Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
En als ze makkelijk buiten is kun je eens proberen om er een rondje mee te fietsen. 
. Nou ja, je kunt natuurlijk wandelen en dat soort dingen doen. Wat ik met mijn shet vaak deed en met mijn haflingertje nu doe is een spelletje 'pakken'. Hij rent als een malloot achter me aan en ik ren overal achterlangs, voorlangs etc. Daarbij moet je natuurlijk wel heel duidelijk zijn dat je wil spelen, maar tot op zekere hoogte. (tenminste, ik neem aan dat je niet even lekker om het hardst met hem wil happen zoals ie dat met zijn vrienden doet
).
! Prissey schreef:Haai,
Mijn welsh merrie loopt alweer tegen de 2 jaar aan.
Nu dacht ik eraan om haar binnenkort te laten wennen aan het hoofstel en bit en zodra dat er goed in zit rustig te laten stappen en halt houden aan de longeerlijn.
Nu was mijn vraag is dit teveel gevraagt, kan ze meer of is het genoeg zo?
Liefs Prissey

umbertje schreef:Ik denk dat aan het hoofdstel en bit te laten wennen niet te veel is, dan komt zometeen niet alles in 1 keer. Meestal beginnen mensen met 2,5 in te rijden dus dan heb je tijd zat om ze daar aan te laten wennen
Prissey schreef:nee inrijden apsoluut niet dat komt pas bij 3,5 niet eerder mits ze er klaar voor is

Nadiaaa schreef:Er zijn al veel dingen opgenoemd die je met je paardje kan doen en ik heb geen toevoegingen. Zelf vind ik bijna 2 ook wel jong voor een hoofdstel en bit hoor.
Wij hebben op stal een ruintje die in april 3 wordt en die kent een hoofdstel en bit al wel. Maar dat oefent z'n verzorgster 1 keer in de 2 weken ofzo of nog niet eens zo vaak. Gewoon om hem te laten wennen aan het gevoel.
Verder wordt hij gepoetst en kan hij voetjes geven en de rest van de tijd doet ie niks. Gewoon samen met de andere paarden en z'n broertjes kan hij paard zijn....
Milly_ schreef:en nu krijg ik heel bokt over me heen...
(...)
Maar bon, mijn mening, don't shoot me

Milly_ schreef:en nu krijg ik heel bokt over me heen...
Ik vind dat je er niet vroeg genoeg aan kan beginnen.
Niet werken(longeren enz) maar wel spelenderwijs aan vanalles laten wennen..
Het maakt het allemaal veel makkelijker voor jezelf en voor het paard wanneer je echt begint met het zadelmak maken.
Ik zou er gerust al eens een zadeltje opleggen(mitst je voelt dat ze er gerust in is) zonder singel of beugels uiteraard. Of eens een dekje opleggen, eens een dekentje, eens de trailer op enz...
Goed leren lopen aan de hand, commando's: halt,stap,enz..
Eerst eens bitje in de mond laten voelen, dan eens hoofdstelletje in..
Zoalng je voelt dat je paardje er gerust in is, zich er goed bij voelt, is het toch prima?
Het is net goed haar nieuwsgierigheid op te wekken voor later!
Op die manier maak je je paard echt leergierig!
Paarden waarbij alles in één keer gebeurd gaan toch rapper blokkeren/panikeren..
Ik zou wel nooit langer bezig zijn dan 5tot10minuten max.
Gaat het niet, stop er dan mee.
Maar bon, mijn mening, don't shoot me
Prissey schreef:Haai,
Mijn welsh merrie loopt alweer tegen de 2 jaar aan.
Nu dacht ik eraan om haar binnenkort te laten wennen aan het hoofstel en bit en zodra dat er goed in zit rustig te laten stappen en halt houden aan de longeerlijn.
Nu was mijn vraag is dit teveel gevraagt, kan ze meer of is het genoeg zo?
Liefs Prissey