Ruiterbewijs verplicht met buitenritten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Ruiterbewijs verplicht met buitenritten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:39

ikke schreef:
Jolliegirl schreef:
Op de veluwe nog niet, heb van de week nog gebeld ivm vakantie Knipoog

Waar dan? De Veluwe is een alleJesusgroot gebied. Ik rijd daar regelmatig en zeker weten dat het in die delen NIET verplicht is!

moet ik nu nog een keer in discussie met je gaan?
Ik hoor dit, en ik wee tdit nu dus, en ik heb mn ruiterbewijs dus daarmee basta Haha!

als jij het beter weet, nou prima, dan rij jij daar maar lekker op je eigen mening. is niet mijn probleem toch als je wel een keer in verkeerd gebied komt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:50

Jolliegirl schreef:
moet ik nu nog een keer in discussie met je gaan?
Ik hoor dit, en ik wee tdit nu dus, en ik heb mn ruiterbewijs dus daarmee basta Haha!

als jij het beter weet, nou prima, dan rij jij daar maar lekker op je eigen mening. is niet mijn probleem toch als je wel een keer in verkeerd gebied komt.

Ik vraag enkel in welke delen het verplicht is, niet meer en niet minder.
Als jij gelooft dat die verplichting voor de hele Veluwe geldt, mij best, ik weet dat dat in ieder geval niet waar is..........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:05

Jolliegirl schreef:

Jolliegirl, wat denk jij trouwens wat er gebeurt als je in 'verkeerd' gebied terecht komt? Ik rij al jaren illegaal rond in het Gooisch Natuurreservaat Knipoog . En toevallig meerderen met mij (bitloze ruiters die er ook het nut niet van inzien om hun ruiterbewijs op een manegepaard te halen, naast het vele geld wat je dan kwijt bent).

Ach, je kunt eens een boswachter tegen komen. Is mij nog niet gebeurd en zowel, dan maar een boete betalen. Dat doe ik liever dan een bit in mijn paard's mond hangen, omdat de SRR denkt dat bitloos rijden zo gevaarlijk is tijdens hun examen.Haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:17

jah stom he dat ze daar zo over denken!~
Als jij gepakt wordt krijg je een boete ja, en als ik een boete krijg, ben ik mijn RB ook nog eens kwijt als t tegenzit.

Jij kan dr niet veel mee, want je rijd bitloos, en daar moeten ze eens iets aan doen.
maar overdrijven kunnen sommige mensen ook, paard kan best voor een examen een bit in, wie zegt dat jij veel druk nodig hebt.
niet persoonlijk naar jou toe.

Ik hou me gewoon aan de regels Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:19

jollie, waar op de site staat dat het op jou plek verplicht is?
Dat zie ik niet staan...

Dat bitloos niet mag is ook grote kolder...iedereen moet dat toch zel weten.
Laat dan met het examen zien dat je hetzelfde kunt als de mensen met bit.

En idd met theorie weten wat een kolletje is...daarvan gaan mensen veiliger van rijden Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:49

Jolliegirl schreef:
jah stom he dat ze daar zo over denken!~
Als jij gepakt wordt krijg je een boete ja, en als ik een boete krijg, ben ik mijn RB ook nog eens kwijt als t tegenzit.

Jij kan dr niet veel mee, want je rijd bitloos, en daar moeten ze eens iets aan doen.
maar overdrijven kunnen sommige mensen ook, paard kan best voor een examen een bit in, wie zegt dat jij veel druk nodig hebt.
niet persoonlijk naar jou toe.

Ik hou me gewoon aan de regels Lachen

Ik hou me ook aan regels, maar ik hou me niet aan enorm onzinnige regels. Haha!
Ik rij heel netjes buiten, ik blijf op de ruiterpaden, ik ben goed voor mens, dier en natuur, ik cross niet zomaar wat rond, let goed op in het verkeer, hou me aan de verkeersregeltjes, alleen ik heb geen behoefte om voor zo'n ruiterbewijs te betalen en de kas van de SRR te spekken. Knipoog

Nog even over het bitloos rijden (en het al dan niet overdrijven van mensen), ik en een aantal meiden die ik toevallig persoonlijk ken hier uit de buurt, rijden echt uit principe bitloos. Dan ga je er geen bit inhangen vanwege een (stomzinnig) examen. Mijn paard heeft nog nooit een bit in zijn mond gehad.

Weet je wat een vrouw van de SRR me mailde toen ik destijds vriendelijk vroeg of het probleem zou zijn dat ik bitloos rij met mijn paard tijdens het ruiterbewijsexamen? Ze mailde me dat het de SRR niet uitmaakte hoe ik buiten reed, maar bij het examen zouden zij de verantwoordelijkheid hebben voor mij en mijn paard en daarom is een bit verplicht tijdens hun examen. Jaja. Gestoord Gestoord Gestoord
Met andere woorden; wat ik doe is levensgevaarlijk en hoezo draagt de SRR uit dat het hebben van een ruiterbewijs meedraagt aan de veiligheid, als ik zo'n vreemd mailtje van ze krijg???? Gestoord
Ik heb dat letterlijk zwart-op-wit in een email staan met haar naam erbij. Haha!
Sindsdien neem ik dat hele gebeuren daar helemaal niet meer serieus, hoor. Rolleyes Rolleyes Rolleyes

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:57

In bepaalde natuurgebieden is een ruiterbewijs verplicht, maar op veel plaatsen ook niet.
Ik rijd ook zonder ruiterbewijs.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:20

runningkawa schreef:
jollie, waar op de site staat dat het op jou plek verplicht is?
Dat zie ik niet staan...

Dat bitloos niet mag is ook grote kolder...iedereen moet dat toch zel weten.
Laat dan met het examen zien dat je hetzelfde kunt als de mensen met bit.

En idd met theorie weten wat een kolletje is...daarvan gaan mensen veiliger van rijden Haha!

Als je mijn post goed leest staat er dat ik gebeld heb ivm een vakantie met paarden...
En als wij op de henriettehoeve stallen, zijn we in dat gebied (staat aangegeven is me verteld) verplicht om een ruiterbewijs te hebben.

Goh ik moet ook weten waar mn dashbord zit in de auto, en de stoel versteller...
RIJ ik daar ook veiliger mee...nee dat gaat weer om de regeltjes en de verlichting+alarmlichten kennen + weten hoe de motor in elkaar zit ivm pecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:38

Wie zegt dat ik niet goed lees?
Jij wilt alleen wat anders horen Lachen
En diegene aan de telefoon heeft het altijd goed? Want op de site van de Srr staat het niet Lachen

Ja jij moet dat weten omdat daar idd je snelheidsmeter zit en je richtingaanwijzer enz, dus duidelijk de bediening van de auto. En de stoel verzetten is ook wel veilig, of rij jij ook altijd met te lange beugels? Tong uitsteken

Leg mij eens uit of het belangrijk is wat de kleur van de auto is?
En rode is snel, ga maar aan de kant ofzo?
Ik heb daar met het autorijbewijs ook geen vraag over gehad Haha!
Dus met ruiterbewijs is dat natuurlijk ook de grootste onzin...

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:41

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:51

Hier op de Loenermark (Veluwe) staan nog steeds borden dat je alleen met ruiter en koetsiersbewijs toegang hebt. Er wordt niet op gecontroleerd, ik heb nog nooit gehoord dat er boetes uitgedeeld zijn en er wordt hier heel wat in het bos gereden. Verder heb je voor sommige gebieden een vergunning nodig. In de gebieden van het Gelders landschap in elk geval. Op de hoge Veluwe moet je gewoon toegang betalen en krijg je ook een soort vergunning. In de bossen van de gemeente Arnhem (Posbank ed) is een ruiter of koetsiersbewijs ook verplicht.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:52

Grobegni schreef:
Hier op de Loenermark (Veluwe) staan nog steeds borden dat je alleen met ruiter en koetsiersbewijs toegang hebt. Er wordt niet op gecontroleerd, ik heb nog nooit gehoord dat er boetes uitgedeeld zijn en er wordt hier heel wat in het bos gereden. Verder heb je voor sommige gebieden een vergunning nodig. In de gebieden van het Gelders landschap in elk geval. Op de hoge Veluwe moet je gewoon toegang betalen en krijg je ook een soort vergunning. In de bossen van de gemeente Arnhem (Posbank ed) is een ruiter of koetsiersbewijs ook verplicht.

Dan is dat dus waars. het gebied wat die man vertelde!

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:53

In welk gebied ligt de henriettehoeve dan? Weet je dat toevallig?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:02

Grobegni schreef:

Dat probleem heb ik dus ook. Ik heb een menbewijs en rij ook al 35 jaar onder het zadel. maar geen ruiterbewijs ooit gehaald. Toen dat eenmaal kon zat ik al met mijn handicap. Hierdoor kan ik alleen naar buiten in stap met een wandelende begeleider helaas voor mijn eigen veiligheid. Toch moet ik een ruiterbewijs gaan halen om legaal het bos in te mogen.

Maar ik zal het nooit meer kunnen halen omdat ik zelfs met een ontheffing voor onderdelen eigenlijk nooit verder kan komen dan de theorie. Ik moet opstappen met een krukje maar je moet het zonder kunnen, springen 50 cm waag ik me niet meer aan, de kans om boven de sprong eraf te kiepen is te groot. Ik heb overlegt met de stichting maar met alleen theorie kom je er niet. Ook al heb je vroeger fanatiek wedstrijden gereden om hoger nivo. Huilen

Ik zal dus illegaal het bos in moeten blijven gaan en hopen op een vriendelijke boswachter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:05

Henriettehoeve ligt in Wolfheze en vandaar kun je zonder ruiterbewijs meer dan flinke ritten maken. Het zou kunnen dat die Arnhemse bossen nog een ruiterbewijs vragen, maar als je vanuit de Hhoeve richting Ginkelse hei, Otterlo en Hoge Veluwe gaat heb je echt geen ruiterbewijs nodig. Om eerlijk te zijn zou ik vanuit de Hhoeve ook niet richting Arnhem gaan, is een veel minder interessant gebied, tenzij je echt doorsteekt richting de Posbank. Maar dat soort ritten zijn alleen voor serieuze kilometervreters te doen, de meeste vakantiegangers doen dat niet Knipoog
Laatst bijgewerkt door Waratje op 18-01-08 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:07

Je zult maar aan het bos staan met je paard waar het verplicht is vanaf de eerste meter. Clown (Gelders landschap dus)

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:42

Ik woon ook op de Veluwe. Heb met mijn paard in Bennekom gestaan en daar was het niet verplicht. Op de Ginkelse Hei ook niet verplicht. Ik heb ook in Ede gestaan, Edesche en Lunterse bos niet verplicht. Nu sta ik tussen Putten en Voorthuizen en gelukkig ook hier niet verplicht en ik kan hele einden rijden hier.

Ik heb een tijdje bij mensen gewerkt die paarden hadden in Wolfheze en daar reden we ook gewoon buiten zonder ruiterbewijzen en ben ik nergens een bord tegen gekomen dat een ruiterbewijs verplicht is. Op de Posbank inderdaad wel.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:36

karuna schreef:
Je zult maar aan het bos staan met je paard waar het verplicht is vanaf de eerste meter. Clown (Gelders landschap dus)

Hier is in het Gelders landschap alleen zo'n leren vergunning nodig. Welk stuk zit jij?
Ik sta aan de rand van de Loenermark, dus hier ook meteen het hek door en verplicht Knipoog Gelukkig heb ik m gehaald vorig jaar.
Bij ons in de groep was iemand met bekkeninstabiliteit en die mocht ook allerlei dingen anders of niet doen. Zij mocht ook opstappen met kruk en hoefde maar 30 cm te springen! Ik geloof ook dat het draven zonder beugels voor haar niet hoefde. Ze had een doktersverklaring en ze heeft haar bewijs gehaald.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:35

karuna schreef:

Ik heb in oktober in zo'n gebied gestaan en ik reed gewoon het bos in, hoor (ik heb geen ruiterbewijs). Haha!
Ik heb me er niet druk om gemaakt en heerlijk genoten van de natuur met mijn paard. Go jij! Go jij!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:14

Grobegni schreef:
karuna schreef:

Hier is in het Gelders landschap alleen zo'n leren vergunning nodig. Welk stuk zit jij?
Ik sta aan de rand van de Loenermark, dus hier ook meteen het hek door en verplicht Knipoog Gelukkig heb ik m gehaald vorig jaar.
Bij ons in de groep was iemand met bekkeninstabiliteit en die mocht ook allerlei dingen anders of niet doen. Zij mocht ook opstappen met kruk en hoefde maar 30 cm te springen! Ik geloof ook dat het draven zonder beugels voor haar niet hoefde. Ze had een doktersverklaring en ze heeft haar bewijs gehaald.

Precies op de overgang van gelders landschap en natuurmonumenten in de buurt van de Spreng. Ook een leren vergunning nodig maar vanaf de eerste meter dus ook een ruiterbewijs. Draven lukt dus ook niet echt op mijn knollie. 10 passen of zo en dan kiep ik ervan af omdat mijn evenwichtsorgaan niet meer doet wat ie moet doen. Bloos De buitenrit die je moet maken zou ik ook alleen kunnen doen als ik fit ben en dan in stap en niet langer dan een bepaalde tijd. En springen is met draaiduizeligheid helemaal niet verstandig. Op het moment dat knollie afzet kiep ik ervan af. Vanwege al deze dingen kan ik hem niet halen volgens de stichting. Ja de theorie maar dar heb je niks aan.

Ik rij ook echt maar heel weinig buiten onder het zadel misschien 8 keer per jaar of zo. Ik doe het nu maar "illegaal" en hoop op een vriendelijke boswachter. Wel neem ik mijn menbewijs mee. Je weet maar nooit of het helpt.

Madilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:41

Ik rij altijd met iemand samen die een ruiterbewijs heeft.
Misschien kun je iemand zoeken die er wel een heeft ?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:44

Nogmaals:
Jaime1 schreef:
Citaat:
Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht?

Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

Dit staat op de site van het ruiterbewijs NL. Dus ik denk dat je deze streken maar aan moet houden.

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:04

ik heb er een maar heb er tot nu toe niet veel aan gehad..
je hebt een theorie en praktijk examen. je moet een sprongetje maken, van de groep weggallopperen, door smalle doorgang, door het verkeer. was wel een leuke ervaring! je kan het met een manegepaard doen of met je eigen. maar dat ligt misschien ook aan je manege.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:27

Het is helaas op de meeste plekken in Nederland nog niet verplicht. Ik vind dat, dat wel zou moeten gebeuren.
Want er gebeuren nog steeds te veel ongelukken met paarden en ruiters.
Vooral met ruiters die eigelijk nog te weinig ervaring hebben en die dan gaan buiten rijden.

Mijn man zegt ook altijd ik heb hem niet nodig, nou ik hoop dat het gauw verplicht wordt dan zal hij er ook aan moeten geloven. hahahahahaha Gelukkig kan hij goed rijden en weet hij teminste goed de verkeersregels. Ook al zit een ongeluk in een klein hoekje maar dat geld ook als je een ruiterbewijs hebt. Knipoog

Verkeersregels is namelijk ook één van de problemen ruiters (onervaren) weten vaak ook niet goed de regels in het verkeer. maar zo zijn er ook de automobilisten die op het gebied van paarden en ruiters ook nog heel wat te leren hebben. Haha!

Want s'ommigen automobilisten zijn erg ascociaal.

Bij ons in de bollenstreek is het ook nog niet verplicht. Wel aan de kant van de Zilk als je achter de waterzuivering gaat rijden maar dan moet je ook een pasje hebben om daar te mogen rijden. wij gaan elk jaar naar kootwijk volgens het vvv daar is het verplicht op veel plekken op de veluwe maar ze controleren niet. Dus iedereen kan gewoon nog steeds rijden op de veluwe zonder ruiterbewijs maar als je hem hebt zou ik hem toch zeker meenemen. Knipoog

Vroeger was het ruiterbewijs een eitje om te halen. nu hebben ze het een paar jaar geleden bij ons gedaan op stal nou toen zijn er heel wat gezakt, wat waren die twee instructrices streng maar ik vond dat wel goed want vroeger was het echt te makkelijk.
Ze moesten op en af zadelen niet één sprongetje maar wel tien op verschillende hoogtes, ze gingen een stukje buiten rijden daarna moesten ze nog een keer rijden in de bak. Ze hebben ruim 2 uur op hun paard gezeten. Ze waren allemaal kapot maar de gene die hun papiertje hadden waren erg blij. Pling En de theorie was ook erg pittig vonden ze.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:57

Ja maar uiteindelijk is de ruiter toch niet de enige factor in het veilig buiten kunnen rijden? Ik snap best dat je dan de garantie hebt dat mensen de regels behoren te weten, maar een ruiter met ruiterbewijs kan op een braaf paard zijn ruiterbewijs halen en op een jong, onervaren van alles schrikkend paard de weg op gaan. Dan kan dat toch hele gevaarlijke situaties opleveren. Terwijl ik (zonder ruiterbewijs) met mijn altijd koele kikker en die zich aan de regeltjes houdt dan de weg niet op zou mogen. Ik vind het echt te absurd om het te verplichten en geldklopperij.