Kingsley, ik zeg ook niet dat jij 's winters per se op hetzelfde niveau wilt rijden als 's zomers. Dat weet ik niet (is ook verder je eigen keuze natuurlijk

), maar je zegt zelf wel dat je wilt rijden 's winters en dat je daarom je paard meer binnen houdt. Ik zeg alleen maar dat ik in mijn geval het rijden aanpas aan mijn paard en als dat betekent dat het er 's winters even niet van komt door de weersomstandigheden (bv. als mijn paard nat is van de regen), dan zij het zo. Dat is een keuze die iedereen maakt voor zichzelf en zijn/haar paard.
Jij (of misschien een andere eigenaar) heeft destijds besloten toen jouw Tinker 3 was dat hij 's nachts naar binnen moest, terwijl hij daarvoor 3 jaar dag en nacht buiten heeft gestaan. Wie verandert de weerstand van jouw paard dan? De mens of de natuur?
Overigens, je zegt dat je paard nu (januari) tot mei naar binnen gaat. In maart/april kan het al heerlijk weer zijn, hoor.
Het komt op mij meer over dat je paard vooral naar binnen gaat vanwege de wei zelf (plat trappen van de grond?). Of heb ik dat verkeerd?
Anders zou je hem in april toch al buiten kunnen zetten? Dan is het allang niet meer zo koud.....
Maar goed, jouw paard, jouw stalling, jouw keuze natuurlijk

. Maar ik snap je redenatie m.b.t. of een paard het buiten trekt of niet gewoon niet helemaal.
Ik zou mijn eigen paard ook echt niet zomaar in de Pyreneeen los laten, hoor. Maar op de Veluwe of andere natuurgebieden in NL, daar zou ik hem rustig los kunnen laten

(mits er soortgenootjes zijn). Daar ben ik echt van overtuigd. Maar ik doe het niet, want IK kan mijn maatje niet missen. En gelukkig heeft 'ie al een relatief erg vrij paardenleven waar hij nu staat........