pony staakt, ik kan nergens naar toe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: pony staakt, ik kan nergens naar toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:29

sasjaaa schreef:
jij verdraait het.. ik zeg niet dat het schadelijk is.
ik zeg dat het paard daardoor misschien geen zin zou kunnen hebben.
als jij griep hebt heb je toch ook geen zin om te lopen?
maar dna is het tog ook niet schadelijk?

En wij proberen dus te zeggen dat het wel heel erg ernstig moet zijn (bijv. acute spierbevangenheid) wil een paard echt helemaal ophouden met lopen. Daarom vroeg ik ook of het paard als hij los staat, dus niet aan een halster, wel uit zichzelf loopt.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:30

ja maar jullie hoeven me niet zo aan te vallen!
ik probeerde alleen te helpen!
ik bedoelde het niet verkeerd of wat dan ook!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:36

niemand valt je aan Sas Lachen

en als het ohz was geweest dan had ik heel erg met je mee gegaan, maar dit is gewoon aan de hand Lachen

en een paard moet echt half dood zijn wil het aan de hand niet meelopen. Dan vertoond het zulke erge verschijnselen dat mijn kat dat nog wel kan herkennen Knipoog

Op zich is wat je zegt natuurlijk heel goed, absoluut...... en ik moet zeggen dat ik je manier van denken heel erg respecteer.

Alleen dit is niet onderhet zadel, wel aan de hand Knipoog

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:46

Dit komt me heel bekend voor. Mijn friese merrie van 15 jaar deed voorheen precies zo bij mensen die haar niet de baas konden. Dan wilde ze de stal niet in, de bak niet in, de stal niet uit enz..net als jou pony.
Zelf heb ik er totaal geen problemen mee, maar ik ben ook altijd erg duidelijk naar haar toe.
Het lijkt me heel verstandig dat je grondwerk met hem gaat doen en dat je die snoepjes helemaal achterwege laat.
En heel duidelijk en consequent zijn en goed doortastend optreden. En misschien is het handig om iemand te vragen die er veel verstand van heeft om je even een paar keer te helpen.

Veel succes ermee!

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:01

Ik zou er iemand bij halen die er verstand van heeft.

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:05

wat zijn we weer gezellig Tong uitsteken

ja, mijn pony loopt liever alleen hard in de paddock, aan longeerlijn en onder het zadel. dus dat is het echt niet.

er zitten een paar hele goeie reacties tussen! die ga ik zeker uitproberen!

r0bijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 16:08

ja, ik snap dat ik begeleiding nodig heb. maar waar vind je zo iemand? de meeste mensen lossen het op met snoepjes of ze willen het met een zweep oplossen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:19

Er is gerust wel help te vinden. Kijk even in het Natural Horsemanship forum.

En als je nog een tip wilt naast het boek van Inge Teblick: kijk en zoek even op de naam " Parelli" Die lost dingen op zonder snoepjes en zonder zweep, zonder Quick Fixes. Gewoon bij je thuis, met behulp van boekjes, DVD's en eventueel een helplijn naar Eddy Modde (Nederlandse Parelli instructeur, woonachtig in Oostbrugge, Zeeland)
Eddy Modde geeft door het hele land clinics, misschien kun je daar met je paardje ook naartoe als je niet verder komt met boeken, DVD's en de theoretische hulp die je op het internet kunt vinden of per mail kunt krijgen.

Kijk even op www.parelli.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:25

Hoe ik het oplos als paarden zo doen wat 1 van mijn paarden een week lang heeft volgehouden was zonder snoepje's of lekkers gewoon proberen mee te nemen met stemcommando's, en als ze echt de stal niet uit wou, nou dan blijft ze maar lekker staan geen krachtvoer alleen hooi krege ze dan, en dag later weer proberen, en toen ze wel meeliep naar waar ik haar wou hebben kreeg ze op die plek pas wat lekkers, wel de heletijd met mijn stem beloont, maar lekkers kreeg ze pas toen ze was waar ik wou.. Op stal staan vind ze niks aan en in haar uppie in de wei/ bak ook niet, dus tegenwooridg loopt ze weer gewoon mee Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:25

Met een zweep is nog niet eens zo slecht. Je hoeft ook niet daadwerkelijk te slaan. Je moet alleen zorgen dat er iemand met een zweep achter loopt om hem voorwaarts te maken. En een tikje als ie echt geen voet verzet is ook geen overbodige luxe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:26

Dus loop je het uiteindelijk toch weer met voer op te lossen Shanna. En dat is nu net waar de TS vanaf wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:28

Ja, maar slechts voer als ze was waar ik wou, en daarmee was wle het probleem binnen een week weg en werden ook binnen een week later de snoepje's pas vervangen door enkel stembeloning Ja

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:31

Ja, snoep kan helpen. Als je het maar weer afbouwt. Jo heb ik met snoepjes haar stal in gekregen (ze weigerde de stal in te gaan) en aan het halster omdoen heb ik haar met een snoepje laten wennen.
Dat werkt prima, als ze maar op het JUISTE moment beloond worden en als je het maar weer afbouwd.
Er wordt altijd een beetje spastisch gedaan op de snoepjestheorie vind ik, maar het werkt gewoon echt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:32

De periode waarmee je met voer paait kun je overslaan, als je maar weet waar je mee bezig bent. Het paard moet uiteindelijk dingen doen omdat hij je wil plezieren, en niet omdat er voer aan vast zit.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:21

Dit heeft mn paard in het begin ook fftjes gedaan, (toen hij de stal uitmoest) ik ging gewoon aan zijn halstertouw hangen, daardoor zet je er druk bij hem op. De mijne liep toen teminste uiteindelijk wel gewoon door, hij heeft dit maar 1 a 2 dagen gedaan, daarna niet meer. Ik zou hem als ik jou was iig zeker niet met snoepjes gaan lokken! Misschien helpt het even, maar dit is niet de juiste oplossing, als die er dadelijk zo aan gewent is wil die geen stap meer vooruit zetten voordat die een snoepje krijgt.
Gewoon streng zijn, en zonder geweld oplossen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:50

Les 1 die mij bijgebracht is, is toch wel: niet aan de voorkant trekken, maar aan de achterkant drijven.