Eigenlijk heb je ze niet nodig vind ik in de B, aangezien je nog weinig hebt om te verfijnen...

maar heb ze om voor het geval dat, en omdat je er vanaf het M toch mee moet rijden.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Lowara schreef:wieltjes zijn toch juist vriendelijker dan gewone sporen?
sarosxx schreef:Ze letten ook op je rijvaardigheid en het effect van de hulpen. En dit ook op een eerlijke manier naar het paard.

Urielle schreef:sarosxx schreef:Ze letten ook op je rijvaardigheid en het effect van de hulpen. En dit ook op een eerlijke manier naar het paard.
En met sporen kun je natuurlijk niet eerlijk rijden
Onzin natuurlijk. Het is eerlijker voor je paard dat je hem een keer bij'prikt' als hij niet op je kuit aan het letten is, dan dat je hem de bak door moet trappen met je hakken. Zolang je je spoortjes gewoon gebruikt als correctiemiddel, niet onnodig aanspoort en je paard duidelijk maakt dat hij het goed doet als hij dan voorwaarts of zijwaarts reageert stompt hij er echt niet op af hoor.
Ik zie liever iemand met van die kleine wieltjes rijden die alleen een keer bijprikt als het nodig is, dan de vele ruiters met knopjes of zelf helemaal niks die bij iedere pas in die flanken aan het drukken zijn. DAAR stompt je paard op af.
als je ze maar op een eerlijke manier gebruikt. En verder dat je het paard op een eerlijke manier rijdt, met of zonder sporen.
sarosxx schreef:Verder bedoel ik ook niet dat je als je met sporen je het paard mee af stompt, op de juiste manier juist niet.
daffodil schreef:Ik zie liever een B combi mét sporen en een rustig afhangend been met alleen de hulp wanneer die nodig is dan zo'n wild kloppend onderbeen zonder sporen.....en dat is helaas toch vaak de realiteit!
absoluut. daffodil schreef:Ik zie liever een B combi mét sporen en een rustig afhangend been met alleen de hulp wanneer die nodig is dan zo'n wild kloppend onderbeen zonder sporen.....en dat is helaas toch vaak de realiteit!
Om heel eerlijk te zijn let ik er geen seconde op of iemand al dan niet sporen heeft, maar vind ik de beenligging veel belangrijker!
cartes schreef:Lowara schreef:wieltjes zijn toch juist vriendelijker dan gewone sporen?
juist niet!!!!

staat toch heel duidelijk "Sporen zijn bedoeld om de beenhulpen te verfijnen in diverse oefeningen, niet om je paard voorwaarts te krijgen." Dus de verschillende reacties dat hier dat je sporen nodig hebt om je paard naar voren te rijden vind ik zowiezo niet kloppen.runningkawa schreef:Maar ook dan heb je het weer over juist gebruik
Stompe sporen hoor je ook niet in de buik te ploffen
Overigens hoop ik dat ik ze juist gebruik en ik heb een paar keer met wieltje gereden bij Kawa.
Zou vriendelijker wezen... nou voor hem hielp het anders heel goed om bijna licht ontvlambaar te raken met plofneigingen
) en aanmoedigen om zijn kont erbij te houden.
cinny1 schreef:Sorry maar in mijn paardrijboekstaat toch heel duidelijk "Sporen zijn bedoeld om de beenhulpen te verfijnen in diverse oefeningen, niet om je paard voorwaarts te krijgen." Dus de verschillende reacties dat hier dat je sporen nodig hebt om je paard naar voren te rijden vind ik zowiezo niet kloppen.
Je paard beter voor het been krijgen doe je door overgangen en tempowisselingen te rijden. Niet door een por met welke soort spoor dan ook in zijn /haar ribbenkast.
Shauni schreef:maar ik zou niet met wieltjes gaan rijden! eerder met knopjes ofzo, want als je in de M zit mag je ook geen zweep en dan moet je meer hulpen aangeven. en hoelange sporen je dan wel niet nodig heb,
als nu al wieltjes nodig heb,
Urielle schreef:cinny1 schreef:Sorry maar in mijn paardrijboekstaat toch heel duidelijk "Sporen zijn bedoeld om de beenhulpen te verfijnen in diverse oefeningen, niet om je paard voorwaarts te krijgen." Dus de verschillende reacties dat hier dat je sporen nodig hebt om je paard naar voren te rijden vind ik zowiezo niet kloppen.
Je paard beter voor het been krijgen doe je door overgangen en tempowisselingen te rijden. Niet door een por met welke soort spoor dan ook in zijn /haar ribbenkast.
En wat is verfijnen anders dan een paard een correctie geven wanneer hij niet snel genoeg reageert op de voorwaarts of zijwaarts drijvende kuit?
Stel jij rijdt een overgang naar stap, wilt weer wegdraven en je paard draaft op zijn dooie akkertje weg, achterhand 2 kilometer achter zijn lijf aanslepend, wat doe je dan?
cinny1 schreef:Ten eerste: als ik een correcte overgang rijdt, dan draaft mijn paard zowiezo actief weg.
Ten tweede: als zijn achterhand 2 kilometer achter zijn lijf aan sleept, dan heb ik in het voor traject mijn paard dus al niet goed aan het been. Een paard valt niet in één overgang helemaal uit elkaar, als dit gebeurt zat de achterhand er al niet goed bij.
Maar dan nog corrigeer ik met mijn kuiten en niet met mijn sporen. De sporen gebruik ik om de hulp voor travers,appuyeren,schouderbinnenwaarts enz te verfijnen.