pony van bijna 2. vraag ik teveel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Perferator

Re: pony van bijna 2. vraag ik teveel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:01

Kan me niet voorstellen dat een DA zegt dat je met een tweejarige aan de gang moet, althans, niet zoals ik het opmaak uit jouw verhaal. Je beessie met twee jaar al longeren is echt meer belastend dan dat je denkt, misschien is het fijner om met haar te wandelen enzo, VD lijkt me ook nogal belastend voor zo'n jong diertje....

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 14:05

mensen het woord longeren is niet het idee wat jullie ervan hebben. en het gaat mij merendeels om het hoofstel en bit. want al zou heel bokt op zijn kop gaan staan longeren gebeurt toch niet. Nou het enige wat ze leert is de basis dingen ervan. Onwijs veel jonge paarden kennen dat. stil staan, stappen op comando..

Maar ik zei net al wie het niet geloofd maak er niet zo ophef van het waren enkelt maar vragen. En ik hoop enkelt tips binnen te krijgen zodat ik haar bezig kan houden op een leuke manier

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:09

Toen mijn pony 2 was legde ik er ook af en toe eens een zadeltje op. Dan ff een rondje wandelen door de bak en het zadel er weer af. Hoofdstel heeft ze pas aangehad toen ze bijna 3 was. Longeren zou ik ook nog absoluut niet doen. Dit is een te grote belasting voor de gewrichten enzo.
Wat ook leuk is, is om balkjes en pionnen enzo neer te zetten en hier overheen, tussendoor, slalom te wandelen! Haha! En als ze makkelijk buiten is kun je eens proberen om er een rondje mee te fietsen.

Elisabeth007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:11

ik vind dat een twee jarige de tijd moet krijgen om nog door te groeien maar ik vind het juist goed om ze met een jonge leeftijd in de trailer te zetten, misschien een keer een hoofdstel aan. dat werkt alleen in je voordeel als je straks echt aan het werk gaat. ik zag hier ergens iets over longeren staan daar zou ik nog mee wachten. wat wel goed is om stemcommando's te leren, en netjes stil naast je staan.je kan ook buiten wandelen en als het goed gaat een keer naast de fiets.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:14

Ik zou ook stomverbaasd zijn ja Ja. Nou ja, je kunt natuurlijk wandelen en dat soort dingen doen. Wat ik met mijn shet vaak deed en met mijn haflingertje nu doe is een spelletje 'pakken'. Hij rent als een malloot achter me aan en ik ren overal achterlangs, voorlangs etc. Daarbij moet je natuurlijk wel heel duidelijk zijn dat je wil spelen, maar tot op zekere hoogte. (tenminste, ik neem aan dat je niet even lekker om het hardst met hem wil happen zoals ie dat met zijn vrienden doet Nagelbijten / Gniffelen ).

Niet elk paardje begrijp de bedoeling hiervan of ziet de lol ervan in. Mijn twee andere shetjes doen dat gewoon niet. Ik zou het ook niet snel doen met een heel dominant geval.

Netjes stilstaan is inderdaad een goeie, net als 'om' op je stem, 'achteruit'...etc zodat je later een goed opgevoede pony hebt en niet zo'n lomperikje.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 14:20

Zadel wil ik vooorlopig niet gebruiken.

Ik ga gewoon even met VDBasic aan de gang. ze kan netjes voetjes geven, stappen, stilstaan ect. Maar dat komt ook omdat we echt een mega klik hebben ze doet alles met plezier voor me

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:21

Dat is alvast mooi meegenomen Haha!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:44

Prissey schreef:
Haai,

Mijn welsh merrie loopt alweer tegen de 2 jaar aan.
Nu dacht ik eraan om haar binnenkort te laten wennen aan het hoofstel en bit en zodra dat er goed in zit rustig te laten stappen en halt houden aan de longeerlijn.

Nu was mijn vraag is dit teveel gevraagt, kan ze meer of is het genoeg zo?

Liefs Prissey

Uit je beginpost was ook niet op te maken dat het het idee was van je DA. Maar je geeft aan dat 3 keer per week wandelen te weinig is (volgens jou of volgens jouw DA?). Meer kun je toch echt niet doen met je paardje nu.

Als paard toch sloom of verveeld overkomt toch maar eens een andere DA naar laten kijken misschien?

umbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:23

Ik denk dat aan het hoofdstel en bit te laten wennen niet te veel is, dan komt zometeen niet alles in 1 keer. Meestal beginnen mensen met 2,5 in te rijden dus dan heb je tijd zat om ze daar aan te laten wennen Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:10

umbertje schreef:
Ik denk dat aan het hoofdstel en bit te laten wennen niet te veel is, dan komt zometeen niet alles in 1 keer. Meestal beginnen mensen met 2,5 in te rijden dus dan heb je tijd zat om ze daar aan te laten wennen Knipoog

nou ik denk niet dat dat het plan is van de TS... een 2,5 jarig paard hoort gewoon in de wei met zijn kameraden. nu en dan een spelletje of lekkere poetsbeurt is niks mis mee, maar inrijden op 2,5 is natuurlijk belachelijk.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:53

nee inrijden apsoluut niet dat komt pas bij 3,5 niet eerder mits ze er klaar voor is

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 07:11

Prissey schreef:
nee inrijden apsoluut niet dat komt pas bij 3,5 niet eerder mits ze er klaar voor is

Heel verstandig Ja

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:04

22-05-06 vind ik niet bijna 2 Nagelbijten / Gniffelen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:28

hoi

Ik zou pas rustig aan beginnen als ze 2,5 is en dat is pas komende winter. en dan ook nog maar basic eerst met halster en dan als ze bijna drie is met hoofdstel.
Ik begon zelf met halster en toen snel met hoofdstel toen king 2,5 was maar king kon soms heel erg sterk zijn en lekker uit zijn dak gaan, en dat vond ik niet erg maar ik heb reuma en met halster was hij zo sterk dat ik heel erg veel pijn kreeg en met hoofdstel ging het veel beter hoef ik ook niet te trekken als hij gek ging doen dan kon ik hem beter bij me houden. Ik longeerde dan 2x perweek 20 min a 30 min met lossteppen en uitstappen erbij. Nu is hij 6 en doet alles aan de longeerlijn en is super braaf. Haha!
(Het is een tinker en die kunnen soms heel sterk zijn)

En met inrijden zou ik wachten tot hij zeker 3 is a 3,5 jaar en dan gelijk les nemen en het eerste jaar lekker rustig aan doen dus ook basic. Knipoog Pling

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:39

Er zijn al veel dingen opgenoemd die je met je paardje kan doen en ik heb geen toevoegingen. Zelf vind ik bijna 2 ook wel jong voor een hoofdstel en bit hoor.
Wij hebben op stal een ruintje die in april 3 wordt en die kent een hoofdstel en bit al wel. Maar dat oefent z'n verzorgster 1 keer in de 2 weken ofzo of nog niet eens zo vaak. Gewoon om hem te laten wennen aan het gevoel.
Verder wordt hij gepoetst en kan hij voetjes geven en de rest van de tijd doet ie niks. Gewoon samen met de andere paarden en z'n broertjes kan hij paard zijn....

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:10

ik vind dat het teveel is gewoon lekker laten groeien en pas met 2,5 a 3 gaan longeren en wennen een het hoofdstel en bit.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:29

hoofdstel en bit in kan geen kwaad, maar er even mee wachten kan zeker ook geen kwaad, want je hebt het eigenlijk nog nergens voor nodig.

misschien dat je rustig aan wat kan gaan freestylen met je pony? Gewoon wat grondwerk doen, en je pony spelenderwijs leren dat jij de leider bent, en niet hij/zij?
Je pony loop dan gewoon los, en als je het lekker kort houdt dan is het niet zo belastend Lachen

Voor de rest, zoals velen zeggen, wat langs de weg, trailer kijken, misschien striktraining, en gewoon alvast goed opvoeden ook qua hoeven uitkrabben e.d., altijd handig! (misschien dat je dat laatste al hebt gedaan hoor)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:06

Nadiaaa schreef:
Er zijn al veel dingen opgenoemd die je met je paardje kan doen en ik heb geen toevoegingen. Zelf vind ik bijna 2 ook wel jong voor een hoofdstel en bit hoor.
Wij hebben op stal een ruintje die in april 3 wordt en die kent een hoofdstel en bit al wel. Maar dat oefent z'n verzorgster 1 keer in de 2 weken ofzo of nog niet eens zo vaak. Gewoon om hem te laten wennen aan het gevoel.
Verder wordt hij gepoetst en kan hij voetjes geven en de rest van de tijd doet ie niks. Gewoon samen met de andere paarden en z'n broertjes kan hij paard zijn....

dit klinkt erg goed, vind ik. op deze manier kan je het paard 'op 't gemakkie' voorbereiden, en tegen de tijd dat je aan écht werken (longeren, rijden) toe bent vindt hij het hoofdstel normaal, en dat is al weer een ding minder om te verwerken. ik ben er zelf erg vóór om de opbouw van training en het introduceren van nieuwe dingen te spreiden, een driejarige die én aan het hoofdstel, én aan het zadel (met singel), én aan longeren, én aan rijden moet wennen in een korte tijd vind ik nogal 'rauw op z'n dak' zeg maar. dan liever iets eerder dat hoofdstel en zadel, en pas een stap verder als zadel en hoofdstel net zo gewoon zijn als een halstertje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:13

gewoon wandelen met een halster om,vooral wachten met longeren tot haar derde jaar,is veel beter voor de benen(is mijn mening...)

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:24

en nu krijg ik heel bokt over me heen...

Ik vind dat je er niet vroeg genoeg aan kan beginnen.
Niet werken(longeren enz) maar wel spelenderwijs aan vanalles laten wennen..
Het maakt het allemaal veel makkelijker voor jezelf en voor het paard wanneer je echt begint met het zadelmak maken.
Ik zou er gerust al eens een zadeltje opleggen(mitst je voelt dat ze er gerust in is) zonder singel of beugels uiteraard. Of eens een dekje opleggen, eens een dekentje, eens de trailer op enz...
Goed leren lopen aan de hand, commando's: halt,stap,enz..
Eerst eens bitje in de mond laten voelen, dan eens hoofdstelletje in..
Zoalng je voelt dat je paardje er gerust in is, zich er goed bij voelt, is het toch prima?
Het is net goed haar nieuwsgierigheid op te wekken voor later!
Op die manier maak je je paard echt leergierig!
Paarden waarbij alles in één keer gebeurd gaan toch rapper blokkeren/panikeren..

Ik zou wel nooit langer bezig zijn dan 5tot10minuten max.
Gaat het niet, stop er dan mee.

Maar bon, mijn mening, don't shoot me

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:42

Milly_ schreef:
(...)

Ik ga maar een klein beetje over je heen vallen, hoor. En nog niet eens omdat je een afwijkende mening zou hebben, maar meer omdat poownie in kwestie het meeste van de dingen die je noemt al kan/kent, als ik het topic goed bijgehouden heb. Minus dus het zadelmak/bitwijs maken en het longeren. Zoals ik in mijn eerdere post al schreef, zou ik met dat zadelmak/bitwijs maken nog niet eens problemen hebben, al zie ik er ook het nut niet van in om dat nu al te doen. Alleen het longeren is wat mij betreft echt uit den boze, maar dat raadde je zelf ook al af.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:00

Milly_ schreef:

Ik vind dat je er niet vroeg genoeg aan kan beginnen.
Niet werken(longeren enz) maar wel spelenderwijs aan vanalles laten wennen..
Het maakt het allemaal veel makkelijker voor jezelf en voor het paard wanneer je echt begint met het zadelmak maken.
Ik zou er gerust al eens een zadeltje opleggen(mitst je voelt dat ze er gerust in is) zonder singel of beugels uiteraard. Of eens een dekje opleggen, eens een dekentje, eens de trailer op enz...
Goed leren lopen aan de hand, commando's: halt,stap,enz..
Eerst eens bitje in de mond laten voelen, dan eens hoofdstelletje in..
Zoalng je voelt dat je paardje er gerust in is, zich er goed bij voelt, is het toch prima?
Het is net goed haar nieuwsgierigheid op te wekken voor later!
Op die manier maak je je paard echt leergierig!
Paarden waarbij alles in één keer gebeurd gaan toch rapper blokkeren/panikeren..

Ik zou wel nooit langer bezig zijn dan 5tot10minuten max.
Gaat het niet, stop er dan mee.

vwb het vetgedrukte stuk ben ik het zéker met je eens. een paard goed voorbereiden hoort er imo bij als het dier (later) met mensen moet kunnen omgaan. ik ben er zelf ook écht niet vóór om een paard tot een jaar of 3 á 4 in de wei te laten, en enkel het noodzakelijke (bekappen e.d.) ermee te doen.
zelf heb ik een paardje dat momenteel net zo oud is als die van de TS, hij is van 9 april 2006. ik wandel regelmatig met hem, ook langs drukkere wegen, over smalle bruggetjes en in het bos. hij kan netjes voetjes geven, kent enkele basiscommando's, heeft nette manieren aan het halster, en wéét wat een mens is. dat laatste is imo een heel belangrijke, de mens verschilt in alle opzichten enorm van een paard, en het is niet alleen de mens die met het paard moet leren omgaan, maar ook andersom.
door het paard met zekere aanwezigheid van mensen te laten opgroeien, vormt de mens een als normaal beschouwd onderdeel in het leven, ipv een indringer, zoals gebeurt als het dier ineens van alles moet als het drie is, en daarvoor (vrijwel) niets gewend is.

toen mijn merrie (vaste weidemaatje van mijn veulen en plaatsvervangend moeder vanaf het moment dat het veulen een maand of 6 á 7 was) naar de keuring ging, heb ik het veulen meegenomen. het leek mij een goede oefening, om hem kennis te leren maken met de trailer, iets wat hij later waarschijnlijk ook tegen zal komen. de dag vóór de keuring hebben we de trailer vast geparkeerd op het erf met blokken eronder, als een soort stal. ik ben erin gelopen, en juist door het voorbereidende werk wat ik met veulens doe (mn vertrouwensrelatie opbouwen) wandelde hij er zo achter me aan in. ik heb de klep opengelaten, veulen wat hooi gegeven, en hij heeft een dik half uur alleen in de trailer gestaan, niet vastgebonden, terwijl ik op de klep zat. hij stond gewoon zichzelf te zijn, geen spoortje onzekerheid, alleen maar lekker hooi eten. dat was voor mij voldoende om hem ook inderdaad mee te nemen naar de keuring.

op de keuring zelf was het uiteraard druk, veel andere paarden, mensen, vlaggen, tenten... veulen keek niet op of om. wederom te wijten aan het feit dat hij geen reden had om bang te zijn, zijn vriendin was erbij (en die kan álles aan), en ikzelf was erbij om hem 'op dingen te wijzen' en ze beiden te leiden. maar goed, op deze manier heeft mijn veulen al ervaringen die een hoop vierjarigen niet hebben, en op een manier die ikzelf gewoon perfect vind. hij hoefde niks te doen, mocht bij de ring staan toen ik met mijn merrie liep, en was heerlijk ontspannen (stond erbij te dutten zelfs). nou zo zie je niet veel jonge dieren op vreemd terrein waar van alles gebeurt.

dekentje op kent hij al, dit was meer noodzaak. beide ponies hadden luizen, en door omstandigheden (gezondheid) was wassen in die tijd van het jaar geen optie. beide ponies zijn toen geschoren (ook het veulen, heel kalm en rustig, geen enkel probleem, zelfs tot halverwege de onderbenen niet, en ook het hoofd (tot de helft) hebben we gewoon gedaan. door het scheren moest hij natuurlijk ook noodgedwongen een deken op. ook dat is hij dus gewend. ik kan nu met een zwierige beweging een deken over hem heenleggen, ik kan een skippybal op zijn kont en rug laten stuiteren, noem maar op.

om een lang verhaal kort te maken: mijn veulen zal met beleren straks, net als mijn andere twee dieren, gewoon ontspannen reageren, het gebeurende accepteren en niet in paniek raken. juist omdat ze al zoveel gewend zijn, en het allemaal stressloos en rustig, op hún voorwaarden, is aangeleerd. ik overhaast niets, laat het dier de keuze (open trailer bijv., als hij het te eng had gevonden was het veulen natuurlijk niet meegegaan), maar leer ze wel wat een mens is en wat deze doet. een ander paard zal nooit met een deken zwaaien, maar ik als mens vind het handig om het paard te leren dat wat IK doe, of laat zien, per definitie geen bedreiging vormt. als je paard dat eenmaal weet krijg je een onvoorwaardelijk vertrouwen, en daarmee een paard dat prettig is om mee te werken, een paard dat meedenkt, antwoorden op je vragen zoekt, en jou net zo goed zal willen begrijpen als jij hem.

persoonlijk vind ik 1,5 jaar erg jong om met een bit en zadel echt te oefenen. niet omdat het schadelijk is, maar omdat ik er het nut niet van inzie. die vertrouwensbasis vind ik veel belangrijker. wél vind ik, dat je het beste met een bit kunt beginnen op een moment dat het paard niet wisselt, dus niet met 2,5 jaar maar net voor of na de eerste wisselperiode. een zadeltje er even opleggen kan natuurlijk helemaal geen kwaad, en kan een indicatie zijn voor jezelf om te zien hoe je dier geageert op 'nieuwe (rare) dingen' die jij als mens doet. mijn veulen stond een keer op de deel hooi te eten bij een grote baal, waar ik hem aan het poetsen was. mijn zusje was haar paard aan het poetsen en wilde zadelen maar moest haar dekje nog ophalen ofzo, en moest het zadel even kwijt. nou leggen wij uit zuinigheid nooit zadels op de grond, dus heb ik gezegd het zadel even weg te leggen op mijn veulen (eigenlijk 1,5 jaar maar goed, onder de drie is alles bij mij een veulen). zo gezegd zo gedaan, ik kon gewoon door met poetsen, veulen heeft niet eens opgekeken toen het zadel neergelegd werd. overigens was het wel een uitermate dom gezicht, een veulen van amper 1,20 meter met een 18 inch zadel op, haha!

maw, ook ik vind dat je met bepaalde dingen niet vroeg genoeg kunt beginnen. een paard dat zijn hele leven heeft meegekregen wat een mens is en hoe die in elkaar zit (hoe een mens werkt als het ware), zal veel minder angstig en onzeker zijn over nieuwe dingen, een andere manier van omgaan met mensen hebben. ik heb mijn paarden alledrie van veulen af aan, en alledrie zijn het dieren die mensen als vanzelfsprekend zien, geen onderdeel van de kudde maar toch ook wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:13

Prissey schreef:
Haai,

Mijn welsh merrie loopt alweer tegen de 2 jaar aan.
Nu dacht ik eraan om haar binnenkort te laten wennen aan het hoofstel en bit en zodra dat er goed in zit rustig te laten stappen en halt houden aan de longeerlijn.

Nu was mijn vraag is dit teveel gevraagt, kan ze meer of is het genoeg zo?

Liefs Prissey

Zolang je geen lichamelijke inspanning vraagt kan een 2 jarige al best aan wat dingen wennen. Een bit zou ik nog mee wachten omdat ze nog tanden moet wisselen ed maar je kunt wel spelenderwijs andere dingen leren.
Longeren zou ik voorzichtig mee zijn, neem een zo groot mogelijke volte en doe heel weinig. Bv 2 rondjes stappen linksom en 2 rondjes stappen rechtsom.
Wennen aan beenbescherming kan natuurlijk altijd zolang je zorgt dat het goed past. Je zou ook vast eens een deken of dekje op kunnen doen zodat ze leert dat het niet eng is om iets op haar rug te hebben.
Verder zou ik vooral voorzichtig blijven, leer eerst dingen als voetjes geven, borstelen, meelopen ed voor je verder gaat. Doe er geen zadel op voordat je zeker weet dat ze eraan toe is (dat hoeft niet perse pas op 3 jarige leeftijd te zijn). Doe eerst voorbereidende oefeningen met een dekje, elastische singel ed zodat het zadel probleemloos geaccepteerd wordt.

Bij alles is het vooral belangrijk dat je oplet dat ze het geestelijk aankan, zorg dat ze je vertrouwd zodat ze dingen makkelijk accepteerd. Is ze bijvoorbeeld bang als je haar een dekje op de rug wilt leggen doe dan eerst een stapje terug en laat haar eerst een paar dagen wennen aan het dekje door het over bv de boxdeur te hangen als je haar borsteld zodat ze het kan bekijken en eraan kan snuffelen, pas als ze dat geen probleem vind ga je weer verder.

Een 2 jarige is geestelijk nog een peuter dus kan zijn aandacht niet zo lang bij iets houden. Je kunt dus beter 2x per dag 5 minuten oefenen dan 1x 15 minuten.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:08

@merrieveulen: dat is helemaal wat ik bedoel.
Spelenderwijs kennis laten maken met 'de mens'.
En of je nu tijdens het poetsen een zadel, een skippybal of wat anders op de rug legt, het is een eerste kennismaking, en je zal er later baat bij hebben(beiden).
Over dat bit heb je misschien wel gelijk i.v.m de tanden..

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:15

ik heb zelf ook een jong paard, maar ik zou dit ook nog niet doen, wandelen of zo dat is goed voor je paard !!
doe dat maar eerst en kijk over een half jaar maar of ze al rijp is voor de longe