Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Chiqa schreef:ikke schreef:Ik zal het nog erger maken, ik heb mijn vrachtwagen (3600kg leeg) ooit aangesleept met een Eend! .
Tuurlijk Ikke, ga mensen even op ideeen brengen, jij weet wel beter volgens mij;)
alles kan, koffie kan, theekan...
Maar goed maakt mij niet uit hoor ik verdien mn brood er wel weer mee als dr weer eens een blok inelkaar is gedraaid door het trekken van een et zware aanhanger, onee probleempje....
Ik doe aan Sonja.
paardj schreef:ben benieuwd wat je ervaring is met de berlingo
laat je iets weten??
Ik merk het waarschjnlijk niet eens. ikke schreef:paardj schreef:ben benieuwd wat je ervaring is met de berlingo
laat je iets weten??
Dat kan ik je precies voorspellen. Het gaat goed totdat het paard één keer een huppel maakt. Dan breekt bj TS het angstzweet aan alle kanten uit. Waarom? Omdat op dat moment de hele combi gaat dansen en vrijwel iedereen de fout maakt te gaan remmen o.i.d. in plaats van vol in het gaspedaal te gaan om met het momentum van de combinatie deze weer stabiel te krijgen.
Daar heb je tevens de kern van de wanna-bee zaak; het eindeloze gebrek aan motorvermogen om daadwerkelijk momentum te genereren.
Dat mijn vrachtwagen dat motorvermogen ook niet heeft, is minder erg. Met 3800kg leeggewicht ben ik er heel erg zeker van dat de wagen stabiel blijft, al gaan de paarden met z'n tweeën de polka dansen in de trailerIk merk het waarschjnlijk niet eens.
paardj schreef:maar wij gaan onze trailler(1.5 paards) ook trekken met onze berlingo en ze zeiden dat dat ging( die van de verzekering,de garage en waar wij onze trailer gekocht hebben). paard en trailler samen weegt ongeveer 950kg en mag 1100 trekken...dus dat gaat toch makkelijk?
LADPR schreef:Wat ik me afvraag waarom niet gewoon met het paard het kleine stukje wandelen?
Over dat het best moet kunnen. Ik weet niet hoe je met de gewichten zit maar wij hebben het al meegemaakt dat de koppelingsplaat overleden is door overbeladen.
LADPR schreef:Ja met de koppeling kunnen we zeker goed overweg want rijden al jaren regelmatig met aanhangers, dus daar ligt het niet aan.
LADPR schreef:Ik weet niet hoe je met de gewichten zit maar wij hebben het al meegemaakt dat de koppelingsplaat overleden is door overbeladen.
Martinedd schreef:nou, het viel mee.
en die mogen aanzienlijk
is dan
inclusief de belasting,
rijden namelijk niet!!!!
bezig ben....!Chiqa schreef:Ja dus weet je niet zo goed hoe je met je koppeling om moet gaan anders voorkom je zoiets toch?
LADPR schreef:Chiqa schreef:Ja dus weet je niet zo goed hoe je met je koppeling om moet gaan anders voorkom je zoiets toch?
Dat is dus onzin, wij rijden al jaren met verschillende soorten aanhangers, als het gewoon een kwestie was van niet met de koppeling om kunnen gaan dan hadden we al veel eerder problemen met de koppeling gehad
LADPR schreef:Dat is dus onzin, wij rijden al jaren met verschillende soorten aanhangers, als het gewoon een kwestie was van niet met de koppeling om kunnen gaan dan hadden we al veel eerder problemen met de koppeling gehad

ChantalD schreef:Even over het legale gedeelte van dit hele verhaal: voor de wet en de verzekering is het gewicht van het paard (of andere vracht) van geen enkel belang in dit hele sommetje. Er wordt alleen gekeken naar het maximale gewicht. Dit betekend dus dat het eigen gewicht van trailer/aanhanger + het maximaal laadvermogen hiervan niet meer mogen bedragen dan de maximale belasting van de auto. Mag je auto 1100 kilo trekken en weegt je trailer 600 kilo met een maximaal laadvermogen van 700 kilo (even voorbeeldje uit de lucht gegrepen, klopt niets van verder), dan mag dit dus wettelijk gezien niet (al zou je er een Shet veulen inzetten). Je zou een auto moeten nemen die minimaal 1300 kilo mag trekken wil je hier legaal mee de weg op willen. Wil je het echt veilig doen moet je toch wel rekenen dat je auto minimaal 10% meer mag trekken dan het maximum gewicht van de trailer, dus in het geval van mijn voorbeeldje 1430 kilo.
Heb zelf nog geen rijbewijs helaas (voor degenen die nu meteen willen gaan roepen: dan weet je ook niet waar je het over hebt, dat weet ik heel goed vanwege hobby/werk), wel een Land Rover 110 met een 3,5 V8 motor