Gedoe om keuringskosten betalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Gedoe om keuringskosten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 08:03

Hier moet je natuurlijk afspraken over maken van tevoren. Maar los daarvan is het heel simpel.

Iemand vraagt de keuring bij de DA aan. Als je daar komt moet je een formulier ondertekenen waarin je de keuring aanvraagt. Degene die het formulier ondertekent die moet uiteindelijk ook de rekening betalen. Dat is in dit geval de eigenaar van dat paard geweest begrijp ik....

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 09:37

Ja ik heb niets ondertekend,
Ik heb trouwens wel duidelijk doorgegeven aan de dierenarts dat hij niet klinish hoefde worden gekeurd en als het mis was dat er gebeld moest worden of dat er mee moest worden gestopt. Er wordt een halve keuring berekend 260,- en ik heb geen foto's of keuringsrapport of wat dan ook gehad.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:59

Heb je nu al voorgesteld om de kosten te delen? Ik denk dat dat de beste oplossing is.

Hoe het precies zit, kan ik geen hoogte van krijgen uit je antwoorden. Maar ik begrijp dat je dus zelf ook contact met de dierenarts hebt gehad. Helemaal afschuiven op de eigenaar kun je het dan helemaal niet, jij hebt namelijk ook inspraak gehad/genomen in de opdracht die de dierenarts heeft ontvangen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 10:19

Nou ik heb voorgesteld dat ik (tot aan) de eerste foto die fout is wil betalen. Het was een 4! (straalbeen) Ik vind het gewoon belachelijk dat de dierenarts verder is gegaan waar ook 3tjes uitkwamen. Dat is mijn voorstel. Want de dierenarts zou ons bellen als het niet goed was zodat als het een 3tje was wij even uitleg kregen of we dan door wilden of niet. En dat is niet gebeurd.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:30

Dan zullen jullie nog verder om de tafel moeten, want je kunt de verkopende partij natuurlijk niet laten opdraaien voor onnodig gemaakte kosten omdat de dierenarts zich niet aan de met jouw gemaakte afspraak hield.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:10

ben het met bienotje eens.

je hebt me de dierenarts afspraken gemaakt. als hij zich daar niet aan houd moet je het daar met hem over hebben.
jij moet zowiezo de kosten betalen tot die foto met een 4. aangezien jij de keuring hebt aangevraagd en geen afspraken hebt gemaakt over betalen bij afkeur. tis banketstaaf, maar wel je eigen fout.

als je niet om een klinisch raport hebt gevraag hoef je die ook niet te betalen lijkt mij.

ik zou de DA nog maar eens bellen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 13:58

Hoezo moet ik de kosten betalen daar ben ik nooit mee akkoord gegaan. Ik heb met de dierenarts wel afgesproken namens ook namens de verkoper dat er gestopt moest worden met de foto's als het niet goed was. Hoezo is het mijn eigen fout? ik heb toch aangegeven dat ik het betaal wanneer de foto's goedgekeurd zijn. Ook dat er geen klinische keuring vooraf hoefde. (wel gebeurd) Het is inmiddels 3 maanden geleden ik heb geen keuringsrapport of foto's op wat dan ook ontvangen aldaar ik vind dat ik ook zeker niet voor de kosten moet opdraaien.
Ik vind het echt raar..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:01

Hoezo moet de verkoper het betalen, die is er nooit mee akkoord gegaan dat bij afkeur de kosten voor hem waren.....

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:02

En ik ook niet, en daarnaast hij heeft een goedgekeurd klinish rapport erbij. Ik ben daar absoluut geen opdrachtgever van.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:15

ditchie schreef:
En ik ook niet, en daarnaast hij heeft een goedgekeurd klinish rapport erbij. Ik ben daar absoluut geen opdrachtgever van.

Maar jij wilde de keuring en jij zei alleen maar "bij goedkeuring betaal ik" of iets van die strekking. Voor zover ik kan nagaan heeft de verkoper niet gezegd dat hij zou betalen bij afkeuren en is er dus geen sprake van een afspraak, want een afspraak maak je samen en niet eenzijdig.
Dus als ik jou was, zou ik proberen of de rekening delen een optie is. Zie het maar als een wat duurbetaalde les in paarden kopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:18

Mag ik je een tip geven: schakel je rechtsbijstandverzekering in. Dan krijg je tenminste een pak slaag van mensen die er verstand van hebben, want van Bokt wil je het kennelijk niet aannemen!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:22

Nou ja ik ben het hier absoluut niet mee eens. Ik wil de foto's betalen tot wanneer het mis is gegaan. Maar zeker niet daarna wat heb ik daaraan, en daarnaast hij heeft de papieren en foto's en kan het paard verkopen met zijn goedgekeurde klinische rapport. Daarnaast staat de overeenkomst niet op papier en heeft de dierenarts hem als opdrachtgever opgeschreven. Ik heb hem voorgesteld die foto's te betalen tot aan wanneer het mis is gegaan. De rest moet hij maar regelen met de dierenarts vind ik aangezien hij er bij was en zelf had kunnen voorkomen dat hij klinisch ook werd gekeurd, ik had namelijk ook tegen hem gezegt dat ik dat niet wilde. Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik vind het gewoon niet netjes gehandeld. (en zeker in een prijsklasse van 10.000,- / 20.000,-)En... deze adviezen zijn toch niet per definitie om aan te nemen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:30

Dus jij zet hier een topic neer om te horen te krijgen "tuurlijk heb je helemaal gelijk, hoor". Sorry, zo werkt het niet.
En je kunt dingen netjes vinden of niet, maar paardenhandel is iets waarbij je zelf goed moet opletten en niet ervan uitgaan dat iedereen lief en aardig is. Bedenk wel dat de verkoper van dit paard ruimschoots reden heeft om flink chagerijnig te zijn geworden en dan is de neiging om een lief meiske te matsen toch echt wel afgenomen.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 14:34

Dat zeg ik ook niet ik vraag om een mening, maar het wordt behoorlijk opgedrongen hier. Persoonlijk vind ik het niet netjes van de verkoper, zo kan je ook wel bezig blijven als je 3 paarden bijv. bekijkt en ze worden afgekeurd. Ik heb wel weer wat geleerd inderdaad over 'paardenmensen'.
Maar goed dat is dan mijn mening. Bedankt voor jullie adviezen, ik laat nog wel horen hoe we het hebben opgelost.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:36

ditchie schreef:
Nou ja ik ben het hier absoluut niet mee eens. Ik wil de foto's betalen tot wanneer het mis is gegaan. Maar zeker niet daarna wat heb ik daaraan, en daarnaast hij heeft de papieren en foto's en kan het paard verkopen met zijn goedgekeurde klinische rapport. Daarnaast staat de overeenkomst niet op papier en heeft de dierenarts hem als opdrachtgever opgeschreven. Ik heb hem voorgesteld die foto's te betalen tot aan wanneer het mis is gegaan. De rest moet hij maar regelen met de dierenarts vind ik aangezien hij er bij was en zelf had kunnen voorkomen dat hij klinisch ook werd gekeurd, ik had namelijk ook tegen hem gezegt dat ik dat niet wilde. Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik vind het gewoon niet netjes gehandeld. (en zeker in een prijsklasse van 10.000,- / 20.000,-)En... deze adviezen zijn toch niet per definitie om aan te nemen.

Als jij daadwerkelijk van mening bent dat die dierenarts fout heeft gehandeld, dan kun je dat aangeven bij je rechtsbijstand en als je aannemelijk maakt dat het zo is (onafhankelijke getuige), dan krijgt die dierenarts klop omdat ie z'n afspraken niet is nagekomen.
Jij kunt vinden wat je wil, daar heeft de rechter sch**t aan. Die kijkt naar wat er op papier staat en wat middels getuigen wordt aangetoont en daar baseerd hij een uitspraak op. Succes!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:40

ik vrees dat je geen poot hebt om op te staan,
jij wilde het dier gekeurd hebben, niet de verkoper.

tegenwoordig is het haast overal zo dat het voor de koper is, behalve handelsstallen, die willen nog wel eens betalen , maar een particulier zegt vrijwel altijd kosten koper, goedgekeurd of niet.

als ik een paard laat keuren, voor mezelf of voor een klant, dan zorg ik dat ik er zelf bij ben, en zeg dat ze moeten stoppen bij de eerste 3 of 4 bijvoorbeeld.
ben je er zelf bij, dan is er financieel meestal ook wel veel te regelen bij de dierenarts
ben je er zelf niet bij, dan zie ik het als eigen schuld.. en de wet waarschijnlijk ook

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:54

ditchie schreef:
Dat zeg ik ook niet ik vraag om een mening, maar het wordt behoorlijk opgedrongen hier. Persoonlijk vind ik het niet netjes van de verkoper, zo kan je ook wel bezig blijven als je 3 paarden bijv. bekijkt en ze worden afgekeurd. Ik heb wel weer wat geleerd inderdaad over 'paardenmensen'.
Maar goed dat is dan mijn mening. Bedankt voor jullie adviezen, ik laat nog wel horen hoe we het hebben opgelost.

Niet om het één of ander, maar dit is niet specifiek voor "paardenmensen". Welkom in de boze buitenwereld...... Knipoog
En ik hoop voor je dat je het op een goede manier kunt regelen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:58

betaal die kosten en vergeet dit verhaal en ga lekker genieten van het paard wat je nu hebt gekocht.
Soms kan je beter je verlies nemen, maar dan kan je daarna wel door.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:00

Als jullie t paard op de foto wilden hebben en erg geen verdere afspraken zijn gemaakt dan zijn die kosten voor jullie. Als je bij afkeuring die kosten niet wilt betalen dan moet je dat van tevoren afspreken.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:08

Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom je er zelf niet bijgeweest bent. Je zegt zelf dat het een paard was uit prijsklasse 10000-20000. Juist in die klasse wil je toch niet dat er iets misgaat.
Overigens heeft de dierenarts al geen volledige keuring in rekening gebracht. Er is dus al gemiddeld.
Ik zou gewoon die 260 euro betalen. Risico die je van te voren genomen hebt door geen goede afspraken te maken en niet bij de keuring aanwezig te zijn.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:13

In de handel is de meest gebruikelijke gang van zaken dat de koper betaalt bij goedkeuring en de verkoper bij afkeuring. echter...daar moet wel van te voren een afspraak over gemaakt zijn.
Dat is nu niet gebeurd...dus jammer joh....jij bent opdrachtgever...jij moet betalen, want er waren geen andere afspraken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:47

polly2 schreef:
In de handel is de meest gebruikelijke gang van zaken dat de koper betaalt bij goedkeuring en de verkoper bij afkeuring.

Ik heb dus echt nog NOOIT meegemaakt dat de verkoper keuringskosten op zich neemt.
Heb het zelf ook nog nooit gedaan, de koper wil toch dat het beest gekeurd wordt, ik niet?

TS, je bent ergens 'vanuit gegaan' en dat is niet verstandig in de paardenverkoop. Dit lijkt me dan dus gewoon wat men noemt 'leergeld'. Ik zag ergens het bedrag 260 Euro staan dus de kosten zijn al door de helft.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:53

Als voor jouw het niet hebben van de foto´s en het keuringsrapport een reden is, wil de verkoper je vast wel het één en ander toesturen zodat je dit wel hebt. Dat heeft hij er vast wel voor over om gecompenseerd te wordne in de kosten. Knipoog

In ieder geval, zal dit in overleg opgelost moeten worden. En dat gaat het best als je in ieder geval open staat voor het zoeken van een oplossing. Stampvoeten dat je het er niet mee eens bent, brengt geen oplossing. Daar zul je zelf ook tijd en moeite in moeten investeren (overleg van aanpak met verkoper en dierenarts).

Succes in ieder geval.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:52

Urielle schreef:
polly2 schreef:
In de handel is de meest gebruikelijke gang van zaken dat de koper betaalt bij goedkeuring en de verkoper bij afkeuring.

Ik heb dus echt nog NOOIT meegemaakt dat de verkoper keuringskosten op zich neemt.
Heb het zelf ook nog nooit gedaan, de koper wil toch dat het beest gekeurd wordt, ik niet?

TS, je bent ergens 'vanuit gegaan' en dat is niet verstandig in de paardenverkoop. Dit lijkt me dan dus gewoon wat men noemt 'leergeld'. Ik zag ergens het bedrag 260 Euro staan dus de kosten zijn al door de helft.

Ik heb deel uit gemaakt van een project in de paardenhouderijsector, waarbij we ook voorlichting verzorgen en lezingen en dat soort zaken. Daarbij zaten ook mensen met veel ervaring in de paardenhandel, juristen en dat soort mensen. Dus die echt beroepsmatig daar ervaring mee hebben.
In die tijd verkocht ik zelf een paard en de koper zei mij dat hij het volgens het gebruikelijke concept wilde doen. Ik vroeg wat dat dan was en dat was dus: bij goedkeuring kosten voor koper, bij afkeuring kosten voor verkoper en die krijgt ook het keuringsrapport. Je kunt wel vragen om op ieder moment van de keuring te stoppen als je iets tegenkomt waar afkeuring voor geldt.

Ik keek daar ook van op en heb het toen in die groep gevraagd. Daar werd toen gezegd dat het 't meest gebruikelijk was. Een argument er voor is bijv. dat afkeuring ook zaken aan het licht kan brengen waarvoor het paard ook overgenomen kan worden door de verzekering en noem maar op. Dan is het keuringsrapport dus eigendom van verkoper en kan hij het ook als dusdanig gebruiken.
Wel moeten beide partijen dit duidelijk afspreken van te voren, maar het is dus een gebruikelijke gang van zaken. In je onderhandlingen kun je natuurlijke altijd andere afspraken maken.
Daarom zijn er ook vaak verkopende partijen die reeds een keuring hebben laten doen. Dan weet je in ieder geval dat het paard redelijkerwijs goedgekeurd wordt, mocht de koper de keuring alsnog overdoen. In dat geval kun je ook aannemelijker maken dat de koper altijd de keuring betaalt...immers...jij als verkoper hebt dan al een keuring laten doen.
Ik ga er van uit dat de mensen in die groep ervaring genoeg hebben om te weten waar ze het over hebben.
In het geval van de TS zijn er totaal geen afspraken over gemaakt en is zij dus opdrachtgever voor de keuring...dus zal ze moeten betalen, denk ik.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:46

ditchie schreef:
Hoezo moet ik de kosten betalen daar ben ik nooit mee akkoord gegaan. Ik heb met de dierenarts wel afgesproken namens ook namens de verkoper dat er gestopt moest worden met de foto's als het niet goed was. Hoezo is het mijn eigen fout? ik heb toch aangegeven dat ik het betaal wanneer de foto's goedgekeurd zijn. Ook dat er geen klinische keuring vooraf hoefde. (wel gebeurd) Het is inmiddels 3 maanden geleden ik heb geen keuringsrapport of foto's op wat dan ook ontvangen aldaar ik vind dat ik ook zeker niet voor de kosten moet opdraaien.
Ik vind het echt raar..

neem aan dat deze reactie op mij bedoeld is?

dan moet je mijn reactie nog maar eens een keer nalezen. ik zeg juist dat imo je de klinische keuring NIET hoeft te betalen als je vantevoren duidelijk hebt aangegeven deze niet te willen.
wel vind ik dat je de keuring moet betalen tot de foto met een 4. en ja dat is je eigen fout, want je hebt vantevoren geen duidelijke afspraken gemaakt. had je dat wel gedaan had je nu niet in deze situatie gezeten.