Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
moeshie schreef:Daar heb ik een gedeelde mening over. Ik kan me niet uitspreken over Nederland maar in België werkt het zo: Als je een paard hebt met papieren, ben je zowieso al een grote stap dichter. Verder zijn er natuurlijk ook de voorkeur voor bepaalde rassen in de ring. Bij jullie zijn de fjord, de haflinger ed al ingeburgerd, bij ons moet je der nog niet aan denken om Z2 te rijden.
Er is geen enkele Zware proef met paarden zonder papieren. Ik reed een tijdje mee in de M9 (dat is vergelijkbaar met Z1 of Z2 bij jullie denk ik) en mijn paard had geen papieren, geen bontje onder het zadel (ben ik tegen), geen peperduur dressuurzadel enz enz. Ik reed toen een werkelijk fantastisch paard, hij heeft gangen om U tegen te zeggen. Ik ben nooit 1ste geweest, ook al heb ik dat zeker een keer verdient, maar die Jazz of de Flemmingh zijn toch sowieso beter, niet?
Anderzijds is er, zeker in de lagere klassen, toch een respect voor elk paard ongeacht zijn afkomst.
Maar, er is nog heel heel heel heel veel werk, en in eerste instantie aan onszelf.
Denk aan wat je paard wil, en niet aan je eigen egocentrische prestatiedrang. Niemand wordt er beter van!
Born2BCrazy schreef:daniella74 schreef:Niet voor jou persoonlijk maar algemeen opgemerkt; wat heb je aan 3x een 8 voor de gangen als je overal 5/6 hebt omdat je paard stout is of je zelf slecht/slordig rijdt. Dan heb ik persoonlijk voor de gangen liever 3x een 6 en door de proef heen 10-15x een 7 voor de onderdelen en de rest 6. Ik zie werkelijk superpaarden elke week opnieuw voorbij komen waar een flinke kop op zit en als je daar al echt problemen mee hebt in de B dat je het niet kan rijden kom je evengoed niet in de hogere klassen.
Nou dat ben ik niet met je eens..
Hangt natuurlijk van je ambities af..
Wil je écht verder komen in de sport..dan heb je toch meer aan dat paard met goede gangen..
Aan die 'kop' heb je dan misschien meer werk, maar als je het voor elkaar hebt....
Ik bedoel te zeggen..dat je de 'rijderij' redelijk kunt beinvloeden..de aanleg/talent/bouw van het paard niet; je zult het moeten doen met dat wat er al is.
Hoop dat ik nog te volgen ben hier..
Scum schreef:Ik kan alleen maar dit zeggen.
Stel, je ziet 2 combinaties een volte rijden. Allebei perfect nageeflijk, actief, impuls, buiging, met een perfecte zit, etc.
Alleen 1 paard heeft iets minder spectaculaire gangen.
Dan moet er toch verschil zijn en het betere paard moet in dit geval toch een hoger punt krijgen. Dus over het algemeen kan een steengoed paard hierdoor toch iets beter scoren dan een normaal paard.
Stel, je ziet 2 combinaties een volte rijden. Allebei perfect nageeflijk, actief, impuls, buiging, met een perfecte zit, etc.
Dan moet er toch verschil zijn en het betere paard moet in dit geval toch een hoger punt krijgen. Dus over het algemeen kan een steengoed paard hierdoor toch iets beter scoren dan een normaal paard.
WinBinChes schreef:Scum schreef:Ik kan alleen maar dit zeggen.
Als ze exact gelijk zijn horen ze een gelijk punt te krijgen. Dus als der scala des ausbildung gelijk is horen ze hetzelfde punt te krijgen. Dit zegt niks over de verhevenheid in de knieen. Alleen over tact en schwung.
Spectaculaire gangen is namelijk geen punt ter beoordeling
johanna84 schreef:het blijft een jury sport, waarbij je bij sommige juryleden gewoon ziet dat ze op een bepaald type paard vallen (uit eigen ervaring!)
ik rij momenteel met een freiberger, ik zou hier geen wedstrijden mee gaan rijden, omdat ik me echt afvraag hoe er na gekeken wordt!
ze hebben korte pasjes en een zeer compacte stevige bouw.
terwijl ze wel heel netjes kan dressuren!!
ze kan ook wijken, schouderbinnenwaarts, contra gelop en noem maar op! alleen zit er natuurlijk geen schwung in wat een kwpn er bv. kan hebben. terwijl zo'n freiberger veel moeilijker te rijden is! ze duikelen in de galop naar voren en zijn erg voorwaarts. (zijn toch trekpaarden) dan kun je je afvragen of dat eerlijk is???
vaak heb ik ook het idee dat er nog gekeken wordt welk merk cap je op hebt. van HH of van pikeur?
Sizzle schreef:WinBinChes schreef:
Als ze exact gelijk zijn horen ze een gelijk punt te krijgen. Dus als der scala des ausbildung gelijk is horen ze hetzelfde punt te krijgen. Dit zegt niks over de verhevenheid in de knieen. Alleen over tact en schwung.
Spectaculaire gangen is namelijk geen punt ter beoordeling
In de jurycursus leren de jury's-to-be wel degelijk dat bij 2 proeven die beide zeer correct zijn uitgevoerd het paard met de meeste potentie bovenaankomt.
) WinBinChes schreef:Waarom mag je niet dan?
.