Pijn aan enkels tijdens rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Biepje

Re: Pijn aan enkels tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:38

Ik heb het ook, mijn ligamenten zijn een paar keer finaal doorgescheurd en dat komt niet meer goed Clown . Ik rijd nu met assymetrische beugelblokjes en heb er geen last meer van. Als hij toch doorknakt (en dat is eng), dan tape ik hem wel in voor ik ga rijden. Blijkbaar heb ik net hetzelfde probleem als Kaj, en je kan er echt niks aan doen Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:37

Ik heb zelf ook vaak, erg lastig en pijnlijk en dan voornamelijk in mijn linker enkel.
Ik zal zometeen het topic even helemaal doorlezen.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:03

Biepje schreef:
Ik heb het ook, mijn ligamenten zijn een paar keer finaal doorgescheurd en dat komt niet meer goed Clown . Ik rijd nu met assymetrische beugelblokjes en heb er geen last meer van. Als hij toch doorknakt (en dat is eng), dan tape ik hem wel in voor ik ga rijden. Blijkbaar heb ik net hetzelfde probleem als Kaj, en je kan er echt niks aan doen Knipoog

Fijn is dat hè?!
Ik rijd overigens nooit met a-symetrische beugelblokjes dat kan ik ook nog wel een keer proberen natuurlijk. En ach er zijn ergere dingen maar het is wel lastig. Op dit moment helpt tapen aardig dus ik doe dat maar even. Van de week ga ik ook nog een keer een brace proberen (huisarts had het daarover en het is minder werk dan tapen) en als dat helpt dan is het mooi meegenomen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:56

Mijn instructrice had het aangeraden om met assymetrische blokjes te rijden, omdat je dan niet meer snel kantelt in je enkel. Als mijn enkel toch knakt, dan gebruik ik een tape, maar gewoon simpel op de plaats waar je normaal je ligament hebt lopen, dus geen gigatape.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:16

Biepje ik gebruik ook weinig tape hoor. Vooral aan de buitenkant wat stevige banen en verder niet.

Deze week krijg ik een brace te proberen die als het goed is ook in mijn rijlaars past (en anders gebruik ik mijn jodphurs)
Ik hoop dat dit bevalt. Zoniet dan tape ik gewoon vrolijk verder.

Die a-symetrische blokjes ga ik ook nog eens proberen. Op zich vond ik dat nooit zo fijn rijden (heb ze wel eerder gehad) maar ja als het helpt dan is dat belangrijker.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:22

Ik heb een zwakke linker enkel en rij nu met jodphurs, die geven veel steun door hun elastiek rond de enkel, dit hielp voor mij echt heel goed tegen de pijn! Daarnaast heb ik een sport-brace of hoe noem je zoiets. Een hele strakke elastieke band die je om je enkel en voet doet wat heel erg dun is van materiaal. Het zit heel erg stevig en heeft zo niet nog meer effect dan intapen!

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:30

Flyaway1988 schreef:
Daarnaast heb ik een sport-brace of hoe noem je zoiets. Een hele strakke elastieke band die je om je enkel en voet doet wat heel erg dun is van materiaal. Het zit heel erg stevig en heeft zo niet nog meer effect dan intapen!

die vind ik persoonlijk minder goed zitten...

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:00

Je bedoelt zo'n elastische enkelband Flyaway?
Dat helpt bij mij nou juist helemaal niets....

Tapen helpt beter. Ik heb op dit moment een enkelbrace. (neopreen sok met een kunststof omhulsel zeg maar). Ik heb deze al geprobeerd bij het gewone lopen enzo en dat werkt prima. Morgen ga ik er voor het eerst mee rijden.

Ik hoop dat het helpt. Het past overigens maar net in mijn jodphurs maar het gaat wel gelukkig. In mijn rijlaarzen past het ding absoluut niet.

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:44

Ik heb inderdaad een elastische enkelband, deze zit met een band om je voet en met de andere om je enkel.(Geen hiel inzet dus) Ik vindt dit persoonlijk goed zitten omdat ik dan toch nog enige beweging heb en niet helemaal verstijfd bent in je enkel, daarnaast krijg je nog wel voldoende bloedtoevoer in je voet als je rijdt.
Ik heb de sportvariant waar ik het hier over heb en een enkelbrace zoals jij die hebt denk ik, zon sok, maar die zit me veeeeel te strak als ik rij want dan zetten mn voeten ietsje uit en knelt het! Daarom is die sport zo geschikt vind ik, die geeft nog wel iets ruimte!

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:29

Ik heb onderstaande brace:
http://www.sportzonderblessure.nl/Shop/ ... fault.aspx

Met lopen en spinnen en dergelijke werkt het prima. Helaas met rijden toch niet...
De brace zit toch wat te los vermoed ik.

Ik heb de vorige keer mijn enkel gewoon weer getaped en dat werkt wel.

Een gewone enkelband heb ik ook (verschillende zelfs) maar die werken helaas niet. Ik moet blijkbaar toch iets hebben wat de beweging volledig tegenhoud. De enkelbrace die ik nu heb belemmerd alleen de zijwaartse beweging maar laat de enkelfuncties volledig intact. Dit leek me heel aantrekkelijk maar blijkbaar is het voor mij niet goed.

Ik kan de brace nog ruilen tegen een andere maar ik moet het even overdenken want zoals het er nu uitziet is tapen nog de beste optie geweest tot nu toe.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:33

Topic is nu al ff oud, maar wil toch nog ff reageren.
Een brace, en uiteindelijk tape ook een beetje, zorgt toch wel dat je je spieren en pezen op die plek niet gebruikt (wat natuurlijk de bedoeling is van die dingen). Dit heeft wel tot gevolg dat die spieren en pezen daardoor niet versterkt worden, wat normaal gebeurt door beweging, en dus zullen ze iets aan kracht verliezen.

Nou zou ik bij zoiets als je het eigelijk alleen bij rijden hebt ook tapen denk ik, pijn is nooit fijn. Maar ik zou je wel aanraden het zo minimaal mogelijk te tapen, en buiten het rijden om veel oefeningen te doen om je enkels sterker te maken. Ga eens bij een fysio therapeut langs, en vraag die om oefeningen. Vooral balans oefeningen kunnen heel goed helpen om je enkels sterker te maken. Als je die oefeningen dagelijks, beheerst, uitvoert, dan zullen je enkels sterker worden, zullen de spieren die je daarmee krijgt, tot op zekere hoogte als een brace gaan werken en zul je daardoor er minder last van hebben.

Wat je misschien zou kunnen proberen, is om te rijden met tape, en voor het uitstappen af te doen. Dan vraag je niet veel van je enkels, en maakt het niet echt uit als je wat raar zit, maar kun je toch proberen je enkels te laten wennen.

Verder weet ik niet hoe je paard is, en welk niveau je rijd, maar je zou kunnen proberen om als je paard wat los is, zonder stijgbeugels verder te rijden 10 min, dan weer ff 10 min met, 10 min zonder. Op die manier kun je misschien je enkels rust geven voor ze echt weer zeer gaan doen, terwijl je wel lekker door kan rijden. Daarvoor moet je paard natuurlijk wel rustig genoeg zijn dat je er niet steeds afstuitert zonder stijgbeugels, want dan heb je op hele andere plekken pijn Knipoog Maar zo kun je goed op je zit oefenen zonder last van je enkels te hebben, en als je paard wat rustig is, kun je veel dressuur oefeningen ook heel goed zonder stijgbeugels uitvoeren.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:56

Ik rijd gewoon recreatief dressuur. Geen hoog niveau ofzo.
Op het moment rijd ik heel weinig. 1 keer per week priveles op een manegepaard en mijn eigen pony rijd ik op het moment even niet meer.
Ik tape dus maar 1 keer per week voor mijn priveles nu. Als ik er last van krijg dan rijd ik inderdaad even zonder beugels en dan kan ik weer even verder.

Bezoek aan de fysio staat nog op het programma want dat lijkt me inderdaad nuttig. Overigens betwijfel ik steeds meer of het wel uit de enkel komt. Ik heb namelijk vooral last van de spier die van de buitenkant enkel schuin richting scheenbeen loopt. Afgelopen week had ik er zelfs met tape last van en de spier lijkt na het rijden ook iets verdikt. Dus fysio kan vast wel vaststellen of het nou aan de spier ligt en wat ik eraan kan doen.

Thanks voor de tips in ieder geval Lachen

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:22

Daar heb ik ook heel erg last van met mijn rechtervoet.
Ik rijd nu zo'n beetje dressuur met westernbeugels, dan heb ik er niet zo'n last van.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:41

Ik heb het ook..
Ik heb aan beide enkels al verschillende keren mijn enkelbanden gescheurd en het blijft dus zwak.

Krijg dus ook gauw last van mijn enkels en die spier in mijn kuit zeg maar.
Kan dus ook geen kwartier achter elkaar lichtrijden.

Het enige wat ik er aan doe is goede stevige schoenen dragen met paardrijden. Een brace, tape, sportkous of veel wandelen helpt bij mij echt niet meer.. En mijn rijden er op aanpassen. Gelukkig rijd ik western, dus kan ik veel doorzitten. Ben ook geen ruiter op topnniveau dus ik hobbel gewoon lekker aan. Als ik pijn krijg ga ik wat rustiger aan doen.