Vragen over leren rijlaarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxlisa94xx

Re: Vragen over leren rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:04

Ik heb laarzen die op maat zijn gemaakt. Het is veel meer onderhoud dan rubberen laarzen maar ik ben er erg blij mee. Ik deed lang over het inlopen. Het onderhoud doe ik met leervet en glansschoenpoets (zwart). Ik heb wel laarzentrekkers nodig anders krijg ik ze niet aan. Soms maak ik het ook gewoon schoon met een doekje. Ik ben er erg tevreden over want ze zitten lekker. Op maat maken is duurder maar zit lekkerder dan een standaardmaat met een rits, past beter. Ik heb eerder petrie's gehad maar die waren erg slecht. Wat ik nu heb weet ik eigenlijk niet.

xMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:29

Ik heb Cavallo Junior, en ik maak ze ongeveer 1x in de maand schoon. En voor dat ik op wedstrijd ga natuurlijk Knipoog

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 19:19

Ik heb laarzen van mountain horse. Super vind ik deze. Ideaal met rits aan de achterkant. Ik moest alleen een blokje onder mijn hakken doen anders zaten ze te los bij mijn wreef.
Maar voor echte wedstrijd ruiters (dressuur vooral) vind ik dit niet de juiste laarzen, maar ik doe toch niet aan wedstrijden dus dat probleem heb ik niet Haha!

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:54

chantal_bel schreef:
ik wil ook leren laarzen,

nu heb ik zitten denken over de petrie hampshire
of de Mountain Horse Sportive Rider..

heb ook nog zitten denken aan de petrie perfect maar daar hoor ik slechte verhalen over.

wie heeft er ervaring met deze 2 laarzen??

Over de hampshire zit een coating die er al heel snel af kan gaan Knipoog

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:01

ik heb de petrie anky's maar spring ook.
nu hebben ze tegen mij gezegt: dan nemen we ze iets lager zodat je er ook mee kunt springen,
zijn er hier ook mensen die met anky's springen.
het is maar voor 1x in de 2 weken

Wobbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:06

Ik heb de Konings Favorite Beneluxe Dresuurlaars! En ik ben er echt super blij mee! Iedereen vind hem mooi en ik had totaal geen last met inlopen. In de winkel zeiden ze dat deze laars wel eens de Petrie goed zou kunnen opvolgen! Foto's staan in me profiel onderaan(te paard natuurlijk)

Mountain Horse heb ik ook gehad maar die vond ik niet zo mooi meer en een stuk minder fijn. Wel ook een goede kwaliteid

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:09

Ik heb ook de Konigs Favorite Beneluxe dressuurlaarzen. Ze zijn inderdaad erg fijn. Niet tot weinig last gehad met inlopen (beetje op mijn hakken, maar ik krijg echt van alles meteen blaren)
Ik vind ze ook erg mooi en ze zijn fijn. Ik doe als ze vies zijn er een keer een doekje over, en soms vet ik het met Kiwi schoenpoets even in.

Mijn laarzen zijn op maat gemaakt.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:11

ik heb Horse mountain laarzen.
- gewoon standaard maat

met in lopen had ik er wel even last van ( kapotte hak enzo), maar nu wil ik niks anders meer Haha!
lekker makkelijk met rits achter in Lachen
en heb ze ook gewoon aan met blubber bak .. ( dus er komt zand tussen de ritsen) maar heb er geen problemen mee gehad .. maar smeer dan altijd de ritsen even in met vaseline en het leer zelf gewoon met leder vet Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:15

- standaard maat, en ik heb 4 verschillende modellen
- niet speciaal ingelopen en ook niet veel last gehad
- zeer tevreden over Konigs, Cavallo's en Mountain Horse; Equins waren sneller versleten maar ook een stuk goedkoper
- ze ademen veel meer, dragen comfortabeler en geven een fijner gevoel met het paard + stillere beenligging.
- onderhoud: regelmatig schoonmaken, eens in de zoveel tijd goed poetsen met laarzenwas
- laarzenknecht met uitdoen en laarzentrekkers met aandoen heb ik altijd nodig, behalve voor mijn mountain horse laarzen, omdat die een rits hebben
- boterhamzakjes: Misselijk, nee dus. Wel evt wat talk erop spuiten
- inzakken, max 1 cm

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:52

ik heb cavallo's
en ik heb een standaard maat
en met inlopen was even vervelend
maar zitten nu lekker
en ik moet ze aandoen met laarzentrekkers
en heb mijn persoonlijke laarzenknecht (mijn moeder Haha! )
en verzorg ze met ledervet

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:37

ik ben uit eindelijk toch voor de petrie perfect(ja ik weet dat deze een lak laag hebben) maar voor die 2/3 x in de week dat ik rij vond ik ze verder prima. heb ze nu een week en heb ze nu bijna helemaal ingelopen..

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:59

Hey, heb een tijdje terug van mijn stage plaats Leren rijlaarzen gekregen van Cavallo. Het inlopen is niet echt een pretje.. maar dat komt doordat ze eigenlijks iets te hoog waren ^^ Heb een tijdje niet gereden nu, en daardoor ze niet 'helemaal' ingelopen, maar dat komt nog wel. Qua onderhoud doe ik het hetzelfde als ik bij m'n leren chaps deed. Eerst schoonmaken met wat warm water, borstel, doek of spons, en daarna invetten met ledervet ( niet vloeibaar, maar vast )

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:51

Ik heb sinds een paar weken ook leren rijlaarzen, ik heb van Derby. (de Bento)
Ik vind het hele fijne laarzen, ik heb een standaard maat, ik zou eerst op maat laten maken, maar toen ik deze laarzen ging passen zaten ze gelijk perfect. Dus heb ik gekozen om die te doen.
Het inlopen deed wel zeer, en de eerste paar keren met rijden voelde het ook niet fijn, ze zijn best hoog en dat voelde ik wel heel erg bij mijn knieen. En ik voelde ze wel heel erg bij mijn enkels, omdat ze wat gingen zakken..
Verder vind ik het een hele fijne laars, en nu ze eenmaal wat meer ingelopen zijn, zitten ze goed. Ik kan er nog niet veel en lang op lopen, maar het wordt al beter. Ik doe ze gewoon na het rijden weer uit. Blijven ze ook mooi, en doen mijn voeten ook minder zeer Knipoog .

Priisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:41

Ik heb zelf de Cavallo Junior.
Erg handige laars, ze zijn lekker soepel en er zit een rits in. Ook zit er elastiek in aan de voorkant, dus ze rekken een beetje mee. Ik ben er erg blij mee, ze zien er na 2 jaar nog goed uit en ik kan ze voor de dressuur maar ook voor het springen gebruiken.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:44

chantal_bel schreef:
ik wil ook leren laarzen,

nu heb ik zitten denken over de petrie hampshire
of de Mountain Horse Sportive Rider..

heb ook nog zitten denken aan de petrie perfect maar daar hoor ik slechte verhalen over.

wie heeft er ervaring met deze 2 laarzen??

Ik heb zelf ook naar de petrie hampshire zitten kijken..maar lees dat de petrie's van zichzelf erg stug zijn.
Laatst bijgewerkt door Billy12 op 12-02-08 15:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:58

Ik heb Königs.
Erg fijne laarzen!
Heb ze op laten meten, en haast geen last gehad met inlopen (Lees: alleen een paar blauwe plekken)
Ik heb ze nog niet zo lang, maar ze beginnen al veel beter te zitten Lachen
Ik vind het fijner rijden, heb echt het gevoel dat je steviger zit!
En ik doe eignelijk altijd zakjes om mijn voeten. Ik zweet dan ietsje (normaal niks), maar ze gaan bij mij veel makkerlijker aan/uit.
Als de bak erg vies is haal ik er meestal gelijk een sponsje overheen na het rijden, droog ze af en zet ze weer lekker schoon weg Lachen

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:07

Ik zoek zelf een leren rijlaars die een beetje sportief is (zoals bijv. de hampshire e.d.) of springmodel en die in product - prijs vergelijking gewoon goed uit de bus komen.
Wil ongeveer tot €300/350 uitgeven aan de laarzen.

Ik heb een smalle schachtmaat dus een laars met veel schachtmaat keuzes is voor mij perfect.

Iemand goede tips voor laarzen met mn bovenstaande eisen???

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:29

ik heb de perfect, heb ook een rot kuitmaat, en het inlopen viel wel mee..

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:31

ik heb de derby softjumper, ze zitten super, de prijs van deze laarzen is rond de 320 euro.

Het zijn laarzen met een veter en een rits achter. Knipoog

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:25

hoi
ik heb een al een tijdje de kalfsleren rijlaarzen van decima, echt geweldige laarzen! rijden super lekker en ze zijn ook heel soepel Lachen alleen heb ik al heel veel gezeik met mijn laarzen gehad, ik heb namelijk wel maat 43 maar hele dunne benen, dus moesten ze ingenaaid worden.. Dit heeft bijelkaar wel 3 maand geduurt dat ik ze eindelijk had, en nu moeten ze eigenlijk nog weer naar Frankrijk omdat de rits stuk is, heel leuk allemaal Boos!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:48

Mijn eerste paar waren van Rectiligne. Waren op maat gemaakt voor iemand, en ik heb ze toen tweedehands overgekocht. Fijne laars, fijn soepel leer sloten mooi om m'n been. maar ze waren mij eigenlijk net wat te kort. Op een gegeven moment heb ik die weggedaan en toen Mountain Horse Spotive Highriders gekocht. Deze zaten erg lekker, maar pasten niet goed, zaten te ruim om de bovenkant van mijn been. Toen was ik het zat en heb ik laarzen laten aanmeten. Voor mij op maat gemaakt, want ik heb geen standaard voet&been, wat ik al verwacht had. Inmiddels heb ik zo'n 2 weken mijn bruine Soft Jumpers van Derby. Aantrekken en wegrijden, alleen de eerste keer even kramp in m'n kuit omdat het leer nog vrij stroef was. Ideaal, ben er erg blij mee. Lachen

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:50

Ik heb laarsen van mountain horse en ik vind ze ideaal!

Als ik je beschrijving bekijk zijn het ook wel laarzen voor jou.

Ze zijn voorzien van een rits
Je voeten blijven lekker warm
Kunnen tegen een stootje.
Sportief uiterlijk.
Zitten heel erg fijn en zijn betaalbaar.

Heb ze nu anderhalf jaar en ze zijn nog in zeer goede staat. (heb ze elke dag aan, door de blubber en plassen)

[/img]http://www.mountainhorse.se/inc/showpic.php?table=pictures&field=bild&id=391[/img]

Ik heb ook petries en cavallo's gehad. Maar ik vond ze niet fijn.
veel minder soepel en ik kreeg er koude voeten in (nee ze zaten niet te strak)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:56

Ik heb Petrie Anky's. Ze werden n.a.v. mijn maten besteld op maat.

Voor mij maken ze een wereld van verschil met rijden, omdat mijn enkelgewrichten te ruim zijn en ik daardoor zoveel wiebel met mijn enkels dat ik zonder verstevigende laarzen telkens mijn beugels kwijt ben of me verzwik.

Ik ben dus blij met mijn 'kachelpijpen', want ze verbeteren mijn huiding aanzienlijk en geven me ook een veiliger gevoel (althans, toen ik nog niet zonder zadel durfde te rijden - nu ik pok zonder zadel rijd, ben ik een stuk zekerder geworden en zonder beugels heb ik natuurlijk ook niet per sé laarzen nodig).

Inlopen was wel even doorbijten. maar voor mij alleen bij de knieholten. Er schijnt ook een spray te bestaan die de ongemakken van het inlopen van schoenen en laarzen aanzienlijk verminderd. Misschien een idee als je besluit leren laarzen aan te schaffen?

Mijn laarzen blijven trouwens al bijna 4 jaar heel mooi; heb er alleen ritsen in laten zetten en de hakken van laten vervangen (maar ik loop er dan ook veel mee).

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 15:57

Ik heb de Petrie Anky. Ik heb ze nu ruim een half jaar en ben er toch nu toe nog tevreden over!
Het zijn mooie laarzen en ze zitten goed. Ik kan er zonder laarzentrekkers in komen, dat is ook wel fijn. Hiervoor had ik de Petrie Hampshire, maar ik werd knettergek van die rits die steeds kapot ging. Ook vond ik ze niet zo mooi, ik hou meer van echte dressuurlaarzen zoals de Petrie Anky.
Met inlopen had ik niet zoveel moeite, zowel bij de Petrie Anky als bij de Petrie Hampshire. Ik heb ook niet gefietst of trap gelopen, zoals sommige mensen doen om de laarzen in te lopen. Na een paar keer rijden ging het prima, alleen mijn knieholtes deden een beetje zeer.
Ik vind leren laarzen veel fijner rijden dan rubberen laarzen. Mijn beenhouding is echt verbeterd. Ik hou mijn benen nu veel stiller en druk mijn hakken beter uit. Als ik nu zonder leren laarzen rijd, bijvoorbeeld met mijn stalschoenen, zit ik onwijs te klapperen met mijn benen. Clown Nooit meer zonder leren laarzen!

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:06

Ik heb Cavallo's. Bevallen me erg goed. Bij het inlopen deden alleen mijn knieholtes pijn. Verder krijg ik ze zelf makkelijk aan en uit (komt ook doordat ze iets te groot zijn, maar als ik een maat kleiner nam kwam ik er niet). Ook met rijden vind ik ze erg lekker zitten en het rijd veel lekkerder dan met rubberen laarzen.