Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

)

moniekk schreef:idd zelf doen, eens moet de eerste keer zijnen niemand kent t paard zo goed als jij zelf! dus dat is ook al een plus punt dat je weet hoe hij in elkaar zit. en als je m zelf inrijd zet je m naar je hand op je eigen manier, iedereen rijdt anders natuurlijk.. wel handig om iemand er bij te hebben die helpt met bv erlangslopen als je dr op zit, en die veel verstand heeft en waar je dingen aan kunt vragen
Cassidy schreef:Dan zou ik beginnen met grondwerk, naast het longeren. Paard leren wijken voor druk op alle plekken van het lichaam, ook het hoofd. Zijgangen meenemen, voorwaarts, achterwaarts, rondje om je heen lopen. Aansluitend longeren en werken aan de lange lijnen. Als het voorwerk goed is geweest is het opstappen en er vanuit het zadel de knoppen opzetten niet zo moeilijk meer.
Let wel: onder grondwerk versta ik wat anders dan simpelweg longeren.
Paardloos27 schreef:Als je het zelf wilt doen, zou ik er zeker goede begeleiding bij nemen! Zodat wat je doet ook goed is voor jou en je paard.
Verder zijn wij begonnen met wandelen. Wat oefeningen in de bak doen etc. Daarna longeren, het hoofdstel een keer proberen. Dan longeren met hoofdstel etc etc. Let goed op het gedrag van je paard. Meestal geeft ie zelf aan of het te snel gaat of juist niet.
Succes verder