Opzegtermijn stalling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tommy10

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 14:20

@Tulandro: bedankt voor deze info! Spreekt niet in mijn voordeel Haha! maar is wel duidelijk en concreet. Wordt dit trouwens niet anders als de staleigenaar zwart verhuurd? Weet niet of dat hier zo is hoor......

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:23

Tommy10 schreef:
het onderwerp opzegtermijn is meteen bij het opzeggen besproken...het feit dat ik het nu op bokt zet wil niet zeggen dat ik het nu pas "bedenk" of en ga bespreken

Als het toen is besproken, dan zou ik zeggen dat jullie er al uit zijn of begrijp ik dat nu verkeerd..

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 14:24

Bienotje schreef:
Tommy10 schreef:
het onderwerp opzegtermijn is meteen bij het opzeggen besproken...het feit dat ik het nu op bokt zet wil niet zeggen dat ik het nu pas "bedenk" of en ga bespreken

Als het toen is besproken, dan zou ik zeggen dat jullie er al uit zijn of begrijp ik dat nu verkeerd..

Nee hij heeft zijn standpunt duidelijk gemaakt en er was geen mogelijkheid tot discusie...dus t speelt nog steeds...

Wendy schreef:
Het is nogal makkelijk om er maar zomaar onderuit te komen omdat het een beetje tegen zit.

Bedankt voor je medeleven!!! Boos!

[probeer en niet zomaar onderuit te komen, ben opzoek naar een middenweg, anders had ik hier geen topic over geopend]
Laatst bijgewerkt door Tanja op 31-01-08 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik AUB de editknop!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:27

je kan mij post raar vinden, maar in mijn omgeving zijn de stalhouders erg vriendelijk tegenover hun klanten Haha!
op mijn vorige stal kan je zo weggaan wanneer jij wilt,ik hoorde half okt dat er een plekje vrij kwam op de stal waar ik nu sta
ik heb de stalhouder gebeld en deze feliciteerde me Haha!
en ik ben 2 weken later vertrokken,niks geen gezeur over opzeg termijn of stal doorbetalen Sigaar

en ik weet wel uit een ervaring van mijn vriendin dat de meeste stalhouders een paar zwarte boxen hebben en dus echt niet aan de bel gaan trekken om het stalgeld te gaan vorderen omdat ze dan zelf tegen de lamp lopen.

als ik nooit meer een paard zou kopen en daar zou gaan staan zou ik niet betalen,laat hem maar komen Sigaar
Laatst bijgewerkt door mirgino op 30-01-08 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:28

Dat er een wettelijke opzegtermijn is van een maand is wel redelijk alleen mag je van een bedrijf wel verwachten dat deze zijn zaakjes op orde heeft. Daar bedoel ik dan mee dat zodra er een nieuwe klant zich aandient dat deze dan voordat de huur in gaat deze dan ook een contract heeft van te voren. Elk bedrijf is vrij om zijn eigen Algemene Voorwaarden samen te stellen. Een pensionstal wat meerdere stallen verhuurd mag toch als dusdanig worden aangezien dat deze de regels weet en dus naleefd. In een contract of algemene voorwaarden kunnen dingen staan waar je je niet in kunt vinden en dan kan je nog altijd zeggen sorry maar het gaat niet door.

Als een stal de huur zwart int is het erg lastig om te verhuren op contractbasis. Mocht de boel dan escaleren kan je met dat contract het de pensionhouder erg moeilijk gaan maken.

Naar mijn idee kan je bij zwarte verhuur alleen maar mondelinge afspraken maken en die zijn altijd lastig want de een vat het zo op en de ander zo. Weet jij nog na een paar jaar wat er toen allemaal besproken is?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:31

Tommy10 schreef:
Bienotje schreef:

Nee hij heeft zijn standpunt duidelijk gemaakt en er was geen mogelijkheid tot discusie...dus t speelt nog steeds...

Maar jij bent niet in discussie gegaan en hebt je paard er neergezet. Ik zou dat dus interpreteren als dat je ermee akkoord bent gegaan. Anders had je je paard er niet moeten neerzetten.

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 14:33

Wat is een reeel bedrag voor een kale box? Dus zonder stro, kuil, uitmesten (3x per week), buiten zetten (7x per week), gebruik van alle facaliteiten, afvoer van mest etc?
Stalling bedraagt nu 275 euro incl. krachtvoer, 260 exl krachtvoer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:33

Tommy10 schreef:
Wendy schreef:
Het is nogal makkelijk om er maar zomaar onderuit te komen omdat het een beetje tegen zit.

[probeer en niet zomaar onderuit te komen, ben opzoek naar een middenweg, anders had ik hier geen topic over geopend]

Tsja, het is jammer voor jou, maar als je stalhouder je korting zou geven zou dat al heel meellevend zijn... Jij hebt, jammergenoeg voor jou, in feite gewoon aan je plichten te voldoen.
Een stalhouder heeft in feite ook gewoon een bedrijf.

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 14:36

Wendy schreef:
Tommy10 schreef:

Maar jij bent niet in discussie gegaan en hebt je paard er neergezet. Ik zou dat dus interpreteren als dat je ermee akkoord bent gegaan. Anders had je je paard er niet moeten neerzetten.

uhuh nee....zoals eerder gemeld, mijn paard stond er al 2 maanden toen ik het contract kreeg, vlak daarna heb ik aangegeven dat ik weg zou gaan en is het opzegtermijn aan de orde gekomen. Ik ben in protest gegaan, maar de staleigenaar bleef bij zijn standpunt. Ik heb niets toegezegd op dat moment.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:37

Inderdaad lijkt het ook mij heel erg sterk dat hij zwart verhuurt, maar wel een contract opstelt. Bij het eerste het beste geschil kan iemand zo naar de belastingdienst en hij is nat. Ikzelf verhuur ook boxen en mijn nieuwe gasten krijgen allemaal een contract wanneer ze komen staan. Met name omdat er al twee keer iemand is weggegaan zonder te betalen. Bij mij is nu half januari iemand vertrokken. Zij krijgt het geld over januari niet meer terug maar ik reken haar ook geen extra maand meer door. Maar mijn contract geeft wel een maand opzegtermijn aan, dus ik zou haar die maand wel kunnen doorrekenen. In dit geval vind ik het wel laks van de eigenaar dat hij niet op tijd met een contract komt. Maar hij heeft in principe geen poot om op te staan.

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 14:38

Wendy schreef:
Tommy10 schreef:

Tsja, het is jammer voor jou, maar als je stalhouder je korting zou geven zou dat al heel meellevend zijn... Jij hebt, jammergenoeg voor jou, in feite gewoon aan je plichten te voldoen.
Een stalhouder heeft in feite ook gewoon een bedrijf.

Tja en bij een bedrijf hoort een ondernemers risico! Clown

Snap wel wat je bedoelt, maar iets vriendelijker kan ook wel!
Laatst bijgewerkt door Tommy10 op 30-01-08 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:41

chantal1982 schreef:
Inderdaad lijkt het ook mij heel erg sterk dat hij zwart verhuurt, maar wel een contract opstelt. Bij het eerste het beste geschil kan iemand zo naar de belastingdienst en hij is nat. Ikzelf verhuur ook boxen en mijn nieuwe gasten krijgen allemaal een contract wanneer ze komen staan. Met name omdat er al twee keer iemand is weggegaan zonder te betalen. Bij mij is nu half januari iemand vertrokken. Zij krijgt het geld over januari niet meer terug maar ik reken haar ook geen extra maand meer door. Maar mijn contract geeft wel een maand opzegtermijn aan, dus ik zou haar die maand wel kunnen doorrekenen. In dit geval vind ik het wel laks van de eigenaar dat hij niet op tijd met een contract komt. Maar hij heeft in principe geen poot om op te staan.

precies wat je zegt,
want wat zou je moeten doen om die maand stalling van de vertrokken partij te krijgen?
een procedure starten! Sigaar
en daar beginnen ze niet aan omdat dat meer kost dan die maand stalling

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:44

[quote="Tommy10"]mijn paard stond er al 2 maanden toen ik het contract kreeg[quote]

Als ik dit zinnetje lees, vind ik dat toch raar van de staleigenaar.
Kun je goed met 'm opschieten? Ik zal gewoon een poging doen tot praten,
wss kunnen jullie wel op een middenweg komen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:49

Korting zou imo helemaal niet meelevend zijn, maar niet meer dan logisch! De stalhouders heeft immers ook geen kosten aan het paard, deze dan wel te belasten zou imo een vorm van oplichterij zijn. De stal prijs MIN de kosten van de bodembedekking, ruwvoer en krachtvoer, dat zou imo niet meer dan netjes (en normaal) zijn. Maar aangezien er geen contract is, denk ik (let wel, denk...zeker weten doe ik het niet) dat de TS wellicht helemaal niet verplicht is om te betalen. Het ligt er denk ik ook aan of de stal op tijd weer verhuurd kan worden, als deze per februari gewoon een andere bewoner zou (kunnen) krijgen, dan zie ik echt niet in waarom de TS zou moeten betalen.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:50

mirgino schreef:
chantal1982 schreef:

precies wat je zegt,
want wat zou je moeten doen om die maand stalling van de vertrokken partij te krijgen?
een procedure starten! Sigaar
en daar beginnen ze niet aan omdat dat meer kost dan die maand stalling

Dat is niet helemaal waar. Ik heb hierover juridisch advies gezocht hoe te handelen. Als ik nu mijn geld zou willen stuur ik een rekening met betalingstermijn. wordt er niet betaald stuur ik een herrinnering en daarna een aanmaning/ingebrekestelling. Daarna kan ik het doorsturen naar een incassobureau. Er zijn er genoeg die werken met no cure no pay en ik ben dan maximaal een paar tientjes kwijt, mocht de tegenparty de incassokosten niet betalen

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:52

vikki schreef:
Korting zou imo helemaal niet meelevend zijn, maar niet meer dan logisch! De stalhouders heeft immers ook geen kosten aan het paard, deze dan wel te belasten zou imo een vorm van oplichterij zijn. De stal prijs MIN de kosten van de bodembedekking, ruwvoer en krachtvoer, dat zou imo niet meer dan netjes (en normaal) zijn. Maar aangezien er geen contract is, denk ik (let wel, denk...zeker weten doe ik het niet) dat de TS wellicht helemaal niet verplicht is om te betalen. Het ligt er denk ik ook aan of de stal op tijd weer verhuurd kan worden, als deze per februari gewoon een andere bewoner zou (kunnen) krijgen, dan zie ik echt niet in waarom de TS zou moeten betalen.

Korting is in principe niet meelevend. De stalhouder mist inkomsten omdat de box leeg staat. Daarom wordt ook gevraagd een maand van te voren op te zeggen zodat de stalhouder in die maand iig een ander kan zoeken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:53

Paarden kosten geld en dat jij moets/wou stoppen met dit paard en ook geen extra geld kreeg bij de verkoop. dat jij vind dat je er niks aan kon doen dat je geen maand van te voren kon opzeggen = allemaal niet relevant
Als jij daar geen meningen over wil hebben, moet je dat er ook niet bij zetten.

Zet dan de feiten op een rij!

- paard stond er 2 maanden
- toen contract begin v/d maand
- twee weken geleden opgezegd voor eind van deze maand.

correct me if 'm wrong

Ik zou het aso vinden om niet te betalen!

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:09

Ik zal wel een heel raar wijf zijn, maar als ik niet een maand van tevoren heb opgezegd betaal ik sowieso een maand extra, zonder contract of wat dan ook. Dat vind ik niet meer dan netjes, want jouw stal is echt niet de volgende dag weer bezet (tenzij ze echt wachtlijsten hanteren maar dat heb ik op nog geeneen stal meegemaakt)

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:10

tja ik vind het heel erg voor je, maar er zal toch echt niets anders opzitten dat netjes te betalen, als daar in het contract over gesproken wordt, en dan maakt het niet uit als het contract twee maanden later komt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:13

Urielle schreef:
Ik zal wel een heel raar wijf zijn, maar als ik niet een maand van tevoren heb opgezegd betaal ik sowieso een maand extra, zonder contract of wat dan ook. Dat vind ik niet meer dan netjes, want jouw stal is echt niet de volgende dag weer bezet (tenzij ze echt wachtlijsten hanteren maar dat heb ik op nog geeneen stal meegemaakt)

nou wachtlijsten zijn hier op de stallen wel aanwezig, mischien dat er daarom geen punt van gemaakt word.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:24

vikki schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens.
Ik snap echt niet dat de meeste reacties hier zijn dat jullie gewoon zouden betalen, dat dat netjes is.
De helft van de stalling (of zoals hierboven beschreven), lijkt mij meer dan redelijk, ook gezien hier sprake is van overmacht (medische redenen).

Maar als de stalhouder geen discussie wilt aangaan, en je wilt er terugkomen, zit er niks anders op dan het volledige bedrag te betalen.
Mocht je nou niet terug willen komen zou ik gewoon de helft betalen, en als ik jou was zou ik niet terug willen komen bij iemand die zo weinig begrip heeft voor de situatie.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:09

hij had in het begin moeten aangeven dat jij een opzegtermijn hebt.
Jij kan nu gewoon weggaam. heb dit pasgeleden ook gehad....staleigenaar had mij nooit verteld dat ik opzegtermijn had.( tegen anderen wel kwam ik later achter) maar hij kan wel moeilijk doen en zeggen dat ik moet blijven nog een maand of extra maand moet betalen maar ik stond in mijn recht en jij ook omdat je niet toegestemt had.
Hij kan er wel een zaak van maken maar die gaat hij verliezen en dan is hij meer geld kwijt dus dat zal hij denk ik niet doen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:17

madelief88 schreef:
ook gezien hier sprake is van overmacht (medische redenen).

Sorry, maar dat vind ik geen overmacht.
Tuurlijk kun je er niks aan doen, echter is er niet van de 1 op de andere dag een probleem ontstaan.
Het paard moest toch ook nog 2 weken blijven staan tot eind van deze maand?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:30

Ik weet niet wat de medische redenen is, maar als jij plotseling gewoon niet meer voor je paard kunt zorgen, is dat imo wel overmacht (namelijk geen vrijwillige keuze). Misschien is het wel van de 1 op de andere dag ontstaan, dat meldt de ts niet (tenzij ik erover heen heb gelezen). 2 weken is dan wel te overbruggen, je kan in het algemeen dan mensen regelen die af en toe wat met het paard doen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:42

Hmm, ik vind het een moeilijke situatie. Aan de ene kant is betalen netjes, maar aan de andere kant, als er morgen iemand komt met een paard, dan zal hij dat paard in "jouw" box zetten en zal hij er ook niet om malen dat die vierkante meters al zijn betaald door jou deze maand.

Heeft hij een wachtlijst en zijn stallen verder vol, dan zou ik zelf overwegen om niet te betalen. Even afhankelijk ook van de wijze waarop hij je altijd heeft behandeld en hoe hij altijd voor je paard is geweest.

En tja, blijft hij aanhouden dan zie je wel weer.