paard wil op stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: paard wil op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:52

nu was het mooi weer en ze wilde mooi miet mnaar binnen. Pech voor haar want de smit stond klaar

Lala_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:04

Onze paarden hebben beide een uitloop.

Beide staan ze allebei met dit weer uitzichzelf binnen en ja als dan het zonnetje effe komt schijnen genieten ze er met volle teugen van.

Je paard heeft het dus blijkbaar niet echt naar zijn/haar zin.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:24

Mijn verzorgpaard speelt het liefst heel lang buiten..
Tenzei het regent kan ik het me wel voorstellen Clown

chantal84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:21

Tja het ene paard staat gewoon liever buiten of binnen dan het andere paard en dat is natuurlijk ook wel afhakelijk van het weer.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:01

opjagen die handel doen we ook zo vaaaaak hier. Iemand die de paard begeleid en iemand achter die het paard opjaagtt werkt altijd.

Alleen soms van de paarden uit het bak komen voor hun een probleem echt speciaal om de modder heen lopen shish

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:06

Mijn paarden hebben de wei naast destal en kunnen zelf kiezen of ze nar buite ngana of naar binnen. Kelly gaat als het heel warm is op stal staan maar marijke staat altijd buiten. s'avonds geven we ze een plak hooi en brokken en dan gaat ze einddelijk naar binnen. Overdag lopen ze op dit moment in een anderen omdat hun eigne wei beetje blubberig is. Maar ze stana ook wel eens voor het draad. Maar laat ze mooi staan. Ze gaan na een half uurtje vanzelf wel verder met eten.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:11

de mijne wil sinds vorrig jaar zomer ineens niet meer buiten staan.
Als ik dr buiten zet is ze eerder binnen als ik .
Of blijft als een gek rennen richting uitgang en werkt zichzelf helemaal overstuur en schuim staat dan overal.
Zet je er een ander paard bij maakt ze hem af wel accepteerd ze een ander paard in wei ernaast maar dan nog wil ze naar binnen .
Ik baal dr goed van ze heeft altijd buiten gestaan en waarom nu ineens niet meer willen is echt vreemd .

Overigens als ik of oude eigenaresse van stal erbij blijf is t rustig maar owee als we weg gaan .

ik blijf dit dus even volgen kijken of er nog handige tips voorbij komen .

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 23:24

allereerst; ik vind het (dikke, vette) onzin dat ieder paard het fijn vind om buiten te staan.
De benen strekken? Dat willen ze allemaal heel graag natuurlijk, zo nu en dan. Maar sommigen houden er gewoon niet van om buiten te staan.
Het is er vies, en nat, het waait en het stalletje is véél knusser en warmer en gezelliger..
Zulke mensen zijn er ook; binnen mensen.
Je hebt ook buiten mensen, die houden ervan om lekker vies te worden en te wandelen, en de buitenlucht te proeven, te zwemmen in de zee, een heel ver uitzicht..
En sommigen zijn tussenin.

Zeg maar dat je paarden niet moet vergelijken met mensen hoor.. Maar dat geloof ik niet, in sommige opzichten, lijken ze toch behoorlijk veel op ons.

En jouw paard? dat is er waarschijnlijk zo een, die liever geen natte voetjes krijgt..
Toch is beweging wel belangrijk...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:45

Het is mijn inzien ook belangrijk wat een paard gewent is.
Als een paard van jongs af aan altijd buiten heeft gestaan zal deze het niet zo prettig op in een stal gezet te worden.
Andersom zijn er paarden die liever binnen staan dan buiten, het ligt deels aan het karkter van een paard, maar volgens mij ook voor een groot deel wat een paard gewent is, het zijn immers 'gewoonte' dieren.

De situatie die Karina omschrijft zou mij wel wat zorgen baren, het is erg vreemd dat een paard wat gewent is om buiten te staan dat nu nav van een verhuizing? niet leuk meer vind, tenzij er iemand bij staat.
Dan is er toch degelijk wel iets aan de hand, hoe lang staat je paard daar nu? hoe is de situatie daar? Wie zet hem buiten en wie naar binnen? Op welke tijdstippen is het paard gewent om buiten te lopen en binnen te staan?

Als ik naar mijn eigen paard kijk, toen ik hem 13 jr geleden kocht, was hij gewent om veel binnen te staan, soms hele dagen.
Geheel tegen mijn manier van paarden houden in, dus hup....... naar buiten jij.
De eerste periode wel s'nachts op stal gezet omdat het anders wel een hele grote verandering was.
Meneer was er niet van gecharmeerd en wilde kostte wat het kost naar binnen, liet ik hem toch buiten staan brak hij de hele wei af.
Ons mooie groene weiland was 1 grote omgeploegde modderzooi geworden, nah lekker dan. Verdrietig
Paard maar naar binnen gehaald 24 pd op stal en af en toe eruit om te rijden of longeren, oww.... wat baalde ik dat kon toch niet leuk zijn voor een paard?
Voor hem op dat moment wel, hij was immers net verhuisd alles was nieuw incl. nieuwe eigenaar die z'n hele dag/nachtritme overhoop haalde.
Na 3 weken heb ik hem halve dagen naar buiten gelaten, op de momenten dat zijn buurpaard ook naar buiten ging, in de hoop dat hij dat ritme over zou gaan nemen.
En dat deed hij, een heel strak voerschema waarbij geen half uur te vroeg of te laat werd gevoerd en iedere dag deed ik precies hetzelfde dat 3 maanden lang.
Daarna hem iedere dag een uurtje langer buiten gezet, wederom samen met zn buurpaardje waar hij imniddels een goed contact mee had.
Het heeft ruim een jaar gekost om van een een binnenpaard en buitenpaard te maken, het ene paard pikt dit soort veranderingen goed op en lijkt zich hierin te kunnen vinden, de andere heeft er duidelijk meer moeite mee, zoals de mijne.
Na een jaar nog geprobeerd om hem 24 uur pd buiten te laten staan, maar dat werd geen succes!!

Nu na 13 jr staat meneer nog steeds graag op stal, vooral s'nachts en bij slecht weer, maar en dat is waar we het ook voor deden is dat..... s'ochtends hij met z'n grote snoet de deur van de stal probeert te openen, het heeft duidelijk lang genoeg geduurd die nacht op stal.
Een ander paard zou gecorrigeerd worden voor zulk gedrag, maar die van mij krijg hij een grote pluim, een paard wat in eerste instantie liever geen stap buiten de stal zette, nu zelfs de staldeur probeert te openen doet mij echt goed.

spa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:02

Tja naar binnen halen, betekend vaak eten Clown

Met dit weer vinden wel meerdere paardje er niets aan buiten.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:40

mijn paard is een tinker, een echt buitenpaard zou je denken, ik zet hem sóchtends buiten, maar in de middag wil hij toch graag weer naar zijn stal, of het nu zomer of winter is, hij staat gewoon niet graag meer dan een uur of 6 buiten, maakt niet uit of ik de tijdstippen verander, staat hij langer dan staat hij echt te zeuren bij het hek dat hij zo graag naar binnen wil, gek peerd.

ravado

paard wil op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:12

Ons paard staat vaak ook bij het hek te wachten. Nors opkijken Als er genoeg hooi/stro/gras ligt om aan te knabbelen en hij heeft dit gevonden is er nix aan het handje. Haha! Maar bij jou is dit duidelijk niet het geval. Waarschijnlijk wil hij/zij idd liever binnen staan. waarschijnlijk is dit niet het geval als het lkkr weer is. Pling