Pensionnetje schreef:Het probleem met een arabier is dat hun staartdracht behoorlijk hoog is.
Daarnaast, door hun temperament, gebruiken ze de staart ook regelmatig als een stukje communicatie. Ze mogen er graag mee zwiepen als ze het even niet eens zijn met de gang van zaken.
In vergelijking tot een wat rustiger warmbloedpaard, die wat minder snel beledigd is, en daardoor dus minder snel zijn onrust of geiriteerdheid laat zien, zal de jury (met name juist in lage klasses) sneller lopen te miepen over zaken als, hij is onrustig, zwiept met de staart, houd de staart niet recht of te hoog.
Misschien wordt het tijd dat juryleden leren te accepteren dat ieder ras zijn eigen specifieke kenmerken heeft en daar door heen weten te kijken.
Dan heb ik geen huilende puberklantjes die vinden dat hun pony wordt gediscrimineerd!
Want helaas soms is dat toch echt zo.
Dan wordt het tijd dat we over gaan tot het instellen van stamboekgebonden wedstrijden. Een andere oplossing zie ik niet.
Want: de kwpn-er met weggedrukte rug moet je bestraffen, maar de fries met een (misschien) van nature weke rug moet je maar gewoon punten geven.
De Tinker die wel erg relaxt is krijgt voor impuls toch een 7(het is zo'n relaxt ras) en de arabier die niet vooruit wil moet zeker een 4 hebben wegens GEBREK aan impuls.
Kom op zeg, alles wat zich paard/pony mag noemen mag de ring in. Het gevraagde in de proef moet je laten zien. Lukt dat niet om welke reden dan ook(raskenmerken , verkeerde kleur, te grote oren, weinig staart, slecht geslapen,ruzie met je vriend, zon in de ogen, enz enz enz) dan is dat op dat moment heel vervelend, logisch. Maar...........da's de sport.
Dus nu eens ophouden met dat gezever over juryleden die op ras o.i.d. jureren. Dat zit vooral tussen de oren van de ruiters, en gek he: Heb ik een NIET kwpn-er op de eerste plaats staan, dan komt die ruiter niet klagen over vooroordelen?!?! Goh, gek hoor, maar zijn ze lager geklasseerd of de punten niet naar wens, dan is het WEL het vooroordeel van de jury.
Blijkbaar leeft dit heel erg onder de Niet kwpn ruiters, want ik heb er al veel over gelezen op bokt.nl
Wees reeel in je verwachtingen, dat is eerlijk tegenover je paard of pony.
En geloof me, ik heb al aardig wat prima proeven gezien van heel wat diverse rassen, waar ik, onpartijdig hoge punten kwijt kon.
En zelfs dan heb je als jury een probleem:):):). fries wint M2 met 2 winstpunten, bijna 3. Klasse proef gewoon. Commentaar van andere amazones: Hij is gek op friezen, heeft een stropdas om van het friese stamboek. WAAR GEBEURD:):):) Toen wist ik het ook even niet meer.