paard pas bij nieuwe eigenaar laten keuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Re: paard pas bij nieuwe eigenaar laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:29

Hoi,

Kan je niet voorstellen om in Lienden op de lingehoeve te laten keuren. als voor jullie allebei op de helft ongeveer en ik neem aan ook neutraal terrein.

Groetjes Kyra

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 13:50

ja, misschien is dat iets. Ik zal eens met ze overleggen.
Of ik moet maar gewoon mee gan, dat ze haar daar terplekke laten keuren (bij hun). Want ze wilde hun da niet naar mij laten komen volgens mij, dat ik ook al voorgestelt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:24

ElCamino schreef:
Sorry: Buigproeven ZELF doen ??????
Dat moet je dus nooit zelf laten doen door mensen die je paard willen kopen !!! Als het verkeerd gaat loopt je paard een blessure op en ben jij de klos!!!

Verder gewoon samen naar een DA van hun keuze gaan.En daar de boel afhandelen.
Bij afkeur mee terugnemen en bij goedkeur alles overdragen.

Dat was ook het eerste wat bij mij boven kwam. Ik krijg hier allerlei rare ideeën bij................

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:30

30km bij elkaar vandaan, dat is toch niet zoveel??
De koper kan ook zijn eigen veearts meenemen naar jou toe, de meesten zullen dit wel doen.
En zoals eerder is gezegd, iets opzoeken op ongeveer de helft van de afstand.

Mijn paard heb ik 2,5 uur rijden verderop gekocht. Ik heb toen een vreemde veearts gebeld, welke niet hun eigen was.
Ook voor jezelf zou ik het paard gewoon thuis laten keuren, en als deze is goedgekeurd kun je eventueel doorrijden. kun je direct het nieuwe huis van je paard bekijken, en zien de kopers hoe het paard op vreemd terrein reageert.

succes

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:34

splash1999 schreef:
Wat wij dan doen is het volgende. je gaat mee naar de keuring waar het paard gekeurd wordt. Desnoods rijd je hem zelf erheen en nemen ze zelf ook een trailer mee om hem vanaf de kliniek zelf naar huis te vervoeren, je kan hem ook door rijden zodat je ziet waar hij terecht komt. Zo zie je wat ze doen en sta je er met je neus boven op. Ook handel je alles na de keuring af. dus papier, paspoort en geld. Op een neutrale plek de kliniek.

Zo zou ik het idd ook doen. Zelf paard naar de kliniek rijden en bij de keuring aanwezig zijn. Knipoog

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:47

Ik heb het ook een keer gedaan, ben wel meegereden en alles was prima geregeld, pony goedgekeurd en kon meteen door naar haar nieuwe stal.
Maar... Ik had bij die mensen echt een heel goed gevoel, en terecht want ze staat er nog steeds en krijgt super aandacht.
(Heb ook mensen gehad die heb ik met proberen van de pony er maar afgehaald had omdat ik het totaal niet met hun rijmanieren eens was )

Ligt een beetje aan de situatie waar je in zit. Kunnen deze mensen hun eigen DA niet vragen of hij een DA bij jou in de buurt kan adviseren?
Desalniettemin vind ik het vreemd dat ze een opinie van jouw DA in twijfel trekken. Een DA moet gewoon onafhankelijk functioneren en eerlijk zijn of het dier wel of niet goed is, en aangezien deze mensen een goede naam heel belangrijk vinden zullen de meeste echt niet sjoemelen . Dat verwacht ik ook niet van mijn eigen DA ook al wil ik graag een pony verkopen...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:59

en helaas heb ik ervaring dat een DA niet onafhankelijk werkt. Dus ik snap heel god dat deze mensen hun DA willen en geen ander

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:21

splash1999 schreef:
en helaas heb ik ervaring dat een DA niet onafhankelijk werkt. Dus ik snap heel god dat deze mensen hun DA willen en geen ander

Ja, helaas zitten ze er wel tussen.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde of hun eigen DA geen DA in die omgeving kan aanraden?
Als ze dan aangeven dat ze door een collega DA zijn verwezen dan lijkt het mij dat die DA gerust wel kritisch zal kijken naar een paard.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:02

Als jij iets verkoopt, MOET je helemaal niks.

Zij willen wat....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:51

Volgens mij gaf je het zelf ook aan. Je kan ze ook het paard laten halen en zelf meegaan. Is het niet goed dan brengen ze jou plus paard weer terug, anders breng je met hen je paard weg en brengen ze jou weer naar huis. 30 km is idd niet zo ver en een paard kopen is ook niet niks, daar kan best een beetje tijd mee gemoeid gaan!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:53

waarom niet de afspraak: keuren door hen zelf meegenomen DA op jullie terrein!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:10

Wat ik heb gedaan (de afstand was nogal erg groot tussen mij en de verkopende partij). Zelf een veearts daar uitgezocht en van te voren gevraagd wie de veearts van de verkoper was. Dan heb je toch een onpartijdige veearts en het paard hoeft niet meegenomen te worden.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:26

de mensen die toen der tijd mijn pony hebben gekocht,

Hebben hem laten keuren bij een willikeurige kliniek hier in de buurt (niet mijn eigen DA, al heeft het paard nooit bezoek van de VA gehad behalve zijn inentingen)

Die kliniek kende mij niet en ze kenden de verkopende party niet, dus niet aan dat alles wel eerlijk is verlopen.

Zelf zou ik het dus ook doen als ik een paard koop op grotere afstand! gewoon een kliniek uitpikken in de buiurt van het paard en keuren maar (uiteraard niet de eigen DA) al valt het gesjoemel wel mee denk ik zo.

je kunt namelijk altijd stel je vertrouwd de dierenarts niet een second opinion ergens anders laten doen (dus de foto's herbeoordelen)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:45

maar klinisch kan dat niet herbeoordeeld worden en daar gaat ook een hoop mee mis

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:57

@Splash heb je helemaal gelijk in, ik bedoelde dus ook alleen de rontgen Haha!

maar zeg nu zelf stel je laat het paard op dag 1 klinisch keuren en op dag 2 nog een x..eigenlijk zou daar GEEN verschil uit moeten komen

(tenzij het paard zich verstapt heeft, maar je gaat een paard wat niet helemaal lekker loopt klinisch keuren, of net op dag 2 bekapt is etc) maar op zo'n korte tijd kan zijn/haar conditie niet verbeteren verslechteren?

Maar ik zou zeker voor alleen een klinische keuring niet heel ver met het paard gaan slepen.. al is 30 km nog overkoombaar.

Maar dat ligt uiteraard ook aan de prijs Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:58

@TS: laat je ons nog weten hoe het nu af gaat lopen? Ik ben wel erg nieuwsgierig eigenlijk.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:05

Ze kunnen ook een verzekering voor 1 dag afsluiten, om het risico's aan ongevallen te dekken terwijl het dier door hun wordt vervoerd, en terwijl hij bij hun staat tot aan de keuring.
Of inderdaad naar De Lingehoeve, dan zit je meteen bij één van de beste klinieken van het land (jaja, alvorens er reacties komen... ook zij kunnen fouten maken....)

Succes!

Annne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 17:26

Heey!

Bedankt voor jullie adviezen allemaal.

Ze is vandaag opgehaald, ik ben er achteraan gereden en we zijn toen naar 'hun' dierenarts gereden.
Daar is ze gekeurd (helaas liep ze links voor niet helemaal zuiver... grrrrr waarschijnlijk verstapt ofzo, want ik heb haar nog nooit kreupel gehad) best balen dus.
Maar daarom meteen maar ook rontgenfoto's van laten maken en alles zag er prima uit...gelukkig!
Ik heb haar nu toch daar op stal gezet (vertrouw deze mensen wel), krijgt ze een weekje rust en dan komt de da opnieuw om te keuren.. en dan kom ik ook weer.
Hopen dus dat ze goed gekeurd wordt want het leek me een prima plekje voor haar!

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:39

Nou dat klinkt heel hoopvol. Dat komt vast allemaal dik in orde.
Laat nog even weten hoe het af gaat lopen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:58

goed maar trailers zijn altijd een risico en kunnen zich makkelijk verstappen. ze zal vast wel goedgekeurd worden als de foto goed was

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:01

als wij een paard kopen bepaal ik zelf waar de keuring plaats vindt. Natuurlijk hou ik wel rekening met de woonplaats van de verkoper. Ik neem dan contact op met mijn verzekeringsagent en vraag hem bij welke dierenarts ik daar in de buurt het beste kan laten keuren. Verkoper komt met paard en trailer en ik kom met een lege trailer. Als de keuring goed verloopt neem ik het paard mee (wel eerst even betalen natuurlijk....) en soms wil de verkoper perse komen brengen. Ook goed, dan kom ik zelf zonder trailer naar de keuring. De laatste keer is het paard op dinsdag gekeurd en hebben we haar op zondag opgehaald. Dat kwam voor beide partijen beter uit. Maar voor mij geldt dat ik als koper bepaal welke dierenarts de keuring verricht. Als dat niet mag, gaat de koop niet door.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 10:40

Fijn dat de foto's er goed uitzagen, dat geeft je toch een goed gevoel denk ik zo.

Net als je zegt, misschien verstapt op de trailer ofzo...

Succes, hoop dat ze straks gewoon weer goed loopt en bij de nieuwe eigenaar kan blijven!