Zijn er mensen die dressuur (M +) starten zonder ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo_

Re: Zijn er mensen die dressuur (M +) starten zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:46

ik ga helemaal met mait mee..

Ik rij ook M en spring ook. En hij staat lekker op blote voeten. Als ik er ijzers onderstop gaat hij heel anders lopen. Heeft ie meer knieactie, en dat vind ik niet mooi.. Het kan ook super zonder ijzers dus die van mij staat lekker op blote voeten

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:50

Tijdens het buitenseizoen durf ik het persoonlijk niet aan om zonder ijzers (met proppen) in de ring te verschijnen.
Tijdens het binnenseizoen is het absoluut niet nodig om met ijzers te rijden maar als ik ze er bij mijn pony afhaal duurt het ongeveer een maand voordat hij weer normaal loopt (extreem gevoelig).
Pony staat dus het hele jaar door rondom. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:58

Op het gras kan je wel tegen problemen aanlopen... maar dan is ijzerloos nog altijd verstandiger dan met ijzers en zonder stiften Lachen

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:06

Gelukkig bestaan er kalkoenen! Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:10

Die vraag stelde ik ook aan mijn hoefsmid.
Mijn exacte vraag was of sportpaarden echt ijzers nodig hebben.
Waarop hij antwoorde 'als je een eerlijke hoefsmid hebt niet, nee.'
Knipoog

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:14

Nee, als je paard goede hoeven heeft is het ook niet nodig. Als ze snel slijten, brokkelen of splijten kan het wel nodig zijn uiteraard. Maar na een heel buitenseizoen zonder ijzers willen we kijken of het met & kalkoenen beter gaat gezien de glijpartijen. In principe ben ik ook niet zo voor ijzers.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:17

Mijne staat op ijzers, omdat die op zonder niet goed loopt..! Knipoog(dan bedoel ik niet met weinig grip..) ook snel scheuren heeft, en de osteopaat heeft het geadviceerd.
Laatst bijgewerkt door A_n_n_e_ op 17-02-08 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:18

JollyJumper schreef:
De titel zegt het al. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dressuur wedstrijden starten, en dan met name M of hoger (maar wil graag alle ervaringen horen...). Mijn paarden lopen allebei zonder ijzers, ook omdat ze allebei doodsbang voor hoefsmid zijn, maar ook omdat ze echt geen ijzers nodig hebben, hebben prima hoeven zonder. Nu ga ik ze aankomend jaar waarschijnlijk allebei starten, de een in de B en de ander in de M1, en ik wil dat zonder ijzers gaan doen. Nou word ik her en der nogal vreemd aangekeken daarvoor, vooral over het paard dat ik M ga starten. Dus wat is jullie ervaring hiermee? Ik wil ze geen ijzers onder zetten als het niet nodig is... (Vooral niet voor Tigo, die in het verleden bij de vorige eigenaar hier hele vervelende ervaringen mee heeft gehad).

Goed dat je het zonder ijzers doet!! je paard zal echt niet meer uitslieren hoor! zonder ijzers hebben ze nog altijd meer grip! en het is veel beter voor het paard ook!
Wij rijden geen wedstrijden met ons paard, maar we springen wel en doen dressuur. En we crossen vrolijk in de wei. Ze is nog nooit uitgesloren Knipoog . Ze is dat gewoon ook he. We doen er ook verre wandelingen mee over straat.
Nee voor ons paard geen ijzers!! nooit!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:24

Ja zeker! Met mijn vorige pony Z2 gereden en uiteraard zonder ijzers (had hij ook helemaal niet nodig beest stond als een huis)

Uiteraard heeft de huidige eigenaresse er meteen ijzers onder geslagen............ Slim want ja M1 rijden zonder ijzers kan natuurlijk niet Knipoog ....

Dus ik zeg zo zolang het niet nodig is gewoon niet doen..bespaart flink wat centjes en wat hierboven ook al is gezegd..je paard loopt beter op blote voeten Haha!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:13

Ik heb tot en met het M2 zonder ijzers gereden.
Toen mijn pony vanaf het Z nog meer moest verzamelen kregen we problemen. In onder andere het terugkomen na een middendraf of middengalop, of in een hoek, gleed mijn pony regelmatig weg. Vooral als het wat geregend had of de bodem minder goed was.

Ze is toen op ijzers gegaan. Hier heb ik geen moment spijt van gehad. Haar hoeven blijven ook beter van kwaliteit.
Inmiddels mag ik haar niet meer bij de pony's starten, maar haar ijzers blijven er voorlopig wel onder!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:14

In het buitenseizoen heb ik mijn pony alleen voor op ijzers staan Lachen

Wilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 07:42

Ha ha ik startte ook zonder ijzer maar het ging niet meer want hij loopt ook voor de kar Haha! Maar gewoon op wedstrijd heeft hij tot voorkort altijd op blote voeten gelopen

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 08:47

de mijne heeft altijd zonder ijzers wedstrijd gelopen (t/m m2 toen gestopt) geen probleem maar ze kan dan ook op iedere ondergrond stabiel lopen

nu staat ze wel op ijzers omdat ze volgende maand de cross ingaat en ik dat wel zo veilig vind

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 10:15

trouwens als je logisch nadenkt: voor een gewoon proefje van 5 min op een zachter ondergrond, kan het toch niet dat je ijzers nodig hebt??Zelfs als je veel op straat loopt, heb je het in het merendeel nog niet nodig. Een paard loopt in nature op allerlei ondergronden, en nu zou het plots niet meer kunnen?!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 09:25

Ik rij M2 zonder ijzers maar....ik start dus niet meer op gras. Dat vind ik vragen om moeilijkheden en daar heb ik geen trek in. Mijn paard loopt op alle bodems supergoed maar in glijpartijen heb ik geen zin. Oefeningen die vanaf het M2 gevraagd worden, zijn best "glij"gevoelig, denk aan overgang galop stap.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:56

Ik vind persoonlijk galop stap niet glijgevoelig, dan eerder de uitgestrekte galop.....

Ik rij sowieso alles met een ijzer voor.
Ik heb ook een merrie met bodemvrees (Z1), die moet echt vierkant op ijzers en op gras uiteraard proppen erin. Als die bewijs van spreken 1 cm uitglijd verstijfd ze helemaal en loopt ze voor geen meter meer dus die moet echt ijzers onder tijdens het buiten seizoen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:02

zonder ijzers tot ergens in de M2

toen met ijzers.. voor.. vanwege veel buiten rijden..
in de stad!! op asfalt en stenen.. moest dan echt
rekening houden met buiten rijden. Toen voorijzer eronder
laten zetten....

zijn vorig jaar ook op achter ijzers gegaan..
reden... weken lang bergen regen...
dat weekeind 2 x 2 proeven op gras.. (of is het in blubber...)
toen vrijdags nog even lief de smid aangekeken en er
achterijzers onder laten slaan met kalkoen gaten...

Bovendien heb ik een verstandig paard.. als madam ook maar
iets denkt te glijden, gaat ze heel!!! voorzichtig lopen......
Kunt er dan alleen geen dressuur proef meer mee rijden!! hi hi..
want een volte 8 m galopperen is volgens haar dan al onmogelijk..

Vervolgens ook nog paard beleerd voor voor de wagen...
dus nu op 4 ijzers ivm mennen op de verharde weg..
(nog steeds in stad.. geen bos.. of stand.. of hei... )
anders zou die van mij echt wel op blote voeten het Z2 in gaan...
is economischer voor mijn portomonee.. en beter voor haar voeten..

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 16:56

Ik heb een jaar M2 gereden zonder ijzers.
In het binnenseizoen was dit nooit een probleem. In het buitenseizoen ging ik voornamelijk naar wedstrijden met een zandbaan of accepteerde het risico van mogelijk niet kunnen rijden als een grasbaan erg nat zou zijn. Is me overigens nooit overkomen.

Ik reed ook erg vaak op een grasveld bij ons in de buurt en als ik mijn paard maar goed 'erbij had' gaf dat nooit problemen. Alleen als ik hem op de handrem moest trekken (ehm terug rijden vanuit uitgestrekte draf naar arbeidsdraf maar dan niet helemaal juist Bloos ) hadden we we eens een uiglijder......

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 17:33

Ik denk dat ik het in ieder geval zo maar ga proberen. Een uitglijder accepteerd Tigo waarschijnlijk beter dan de hamer van de hoefsmid Tong uitsteken . Ik kan ook hier op het gras oefenen hoe het gaat dus dat scheelt. Ik wil er echt geen ijzers onder tenzij het absoluut noodzakelijk is (ik ben niet tegen ijzers hoor, mijn vorige paard stond vierkant erop omdat het niet anders kon, maar als het niet hoeft, liever niet!)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 15:56

Ja ik ga van de zomer Z1 starten, en mijn paard heeft nooit op ijzers gestaan, ze heeft waanzinnige gangen, en is absoluut niet gevoelig op haar voeten.
Ze is geen "glijder" op (nat) gras e.d, en ik rij geen/nauwelijks buitenritten met haar.
Dus voorlopig blijft ze gewoon op blote voeten in de ring verschijnen.

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:53

Mijn paard loopt M2 en loopt alleen voor op ijzers. Vandaar dat ik ook vaak wedstrijden op zandbodems opzoek Knipoog Verder glijdt ze niet vaak weg. Wel opletten met middengalop (bv op een volte).

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:11

ik start Z1 en heb ook geen ijzers, mijn paard staat super op zijn voeten, heb eigenlijk nooit problemen ermee, maar ik zoek wel de outdoorwedstrijden uit waarbij ik op zand kan starten (dat zijn er hier in de buurt een heleboel gelukkig) heb geen problemen met verzamelen of wegrijden..
krijg soms het idee dat mensen zelf niet eens weten waarom hun paard op ijzers staat.. gewoon omdat het 'hoort'

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 07:56

Met mijn oude pony was ik M1 zonder ijzers. Hij had hele sterke hoeven dus brokkelde niet snel. Toch hebben we hem wel ijzers onder gedaan, gewoon om meer grip te hebben met de zijgangen. De pony (en oefeningen) gingen er alleen maar op vooruit.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:38

Als je op het gras gaat starten raad ik het aan.
iemand die ik ken is op volgens mij kampioen schappen onderuit gegaan op gras met der pony.
heeft toen een tijdje iets aan der voet gehad. daarna is ze met ijzers op gras gaan rijden.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:03

....als je paard alleen voor op ijzers staat, heeft het dan nut om daar kalkoenen in te draaien voor wedstrijden op gras of (juist) niet?