Beter weten dan instructeur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Re: Beter weten dan instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:07

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf zo'n ruiter ben die ook instructrices durf tegen te spreken. Ik doe zelf een opleiding in de paardenhouderij en volg hierbij ook nog eens een orun cursus (fase 1 voorheen kader) en krijg rijtechnisch op school erg goede ondersteuning, zowel in de cursus als in de lessen van school zelf (logisch) Nu heb ik de afgelopen tijd meerdere instructrices gehad waarbij ik echt zo iets had van "wat zeg jij nou weer" en dat de hele les door. Moet wel eerlijk zeggen dat het instructrices waren die ik via internet had opgespoort, dus weet niet of ze daadwerkelijk de ervaring hebben die ze zeiden dat ze hebben... maar voor mij is dan de maat ook heel snel vol. Ik probeer dat één of twee lessen maar als ik het gevoel heb dat ik er niks van leer of dat het totaal niet werkt voor mijn paard. (ik probeer wel altijd wat ze zeggen te doen) dan kap ik ook met die lessen. Vooral als ik aan mezelf ga merken dat ik te veel ja maar moet roepen. Nu heb ik een heerlijke instructrice die precies aansluit bij mij en mijn paard waar ik ook elke les weer van bij leer -> zowel in de basis als in de nieuwe oefeningen. en daar hoor je mij bijna nooit JA MAAR roepen. Dus het is niet dat ik mezelf zo geweldig vind, alleen ik weet zelf rijtechnisch al wat meer door mijn school Ik heb dus een instructrice nodig die duidelijk bovenmij staat.
Ik vind dat mensen die denken dat ze van niemand iets kunnen leren niet moeten gaan paardrijden

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:14

Ik ben een ruiter die altijd eerst uitvoert wat er gevraagd wordt. Als dit niet lukt (na meerdere pogingen) vraag ik altijd of dit hier- of daardoor kan komen, en wat ik precies doe, bijv. ik leg mijn been aan, geef ruimte met mijn binnenhand enz.
Ook geef ik tijdens mijn les regelmatig aan wat ik voel of doe. Bijvoorbeeld; deze overgang is niet goed genoeg, maar het paard reageerde wèl goed op mijn hulp. En dan doen we de oefening bijv. over totdat ie ook technisch goed gaat. Of; bij het maken van deze overgang heeft het paard niet gewacht totdat ik het sein ertoe gaf (ook als de overgang bijv. mooi was). Ook dan doen we deze overgang over totdat ie ook gevoelsmatig goed gaat.
Ik moet zeggen dat dit een hele fijne manier van les krijgen is; wisselwerking tussen mijn gevoel te paard en het effect daarvan welke zichtbaar is aan de buitenkant voor de instructeur.
Ik moet zeggen dat ik best veel praat tijdens mijn lessen, maar wèl altijd terwijl ik doorrijd en de gevraagde oefeningen gewoon afmaak, dus niet afbreek om het hele verhaal in stap uit de doeken te doen. Daarnaast luister ik ook gewoon naar mijn instructeur. Heb dan wel altijd privé-les, geen groepsles. Denk dat dat ook wel veel uitmaakt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:47

Urielle schreef:
Dat zijn dus dingen die bij mij niet doorgaan en waar ik dus idd mijn instructeur tegen zou spreken.
Ik voel me er zelf al helemaal niet fijn bij om iemand anders met mijn paarden te laten rijden en sinds de ene keer dat ik een GP-amazone met mijn zeer eenkennige en snel beledigde Wrangler heb laten rijden weet ik ook dat hij het zelf niet prettig vindt. Hij was volkomen over de mik en is drie dagen alleen maar omhoog gegaan en stond met zijn kont naar de deur als ik hem kwam halen.
Ik kom daar om te leren en wie van de grond niet ziet wat eraan schort, hoeft mij geen les te geven Lachen Overigens communiceer ik wel heel duidelijk mijn gevoel. Als Jo bijv. zegt dat het er goed uitziet en ik vind hem er net niet helemaal door of hij wringt ergens in zijn lijf dan zeg ik het ook gewoon.

Ik kan me voor stellen dat het wel eens verkeerd uit wilt pakken.. en dat je er dan huiverig voor wordt.
Laat ik wat duidelijker zijn..
Ik ga niet op een paard zitten om em even door te pakken, dat is helemaal niet de opzet, en als ik erop zit is het hooguit 15 minuten...
Het gaat erom wat voor gevoel dat paard geeft, en niet hoe ik em zelf zou trainen!! Het gaat immers om de klant en zijn paard!! Naast dat gevoel kijk ik naar de ruiter die erop zit en haar kunnen.. en hierin probeer ik binnen haar kunnen het paard en de ruiter te verbeteren..
Sommige ruiters kunnen immers niet goed verwoorden wát ze voelen..

Overigens.. iemand die zo snel een paard over de zeik rijdt is imo niet goed bezig.. GP amazone of niet, dit getuigt mij alleen maar van géén rijkunstig gevoel.. een goeie ruiter voelt zijn paard aan!!!!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:53

Ik ga weleens in discussie omdat ik niet alles snap aan de manier waarop mijn instructrice dingen aanpakt. Daarna neem ik het aan en probeer ik het uit. Maar dat is niet er tegenin gaan. Ik zie dat ook weleens. Ik snap dat niet, je betaalt zelf voor de les dus wanneer je het niet eens bent met methodes kun je beter een ander gaan zoeken en betalen. Ik wil de instructrice die ik de beste vind. En die heb ik Haha!

Misschien is dat het verschil? de meeste klagende ruiters in discussie betalen de les niet zelf?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:55

kan me inbeelden dat dat idd vervelend is
maar ik heb gelesd bij een instructeur die zelf ver naar voor zat en zijn paarden liepen écht in de krul
iedereen zei wel van ja luister nooit naar zijn opmerkingen over je zit want anders zorgt die dat je voor altijd naar voor zit.. ik die eigenlijk niet durfde tegenspreken in het begin heb nu een slechte houding en onlangs ben ik nog eens gaan lessen bij hem en heb ik gewoon tegengesproken hoor Bloos

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:03

hehe dan ben ik zo'n irritant iemand...
ikheb eent ijd les gehad van iemand, en ik luisterde ook nooit,
en ja ik vond dat ik het beter wist,
en dat vind ik nogsteeds Bloos
het enige watzij wilde, was dat mijn pony na gaf, en wat ik wilde was dat hij eerst eens door ging lopen, en dat probeer ik aan te geven, maar dat blijf ikniet om de 2 minuten zeggen, verder riep ze dan af en toe commando's, maar als je mij niet verteld hoe ik het moet doen dan doe ik het niet. en als ik dan om uitleg vraag en het niet krijg, doe ik het niet en heb ik er niks aan.
we werden dan allebei boos, ik luisterde nietmeer naar haar en deed niks wat ze vroeg, en zij bleef het herhalen, wat dus niet werkte en dus ben ik daar maar mee gestopt, werd er alleen maar boos van Tong uitsteken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:34

bij onze club is het een jaar of 3 geleden daardoor compleet geescaleerd in de les Nagelbijten / Gniffelen
instructrice gaf steeds tips,maar alle ruiters hadden steeds tegenargumenten of deden er niets op uit ( mjah.. ik geef toe.. ik hoorde daar ook bij Clown )
instructrice is toen zo boos geworden dat enkele ruiters na die les er nooit meer in zijn gegaan en dat de rest daarna altijd braaf luisterde.

maar ik geef toe, we maakten het gewoon te bont toen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:03

voor de mensen die dat doen zou ik zeggen: ga op zoek naar een instructeur die het wel beter weet dan jijzelf en die je voor je gevoel echt vooruit helpt. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:13

ik was makkelijk hoor Lachen Lachen liep zo de baan uit Lachen zoek het maar even uit Lachen Bij Silly heb ik dat een keer gedaan......... (he syl) ben ik de baan uit gelopen, kopje koffie gaan drinken, terug gekomen en gevraagd of ze nou nog van plan was om te luisteren Lachen om vervolgens vrolijk de les te vervolgen Knipoog

Ik ben doorgaans vrij dominant in mijn lesgeven, en zeker als ik heel serieus ergens aan werk, dan even geen spatjes Lachen Op het moment dat er weer rust is mag je zeggen en vragen en doen wat je wil

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 16:29

Heerlijk kiwiko ik hou wel van een instructeur die je flink achter je broek aan zit, als het maar wel op een aardige manier gebeurt. Ik hou niet zo van discuseren tijdens de les. Niet lu-llen maar gewoon doen. En als het niet bij je past, dan zoek je toch een andere instructeur?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:28

Hihi..volgens mij ben ik een ideale leerling als ik dat zo mag omschrijven Bloos Haha!

Ik heb ondertussen van verschillende mensen les gehad (noodgedwongen en de andere zelf gekozen) en ik luisterde altijd, geloof ik Haha! . Ik reed een pony van iemand anders en die wilde dat ik bij een bepaalde persoon ging lessen en op die manier ging rijden. Prima! Ik luisterde, deed mijn best zo te rijden als hij er niet was om mij te zeggen wat te doen en deed precies wat hij wilde!

Nu nog (nu gelukkig een gekozen instructrice).. en ik luister nog steeds. Alleen wil ik het vaak té goed doen, en dat is ook weer niet goed. Als ik les dan ben ik serieus en gemotiveerd (vind het altijd erg leuk om te lessen), maar ik zit meestal wel met een glimlach op mijn paard, juist omdat we heerlijk aan het werk zijn (okee..het gaat niet altijd goed natuurlijk Haha! ).

Ik heb nog nooit gehad dat ik de instructeurs/instructrices tegen heb gesproken, ongeacht hun manier van rijden. Daar kies je voor op dat moment en dus heb je te luisteren en je moet een bepaalde methode wel de kans geven om te slagen en dat lukt alleen als je zelf 100% inzet!

Ik heb weleens dat mijn instructrice zegt wat ik moet doen en ik dan echt zoiets heb van: huh.. maar voor mijn gevoel doet mijn pony juist iets heel anders. En dan zeg ik wel altijd tegen mijn instructrice zo van: 'ik heb het gevoel dat mijn pony juist de buitenteugel niet aan wil pakken'. Waarop zij dan nog eens uitleg dat ik toch datgene wat ze zegt moet doen en dan krijg ik er een uitleg bij waarom. Dus ik vraag puur iets als ik het niet helemaal snap. Dit gebeurt echt nauwelijks aangezien ik mijn instructrice heel goed kan volgen en meestal is het gewoon doen en dan voel je vanzelf dat het goed gaat! Dit heeft denk ik gewoon met vertrouwen te maken! Je kiest immers niet zomaar voor een instructrice of instructeur. Soms sta ik weleens langs de kant bij andere stallen en dan denk ik echt van: damn, waar gaat dit over. Dan is het voor mij heel simpel, dan ga ik gewoon niet bij die persoon lessen! Je kiest iemand, omdat je daar vertrouwen in hebt!

Ik ben heel blij met mijn instructrice: ze praat af en toe wel veel (als het even 10 seconden stil is dan kijk ik verward om me heen of het oortje soms kapot is gegaan Clown ) maar ze kan je heerlijk motiveren zonder gemeen te worden, maar je wel flink achter je broek aan te zitten en ze is duidelijk in wat ze verwacht, wat ze wilt en kan het ook nog eens uitleggen! Perfect toch?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 23:35

Als het totaal niet strookt met hetgeen wat ik voel ga ik de discussie wel aan en anders vraag ik of ie het even voor wil doen. Knipoog

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:50

Ik kom het eerlijk gezegd vrij weinig tegen. Als ik een instructie geef, leg ik 9 van de 10 keer ook uit waarom ze dat moeten doen. (Natuurlijk herhaal ik het niet steeds want dan wordt het wel erg langdradig). Maar zo is het meteen duidelijk en hebben ze minder snel de kans om te beginnen met ja maar.. Als ze wel zouden beginnen met ja maar, zou ik vragen om een duidelijke uitleg van waarom dan ja maar? Kunnen ze die niet geven is het mond dicht, luisteren en doorrijden Knipoog

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 09:59

ik heb ze ook in mijn les gehad en of het nou pubers zijn of volwassennemaar iedere keer gingen ze er tegen in en toen ben ik ook zo de bak uit gelopen en gezegt dat ik mensen die alles al kunnen geen les kan geven, en ze bleven allemaal met open mond mij nastaren. na de les kwamen ze bij mij en zeiden dat ze er spijt van hadden, en ze hebben het nog niet weer gedaan.

max_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:32

IK vindt die mensen soms dan zo ergelijk sommige die doen dan of de instructeur of instructrice gek is!!

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:37

ben het met je eens, lijkt me heel vervelend les geven.
maar ik rijd wel eens in de bak, en dan is er les aan de andere kant.. en soms denk ik wel van: nou of ik daar naar zal luisteren dat weet ik niet Bloos
die meiden reden hun paard met slof en het enige wat die vrouw zij: rijd hem maar wat verder achter de loodlijn, leren lopen moet die.. paarden liepen helemaal met de kin op de borst..
maarja zo een instuctrice daar kies je voor.. en als je daarvoor kiest moet je ook luisteren, en anders zoek je een ander Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:45

Tja, ik ben dus waarschijnlijk zo'n eigenwijs die van veel instructeurs niet veel aan zou nemen Haha! . Ik vind sommigen echt ronduit beroerd, dus.... Gelukkig heb ik inmiddels een paar hele fijne gehad, die qua gedachtengang ook helemaal bij mij pasten en degene waar ik nu vaste lessen van krijg, is ook iemand waarvan ik het gevoel heb dat ik daar echt wat van kan leren.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik alles weet (verre van zelfs), maar ik ben superkritisch en zoek een bepaalde benadering bij iemand, die ik mis bij een hoop standaard instructeurs, dus dan is het exit. Beter gezegd, ik peil al van tevoren als ik iemand benader, dat is wat handiger. Haha!

Het lijkt mij mijn goed recht om heel kritisch te zijn en niet alles voor zoete koek te slikken. Ik betaal er aardig geld voor en ik ben zuinig op mijn paard en mezelf. Tong uitsteken

Suzie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:13

als je iets niet snapt of iets dergelijks dan kan en mag je altijd wat vragen , maar ik hou er ook niet van om tegen gesproken te worden.
En je gaat automatisch een andere weg in als je als instructeur zijnde merkt als het niet werkt wat je aandraagt bijvoorbeeld.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:19

Ik vind 't ook nogal irritant, 'n meisje wat ik ken heeft 'n onwijs leuke pony, alleen nogal eigenwijs als ze hem niet aanpakt, en soms loopt ie gewoon met haar weg Tong uitsteken
Als d'r instructrice dan zegt wat ze moet doen doet ze 't 5 min later 'ns, tja, dat heeft ook geen zin, en daar kan ik dan echt zó moe van worden Boos!
Ikzelf heb 1 keer toch wat commentaar terug gehad, ons Vals liep al 'n half uur kei lekker nageeflijk, alleen op 'n gegeven moment begon ze 'n beetje te trekken, en ik gaf d'r 'n klein schopje zodat ze ophield, maar ze trok me nog 'ns uit 't zadel, en ik gaf nog 'n schopje, en ging rechtop zitten, en m'n instructrice had 't half gezien, en zegt tegen mij: Naomi, rij 'm nou 'ns van achter naar voren, en niet alleen op je handen Bloos!
Nou sorry, kijk dan even wat langer, toen heb ik wat commentaar gehad, en heeft ze d'r excuses aangeboden dat ze de volgende keer wat beter moet kijken voordat ze zoiets zegt Lachen

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:21

Discussies horen wat mij beteft gewoon na de les. Als je het ergens niet mee eens bent kun je het na de les zeggen tegen een instructeur, maar ja gaat daar niet de hele les mee verpesten.

Ik kan me overigens heel goed indenken dat je er helemaal kriegel van wordt als mensen gewoon niet doen wat je zegt. Dan kun je er net zo goed niet gaan staan als de ruiters het allemaal beter weten. Als instructeur probeer je mensen toch ook te helpen..

En ben je het echt helemaal niet eens met je instructeur dan kom je toch gewoon niet meer naar de les. Zo simpel als dat...
Dan zoek je een instructeur die wel bij je past en waar je het wel mee eens bent. Vork

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:31

Ik ben ooit 1 keer met m'n instructeur in discussie gegaan. Was het niet met hem eens. Enige wat hij zei: Ik ben de instructeur en als je het er niet mee eens bent dan rij je maar niet.
Heeft wel geholpen, ben nooit meer in discussie gegaan.

Had wel soms een ander gevoel dan het gevoel dat volgens hem hoorde bij wat hij zag. Dan zei hij: Je voelt nu dit. Maar dat voelde ik niet. Hij probeerde dan wel uit te leggen hoe ik het wel zou moeten voelen, maar als het anders voelt wordt het niet zoals zou moeten. Toch ging hij dan nooit op het paard.
Heb hem 1x op m'n vaste lespaard gezet. Met springen was hij altijd ontzettend druk en niet te houden. Ik vond het prima, beestje was niet meer de jongste en was het zo gewend. Ik moest hem op een gegeven moment stil zetten voor de hindernis, maakt niet uit hoe. Maar ik kreeg het echt niet voor mekaar. Volgens m'n instructeur deed ik m'n best niet genoeg. Uiteindelijk ben ik afgestapt met de mededeling dat hij het zelf maar kon gaan doen. En gelukkig kreeg hij het ook pas na een heleboel keer proberen met heel veel moeite voor elkaar. Lag dus niet geheel aan mij.

Ik denk wel dat als je altijd in discussie gaat met je instructeur dat het heel irritant is voor andere mensen en ook voor je instructeur. Je hebt les om te leren, niet om je eigen manier te verdedigen, dan zou je alles al kunnen.

Suzie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 16:49

je kan best een discussie hebben, maar dan inderdaad na de les.
Of je instructeur moet echt te ver gaan. Maar als dat gebeurd dan ben je ook direct wel klaar met lessen denk ik bij die instructeur