Gediskwalificeert na de proef, entingen niet compleet?..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: Gediskwalificeert na de proef, entingen niet compleet?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:51

dan ben je al weer te laat.
Moet geloof ik tussen de 4 en 6 weken.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:55

asjemenou schreef:
dan ben je al weer te laat.

Op verschillende sites staat:

**De verplichte influenzavaccinatie omhelst een basisvaccinatie en daarna een jaarlijks terugkomende hervaccinatie. De basisvaccinatie is een eerste vaccinatie en tussen de 21 en 92 dagen een tweede. De jaarlijkse hervaccinatie moet binnen 12 maanden gegeven zijn. Zijn er meer dan 12 maanden verstreken, dan moet voor de deelname aan een wedstrijd de gehele basisvaccinatie overnieuw. Na de vaccinatie mag u nog 7 dagen geen wedstrijd met het paard starten. **

Vandaar mijn vraag...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:57

asjemenou schreef:

Van de website van de KNHS:

http://www.knhs.nl//news.asp?pCatID=151 ... =11&men=07

www.knhs.nl schreef:
Vaccinatiegegevens

In het paspoort moet een geldig overzicht zijn geregistreerd van de aan het paard of de pony toegediende vaccinaties, inclusief de verplicht gestelde vaccinaties tegen influen

De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen deze twee entingen mag niet aan wedstrijden worden deelgenomen.

Vervolgens moet jaarlijks (niet later dan 12 maanden na de vorige enting) de vervolgenting zijn gegeven. Voorbeeld: geënt op 4 maart 2006. Dan dient de vervolgenting voor of uiterlijk op 4 maart 2007 te zijn gegeven. Dit is van toepassing op alle entingen in het paspoort.

Een vaccinatie dient minimaal zes dagen voor de (eerste) wedstrijd(dag) te zijn toegediend.

Vermeldingen van vaccinaties zijn pas geldig als deze zijn voorzien van de entingdatum met handtekening en (praktijk)stempel van de dierenarts.

Wanneer de basisenting en de vervolgentingen vroeger in een afzonderlijk vaccinatieboekje zijn vastgelegd, moet de dierenarts de volgende tekst in het Paardenpaspoort opnemen: "The vaccination history of this horse/pony is correct. Last vaccination on: DATUM". In het paspoort van paarden of pony’s die uitsluitend tijdens KNHS-wedstrijden worden uitgebracht volstaat de regel in het Nederlands ook. De Engelse of Nederlandse regel moet wel zijn afgetekend en afgestempeld door de dierenarts.

Per 1 april 2007 dient de sticker met het batchnummer van de entstof (van de vaccinatie) in het paspoort te zijn geplakt door de dierenarts. Vaccinaties die op of na 1 april 2007 zijn gegeven moeten dus zijn voorzien van deze sticker, voor vaccinaties die voor 1 april 2007 zijn gegeven geldt dit niet.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:57

Heb ik net op de verkeerde site gekeken Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:58

Karin schreef:
asjemenou schreef:

www.knhs.nl schreef:
Vaccinatiegegevens

In het paspoort moet een geldig overzicht zijn geregistreerd van de aan het paard of de pony toegediende vaccinaties, inclusief de verplicht gestelde vaccinaties tegen influen

De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen deze twee entingen mag niet aan wedstrijden worden deelgenomen.

Vervolgens moet jaarlijks (niet later dan 12 maanden na de vorige enting) de vervolgenting zijn gegeven. Voorbeeld: geënt op 4 maart 2006. Dan dient de vervolgenting voor of uiterlijk op 4 maart 2007 te zijn gegeven. Dit is van toepassing op alle entingen in het paspoort.

Een vaccinatie dient minimaal zes dagen voor de (eerste) wedstrijd(dag) te zijn toegediend.

Vermeldingen van vaccinaties zijn pas geldig als deze zijn voorzien van de entingdatum met handtekening en (praktijk)stempel van de dierenarts.

Wanneer de basisenting en de vervolgentingen vroeger in een afzonderlijk vaccinatieboekje zijn vastgelegd, moet de dierenarts de volgende tekst in het Paardenpaspoort opnemen: "The vaccination history of this horse/pony is correct. Last vaccination on: DATUM". In het paspoort van paarden of pony’s die uitsluitend tijdens KNHS-wedstrijden worden uitgebracht volstaat de regel in het Nederlands ook. De Engelse of Nederlandse regel moet wel zijn afgetekend en afgestempeld door de dierenarts.

Per 1 april 2007 dient de sticker met het batchnummer van de entstof (van de vaccinatie) in het paspoort te zijn geplakt door de dierenarts. Vaccinaties die op of na 1 april 2007 zijn gegeven moeten dus zijn voorzien van deze sticker, voor vaccinaties die voor 1 april 2007 zijn gegeven geldt dit niet.

Dat klopt, ik had het al gevonden, maar dat zegt nog niets over wat voor entstof....

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:59

Welke vaccinaties zijn er bij het paard mogelijk?

Influenza (griep)
Het influenzavirus veroorzaakt een infectie van de voorste luchtwegen, met eventueel hoge koorts, niet eten, algemeen ziek zijn en hoesten. De koorts kan verschijnen in een twee tal koortspieken. Als gevolg van de slijmvliesbeschadigingen door het virus, kunnen bacteriën, die normaal op de slijmvliezen voorkomen, zorgen voor een secundaire infectie. Veulens, die van de merrie onvoldoende antistoffen via de biest hebben binnen gekregen kunnen aan een influenza infectie sterven. Volwassen paarden sterven zelden aan een influenza infectie.
Er bestaan van dit virus meerdere stammen.

In verband met een goede weerstand bij het geënte dier is het zinvol om het paard minimaal twee keer per jaar te vaccineren tegen influenza. Zeker voor paarden die veel reizen, meedoen aan (internationale wedstrijden) en vaak met andere paarden in aanraking komen. Voor wedstrijden geldt tot nu toe een jaarlijkse hervaccinatie (binnen 365 dagen herhaald) na een correcte basisenting. 
De basisenting bestaat uit een dubbele enting met een tussen tijd van vier tot zes weken. Voor het veulen geldt dat de eerste enting op een leeftijd van vier tot zes maanden toegediend moet worden. Dit is mede afhankelijk van het tijdstip waarop de merrie gevaccineerd is.

Had niet verder gekeken, dacht dat dit wel zou kloppen, is immers een site van een dierenkliniek!

Karin

asjemenou schreef:
Heb ik net op de verkeerde site gekeken Haha!

Dan nog heeft men niet zoveel aan een antwoord met de woorden '...geloof ik...'. Lachen

itsinmygenes

Karin schreef:
xMariekee schreef:
Ik had een aantal maanden ook een wedstrijd waarbij mijn pony een maand te laat was ingeent. Daarom moest ze 2 keer ingeent worden en dat kreeg ik een week voor die wedstrijd van de DA te horen. Dus ze was nog maar 1 van de 2 keer ingeent. Ik ben toch gestart en ik heb er gelukkig geen problemen mee gehad. Ik maakte me wel even zorgen toen ik van iemand op stal hoorde die daar die ochtend al wedstrijd had gehad dat bij haar het paspoort en alles werd gecontroleerd, maar bij mij was dat gelukkig niet gebeurd Knipoog

Gewoon gestart tussen de twee entingen van de basisenting in en hopen dat je niet gecontroleerd wordt? Ik vind dat niet zo netjes, maar goed, wie ben ik. Knipoog

Bij endurancewedstrijden zijn ze al jaren enorm streng. Bij de voorkeuring wordt als eerste het paspoort gecontroleerd en als de entingen niet in orde zijn, dan kun je linea recta naar huis.

Het was de enige wedstrijd die ik kon rijden bij mij in de buurt, omdat mijn pony niet zomaar de trailer in loopt. Dat was de enige plek in de buurt waar we naartoe konden lopen en het was een van mijn eerst wedstrijden met mijn pony. Sorry, maar dan ga ik mijn wedstrijd niet afzeggen. Ze is nu wel gewoon ingeent Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:00

femmefatale1 schreef:
Dat klopt, ik had het al gevonden, maar dat zegt nog niets over wat voor entstof....

Tja, ik dacht: laat ik het hier posten zoals het op de site van de KNHS staat. Misschien heeft men er iets aan. Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:01

femmefatale1 schreef:

Heb geen idee, volgens mij kijken ze daar bij de controle niet naar.
En als je naar dezelfde DA gaat zal hij wel gewoon standaard dezelfde krijgen.
Of wil je zelf liever een andere samenstelling?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:04

asjemenou schreef:
femmefatale1 schreef:

Heb geen idee, volgens mij kijken ze daar bij de controle niet naar.
En als je naar dezelfde DA gaat zal hij wel gewoon standaard dezelfde krijgen.
Of wil je zelf liever een andere samenstelling?

Nee, dat maakt mij niet uit nl..
Mijn paard is verhuisd van stal en denk niet dat hier dezelfde DA komt..
Ik kan natuurlijk vragen of hij dezelfde entstof heeft, maar als dat niet nodig is...

Normaal was hij nu niet nog eens geënt maar pas in het najaar weer, maar hij moet toch op korte termijn een rhino-enting hebben, en zat eraan te denken om de basis-enting gelijk mee te pakken..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 20-01-08 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:05

onze dierenarts is erg stipt, die wijkt met invullen geen dag af van de dag van het enten, en eigenlijk hoort dat ook zo, als is het wel eens lastig....
Laatst bijgewerkt door texelse op 20-01-08 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:06

Nogmaals van de website van de KNHS:

www.knhs.nl schreef:
De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:07

In een veulenboekje staan alleen de veulenentingen.
Zodra de gewone entingen gegeven worden heb je je paspoort al binnen.
Bij ons zag de DA tijdens het enten dat er een jaar was overgeslagen bij de vorige eigenaar, dus na 3 weken nog een enting gegeven, het moet nl ook minimaal 1 week voor de wedstrijd zijn gegeven.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 20:19

Karin schreef:
asjemenou schreef:

www.knhs.nl schreef:
Vaccinatiegegevens

Dank je, ik print dit even uit en laat het lezen door mijn DA.
wellicht dat hij in de computer kan zien of mijn zafje al eerder ge-ent is...of niet

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:19

wij hebben het meegemaakt op regiokampioenschappen. de ruiters die door mochten naar ermelo moeten hun paspoort laten zien. En van de 10 waren er twee die de pineut waren hoor!! Enting te laat of ook geen basisentingen gehad. Mochten mooi de prijs afgeven en naar huis, niet naar ermelo. Meisje was reserve kampioen en ze kon het gewoon shaken.
erg streng als je het mij vraagt.
Snap alleen niet hoe het kan dat ze dit niet op het kringkampioenschap niet hebben gezegd want daar wordt ook altijd streng gecontroleerd.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:32

gevonden schreef:
Snap alleen niet hoe het kan dat ze dit niet op het kringkampioenschap niet hebben gezegd want daar wordt ook altijd streng gecontroleerd.

Op de kring is mijn paard ook niet gecontroleerd, dat gebeurde pas toen ik door mocht naar het NK.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:47

gevonden schreef:
wij hebben het meegemaakt op regiokampioenschappen. de ruiters die door mochten naar ermelo moeten hun paspoort laten zien. En van de 10 waren er twee die de pineut waren hoor!! Enting te laat of ook geen basisentingen gehad. Mochten mooi de prijs afgeven en naar huis, niet naar ermelo. Meisje was reserve kampioen en ze kon het gewoon shaken.
erg streng als je het mij vraagt.

Misschien als je op dat niveau mee wilt draaien moet je zorgen dat je papieren en entingen in orde zijn?????

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:09

raar Bloos

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:01

Ja heb het meegemaakt, werd voor de wedstrijd gecontroleerd, en ja hoor de vorige eigenaar was een dag te laat geweest dat was ongeveer 4 jaar geleden, mocht dus niet starten, het gekke is dat het paard bij mij al 3 jaar in de wedstrijden liep en heel vaak gecontroleerd is geweest, dus die inspecteurs kijken dus ook niet erg goed, dit was een meisje van het secretariaat die het in opdracht van een jury deed, mag officieel dus niet heb het ook gemeldt bij het knhs en die jury is er op aan gesproken dat ze het de volgende keer wel zelf doet het het niet door een onbevoegd iemand laat controleren, had het toen eerst niet door, maar al doende leert men, maar goed mocht dus niet starten, mooi kloten, maar het ergste moest idd nog komen, kreeg een dreigbrief thuis van het knhs dat dit absoluut niet weer mocht gebeuren werd gewoon als crimineel behandeld, heb daar op een brief terug gestuurd met het vriendelijke verzoek de toon van dat soort brieven te veranderen, he het was geen opzet van mij dat de vorige eigenaar de entingen niet goed had, en dat al die controleurs hun werk al een paar jar niet goed hebben gedaan, het is mijn eerste paard en moet gewoon nog veel leren, heb een excuus van het knhs geeist en ook gekregen, de toon van de brief was zo dreigend, dus in die brief die ik naar hun heb gestuurd heb ik hun er op gewezen dat een dreig brief strafbaar is, volgens de nederlandse wetgeving en als ze geen excuses aan zouden bieden ze van mijn advocaat zouden horen, nou heeft even geduurd maar heb een nette excus brief gekregen en ze zouden de toon van de waarschuwingen veranderen, maar als ik het verhaal van TS lees hebben ze dat niet gedaan en vertelt die controleur ook nog dat je dan een boete kunt krijgen? waar voor dan? volgens mijn DA, slaat die hele basis enting nergens meer op na een aantal jaar hij zij het gaat om de jaarlijkse enting die basis enting is al lang uit gewerkt, hij zei het knhs loopt jaren achter met hun regels de techniek en de moderne wetenschap is hun al lang voorbij en ze kunnen het gewoon niet bijhouden, daarom houden ze vast aan achterhaalde regels. maar goed we hebben er van geleerd knhs deugt niet maar als je wedstrijden wilt rijden moet je je aan hun flauwekul houden, en er voor zorgen dat alles op papier tenminste klopt ook al is de praktijk anders, en als je DA de datums niet wil aanpassen omdat hij zo precies is dan zocht ik wel een goede DA die wel met zijn klanten meedenkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:06

Ja, zo zijn de regels...

We hebben mijn paard laatst zelfs een extra basisenting gegeven, omdat de dierenarts van de fokkers een keer niet goed gestempeld heeft. (rest v/d gegevens wel correct) Mijn pa is jury en zag de fout. Om narigheid te voorkomen hebben we dat gelijk recht laten zetten door haar nog een enting te geven, ook al is ze wel altijd geënt. (Sticker van enting, stempel én handtekening moeten overal correct staan.)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 08:18

Toen het paspoort werd ingevoerd heeft onze DA de entingen uit het entingsboekje allemaal overgezet naar het paspoort. Dus de basisenting staat er ook in.
Gelukkig dus nog nooit trammelant mee gehad. We enten zowiezo 2x per jaar.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 08:43

wolf359 schreef:
Ja heb het meegemaakt, werd voor de wedstrijd gecontroleerd, en ja hoor de vorige eigenaar was een dag te laat geweest dat was ongeveer 4 jaar geleden, mocht dus niet starten, het gekke is dat het paard bij mij al 3 jaar in de wedstrijden liep en heel vaak gecontroleerd is geweest, dus die inspecteurs kijken dus ook niet erg goed, dit was een meisje van het secretariaat die het in opdracht van een jury deed, mag officieel dus niet heb het ook gemeldt bij het knhs en die jury is er op aan gesproken dat ze het de volgende keer wel zelf doet het het niet door een onbevoegd iemand laat controleren,

Het gebeurt héél vaak dat het secretariaat paspoorten controleert hoor!
Voor zover ik weet is dat gewoon toegestaan, sterker nog, tijdens de kampioenschappen zijn het niet de juryleden die de paspoorten controleren, maar mensen van de organisatie!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 08:57

Dat het secretariaat ze controleert heb ik nog niet meegemaakt. Bij ons in de regio wordt ook nooit gecontroleerd, behalve op kampioenschappen en dat doen bij ons dan wel de jury's zelf. Ze loten er voor elke ring 4 nummers uit van tevoren en die moeten het paspoort aan de jury van de ring laten zien voordat ze mogen starten.
In andere regio's heb ik alleen meegemaakt dat er een afgevaardigde staat die zelf niet jureert maar wel op het losrijterrein, of bij de trailers rondloopt en om de paspoorten vraagt en ook de chip controleert.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:07

Bij ons controleerd iedere wedstrijd het secretariaat de paspoorten, steeksproefsgewijs
controleert daarna de TA er ook nog een aantal.