (je geeft een kind toch geen 0!) en als er echt ruitertjes tussen zitten die zelfstandig kunnen sturen en lichtrijden zonder hun pony in de weg te zitten mogen deze uiteraard bovenaan eindigen. Ik zal, tevens als FNRS-jury zijnde, nooit een kind waarderen om de aankleding van ruiter en/of pony. Zolang het kind netjes rijdt en de pony niet in de weg zit, verdient het naar mijn mening, de hoogste waardering.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 07:22

ook ik vind dat er soms raar gejureerd word bij de bixies.zo hebben mijn zoontjes vorig jaar allebei aan een springproefje meegedaan.beide op dezelfde pony.de jongste had een weigering voor elke hindernis maar kreeg hem er de 2e keer wel over.de oudste reed een foutloos parcour.3 x raden wie de hoogste punten had!!! de jongste dus!!!(die eigenlijk uitgebeld had moeten worden,maar omdat het bixies waren deden ze dat niet)
nou,is dat niet raar???

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 08:57

Er is pas sinds dit jaar een opleiding voor Bixiejuryleden. Daarom was het voor sommige jury´s die de afgelopen jaren Bixie gejureerd hebben misschien ook lastig beoordelen omdat er toen nog geen jurycursus voor Bixiejury´s was.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:03

welkom in de wondere wereld van jurysport..

Ik zou zeggen neem het de jury's niet al te kwalijk..
Zijn ook maar mensen, en de ene jury is milder dan de andere..
Gelukkig is er sinds kort een opleiding!
zal wel ervoor zorgen dat het een stuk dichter bij elkaar komt.

Moet wel zeggen dat ik het reuze knap vind, om die kleintjes te
beoordelen, want het verschil in kindjes en pony's is enorm!!
Gaat er volgens mij vooral om dat ze het leuk vinden..

en je kan het ook zien als vroege leerschool voor
de jury's bij de rest van de dressuur..

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:13

Nou hier dan een toekomstig Bixie jurylid! Haha!
Wij hebben gister een cursusdag gehad en kunnen nu dus aan de slag!
Ik moet toegeven dat het idd wel erg moeilijk is om sommige kinderen te jureren, maar je moet altijd in je achterhoofd hebben dat je ook zo'n kind positief blijft benaderen. Je moet kinderen altijd blijven motiveren en stimuleren.
Zoals de TS schrijft heeft hier dus een jury gezeten die weinig verstand heeft van bixie!
De pony waar op word gestart telt totaal niet mee, ookal is deze nog zo lief en schattig.
Bij het uitvoeringen van oefeningen is te laat maar netjes veel beter dan op tijd maar slordig!
Het belangrijkste aan Bixie is dat het kind dat rijd er enorm veel plezier aan beleefd!
En de rijvaardigheid van het kind word natuurlijk beoordeeld. Je hebt als eerst een begeleidingsproef..dit is alleen maar leuk en er kan niets fout gaan.
De proeven AA mogen begeleid worden, maar hoeft niet. het maakt dus voor de punten ook niet uit.
De proeven A mogen niet meer begeleid worden, er word hier al iets meer van de kinderen verwacht dat ze de pony voorbereiden op een volte of een wending en in de B1 proeven Word iets meer preciezie gevraagd.
Per 1 oktober komen er nieuwe beoordelings protocollen met per gevraagd onderdeel 4 punten die je aan kunt vinken.Aan deze punten moet het uitgevoerde onderdeel voldoen. Hierdoor krijgen je ook 0,1,2,3 of 4 punten per onderdeel.
VB. van protocol 3 van een A dressuurproef.
5. Tussen K en A overgaan in arbeidsdraf
1. De ruiter geeft de juiste beenhulpen voor de overgang naar draf
2. De pony gaat tussen K en A over in draf
3. De overgang naar de draf is geleidelijk
4. De ruiter zit rechtop, houdt de hakken laag en zijn handen stil

Wel moet ik toegeven dat dit iets lastiger is voor de juryleden. Omdat dit bij ieder punt terugkomt
Nu zijn deze aanvink punten er dus nog niet, en word er net als bij gewone proeven meteen een cijfer toebedeeld.