Opjagen en aanstellerij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Opjagen en aanstellerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:40

Ik heb een hele blije pony buiten....ik geloof niet in readings maar heb het wel laten doen daar kwam uit

Buiten ben ik blij en vrolijk ik dans en geniet..soms doe ik raar en breng ik baasje in gevaar maar niks weerhoudt me ervan om met dit gedrag te stoppen

Haha! mij best hoor...onzeker is niet en angstig mwah soms misschien en gespannen dat zou kunnen maar alleen bij typische voorwerpen waarvan je al weet dat ie eens moeilijk zou kunnen doen.

Bv die witte fietsen op de wegdek (asfalt) vaak loopt ie er overheen maar als ie een heet blaadje is en ik kom zo'n fiets tegen op het fietspad dan loopt ie er niet overheen ...voor geen appel..briessen snuiven enz enz..volgende dag alles vergeten en loopt ie erover heen.

Dag later kom ik er een tegen en dan is het weer knudde

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:42

Maar dan is het toch geen aanstellen? Dan is het toch gewoon karakter van het paard? Lachen
Aanstellen is een eigenschap dat bij mensen hoort. Aanstellen doen mensen bewust, bij voorkeur om aandacht te krijgen.
Ik denk niet dat paarden zo'n gedachtengang kunnen maken.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:44

Ook ik heb dat opjagen nooit begrepen..mijn paarden staan met z'n vieren in de bak..willen ze spelen doen ze hun best maar, maar willen ze de hele morgen staan te staan kunnen ze dat ook doen..ze rennen als ze er behoefte toe voelen en anders niet..vind het ook zo tegenstrijdig..eerst wegjagen met de zweep of andere hulp middelen..dan het vaak vreemd vinden dat ze zo moeilijk te pakken zijn of niet willen komen..mmmm vind dat niet zo gek..

p.s heb even ge edit om mijn spel fouten te verbeteren.. Knipoog
Laatst bijgewerkt door viv77 op 01-02-08 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:47

viv77 schreef:
Ook ik heb dat opjagen nooit begrepen..mijn paarden staan met z'n vieren in de bak..willen ze selen doen ze hun best maar, maar willen ze de hele morgen staan te staan kunne ze dat ook doen..ze rennen als ze er behoefte toe voelen en anders niet..vind het ook zo tegenstrijdig..eerst wegjagen met de zweep of andere hulp middelen..dan het aak vreem d vinden dat ze zo moeilijk te pakken zijn of niet willen komen..mmmm vind dat niet zo gek..

Dat zie ik ook zo, ja..... Ik beloon juist liever het feit dat paarden naar mij toekomen uit zichzelf. Als ze behoefte hebben te rennen, doen ze dat vanzelf wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:48

Welshcobfan schreef:
Maar dan is het toch geen aanstellen? Dan is het toch gewoon karakter van het paard? Lachen
Aanstellen is een eigenschap dat bij mensen hoort. Aanstellen doen mensen bewust, bij voorkeur om aandacht te krijgen.
Ik denk niet dat paarden zo'n gedachtengang kunnen maken.

Aanstellen is een woordje. Waarom hechten mensen hier zo veel waarde aan woordjes. Je mag het ook wat anders noemen. Bovendien zijn paarden niet zo dom als dat ze hier vaak afgeschilderd worden. Ik ken ook een paard dat geleerd had om schrikken te associeren met been afsteken en dus einde werk. Iedere keer als je om een stelling vroeg schrok hij zomaar uit het niets. Hetzelfde als je wilde begrenzen met je buitenteugel. Stel je zit op de volte, je wil de volte iets mooier begrenzen en spontaan zit er een tijger midden in je volte. Ik kan je verzekeren dat het schrikken al na 3 dagen over was toen ik wel gewoon bleef drijven. Ik noem dat ook aanstellen maar dat is natuurlijk niet een volledig correct woord daarvoor. Geef mij maar een ander 'beter' woord dan zal ik het de volgende keer anders noemen.

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:49

Als ik mijn paard losgooi, dan laat ik dr in de longeerbak los, ze kan lekker spelen, en meestal laat ik dr ff rennen, dus ik jaag dr op. In mijn ogen is opjagen los longeren, en dat ik dus ook wat ik doe.
K heb ook wel eens verhalen gehoord van mensen die hun paard gingen opjagen door met zand te gooien(gericht en niet om te sspelen) en dat soort vreemde dingen... dan denk ik waar ben je mee bezig!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:50

Een haf die ik een tijde heb gereden kon dat ook zo goed, dat 'aanstellen'. Tussen haakjes idd, want eigenlijk was het gewoon een teveel aan energie waar hij dan een geschikte uitweg voor vond in het schrikken van grassprieten, fietsers en zelfs kleine meisjes...Een 'joh, doe es normaal, mafketel' was dan wel genoeg om hem weer tot de orde te roepen.
Een van de kwartjes heeft dat ook zo. Als ze dan eens een bommetje is is elke aanleiding genoeg om een sprintje te trekken.
Echt boos worden heeft dan, imo, ook niet veel zin, beter is het om ze dan even goed aan het werk te zetten zodat ze hun energie op een iets ruitervriendelijkere manier kwijt kunnen...

In de wei wil ik nog wel eens meespelen, als de paardjes een gekke bui hebben. Lekker met z'n allen door het landje raggen en dan aan het eind even uitblazen, flink snuiven en nog een rondje (ja, ik ben een beetje gestoord, so what?). Opjagen is het zeker niet, meer leuk meedoen, als de paardjes geen zin meer hebben gaan ze een stofzuiger imiteren en dan weet ik genoeg.
De Friezen kwamen me zelfs halen, als ze de kriebels hadden. Dan stond er zo'n zwarte bij het hek te snuiven en met het hoofd te zwaaien, dan moest ik komen, flink stampen en dan meerennen.
Wel ben ik diegene die bepaald wat voor spelletjes we doen; meerenspelletjes en uitdaagspelletjes zijn leuk, geintjes waar tanden en hoeven boven een meter bij voorkomen worden niet getolereerd.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:52

een paard die elke dag keurig langs een bepaald hekje/boomstronkje of what ever loopt en ineens dit eng vindt (dus 9 x goed gaat de 10e keer dit "eng" vindt)..is dit gevoelig of aanstellen? Knipoog ik noem dit jollig zijn! Haha!

wat betreft het opjagen: opjagen en opjagen zit natuurlijk verschil in..wij "jagen" alleen onze merrie wel eens op (levert prachtige foto`s op trouwens)op een zeer rustige en nette manier, hier geniet zij echt van Knipoog ....onze hengst jagen we niet op want hij is hier niet van gediend (trauma opgelopen in zijn showcarriere waar hij veelal opgejaagd werd in de bak ivm zijn training).. Verdrietig

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:53

Nadya ben ik niet met je eens hoor als ik de mijne in de bak zet, dan rolt ie links en rechts en vervolgens blijft ie ergens staan..

het gebeurd wel eens dat ik 1.5 uur ga sporten en dan is mijn pony zowat niet van zijn plek afgekomen

en gerent nou dat zeker niet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:54

Het gaat mij niet om het woord aanstellen, maar om het feit dat mensen het associeren met menselijke eigenschappen.
Als men zegt, dat zijn paard zich bewust aanstelt... sja, in hoeverre kan een paard bewust zich aanstellen?

Het is net in de context hoe mensen het woord aanstellen bij dieren gebruiken.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:55

tita schreef:
Nadya ben ik niet met je eens hoor als ik de mijne in de bak zet, dan rolt ie links en rechts en vervolgens blijft ie ergens staan..

het gebeurd wel eens dat ik 1.5 uur ga sporten en dan is mijn pony zowat niet van zijn plek afgekomen

en gerent nou dat zeker niet

maar ze gaan toch niet naar buiten omdat ze moeten rennen..ik noem dat lekker buiten staan en voor de beweging rijden we..dacht ik zo

arjaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:57

viv77: een of twee keer per week rij ik niet, dan heeft ze vrij, dus dan gooi ik haar vaak los en ik vind het wel belangrijk dat ze iedere dag voldoende beweegt, dus dan zal ze echt wel even haar benen moeten strekken...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:59

Mijn opa en oma hadden een hond die zich in onze ogen reuze kon aanstellen. Als je bij die hond heel zielig tegen hem ging praten en een pootje ging bekijken alsof er iets mee was dan liep hij daarna mank op dat pootje en ging hij heel sip liggen kijken bij de kachel. Natuurlijk resulteerde dat in nog meer aandacht. Het is dus eigenlijk gewoon een slimme donder maar het heeft de uiterlijke kenmerken van aanstellen. Ik vraag mij trouwens af in hoeverre dat bij mensen ook niet het geval is. Kinderen die weten dat mama niet gedient is van krokodilllentranen na een struikelpartijtje huilen ook aanzienlijk minder vaak dan kinderen die altijd direct een kusje en een pleister krijgen. Daar kun je dus net zo goed spreken van een aangeleerd kunstje.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:01

Aanstellen is ook een aangeleerd kunstje, ook bij mensen! Haha!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 16:04

Tsja postitieve aandacht na een bange of zielige actie resulteert natuurlijk in herhaling. Maar als een dier gestraft wordt omdat hij zich aanstelt zal hij dat dus vast niet graag herhalen. Dus dat zegt voor mij dat de angst of spanning wel degelijk echt is in het geval van herhaling na een keer gestraft te zijn geweest voor dit gedrag.

Als ik in een goede bui een klapperende deur negeer, maar in een slechte bui vreselijk nerveus wordt van diezelfde deur, stel ik me op dat moment aan? En is het het beste om mij dan te straffen? Of streng toe te spreken?

Ik ben een mens en geen paard, maar als we toch aan het vergelijken zijn Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:06

Ik kan mij wel heeel bewust aanstellen, dan denk ik echt na erover. Dat is iets wat dieren niet kunnen, nadenken over hun toekomstig gedrag en de gevolgen ervan.

Deetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:07

Ik jaag mijn paard eigelijk nooit op, Als ze buiten komt en ze heeft echt veel te veel energie gaat ze vanuit haar zelf wel crossen rennen bokken en gek doen.

En aanstellen is maar net wat je daarmee bedoeld.
Een paard wat schrikt omdat hij weet dat hij zo onder het werk uit komt, noem ik wel aanstellen, want hij schrikt van iets maar hij weet niet waarvan en weet dat hij zo onder het werk uitkomt.

Dus als ik op wedstrijd ben, en ik WEET dat ze niet echt bang is, krijgt ze wel op der donder, maar als ze wel bang is zal ze niet op haar donder krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:10

Roosje: Het is natuurlijk wel een voorwaarde dat mensen hun paarden kennen. Er zullen vast wel mensen zijn die angst zien als aanstellen en een beetje nutteloos gaan staan slaan. Andersom zullen er ook aanstellers staan die door hun baasje maar bevestigd worden door snoepjes en vriendelijke woordjes. Het gaat hiet toch om het principe van het gedrag, niet of men het altijd op de juiste manier aanpakt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:12

Ik vind het wel jammer dat ik mij thuis niet lekker kan aanstellen als ik ziek ben of geen zin heb in klusjes, het ouderlijk gezag beloold het helaas niet Clown

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:13

In de van Dale staat:
zich aan·stel·len2 (wederkerend werkwoord; stelde zich aan, heeft zich aangesteld)
1 zich op overdreven wijze uiten

Waarom zou een paard zich niet op een overdreven wijze kunnen uiten? Knipoog

Een paard kan ook overdrijven.
Als hij van een blaadje schrikt en vervolgens in rengalop naar de andere kant van de bak springt, omdat het paard even een 'wilde bui' heeft, dan is dat toch overdrijven, en dus aanstellen..
Aanstellen is geen mensenlijke emotie..

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 16:18

Lang leve de Van Dale Ja

Het ging mij alleen niet om de specifieke betekenis van het woord 'aanstellen'. Maar of bepaald gedrag van een paard in de context past waarin wij het woord aanstellen gebruiken.

Om het makkelijk te maken Haha!

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:18

onze shetlander kan zich wel degelijk aanstellen... Klein verzorgstertje deed haar altijd.. Wandelen rijden vanalles.. Totdat ze er zat van was wanneer zij het zadel zag was ze kreupel.. Liet je haar terug naar de wei liep ze als een zonnetje.. Of van gekkigheid niet meer weten aan welkbeen ze nou kreupel was.. Dit is meerderemalen onderzocht en er is nooit wat uitgekomen.. Wat het opjagen betreft.. Tja daar heb je 2 dingen in.. Het opjagen zoals benen strekken en het paard zo hard mogelijk laten rennen.. Met mijn pony kun je wel degelijk spelenderwijs opjagen vind ze maar al te mooi en gaat ze briesend en bokkend door de bak...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:27

Een paard neemt de wereld heel anders waar dan wij mensen. Jammer dat veel mensen te beroerd zijn zich daar in te verdiepen. Blijkbaar vermenselijken ze zich toch liever, want dat is waarschijnlijk een stuk makkelijker dan je te verdiepen in het wezen paard.

Ja hoor, een Shet die denkt 'goh, daar komt ze weer met het zadel, ik ga maar eens kreupel lopen rechtsachter', om vervolgens later 'te vergeten' welk leugentje hij had gebruikt. Gestoord
Het lijkt mij al erg als je paard zoiets doet bij het zien van een zadel. Mag je je toch eens aan je oren krabben, WAAROM het paard zo op je reageert. En jaag maar lekker door, bij die types zie je vaak dit soort problemen met hun paarden. Haha!
Breek me de bek niet open.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:36

Nadya schreef:
Ja hoor, een Shet die denkt 'goh, daar komt ze weer met het zadel, ik ga maar eens kreupel lopen rechtsachter', om vervolgens later 'te vergeten' welk leugentje hij had gebruikt. Gestoord

Toch heb ik het vaker gezien.. Een paard dat ging liggen als het zadel aankwam, of tijdens het rijden.. Paarden die wegrennen..
Over kreupel lopen ben ik het wel met je eens, dan is er volgens mij altijd iets mis met het zadel of een andere pijnlijke plek.. Maar er zijn wel echt paarden die trucjes verzinnen om onder het rijden uit te komen. Als ze eenmaal doorhebben dat het werkt dan is zoiets ook bijna niet meer af te leren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:41

Als ze gaan liggen is dat oversprong gedrag en dan is het ernstig gesteld met de psyche van het paard op dat moment (die is dan zeer onzeker!!!).
Wegrennen is minder erg, maar hoe dan ook, je bent echt niet goed bezig als je paard zulk gedrag vertoont.