Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
carrylies schreef:Maar: er is wel een duidelijk verschil tussen het hebben van een eigen paard waar je elke dag mee traint en het rijden op manege-paarden voor 1x per week.
Manege-paarden zijn over het algemeen wel wat gewend (dit bedoel ik niet negatief). Op bijna iedere manege zijn er wel fjorden, haflingers of tinkers.
StableEnable schreef:carrylies schreef:Maar: er is wel een duidelijk verschil tussen het hebben van een eigen paard waar je elke dag mee traint en het rijden op manege-paarden voor 1x per week.
Manege-paarden zijn over het algemeen wel wat gewend (dit bedoel ik niet negatief). Op bijna iedere manege zijn er wel fjorden, haflingers of tinkers.
Juist manegepaarden hebben het veel moeilijker. Zij worden doorgaans niet getraind om de achterhand sterker te maken en ze zo meer draagkracht te geven. Zij lopen juist met ruiters die ze 'uit elkaar' laten lopen en ondertussen ook nog eens dingen als doorzitten e.d. oefenen en dat vaak meerdere keren per dag. Juist voor manegepaarden zou men heel selectief moeten zijn met de belasting die men ze geeft.
StableEnable schreef:Ik zie ook nog wat rassen genoemd worden. Vergis je niet. Tinkers en Friezen zijn heel vaak wat te lang en week in de rug. Niet per definitie gewichtsdragers. Een arabier natuurlijk al helemaal niet.
sympie schreef:weet je, ik heb het er nog over gehad gisteren met mijn trainer, ik zei tegen hem "10 kilo minder zou wel beter zijn voor zijn rug" en hij antwoordde daarop "dat heeft daar niks mee te maken, toen ik in Duitsland trainde, woog zijn trainer 125 kilo en reed met volbloedjes van 1m62, maar die man was zeer soepel, en heeft in heel zijn -zeer gekende- carriere geen enkel paard gehad met spier of rugpijn."
Het heeft eigenlijk alles te maken met hoe soepel je bent en hoe goed je kan stilzitten en meezitten met je paard
trouwens, mijn trainer is internationaal zeer gekend

kaatje77 schreef:sympie schreef:weet je, ik heb het er nog over gehad gisteren met mijn trainer, ik zei tegen hem "10 kilo minder zou wel beter zijn voor zijn rug" en hij antwoordde daarop "dat heeft daar niks mee te maken, toen ik in Duitsland trainde, woog zijn trainer 125 kilo en reed met volbloedjes van 1m62, maar die man was zeer soepel, en heeft in heel zijn -zeer gekende- carriere geen enkel paard gehad met spier of rugpijn."
Het heeft eigenlijk alles te maken met hoe soepel je bent en hoe goed je kan stilzitten en meezitten met je paard
trouwens, mijn trainer is internationaal zeer gekend
Toevallig had ik afgelopen weekend ook met mijn instructrice over gewicht.
Ik was 4 kilo afgevallen.
Zegt ze tegen me:
Dat maakt helemaal niks uit hoeveel je weegt, als je maar goed meegaat met de beweging ben je nooit te zwaar.
Uitzondering daargelaten.
Ik vind het enorm goed dat je uit gaat zoeken op welk soort paard je het beste kunt rijden.
Geniet ervan en houdt ons hier op de hoogte.
Kijk er zijn natuurlijk grenzen. Dat wil ik ook weer nie zeggen ik bedoel iemand van 150 kilo op een shet hehe.... Maar vind die tabelletjes een beetje vreemd 
Lynske78 schreef:Er staat in dat artikel van de hoefslag dat een sportpaard van 1.74 m 570 kg weegt. Ligt dat aan mij of is dat niet wat weinig. Ik heb het idee dat mijn paard van 1.67 m al tussen de 650 en 700 kg weegt. De dierenarts zei laatst nog dat veel mensen hun paard niet goed genoeg ontwormen omdat ze te licht worden ingeschat. En dat veel volwassen paarden al snel aan de 700 kg komen.