Hoe met dit veulen omgaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mammie2008

Re: Hoe met dit veulen omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 15:43

ok dankje jullie wel voor de reactie hij is inderdaad heel nieuwsgierig en we hebben zelf s al een halster om gekregen
hij laat zich nu aan raken alleen niet bij de kont dan slaat hij naar je
maar verder gaat het goed
en over naar buiten gaan we heebn een eigen stuk land tenmiste me ouders en daar hebben we van zijn stal een in loop stal gemaakt waar hij over dag in en uit kon en savond stond hij wel op stal maar moch er weer om 7 uur sochtend uit
dus van 7 tot 13 uur moch hij ze ding doen nog steeds eigelijk
en de andere pony ging niet door die kon niet bij ander paarden
maar dinsdag komt een een fallabella merrie met haar veulen en die zijn kuiken mak dus mag hij het daar ff van af kijken hahaha

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:47

Verplaatst SH -> OPG

Wall_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:43

Misschien met wat eten?
Probeer jezelf een beetje klein te maken, hoe groter jij je voordoet, hoe meer hij zich bedreigd voelt Lachen
Heb geduld en doe alles rustig in stappen.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:49

komt me bekend voor.. mijn welshje is in de wei geboren en nooit naar om gekeken(had nog nooit contact gehad met mensen).. echt hij was banger dan bang... het heeft dan ook echt gewoon heel erg lang geduurt voordat hij t vertrouwen kreeg.
mijn advies is gedult! ga in de hoek van de stal zitten(op een krukje ofzo en eventueel ook een boek Tong uitsteken), en neem een maatbeker mee met wat brokjes het allerbelangrijkste is dat hij naar jou toe moet komen.. hij moet t vertrouwen krijgen in jou.. als hij naar je toe komt niet aaien want dan is hij waarschijnlijk weer weg, probeer dan wat brokjes neer te strooien richting hem.. en als hij dichterbij komt laat m dan de maatbeker ruiken en eventueel (als hij dat al durft) wat brokjes uit de maatbeker eten. en blijf stil zitten want 1 beweging en hij is weer weg..
doe dit zo vaak mogelijk.. en heb gedult, als jij m opeens gaat aaien dan veroorzaakt dat een schrikreactie en is dat iniminie beetje vetrouwen wat je met m hebt opgebouwd weer weg..
dus GEDULD en laat t vanuit ZIJN kant komen...
bij mij duurde dit 2 weken..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:53

inderdaad, het laatste wat je moet doen is je aandacht opdringen. je pony moet het zelf ondervinden, en zelf leren dat mensen niet eng hoeven te zijn.

wat bij mij het grootste verschil maakte was de aanwezigheid van mijn andere pony, een echte mensenvriend. ik ging elke dag de wei in, en bemoeide me zo min mogelijk met mijn veulen en des te meer met de andere pony. dat wekte zijn nieuwsgierigheid, en bovendien zag hij aan de andere pony alleen maar plezier, ze vond het leuk als ik kwam en ik kroelde haar fijne plekjes waarvan ze keer op keer stond te genieten.

langzaam maar zeker komt je veulen steeds makkelijker naar je toe. blijf rustig, beweeg rustig, en laat hem je eerst aftasten. steek een keer een hand uit, kijk wat ie niet eng vind, en ga die grens ook niet over. hij verlegt de grens zelf wel, en je ziet makkelijk genoeg waar die zit zonder je veulen angst aan te jagen.

wandelen en poetsen zijn dingen die allemaal wel komen, die nu nog niet aan de orde hoeven zijn. maak dat hij je eerst vertrouwt, dan komt de rest vanzelf. geduld is hierin het belangrijkst.

juliaatje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:25

ik verzorg zlef ook 2 hengsten veulens
hier zijn wat tips
1 laat hem rustig aan je wennen en zorg dat hij vertrouwen in je krijgt
2 eerst was het maar een hengsten veulen,, zoek een maaatje voor hem
3 word zelf niet bang want dan denkt hij dat hij wint

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:36

wat ik heb gedaan met mijn vorige shet veulentje is veel bij hem zijn,
als hij schrikt met een rustige stem tegen hem praten.
ook heb ik na een weekje elke dag een half uurtje bij hem in de stal gezeten,
hem een halster omgedaan en een wortel in de voerbak gegooid.
hij vond het niet leuk, maar was daarna wel steeds nieuwschierig als ik bij hem in de stal ging zitten.
toen hij niet langer handschuw was heb ik stukjes met hem en een andere pony gewandeld,
dan wandelde hij ook gewoon braaf mee, blijft een kudde dier he Haha!
daarna steeds vaker alleen en na 3 weken was hij al zo aan mij gehecht,
dat als hij buiten ergens van schrok meteen achter mij dook.... Nagelbijten / Gniffelen
ook vind ik het zelf heel belangrijk dat een veulen een maatje erbij heeft.
dan hebben ze toch een beetje troost bij elkaar en zijn ze
vaak wat dapperder en komen dan bv sneller naar je toe lopen Knipoog

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:40

Veel rust en gedult !!

Als hij slaat omdat je zijn kont aanraakt, met een stemhulp zeggen dat ie dat niet mag, maar niet lijfelijk straffen. En ik zou voorlopig gewoon even zijn kont niet aanraken. Hij is gewoon bang en verweerd zich op de enige manier dat ie kan.

Een veulen kent voedsel nog niet echt als paai middel, ik zou dus ook eerder jezelf als paaimiddel gebruiken, zo'n jong bang ding is veel gevoelliger voor lieve woordjes en rust als voor voer, ook voorkom je zo dat je dadelijk een schooipaard krijgt !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:42

bang of niet, dat leer ik ze dus wel gelijk af. ze blijven nieuwsgierig dus komen wel weer terug.

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:14

vindt het advies van klein blijven en elke dag een half uurtje erbij gaan zitten / kletsen / zachte rustige muziek wil vaak ook wel eens helpen er goed. Het eten sta ik ook volledig achter haha de liefde van een paard gaat vaak toch wel door de maag hoor! Kortom een combinatie van deze tips zal je vast een eind op weg brengen! Heb geduld het komt allemaal goed Succes

paardenvero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:24

je zo klein mogelijk maken !!! als hij bang is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:29

ja want als ze niet bang zijn rollen ze zo over je heen Clown ik ben vandaag namelijk geplet Haha!

Jessygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:07

Rustig op bouwen en niet te snel willen!

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:50

Geduld hebben en bij hem gan zitten.
Dan ziet hij dat het niet eng is.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:39

veel geduld, vertrouwen proberen te winnen, iets lekkers geven dat ie weet dat het goed is