uitgeloten voor kampioenschap...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Biertabje

Re: uitgeloten voor kampioenschap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:46

ach vorig jaar was er een kampioen op het NK van (als ik me niet vergis klasse Z of ZZ springen...of was het het jaar daarvoor alweer?! Bloos) die achteraf dus werd gedisc. omdat het paard in het zelfde seizoen al hoger had gelopen

domweg omdat de knhs haar controle niet heeft gedaan, al niet op de regio!!
wij hadden afgelopen zomer ook eentje lopen die niet mocht starten! heeft wel gestart. liep niet goed, dus de meeste mensen houden zich dan stil, had verder toch geen nut. maar er was er toch een die het meldde bij de jury!!

kan je je voorstellen wat er was gebeurd als deze combinatie goed had gereden... dan was volgens mij de helft van het concours op de jury afgestormd! maar zo'n combinatie had dan ook beter moeten weten!

regels moet je idd hebben! ik vind het overigens heel sneu voor de amateurs die eindelijk een beestje mogen starten en door deze regel niet kunnen starten.
maar je hebt gewoon mensen die het paard voor kamp. wegbrengen , laten uitbrengen door een prof in een hogere klasse, om vervolgens een kampioenschap mee te rijden... dus ik snap aan de ene kant wel dat zo'n regel er is! en je weet hoe het paardenwereldje is...erg sneaky Haha!

er is ook een regel waarbij paarden t/m 1.40 mogen lopen en dan nog uitkomen op een kampioenschap in het ZZ.. ik moet er hard aan werken om mijn beestje het ZZ rond te sturen, terwijl ik ok tegen profs moeten die 'jonge' paarden al internationaal of nationaal 1.40 hebben gestart. zelfde dat ik mijn L paard niet mag starten omdat ik mijn ZZ paard start en die combinatie mag op een kampioenschap ook niet!(en ik ben maar een amateur!!)

maar aan de andere kant, wat kunnen we ons ook druk maken over een kampioenschap... Bloos
zijn genoeg andere leuke wedstrijden Ja Haha!

Yragoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 20:29

ThisIsMe schreef:
AnjaG schreef:
En dan komt ook nog het verhaal dat ze je vorig jaar wel naar de kampioenschappen hebben laten gaan ze weten zelf denk ik niet helemaal wat ze hier mee moeten doen..

Ze heeft dan vorig jaar gewoon mazzel gehad dat de KNHS niet goed gecontroleerd heeft op de startgerechtigdheid.
Dit staat letterlijk in het kampioenschapsreglement; (http://www.knhs.nl/objects/00002629.pdf)
[quote]
.

Dat is niet helemaal waar, twee jaar geleden heb ik kampioenschap gereden en er niks van gehoord, vorig jaar kwamen we wel uit de controle,
maar later een telefoontje gekregen van de ????? dat er fouten waren gemaakt en dat we toch mochten starten.
Na gevraagd hoe dat dan mogelijk was maar na excuses mochten we toch gewoon starten.

En dat blijkt dan ook weer fout te zijn....

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:54

Maar als je het kampioenschapsreglement leest dan zie je toch dat het niet mag? En dat er dan dus fout gehandeld is, ofwel door de KNHS ofwel door de regio. Normaal gesproken (zo gaat het tenminste hier in de omgeving) wordt je via de kring afgevaardigd naar de regio en hoort er bij de kring al een wedstrijdsecretaris/secretaresse te zijn die het kampioenschapsreglement kent en de combinaties die niet zouden mogen starten ertussenuit haalt.
Dat je vorig jaar terecht ertussenuit gehaald bent maar dat dat achteraf is teruggedraaid vind ik heel apart eerlijk gezegd, dan hebben er toch een aantal mensen behoorlijk zitten slapen. Je moet als wedstrijdsecretariaat van een kring hele lijsten aanleveren bij de regio voor inschrijving van je combinaties, met alle persoonsnummers, diernummers en combinatienummers zodat de KNHS de startgerechtigdheid kan controleren. Beetje zonde van al dat (vrijwilligers!)werk als een betaalde kracht die de controle moet doen dat dan niet goed doet........ of een ander het achteraf terugdraait.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:59

Ja dit klopt. Ik heb het met de outdoorkampioenschappen gehad.
Eigenaresse had in dat seizoen M2 gestart en ik kwam uit in de L2, mocht naar de kampioenschappen, maar werd 4 dgn van tevoren gediskwalificeerd.

Erg flauw... 'Het paard kende het allemaal al' was het argument, nou succes, ga er maar eens opzitten Rolleyes

Ik kan dan nog wel veel meer voorbeelden van oneerlijke concurrentie opnoemen...

Yragoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 21:10

ThisIsMe schreef:
Maar als je het kampioenschapsreglement leest dan zie je toch dat het niet mag? En dat er dan dus fout gehandeld is, ofwel door de KNHS ofwel door de regio. Normaal gesproken (zo gaat het tenminste hier in de omgeving) wordt je via de kring afgevaardigd naar de regio en hoort er bij de kring al een wedstrijdsecretaris/secretaresse te zijn die het kampioenschapsreglement kent en de combinaties die niet zouden mogen starten ertussenuit haalt.
Dat je vorig jaar terecht ertussenuit gehaald bent maar dat dat achteraf is teruggedraaid vind ik heel apart eerlijk gezegd, dan hebben er toch een aantal mensen behoorlijk zitten slapen. Je moet als wedstrijdsecretariaat van een kring hele lijsten aanleveren bij de regio voor inschrijving van je combinaties, met alle persoonsnummers, diernummers en combinatienummers zodat de KNHS de startgerechtigdheid kan controleren. Beetje zonde van al dat (vrijwilligers!)werk als een betaalde kracht die de controle moet doen dat dan niet goed doet........ of een ander het achteraf terugdraait.

Ik lees idd dat het niet mag, maar mocht twee keer toch starten door achteraf gezien "fouten".
Maar ik ben het niet met het reglement eens. Geen enkel paard loopt uit zich zelf. Ik heb de hogere ervaring ook niet en moet maar net de "knop" zien te vinden daar waar mijn vriendin het hem geleerd heeft.
Een paard narijden is niet zo makkelijk als het eruit ziet. Zeker niet als je het zelf ook nog allemaal moet leren....

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:28

ok, maar dat is een andere discussie, ik ben van mening dat het altijd nog makkelijker is een fijn gereden paard, dat de oefeningen kent, na te rijden dan dat je het allebei 'vers' moet leren. Ik zeg hiermee dus niet dat het vanzelf gaat, of dat je als ruiter dan niets hoeft te kunnen, maar ik vind het wel makkelijker. Ach, en als je vriendin haar startkaart opgezegd heeft mag je komende zomer wel naar het kampioenschap Clown

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:58

Yragoe schreef:
Maar ik ben het niet met het reglement eens. Geen enkel paard loopt uit zich zelf. Ik heb de hogere ervaring ook niet en moet maar net de "knop" zien te vinden daar waar mijn vriendin het hem geleerd heeft.
Een paard narijden is niet zo makkelijk als het eruit ziet. Zeker niet als je het zelf ook nog allemaal moet leren....

Tja, je kan het er niet mee eens zijn, maar de reglementen zijn duidelijk. Ik vind het overigens ook een prima regel.
Je kan het ook omdraaien, ik mag geen B meer starten omdat ik meerdere keren Z heb gereden. Maar als ik met een jong dier begin heeft het beestje ook geen ervaring, maar toch moeten we L1 staren. Vind je dat dan ook niet terecht?
Ik wel, ik heb veel meer ringervaring dan iemand die net begint met wedstrijden en ik kan een paard (in theorie) makkelijker door een proef heen loodsen dan iemand zonder al die ervaring.
Ik zou anders ook een GP paard van m'n instructrice kunnen lenen voor een kampioenschap en daar Z2 mee gaan rijden. Nee, volkomen terecht deze regel. Ja
Het paard dat jij nu rijdt is misschien niet makkelijk na te rijden, maar ik heb er wel eentje gehad waar iedereen zo mee weg reed en allerlei oefeningen mee kon doen.
Dat je het jammer vindt dat je niet mee kan doen, daar heb ik trouwens wel begrip voor.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:29

ThisIsMe schreef:
ok, maar dat is een andere discussie, ik ben van mening dat het altijd nog makkelijker is een fijn gereden paard, dat de oefeningen kent, na te rijden dan dat je het allebei 'vers' moet leren. Ik zeg hiermee dus niet dat het vanzelf gaat, of dat je als ruiter dan niets hoeft te kunnen, maar ik vind het wel makkelijker. Ach, en als je vriendin haar startkaart opgezegd heeft mag je komende zomer wel naar het kampioenschap Clown

Maar hoeveel mensen hebben geen hoger opgeleid paard dat alleen toevallig niet dat seizoen is gestart in een hogere klasse? Die mensen kun je er ook niet uit filteren.
En hoeveel mensen laten hun paard niet bijrijden door hun instructeur oid, zodat het paard wat meer doorgereden wordt.

Er is zoveel oneerlijke concurrentie, ik vond het iig erg flauw dat ik destijds werd uitgesloten van deelname.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:34

Kijk eens door de ogen van een ander...
Er zijn ook mensen die krom liggen om een "huis-tuin-en-keuken-paard" te kunnen kopen. Een gewoon dier met gewone gangen. Zo iemand kan jaren trainen om M te kunnen starten. Dit paard loopt ook ZZL, en zal dus waarschijnlijk een correct paard met correcte bewegingen zijn. Voor iemand met een simpel dier zal dit in zijn/haar ogen ook oneerlijke concurrentie zijn.
Het is niet mogelijk om de scheidingen zo te trekken dat iedereen er tevreden mee is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:41

Maar de discussie over een hoger opgeleid paard geldt alleen als deze door meerdere personen wordt gereden. Er zijn genoeg dieren die Z gelopen hebben en verkocht zijn en nu lager lopen met een nieuwe ruiter. Deze mogen gewoon meedoen met de kampieoenschappen.....

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:42

Needje schreef:
Maar de discussie over een hoger opgeleid paard geldt alleen als deze door meerdere personen wordt gereden. Er zijn genoeg dieren die Z gelopen hebben en verkocht zijn en nu lager lopen met een nieuwe ruiter. Deze mogen gewoon meedoen met de kampieoenschappen.....

Ook niet als ze in hetzelfde seizoen hoger gelopen hebben.. Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:45

Dat vind ik wel krom eigelijk.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:46

Sizzy schreef:
Maar hoeveel mensen hebben geen hoger opgeleid paard dat alleen toevallig niet dat seizoen is gestart in een hogere klasse? Die mensen kun je er ook niet uit filteren.
En hoeveel mensen laten hun paard niet bijrijden door hun instructeur oid, zodat het paard wat meer doorgereden wordt.

Er is zoveel oneerlijke concurrentie, ik vond het iig erg flauw dat ik destijds werd uitgesloten van deelname.

Maar wat wil je hier nu mee zeggen? Dat er zoveel oneerlijke concurrentie is dat je dan alles maar goed moet vinden? Verward
Het is nu eenmaal een feit dat niet voor iedereen alle omstandigheden gelijk zijn, de één heeft af en toe een keer een lesje, de ander misschien wel elke dag. De één heeft een simpel paard, de ander een crack, dus het enige wat je kan doen is een aantal regels stellen om wat zaken uit te bannen. Bijvoorbeeld wat Karin noemt, het feit dat iemand die meerdere paarden in het Z gereden heeft geen B meer mag rijden én het voorbeeld van TS, dat een paard alleen op een kampioenschap mag starten in de hoogste klasse waarin het dat seizoen gelopen heeft.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:49

Een paard dat hoger heeft gelopen en verkocht is wordt niet meer getraind op het hogere niveau. Dat maakt wel verschil, vind ik.

Regels maken waar iedereen zich in kan vinden is natuurlijk moeilijk.

Ik weet nog dat jaren geleden iemand uit de regio waar ik rijd in het KNF-blad een ingezonden brief had. Deze persoon wilde graag een scheiding tussen amateur en professional. Dit was iemand die zelf meerdere paarden voor anderen uitbracht en toen al ruime ervaring op Z-niveau had. Zij vond dat zij een amateur was, terwijl ze in mijn ogen toch echt onder de profs mocht vallen.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:55

het is sowieso moeilijk te zeggen wie onder prof en amateur valt... men noemt iemand vaak een prof bij 5 en meer startkaarten (zie je vaak in vraagprogramma's staan)

ik heb zelf meerdere beesten naar het Z gereden, mag geen B meer. maar heb nooit meer dan 3 startkaarten gehad. ik leef er niet van. 1 is van mij. en de een noemt me prof en de ander amateur

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:03

ponyparadijs schreef:
Ik vraag me dan af geldt deze regel dan ook niet voor de ruiter cq amazone?
Iemand die zelf al Z rijdt en een jong paard in de B uitbrengt heeft misschien ook wel voordeel bij het feit dat ie zelf al hoger rijdt! Of niet dan?

Ja dat denk ik ook wel. Het paard moet alles nog wel leren, maar de ruiter weet ook goed hoe hij dat moet doen. En ruiter die op hezelfde niveau is als het paard, zal samen moeten leren.
Op een kampioenschap heb je het toch al wel vrij moeilijk, al zeg ik het zelf. Daar kom je zulke goeie paarden tegen! Meestal van die grotere stallen. En dan is het toch wel fijn dat je je kunt bedenken dat dat paard in ieder geval dat seizoen niet ook nog eens een of meerdere klasses hoger loopt!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:10

Ik kan me niet helemaal vinden in jouw beargumentatie, je kan immers wel starten, alleen niet op kampioenschappen. Je krijgt dus wel degelijk de kans om wedstrijden te rijden. Denk maar zo, weinig mensen krijgen de kans om ervaring op de doen op een doorgereden paard wat ook op hoger nivo doorgereden blijft worden.
Als je straks wel de financiele mogelijkheden hebt om een eigen paard te houden heb je die ervaring alvast op zak! Dat is meer dan de gemiddelde ruiter/amazone met eigen paard.

Kortom, wees blij met de kansen die je wel krijgt!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:37

KarinvdM schreef:
Kijk eens door de ogen van een ander...
Er zijn ook mensen die krom liggen om een "huis-tuin-en-keuken-paard" te kunnen kopen. Een gewoon dier met gewone gangen. Zo iemand kan jaren trainen om M te kunnen starten.

en dan rijd je daar in het M, tegen een prof die ook succesvol prix st georges rijdt.. Clown

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:42

A_N_O_U_K schreef:
Needje schreef:

Ook niet als ze in hetzelfde seizoen hoger gelopen hebben.. Knipoog

Dan kun je 5 maanden later toch een poging doen? En de komende tig jaar ook elk seizoen!
Wat is het probleem?
En als het paard dat seizoen nog door de vorige eigenaar is uitgebracht, dan zijn de selecties toch al voorbij tegen de tijd dat je je startkaart binnen hebt. (teminste in deze regio)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 08:49

Opzich wel terecht al zou ik er als ruiter ook van balen, maar aan de andere kant je paard moet het toch wel verdienstelijk doen wil je naar de kampioenschappen mogen.

Je zegt wel dat het paard het kent maar jij het hebt moeten leren, dan heb je het vast een stuk simpeler dan ik én ik heb het moeten leren én het paard.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:25

Ik heb hetzelfde probleem, mijn zusje wil graag meedoen in het L, en ik rijd met haar Z1, dat betekent dat ik haar het hele seizoen niet kan starten!
Het kromme hieraan is: ik mag haar niet starten, maar wel elke dag thuis rijden, dan maakt het ook niet uit of ik af en toe een wedstrijd met haar rijd lijkt me..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:30

Bij mij is het verhaal inmiddels alweer veranderd. Ik had gebelt met het KNHS en te horen gekregen dat mijn pony in het paardenregelement valt omdat ze in de M2 bij de paarden word gestart! Dus dat betekende dat het meisje in de L2(pony's) niet mee mag doen met het kampioenschap.
Nu is er echter weer een ander geweest bij het KNHS die zegt dat ze wel mag starten omdat ze bij de pony's niet hoger is gestart in het afgelopen seizoen. Echt vaag dus.
Ik kijk wel wat er gebeurd. We doen dus gewoon mee met het kampioenschap.

Meerdere keren bellen met het KNHS heeft dus tot gevolg dat ze net zoveel verschillende antwoorden krijgt. Dat ze daar niet 1 lijn in hebben verbaasd mij echt heel erg.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:16

ponyparadijs schreef:
Bij mij is het verhaal inmiddels alweer veranderd. Ik had gebelt met het KNHS en te horen gekregen dat mijn pony in het paardenregelement valt omdat ze in de M2 bij de paarden word gestart! Dus dat betekende dat het meisje in de L2(pony's) niet mee mag doen met het kampioenschap.
Nu is er echter weer een ander geweest bij het KNHS die zegt dat ze wel mag starten omdat ze bij de pony's niet hoger is gestart in het afgelopen seizoen. Echt vaag dus.
Ik kijk wel wat er gebeurd. We doen dus gewoon mee met het kampioenschap.

Meerdere keren bellen met het KNHS heeft dus tot gevolg dat ze net zoveel verschillende antwoorden krijgt. Dat ze daar niet 1 lijn in hebben verbaasd mij echt heel erg.

Dat was al langer bekent Clown

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:34

Dat is inderdaad al langer bekend, dat ze bij de KNHS aan de telefoon niet allemaal hetzelfde zeggen. Het zou al handig zijn als degenen die niet weten waar ze het over hebben daar ook gewoon voor uit zouden komen en de telefoon aan iemand zouden geven die het wel weet Haha!
In jouw geval zal het voor hen ook twijfelachtig zijn, zouden beide combinaties bij de pony's rijden dan mag één van de twee naar het kampioenschap, hoeft niet de in de hoogste klasse te zijn. Als ze beiden bij de paarden zouden rijden zou alleen de M combinatie eventueel door mogen. Omdat de combinatie in de laagste klasse de ponycombinatie is zullen ze waarschijnlijk niet moeilijk doen en haar laten starten omdat zij onder het ponyreglement valt. Maar dan geldt nog steeds wel dat maar één van beide combinaties mag starten.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:56

Op kampioenschappen mag maar 1 ruiter starten op een paard.
Wanneer 1 en hetzelfde paard wordt uitgebracht door twee verschillende ruiters, zal de ruiter die het hoogst is geklasseerd voorrang krijgen en wordt de andere uitgesloten tot het deelnemen van het kampioenschap.