Wel of Geen dek in de winter en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hiphorse

Re: Wel of Geen dek in de winter en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:53

het ligt er aan hoe dik de vacht van je pony is en of je hem scheert in de winter

xxxlinzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:38

ik heb dekens om omdat mijn pony geschoren is. maar heel veel doen het ook om een dikke vacht te voorkomen

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:44

Die van ons krijgen geen deken op, omdat deze ruw gehouden worden. Dagelijks buiten en in een loopstal. Ze krijgen een wintervacht en kunnen daarmeen gewoon alles. This alleen niet zo prettig als het warm word en ze gaan plakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 22:08

VSW --> SV.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:30

ik leg oowk dekens op , op een D -pony & een B-pony (jah je leest het goed, een kleine uk van 1m23)

een welshje dan nog.... hij heeft egt heel erg veel haar!!! en met een deken (of zeg maar 2 dekens)
heeft hij minder haar... maar voldoende bescherming..
hij loopt trouwens elk weekend wedstrijd dus waarom niet? Bloos

mijn D pony is het eerste jaar dat hij dekens op heeft, en hij reageert er goed op.
lekker weinig haar! heerlijk!!

want bij myn B-tje (die nog steeds veel haar heeft met 2 dekens) tijdens de lente rijden...
al die witte haren waaien op myn rijbroek & dekjes Ach gut

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:29

De pony waar ik op rijd is erg oud (34) en is geen vet meer aan te krijgen dus die moet echt een deken om anders staat ze gewoon te bibberen Ach gut

Wedstrijd paard wat daar ook staat is geschoren, omdat ze anders zoveel zweet en het zolang duurt voordat ze weer droog is, en heeft dus ook gewoon altijd een deken om.

andere vriendin heeft een hafje voor de recreatie en die is lekker dik behaart en heeft ook nooit een deken om, als ze helemaal gezond zijn denk ik dat ze der eigen dekentje wel kunnen regelen Tong uitsteken

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:10

Geen.

Ze kunnen zich prima zelf "redden" in de winter. Paard maakt zelf wel een wintervacht aan.
Na het rijden krijgen ze wel een zweetdeken op.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:15

Dit jaar hebben ze bij mij allebei geen deken op. De een omdat ze nu pas een beetje beleerd wordt en deze winter dus nog niet echt wat hoefde te doen. Ze werkt zich nog niet echt in het zweet, dus ik heb niet zo'n probleem met die dikke vacht. Mijn andere paard staat met een langdurige blessure en staat momenteel alleen maar op de wei, dus die staat ook zonder. Volgend jaar gaan ze bij allebei weer op, puur omdat ik het niet handig vind, die lange vachten als ik gewoon met ze werk. En op concours vind ik het ook geen porem.

Tiamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:17

Voor mn eene wel en andere niet. Want 1 van mn paarden heeft een heel dunne vacht, en de ander is echt een teddybeer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:49

Geen dekens.
Geen gemiep met 'welke deken, wanneer', geen gemiep met kapotte dekens, geen gemiep met losse deken sluitingen (buiksingels of iets), geen gemiep van schuur plekken... Gewoon geen gemiep Tong uitsteken

Daarnaast; mijn paard krijgt geen onwijse beren vacht, blijft niet zo heel lang nat + wij rijden niet heel vaak en niet heel intensief. Wel intensief gewerkt? -> Lang uitstappen aan de hand + zweetdekentjes. Binnen no time is ze dan weer rustig droog.

StillSilence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:20

Hier ook geen deken.
Mijn vz-haf heeft het niet nodig. Of althans, de eigenaresse en ik vinden het niet nodig. Hij krijgt ook geen extreem dikke vacht en ik laat hem lekker in het zand rollen mocht bij nat zijn. (en daarnaast ziet hij er heerlijk knuffelig uit met zijn wintervachtje Knipoog)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:22

Ik gebruik wel dekens maar ik scheer niet. Knipoog
Om mijn paard een korte vacht te houden.. Anders is hij altijd snel nat en ik heb niet altijd genoeg tijd om hem helemaal droog te stappen. Dat duurt dan ook erg lang.. Verder wordt hij snel verkouden dus bezweet laten staan doe ik ook niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:29

Mijn KWPN-er maakt een enorme wintervacht aan. Is net een teddybeer. Ze staat ook in een buitenstal wat er wel mee te maken heeft denk ik. Ik begin dan altijd met een dunne winterdeken en naar gelang het kouder wordt gaat er een dikkere deken op. Als het niet meer te doen is met droogstappen wordt mijn paard in een jachtmodel geschoren en dat vind ik ideaal! Geen gedoe meer met lang uitstappen ( meer dan een half uur) en gewissel met dekens. Merk dat mijn paard van al dat gewissel wat kribbig wordt en dat is dan ook een stuk minder!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 09:32

Ik gebruik geen dekens bij Silence.
Een paard krijgt niet voor niks een wintervacht, daarmee kan hij prima zelf de temperatuur regelen.
Met een deken helemaal niet. Hij kan geen deken af doen als hij het te warm heeft en ook geen deken bij pakken als hij het te koud heeft. En wat betreft een teddyvachtje, tja dan poets ik maar wat meer en stap ik maar wat langer uit en gebruik het solarium maar wat vaker.

Wat mij opvalt, Silence is de enige op stal zonder deken en ook de enige die niet allerlei kwaaltjes heeft in de winter.
Op de vorige stal was dat ook al en met mijn vorige pony ook.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:52

Met deken. Er wordt ook in de winter vollop mee gewerkt en dan is het bloedheet krijgen niet echt bevordelijk voor je werk motivatie. Zelfs bij vorst en flink werk gaat hij nog aan het zweten.
Zijn vacht blijft altijd wel heel netjes kort met de dekens.
Ik ga tot max 300gram (bij vorst). Bij 15 graden gaat hij er weer af.

Citaat:
Geen gemiep met 'welke deken, wanneer', geen gemiep met kapotte dekens, geen gemiep met losse deken sluitingen (buiksingels of iets), geen gemiep van schuur plekken... Gewoon geen gemiep

Ik zit dus wel met gemiep van weerbericht zeer nauwlettend in de gaten houden en daar dekens op aanpassen. En gemiep met kapotte dekens (en heb dan ook een heel arsenaal)