wel sporen in de B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Re: wel sporen in de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 00:26

ik rijd/reed ook met sporen in de B.

Eigenlijk heb je ze niet nodig vind ik in de B, aangezien je nog weinig hebt om te verfijnen... Clown
maar heb ze om voor het geval dat, en omdat je er vanaf het M toch mee moet rijden.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:59

Ik rijdt altijd met spoortjes. Dus ook op wedstrijd.

cartes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:02

Lowara schreef:
wieltjes zijn toch juist vriendelijker dan gewone sporen?

juist niet!!!!

cartes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 16:02

het kan wel maar het is niet echt nodig

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:38

sarosxx schreef:
Ze letten ook op je rijvaardigheid en het effect van de hulpen. En dit ook op een eerlijke manier naar het paard.

En met sporen kun je natuurlijk niet eerlijk rijden Clown

Onzin natuurlijk. Het is eerlijker voor je paard dat je hem een keer bij'prikt' als hij niet op je kuit aan het letten is, dan dat je hem de bak door moet trappen met je hakken. Zolang je je spoortjes gewoon gebruikt als correctiemiddel, niet onnodig aanspoort en je paard duidelijk maakt dat hij het goed doet als hij dan voorwaarts of zijwaarts reageert stompt hij er echt niet op af hoor.
Ik zie liever iemand met van die kleine wieltjes rijden die alleen een keer bijprikt als het nodig is, dan de vele ruiters met knopjes of zelf helemaal niks die bij iedere pas in die flanken aan het drukken zijn. DAAR stompt je paard op af.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:47

Urielle schreef:
sarosxx schreef:
Ze letten ook op je rijvaardigheid en het effect van de hulpen. En dit ook op een eerlijke manier naar het paard.

En met sporen kun je natuurlijk niet eerlijk rijden Clown

Onzin natuurlijk. Het is eerlijker voor je paard dat je hem een keer bij'prikt' als hij niet op je kuit aan het letten is, dan dat je hem de bak door moet trappen met je hakken. Zolang je je spoortjes gewoon gebruikt als correctiemiddel, niet onnodig aanspoort en je paard duidelijk maakt dat hij het goed doet als hij dan voorwaarts of zijwaarts reageert stompt hij er echt niet op af hoor.
Ik zie liever iemand met van die kleine wieltjes rijden die alleen een keer bijprikt als het nodig is, dan de vele ruiters met knopjes of zelf helemaal niks die bij iedere pas in die flanken aan het drukken zijn. DAAR stompt je paard op af.

Ik zeg hierboven niet dat het met sporen oneerlijk is Nors opkijken als je ze maar op een eerlijke manier gebruikt. En verder dat je het paard op een eerlijke manier rijdt, met of zonder sporen.
Verder bedoel ik ook niet dat je als je met sporen je het paard mee af stompt, op de juiste manier juist niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:50

Ik zie liever een B combi mét sporen en een rustig afhangend been met alleen de hulp wanneer die nodig is dan zo'n wild kloppend onderbeen zonder sporen.....en dat is helaas toch vaak de realiteit!

Om heel eerlijk te zijn let ik er geen seconde op of iemand al dan niet sporen heeft, maar vind ik de beenligging veel belangrijker!

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:58

westernChick zegt: "nou het gaat er bij mijn paard om dat ze niet meer reageert op mijn been
de ene keer wel en de andre keer niet
ze loopt m2 maar ik ga nu b starten en met mijn sporen reageert ze niet en dan moet ik dus haar een schop geven laat ik het zo zeggen om door te lopen en dat is ook niet goed

het is dus niet om de b proef te verfijnen maar om dat ze reageert op mijn been"

Hierboven het stukje van ... het gaat er om dat haar paard niet reageert op haar sporen Knipoog

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 08:28

sarosxx schreef:
Verder bedoel ik ook niet dat je als je met sporen je het paard mee af stompt, op de juiste manier juist niet.

Dat onderste was een reactie op al die mensen die gelijk gillen: Whoah, als je in de B al sporen nodig hebt, dan is ie in het Z hartstikke afgestompt. Lachen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 08:50

daffodil schreef:
Ik zie liever een B combi mét sporen en een rustig afhangend been met alleen de hulp wanneer die nodig is dan zo'n wild kloppend onderbeen zonder sporen.....en dat is helaas toch vaak de realiteit!

Ja absoluut.
Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat ik grote wielsporen niet zo waardeer in de B eigenlijk... dan vraag ik me af waar dat voor nodig is...

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:16

Maar westernChick, heb je nog wel les? Misschien kan hij of zij eens jou paard rijden om te kijken hoe dat gaat? Ik zou niet naar andere middelen gaan zoeken. Het lijkt mij meer een rijtechnisch probleem. Het is natuurlijk moeilijk te zeggen zonder het gezien te hebben. Misschien zit er iets niet lekker bij je paard, zou ook zomaar kunnen, dat hij het gewoon niet kan wat je vraagt. Je paard heeft M2 gelopen zeg je, maar is dit probleem iets van de laatste tijd? Of had hij dit al in het begin? Het zou kunnen zijn dat je te veel been gebruikt om ze voorwaarts te houden, misschien weet je paard gewoon niet meer wat jij bedoeld. Misschien kun je degene die hem voorheen gereden heeft eens om raad vragen of zij dit probleem ook had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:32

daffodil schreef:

Om heel eerlijk te zijn let ik er geen seconde op of iemand al dan niet sporen heeft, maar vind ik de beenligging veel belangrijker!

Helaas zie ik als realiteit ook vaak een kloppend been...met sporen....

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:33

cartes schreef:
Lowara schreef:
wieltjes zijn toch juist vriendelijker dan gewone sporen?

juist niet!!!!

Kun je dit onderbouwen? Als je ze juist gebruikt heb je in ieder geval niet elke keer een dreun tussen de ribben van het paard, maar een soort kietelgevoel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:06

Maar ook dan heb je het weer over juist gebruik Lachen
Stompe sporen hoor je ook niet in de buik te ploffen Tong uitsteken

Overigens hoop ik dat ik ze juist gebruik en ik heb een paar keer met wieltje gereden bij Kawa.
Zou vriendelijker wezen... nou voor hem hielp het anders heel goed om bijna licht ontvlambaar te raken met plofneigingen Haha!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:37

Sorry maar in mijn paardrijboek Bloos staat toch heel duidelijk "Sporen zijn bedoeld om de beenhulpen te verfijnen in diverse oefeningen, niet om je paard voorwaarts te krijgen." Dus de verschillende reacties dat hier dat je sporen nodig hebt om je paard naar voren te rijden vind ik zowiezo niet kloppen.
Je paard beter voor het been krijgen doe je door overgangen en tempowisselingen te rijden. Niet door een por met welke soort spoor dan ook in zijn /haar ribbenkast.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:01

runningkawa schreef:
Maar ook dan heb je het weer over juist gebruik Lachen
Stompe sporen hoor je ook niet in de buik te ploffen Tong uitsteken

Overigens hoop ik dat ik ze juist gebruik en ik heb een paar keer met wieltje gereden bij Kawa.
Zou vriendelijker wezen... nou voor hem hielp het anders heel goed om bijna licht ontvlambaar te raken met plofneigingen Haha!

Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb een hele tijd met sporen gereden, maar dit omdat we met verzameling bezig waren, en ik hem zo wat meer kon aansporen (hoe toepasselijk Knipoog ) en aanmoedigen om zijn kont erbij te houden.
En bij de eenvoudige wissels was het ook wel een makkelijk-maak-middeltje..
Nu ik wat minder kan rijden, heb ik ze van mn laarzen afgehaald, omdat ik nu toch niet verder ga dan wijken en een keer van stap naar galop Lachen

Aangezien ik een ziekte in mijn knieën heb, lijkt het bij mij net alsof ik continue mijn paard 'schop'.. Maar als je dan goed kijkt, dan zie je dat ik hem niet raak, maar gewoon heel irri met mijn bennen wapper.. (ben overigens wel bezig met beenspieren versterken, om dit te verminderen)..

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:31

cinny1 schreef:
Sorry maar in mijn paardrijboek Bloos staat toch heel duidelijk "Sporen zijn bedoeld om de beenhulpen te verfijnen in diverse oefeningen, niet om je paard voorwaarts te krijgen." Dus de verschillende reacties dat hier dat je sporen nodig hebt om je paard naar voren te rijden vind ik zowiezo niet kloppen.
Je paard beter voor het been krijgen doe je door overgangen en tempowisselingen te rijden. Niet door een por met welke soort spoor dan ook in zijn /haar ribbenkast.

En wat is verfijnen anders dan een paard een correctie geven wanneer hij niet snel genoeg reageert op de voorwaarts of zijwaarts drijvende kuit?
Stel jij rijdt een overgang naar stap, wilt weer wegdraven en je paard draaft op zijn dooie akkertje weg, achterhand 2 kilometer achter zijn lijf aanslepend, wat doe je dan?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:37

ik vind dat je in de B niet met sporen moet rijden (jammer dat het wel toegestaan is...)
ik ben het helemaal met runningkawa eens... het is de B en geen ZZ oid. somige mensen moeten eerst hun paard fatsoenlijk aan het been krijgen... dan kan je eens nadenken (als je wat hoger/langer rijd) om eventueel sporen aan te trekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:38

Missevil, in de les een spoortje gebruiken om je grenzen wat te verbreden...zie dat niet direct verkeerd als dat eerlijk gebruikt wordt.
Vind het gewoon een ander idee als mensen nooit zonder rijden en je ze bij alles zit prikken...ik heb dan zoiets..en de kuit dan?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:40

je mag met sporen rijden in de B ja,
maar ik zou niet met wieltjes gaan rijden! eerder met knopjes ofzo, want als je in de M zit mag je ook geen zweep en dan moet je meer hulpen aangeven. en hoelange sporen je dan wel niet nodig heb,
als nu al wieltjes nodig heb, zou ik voordat je gaat starten eerst zorgen dat je hem lekker voorwaarts heb,

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:47

Shauni schreef:
maar ik zou niet met wieltjes gaan rijden! eerder met knopjes ofzo, want als je in de M zit mag je ook geen zweep en dan moet je meer hulpen aangeven. en hoelange sporen je dan wel niet nodig heb,
als nu al wieltjes nodig heb,

En dat is dus gewoon niet waar.
Ik start mijn paard in het L1, met wielen momenteel. Zondag was het weer prijs, met losrijden kwam hij terug om omhoog te komen. Gelijk mijn wieltjes eraan en gedaan met die onzin. Paard heeft verder hartstikke fijn gelopen en 2 fijne proefjes gedaan, de tweede zelfs teveel voorwaarts maar dat is dan weer stap 2.
Met mijn kleine spoortjes was meneer in de staak gegaan, had heel het losrijden liggen mieteren met omhoog komen, tegen het been slaan etcetera en dan maar afwachten hoe ik mijn proefjes door zou komen met hem.
Denk je nou echt dat hij over een jaar niet meer op die wieltjes reageert omdat hij ze nu ooit al gevoeld heeft? Er is alleen maar des te meer bevestigd naar hem dat been voorwaarts is en punt uit.
Met mijn kleintjes stompt hij veel meer af, want die moet ik er wel vaker inzetten als hij stout is en hoe meer hij dat meemaakt hoe beter hij weet dat ik met mijn been niks kan beginnen.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:30

Urielle schreef:
cinny1 schreef:

En wat is verfijnen anders dan een paard een correctie geven wanneer hij niet snel genoeg reageert op de voorwaarts of zijwaarts drijvende kuit?
Stel jij rijdt een overgang naar stap, wilt weer wegdraven en je paard draaft op zijn dooie akkertje weg, achterhand 2 kilometer achter zijn lijf aanslepend, wat doe je dan?

Ten eerste: als ik een correcte overgang rijdt, dan draaft mijn paard zowiezo actief weg.
Ten tweede: als zijn achterhand 2 kilometer achter zijn lijf aan sleept, dan heb ik in het voor traject mijn paard dus al niet goed aan het been. Een paard valt niet in één overgang helemaal uit elkaar, als dit gebeurt zat de achterhand er al niet goed bij.

Maar dan nog corrigeer ik met mijn kuiten en niet met mijn sporen. De sporen gebruik ik om de hulp voor travers,appuyeren,schouderbinnenwaarts enz te verfijnen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:54

ik rijd ook met sporen(jaja stompe van 3cm), en geef ze ook gerust eens een por als ze het nodig hebben, en verder hangen ze er eigenlijk gewoon voor niks aan, alleen als ik ze nodig ben.

zo rijd ik dan ook alweer een tijd zonder sporen, omdat ze gewoon té erg aan het been was, en spoor daarvoor weinig zin had, als je gewoon je been aanlegde had ze ook wel door dat ze wat fout deed of beter haar best etc, en toen een keer een kleine correctie gaf met je spoor, vloog ze haast met 4 benen de lucht in. (laatste wedstrijd gewoon zonder gestart) dus dat wil allemaal nog prima hoor. Knipoog

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:40

cinny1 schreef:
Ten eerste: als ik een correcte overgang rijdt, dan draaft mijn paard zowiezo actief weg.
Ten tweede: als zijn achterhand 2 kilometer achter zijn lijf aan sleept, dan heb ik in het voor traject mijn paard dus al niet goed aan het been. Een paard valt niet in één overgang helemaal uit elkaar, als dit gebeurt zat de achterhand er al niet goed bij.

Maar dan nog corrigeer ik met mijn kuiten en niet met mijn sporen. De sporen gebruik ik om de hulp voor travers,appuyeren,schouderbinnenwaarts enz te verfijnen.

1)
Sorry Cinny, maar dat geloof ik dus gewoon niet. Elk paard probeert wel eens uit wat er gebeurt als hij niet of traag reageert. En als je dat gelijk oplost blijft dat bij een enkele keer tussendoor, maar het gebeurt wel. Hoe goed je zelf ook rijdt, een keer proberen doen ze allemaal.

2)
Zeker wel, een paard kan zeker wel kiezen vanuit een actieve stap traag aan te draven en daarmee ben je de achterhand kwijt, in 1 overgang. Dat je die er zo weer bijgetikt hebt is een tweede.

Maar laten we even van jouw ideale paard afstappen: stel je krijgt er een te rijden van iemand anders, dan? Of je gaat de grenzen van je paard opschuiven (dat is althans wat ik probeer: wat gisteren goed was aan reactie is het vandaag niet meer, nog sneller, nog verder er onder)?

En wat versta jij onder het verfijnen van je appuyement bijv?

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:23

Urielle

1) Dat jij dat niet gelooft is jouw probleem en niet het mijne. Als je in twijfel gaat trekken wat mijn ervaring is, dan zijn we, met alle respect, gauw uitgepraat. Blijkbaar heb ik mijn paarden dan beter aan het been dan sommige anderen. Als het al gebeurt los je dit nog steeds met je kuiten op en NIET met je sporen.

2) Een paard 'kiest' er niet voor om in een traag drafje te vertrekken. Het ligt toch echt aan de duidelijkheid en correctheid van jouw hulp. Ook dit los je op met je kuiten.

Op het paard van iemand anders rijd ik precies hetzelfde met mijn kuiten, veel overgangen en tempowisselingen. Ook het verder ondertreden doe je niet met je sporen. Ik krijg de indruk dat veel mensen vergeten zijn dat paardrijden met je kuiten gedaan dient te worden. Maar wat ik steeds vaker zie, hoor en lees is dat het paard in model geprikt wordt.

In eerste instantie heb je een "overdreven" beenhulp nodig om je paard een appuyement aan te leren. Naar mate je verder in de training komt en in de hogere dressuur, komen de verschillende knopjes (als ik ze voor het gemak even zo mag noemen) steeds dichter bij elkaar te liggen. Dan is je kuit niet meer voldoende om voor je paard de juiste oefeningen op het gevraagde moment te onderscheiden.

Als je voor de gein eens kijkt naar wat er gebeurt met een ruiter die, voor het eerst op een goed gereden Z dressuur paard, gezeten heeft. Dan kun je aan het paard zien wat de ruiter onbewust allemaal doet. Zo'n dier doet van alles terwijl de ruiter denkt dat ie niks vraagt. Maar door een onrustig been of handhouding loopt zo'n dier "spontaan"travers, enz enz.