Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
). Want het is wel een hele brave kinderpony.
Pally schreef:In december vorig jaar hebben mijn vriend en ik een paard gekocht.
Heel dom van ons, maar we hebben haar nooit laten keuren.
Toen we haar kregen wat ze er slecht aan toe, zowel geestelijk als lichamelijk.
De eerste paar maanden heb ik haar stil laten staan, om op te knappen.
Langzaam aan ben ik begonnen met rijden, het ging allemaal hartstikke goed en ze liep super braaf.
Toen ben ik begonnen met lessen en mijn instructrice vond al wel dat ze wat raar liep.
Als ik net begon met rijden was ze wat stijf en kort in het achterbeen, naarmate ze warmer werd ging het beter.
Ook kreeg ze op een gegeven moment last van haar rug.
Toen toch maar een afspraak gemaakt met een DA in Duitsland en na haar te hebben onderzocht, kwam hij erachter dat ze linksvoor een gescheurde pees heeft.
Volgens de DA heeft ze ooit een ongeluk gehad en heeft ze dit al langer als een half jaar!!
Dus ze had het al voordat wij haar kochten, maar wij wisten hier niks vanaf.
Maar nou is mijn vraag, wie heeft er hier ervaring met een gescheurde pees?
Wat heb je er allemaal aan gedaan? Stappen op de verharde weg, of juist helemaal niks?
En hoe lang kan zo iets duren voordat het helemaal genezen is?
Sorry voor het lange verhaal, maar zo hebben jullie er denk ik een iets beter beeld ervan.
nargileh schreef:bij een overeenkomst heeft de verkoper mededelingsplicht, en heb jij, de koper onderzoeksplicht.
misschien dat de eigenaar het niet wist, en er dus niets over kan zeggen.
dat bekekent dat de onderzoeksplicht voor jou overblijft, en jij dus onderzoek had moeten doen/laten doen.
jij hebt het paard niet laten keuren, dat is een fout van jouw kant geweest.
heb je uitdrukkelijk gevraagd aan de verkoper of het paard gezond was, en ofdat er niets met haar pezen aan de hand is?
mij lijkt dat je geen poot hebt om op te staan.
tita schreef:Het maakt niet uit wat je doet juridisch gezien valt er niks meer te verhalen omdat je zelf fouten hebt gemaakt
-paard kopen zonder te keuren
-2 jaar later klagen dat kan het geborgen gebreken zijn te verhalen bij een particulier 6 maanden en handelsstal 1 jaar.
Het belangrijkst is imo het paard, ga naar een kliniek maak foto's en trek dan een eerlijke conclusie voor het paard en jou
Deze regels bestaan absoluut niet. Er geldt een redelijk termijn, en er is een speciale regel voor consumentenkoop. tita schreef:Volgens mij zijn ze wettelijk vast gesteld.
Maar hoe je ook went of keert je kunt een peesblessure niet verhalen na 2 jaar en helemaal niet in de situatie van de TS.
Pally schreef:Omdat zoals ook al eerder gezegt is, je een peesblessure niet met het blote oog kunt zien. De verkoper wist er van en ze wist ook wat mijn bedoeling met het paard was, maar ze heeft niks gezegt over die blessure