Starten met Dik been...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Starten met Dik been...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:40

runningkawa schreef:
polly2 schreef:
Als een paard niet kreupel is van een dikke plek en je mag van de VA gewoon alles doen...dan kun je ook gewoon starten.
Dat heeft niks te maken met geen rekening houden met het welzijn van het paard. Want het paard vaart er toch gewoon wel bij?
Als je zelf een bult op je kop hebt en je hebt er geen last van, ga je toch ook gewoon werken of naar school.

Maar er is geen da bij geweest Lachen

Jij kan overigens voor jezelf beslissen, een paard daar wordt voor beslist Lachen
Dan beter ff een weekje te voorzichtig dan een dagje te snel Lachen

Maar als hij er niet kreupel aan is, geen stijfheid heeft...dan is er dus niks bijzonders aan de hand en is het alleen een beetje vochtophoping, dat juist door beweging sneller weg gaat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:41

Bij mij is beweging dan onbelast, dus zonder ruiter Lachen

myjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:10

tuurlijk mag je starten.
Alleen je kan er een opmerking over krijgen, en ik vind het niet verstandig..

Gewoon even rustig aan doen. kan ook geen kwaad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:13

Citaat:
Reden dat ikzelf met een dik been niet rij met mijn paarden is dat een paard van nature uit zo verdomd hard voor zichzelf is. Loopt een paard kreupel dan heeft hij echt heel veel pijn, want het instinct: niet kunnen lopen is opgevreten worden zit er nog diep in. Dat een paard niet kreupel loopt wil dus niet zeggen dat hij geen pijn heeft en aangezien ik het niet aan kan voelen voor hem, kan ik de grens niet bepalen. Ook de dierenarts kan dat niet, tenzij hij heldervoelend is Haha! Voor mij dus per definitie thuisblijven en alleen wat stappen aan de hand.

mee eens!
zo stond mijn pony ineens met een dik been in de wei..ondanks dat hij geen seconde heeft gelopen heeft hij toch een fike botvliesirritatie zitten....
na 12 weken rust mag ik er pas weer op!

dikke benen heb je niet zomaar.eerst laten uitzoeken wat er is en pas daarna kun je besluiten om wel of niet te gaan rijden

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 18:25

ellepel schreef:
dikke benen heb je niet zomaar.eerst laten uitzoeken wat er is en pas daarna kun je besluiten om wel of niet te gaan rijden

Nee, misschien moet je eens lezen, ze heeft vocht in d'r been omdat ze een schaafwondje heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:29

Maar een piep klein (schaaf)wondje kan dus wel zo erg zijn dat het naar binnen slaat.

Net als ellepel heb ik ook eens zo'n paard gereden
Waar het wondje zat hebben niet eens kunnen vinden, zo klein dus.
Maar paard heeft van de da wel ontstekingsremmers gekregen en ook idd niet rijden.
Paard liep ook niet zichtbaar kreupel. Maar mega been.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 18:52

Stacy S schreef:
ellepel schreef:

Nee, misschien moet je eens lezen, ze heeft vocht in d'r been omdat ze een schaafwondje heeft...

dat heb ik gelezen,alleen kan ik nergens terug vinden dat jij er een veearts bij gehad hebt?
de mijne had ook een wondje dachten we, been een week lang afgespoten en toch maar es naar de kliniek toen het niet afzakte..
tja bleek dus toch wat erger te zijn. Knipoog

een dik been van een trap kan,maar dat moet na 3/4 dagen echt weg zijn, is dat niet zo dan is er gewoon meer aan de hand.
en vind ik dat je een veearts moet raadplegen...bij de mijne had hij zichzelf dus aangetrapt net op een rotplek ...

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 20:01

ellepel schreef:
Stacy S schreef:

dat heb ik gelezen,alleen kan ik nergens terug vinden dat jij er een veearts bij gehad hebt?
de mijne had ook een wondje dachten we, been een week lang afgespoten en toch maar es naar de kliniek toen het niet afzakte..
tja bleek dus toch wat erger te zijn. Knipoog

een dik been van een trap kan,maar dat moet na 3/4 dagen echt weg zijn, is dat niet zo dan is er gewoon meer aan de hand.
en vind ik dat je een veearts moet raadplegen...bij de mijne had hij zichzelf dus aangetrapt net op een rotplek ...

Oeff.. als je alles had gelezen had je ook gelezen dat het nog geen week geleden is en dat het nu al zo goed als over is...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:03

Het mag vast en zeker... maar of je het moet willen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 08:56

Citaat:
Nu 5 dagen later heb ik het idee dat het vocht iets af begint te nemen.. Ze heeft echt een super dik been, hij is 2x zo dik als normaal, het ziet er echt zielig uit..

sorry..ik las dit zinnetje en dacht dus dat het nog steeds zo dik was..en dat is niet goed Knipoog

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:17

ik zou niet op concour gaan met een paard dat een dik been heeft. dat been is niet voor niets dik (is het ook warm trouwens?)
wel 2 keer daags 15 minuten aan de hand stappen, en 3 keer daags 10-15 minuten koelen met water(desnoods met een bron met grondwater, dat is nog iets kouder ook) indien het binnen een week nog niet afzakt, zou ik maar is een dierenarts bezoekje dr aan wagen.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:28

polly2 schreef:
Als een paard niet kreupel is van een dikke plek en je mag van de VA gewoon alles doen...dan kun je ook gewoon starten.
Dat heeft niks te maken met geen rekening houden met het welzijn van het paard. Want het paard vaart er toch gewoon wel bij?
Als je zelf een bult op je kop hebt en je hebt er geen last van, ga je toch ook gewoon werken of naar school.

En dat is precies wat je bij een dik been niet weet.
Ooit met een gekneusde enkel wezen hardlopen? Geen pretje hoor
En een mens is een watje, die strompelt als het niet gaat en stopt er dan mee. Een paard is een bikkel, die loopt door. Ik weet paarden die met gebroken griffelbeentjes ed geen pas kreupel liepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 09:33

Waarom moet een concours voorrang hebben op een dik been? Er komen nog zat wedstrijden, weet wel dat jij dat doet omdat jij dat zo leuk vind en je paard jouw dat plezier gunt en zich voor jouw inzet. Gun hem de tijd om zijn blessure uit te zitten en wacht tot alles weer normaal is. Als er meer aan de hand is, ben je je geduld dankbaar.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:18

Ik zou t echt niet doen

Gun je paard even een herstel, er komen nog véél meer wedstrijden

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:37

Ik zou uberhaupt niet rijden met een dik been IK zou het iig niet doen! Dat alleen voor een wedstrijdje, nee heb een beetje geduld....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:37

Dat been is niet voor niks dik. Ik zou het dus niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:48

Ik zou zelf niet starten, je hoopt eigelijk het beste voor je paard, en ook voor jezelf Lachen

mjamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:36

volgens mij mag je gewoon starten met een dik been als hij onregelmatig loopt dan zal de jury erover beoordelen
of ze je uitsluiten ik denk het niet
ik heb zelf een keertje gereden het 1e proefje was er niets aan de hand de 2e liep die stokkreupel ik ben toen zelf gestopt, vraag me zelf alleen nog steeds af als ik was doorgereden of de jury mij de ring uit had gestuurd
mijn dochter heeft een poosje gereden op een pony die las had van zijn schouder en ook dikker was achteraf zijn we daar pas achtergekomen . ze heeft al die tijd gewoon gestard alleen de punten waren niet goed maar nooit de ring uitgestuurd

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:45

Ik vind het zo jammer dat mensen toch gan starten, omdat ze zonodig moeten. Laat je paard genezen, een paard wat niet in goede conditie is zal dus ook niet goed presteren.

mjamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:48

dat ben ik met je eens en geloof ook niet dat paardenmensen dat zo snel zullen doen het paard gaat voor
maar soms heb je dit niet in de gaten neem mij zelf als voorbeeld
maar je heb ook paarden die een dik been hebben altijd standaart dus vandaar dat ik denk dat je gewoon kan starten en de jury daarover mag oordelen of het paard er last van heeft

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:51

Ligt eraan of het paard pijn heeft, waneer het chronisch is en het paard heeft er geen last van okè, maar waneer hij er wel last van heeft vind ik dat een jury daarover mag oordelen. Een paard wat gestart word en pijn heeft zal niet goed lopen, en als een jury dat niet ziet....srry maar dan vind ik dat simpelweg dom!

Natuurlijk merk je niet altijd alles, soms worden paardsn spontaan kreupel op het veld, dat overkomt je gewoon.

mjamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:58

dom is het te starten met een paard die pijn heeft dat zal ik dus nooit doen als ik weet dat een van mijn beestjes pijn heeft
maar weet dat er een hoop rond lopen met verdovingen zodat het niet te zien is dat het paard ergens last van heeft

ik bedoelde paarden die vocht in hun benen hebben er geen last van hebben die kunnen gewoon starten
als het paard dan onregelmatig loopt is het aan de jury om daar over te oordelen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:59

Vocht in de benen is een ander verhaal in sommige gevallen Ja Maar ook niet als het vocht afkomt van een ontsteking of in dergelijke.

mjamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:01

nee en dan komt zeker de dierenarts in beeld die daar uitsluitsel over kan en mag geven

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 14:09

niet starten, je weet nooit wat je er mee bewerkt stelligt. Echter jij kent je paard het best en weet ook precies wat wel gaat en wat niet. Luister goed naar jezelf en het paard!!!!