Bijten als je de singel omdoet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cyn_

Re: Bijten als je de singel omdoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:46

Een oud verzorgpaardje van mij had dat ook, had er ook altijd veel moeite mee, maar lukte toch. Doe eerst het hoofdstel in en hou dan de buitenteugel goed vast zodat hij je niet kan bijten en dan rustig aan gaatje voor gaatje aansingelen. Maar zeker niet gaan slaan, manege pony's houden vaak niet van aansingelen, omdat er te ruw wordt/werd aangesingeld.
Veel succes Knipoog

ravado

Re: !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:49

xlauuraa schreef:
Gewoon afleren door een tik te geven, een paard mag jou niet bijten!

GEBRUIK BIJ PAARDEN NOOIT GEWELD. ZO WORDEN ZE ALLEEN MAAR BANGER EN AGRESIEVER!!!!! Stoom uit je oren

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:55

Aangezien het een manegepony is, of vastzetten aan een halster of de teugel onder de de beugel aan de andere kant doen, zo strak dat hij niet meer bij je kan aan de andere kant (dus licht ingebogen), als het hoofdstel klipjes heeft aan de neusriem.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:50

ravado schreef:
xlauuraa schreef:

GEBRUIK BIJ PAARDEN NOOIT GEWELD. ZO WORDEN ZE ALLEEN MAAR BANGER EN AGRESIEVER!!!!! Stoom uit je oren

precies, als een paard over je heen loopt, je bijt of schopt, nooit een tik terut geven, dalijk schrikt ie er nog van en doet ie het nooit meer Koe

tuurlijk moet je eerst kijken of je paard nergens last van heeft en of het zadel wel goed past (al is dat wat lastig bij een manege pony)
maar er zijn ook paarden die het aansingelen gewoon niet prettig vinden. gewoon heel rustig aansingelen, en als hij dan toch bijt mag je hem best een keer een tik verkopen. roep dan ook een keer goed boos tegen hem. een volgende keer is alleen je stem verheffen dan waarschijnlijk al voldoende.

hikari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 18:45

Preddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:11

Die van mij heeft ook een soort van singelnijd. 1keer heeft hij me gebeten en hard ook. Nou ik heb het niet opgelost met een opgeheven vingertje en"Foei pardje niet meer doen hoor!" 1 tik en hij heeft het daarna nooit meer gedaan. (Hij is helemaal nagekeken op zn rug, zadel is ook prima dus hier ligt het niet aan) Nu kijkt ie alleen maar nijdig... Het hoeft niet altijd een pijnlijke plek te zijn maar 9 vd 10 keer is dit helaas wel het geval! Even laten nakijken dus..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:16

wat roept iedereen nou toch dat zij het moet laten nakijken Verward

de manege eigenaar ziet je aankomen zeg!!!!!!! Gestoord

ik snap die raad wel ,maar dat word door de eigenaar niet gewaardeerd hoor

je bent dan een bemoeizuchtige tiener Clown

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:34

ravado schreef:
xlauuraa schreef:

Uhm waarom grote letters? Mensen die niet goed kunnen lezen hebben wel een bril hoor.

Ja ze worden of banger (als ze uit angst bijten of trappen) of ze worden nog dominanter en ze lopen over je heen wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Het is niet zielig als ze één keer een tik krijgen, het is veel zieliger dat het onduidelijk voor ze is wie de leider van de 'kudde' is.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:45

xlauuraa schreef:

Noooooooooooooit doen! Het maakt het alleen maar erger!!

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:02

Die van mij doet het ook.

Ze heeft op de manege een slecht passend zadel gehad.

Nu hebben we een goed zadel, de rug is in orde maar het zit er nog altijd in. Het hoeft dus geen teken van pijn te zijn.

MiekSpeciaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:18

Mijn paard reageerde hetzelfde en ik doe voortaan bij hem eerst het hoofdstel om en de singel gewoon echt heel erg losjes vast (zadel en alles past gewoon goed). Daarna haal ik 'm uit stal en loop ik een stukje heen en weer en singel 'm zo zachtjes aan. Sindsdien is er niks meer aan de hand, kan ik hem opzadelen zonder problemen Lachen en tegenwoordig vind ie het zelfs lekker als ik 'm doe kriebelen op de plek van de singel Knipoog

rominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:20

Mijn paard heeft me ook een keer nu heel hard gebeten en ik trok de singel nog niet eens aan bij mijn longeer singel ik had net de singel met dekje eronder op zijn rug gelegd liep onder zijn nek door en toen beet hij me in mijn been ik snap er niks meer van hij is al gecontroleerd van zijn zadel die lag inderdaaad niet goed maar hij doet het nog steeds ik weet niet of hij het doet omdat hij denkt dat hij pijn heb??

rominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:21

Met rijden heeft hij er trouwens geen last van

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:39

Is hij gecontroleerd door een ostheopaat? Een dierenarts komt er niet altijd achter of er een blokkade zit. Een ostheopaat ziet dit sneller.

Het is hoostwaarschijnlijk een defensief gedrag op het aantrekken van de singel.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:11

Gezien het hier om een manegepaard gaat en jij niet de regie hebt over dingen als zadelmaker en osteopaat, is het enige wat je kunt doen zo voorzichtig mogelijk aansingelen en het zadel er op leggen.

Als hij wilt bijten, blokkeer je dat, geen tik maar gewoon blokkeren. Daarbij kijk je het paard niet aan en ga je gewoon rustig door. Vooral heel kalm blijven en geen stap verder gaan voordat het paard ontspannen is.
Zorg er ook voor dat je bij het pakken van de singel, je arm eerst als singel gebruikt zeg maar. Dus met je arm over de buik glijden, singel pakken en weer terugglijden. De singel vervangt dan de plek van je arm.
Pas als dat goed gaat begin je pas met denken aan de singel echt vast te gaan maken. Eerst zo los mogelijk zodat de singel alleen contact maakt met de buik. Dan even lekker kriebelen en kroelen (liefst om en rond de singel) en een gaat strakker. Ook rustig strakker rollen, niet aantrekken.
Het laatste gaatje doe je pas nadat je even een stukje gelopen hebt en je eindigt altijd met kriebelen.

Zo leert het paard dat het zadel opleggen en singel strakker trekken rust en affectie betekent.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 20:17

Wat Sassol zegt werkt, mijn paard had ook heel erg singelnijd door een litteken van een koliekoperatie en die blies zich ook op.

Als je de bijt wil blokkeren, gaat dat heel goed door je elleboog als schild te gebruiken. Dat is hard, komt aan maar geeft geen schade als je niet uithaalt.

Alleen, ik weet niet of je de tijd krijgt op de manege om op deze manier het probleem op te kunnen lossen, evenals dat de ruitertjes na jou hetzelfde gaan doen.....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 21:22

Mijn merrie is ook zeer gevoelig. Ze heeft een nieuw zadel en een speciale singel, maar het blijft altijd een beetje oren in de nek en happen in de lucht (of iets anders wat in de buurt is - wel eens richting mij, maar een 'ehh' is dan genoeg om haar te stoppen).
Vooral veel rust en beloning, neem de tijd om te zadelen en rustrig aan te singelen. Beloon wanneer hij even niet lelijk doet en leidt hem eens af met een wortel om op te kauwen; afleiding en associatie dat zadelen niet alleen maar vervelend is.
Ik zal mijn paard nooit slaan, hoe dan ook, is alleen maar een teken van onmacht en je beschadigd het vertrouwen.

Op de manege hadden wij een pony die favoriet was in de lessen, hij was braaf en hij was groot, dus ook volwassenen konden er ook nog op. Pony werd op een gegeven moment 4 x per dag in de lessen ingezet. Hij was gewoon overwerkt, overspannen, werd speeds chagrijniger als er iemand zijn stal in kwam. Vanwege zijn brave karakter zaten er veel kinderen en beginners op. Die durfden hem niet meer te zadelen. Wie het nog wel deed gooide bijna van afstand snel het zadel er op. Gepoetst werd er al helemaal niet meer...

Ik had zo met hem te doen, hij begon te bijten, het werd steeds erger. Ik heb zo vaak als ik kon het opzadelen overgenomen. Dan ging ik hem eerst eens lekker uitgebreid poetsen, een knuffeltje en een worteltje en dan rustig dat zadel eens halen en bij zijn stal zetten en verder gaan met poetsen. want hij begon al aan te vallen als men met het zadel aankwam. Zo alles met rust en tijd en aandacht en ik kon hem altijd zonder problemen zadelen en aansingelen. Hij probeerde niet eens te bijten.

De gezondheid en het zadel zouden moet worden nagekeken maar manege eigenaren hebben daar idd vaak geen trek in. Dus als je dat niet kunt veranderen kun je alleen zorgen dat je met veel geduld en rust de pony het vetrouwen geeft dat jij voorzichtig met hem bent en hem zeker niet zal slaan. Al snel zal hij het onderscheid maken en zich door jou wel laten zadelen zonder te bijten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:02

Het zal uiteraard nooit zo vlot verlopen als wanneer je een eigen paard hebt en daarmee aan de slag gaat.
Ervaring leert mij echter wel, dat een paard precies weet wie er zijn stal in komt.

Als jij dus standaard kalm en rustig opzadelt en niet boos wordt, zal het niet vlekkeloos verlopen, maar het bijten zal er zeker wel mee verholpen kunnen worden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:41

Sassol schreef:
Gezien het hier om een manegepaard gaat en jij niet de regie hebt over dingen als zadelmaker en osteopaat, is het enige wat je kunt doen zo voorzichtig mogelijk aansingelen en het zadel er op leggen.

Als hij wilt bijten, blokkeer je dat, geen tik maar gewoon blokkeren. Daarbij kijk je het paard niet aan en ga je gewoon rustig door. Vooral heel kalm blijven en geen stap verder gaan voordat het paard ontspannen is.
Zorg er ook voor dat je bij het pakken van de singel, je arm eerst als singel gebruikt zeg maar. Dus met je arm over de buik glijden, singel pakken en weer terugglijden. De singel vervangt dan de plek van je arm.
Pas als dat goed gaat begin je pas met denken aan de singel echt vast te gaan maken. Eerst zo los mogelijk zodat de singel alleen contact maakt met de buik. Dan even lekker kriebelen en kroelen (liefst om en rond de singel) en een gaat strakker. Ook rustig strakker rollen, niet aantrekken.
Het laatste gaatje doe je pas nadat je even een stukje gelopen hebt en je eindigt altijd met kriebelen.

Zo leert het paard dat het zadel opleggen en singel strakker trekken rust en affectie betekent.

Mee eens. Dat lijkt mij in dit geval de beste manier. Als er echt een blokkade is zal dat niet veel helpen, maar als het geen blokkade is raak je op deze manier van het probleem af.

rominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:33

/3