Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dorien66 schreef:Toevoeging: ik zou me niet zo'n zorgen maken om een eventuele aanhouding door de politie, die zullen inderdaad waarschijnlijk niet zo moeilijk doen. Het gaat om het moment dat er iets mis gaat...
ikke schreef:Bovendien zal binnen enkele jaren de wet worden aangepast waardoor E-rijbewijs verplicht wordt voor alle aanhangers boven 750kg MTM.
Dorien66 schreef:Nee, het mag niet!
Op het moment dat je betrokken raakt bij een ongeluk zet de verzekering de hakken in het zand. Op papier mag het niet DUS ben je in overtreding, DUS ben je niet verzekerd.
Dat je BE hebt maakt in dit geval niet uit. Het gaat om wat de auto OP PAPIER mag trekken en wat de trailer OP PAPIER aan totale massa mag zijn.
Op het moment dat je 200 kg laat terugkeuren is er niets meer aan de hand.
Miska schreef:Het laadgewicht kun je laten verlagen bij het RDW!
Dan ben je ook verzekerd!
Ik rijd dus met risico, omdat ik het niet gedaan heb!
Miska schreef:Klopt en dat heb ik dus niet!
Vadisha schreef:Met BE ben je echt wel verzekerd, als je maar op het moment van het ongeluk niet meer achter je auto had (dus op dat moment en niet op papier) dan je auto mag trekken!!
Miska schreef:Klopt en dat heb ik dus niet!
1600kg laadvermogen trailer
1400kg trekgewicht auto!
Judje schreef:Miska schreef:Mijn auto mag 1400kg trekken en het maximale laadgewicht van mijn trailer is 1600kg. (1, 3/4 paards trailer)
Ik heb mijn BE-rijbewijs, maar ik kom nooit aan het maximale laadgewicht dus ik rijd er gewoon mee.
Officieel mag het niet ondanks mij BE-rijbewijs, maar je mag 10 % overgewicht trekken.
Maar ik kom nooit aan het maximale laadgewicht met mijn paardjes, dus neem ik het risico.
Zet me maar op de laadbrug, dan kun je zien dat ik maar rond de 1100kg trek en dat mag mijn auto.
Ik zou dus eigenlijk volgens de regels mijn laadgewicht van de trailer moeten verlagen bij het RDW.
Ik zit nu net Blik op de weg te kijken en precies dit geval is net besproken.
Ookal rijdt je met een LEGE trailer, dan nog mag met een B-rijbewijs geen trailer trekken wanneer het maximale massa van de trailer hoger is dan het ledig gewicht van de auto.
(Werd zelfs uitgelegd met paardentrailers!)
Dorien66 schreef:Vadisha schreef:Met BE ben je echt wel verzekerd, als je maar op het moment van het ongeluk niet meer achter je auto had (dus op dat moment en niet op papier) dan je auto mag trekken!!
Hoe kom je daar nou bij? Wat heeft het dan nog voor zin om aan te geven wat een auto mag trekken? dit geeft aan wat je auto mag trekken dus wat je er op moment dat je gaat rijden met de auto erachter mag hebben hangen Waar zijn die papieren dan voor bedoeld?
Daarbij is het voor een verzekeringsmaatschappij niet te bepalen wat je op het moment van een ongeluk achter je auto hebt hangen, ze zijn er namelijk niet bij. En al zouden ze erbij zijn, hoe moet je de boel nou wegen als alles in de prak ligt? Een verzekeringsmaatschappij verlaat zich in dat soort gevallen op de beschikbare papieren en als daarop staat dat je teveel achter de auto hebt gehangen (beladen of niet maakt dus geen zak uit, het valt namelijk niet te bewijzen) ben je gewoon de pineut. Zou wel beetje raar zijn als je de wet niet overtreed dat je niet verzekert bent. Ok precies controleren zou op zo´n moment niet gaan, maar het is bekend hoe zwaar de trailer leeg is en het gewicht van zo´n paard is ook al gauw wel te schatten.
Vadisha schreef:Ok precies controleren zou op zo´n moment niet gaan, maar het is bekend hoe zwaar de trailer leeg is en het gewicht van zo´n paard is ook al gauw wel te schatten.
Vadisha schreef:Als je huis afbrand weet de verzekering toch ook niet zeker of je die dure verzekerde plasma tv er wel in stond? Verzekering is soms nou eenmaal gebaseerd op getuigenverklaringen en toch deels vertrouwen op de klant..
Vadisha schreef:Maar net of zo'n papiertje heilig is... Dat is toch ook geen enkel bewijs. Het zegt niets over wat je op dat moment in de trailer had.. je kunt wel terug laten keuren want dan mag het ineens volgens jullie, maar toch lekker er meer in stoppen, valt ook niet te controleren.