stevig in het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiirstenp

Re: stevig in het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 21:39

oke, bedankt voor de tips. maar ik heb 1 vraag: wat is pilates?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:41

Pilates is een soort van sport waarbij houding enzo heel belangrijk is. Google eens, dan vind je veel informatie

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:43

Ik vind dat je het beste zitles kunt nemen op een goed 'plat' zadel met weinig steun. Van dikke kniewrongen en een diepe zit wordt je zit niet echt beter.
Een onafhankelijke zit is heel belangrijk, als je dat goed hebt heb je al die hulpmiddelen niet nodig.
Jammer dat daar in de meeste lessen nauwelijks aandacht aan besteed wordt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:53

Ik rijd het liefste en beste met die oude dressuurzadels van kieffer: beenhard tenzij je kunt zitten Haha! En dan zijn het echt zeteltjes Lachen

emmy_ramzay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 08:41

je kunt in de velichte zit gaan staan dan bokt hij zo onder je door zonder dat je met merkt

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 08:53

emmy_ramzay schreef:
je kunt in de velichte zit gaan staan dan bokt hij zo onder je door zonder dat je met merkt

Dit kan... Maar zaak is dan wel dat je 't bokken ziet aankomen. En blijkbaar is 't bij TS niet enkel bij het bokken. Zoals ik al gezegd heb, er zullen wel hulpmiddeltjes zijn, maar het is denk ik vooral een kwestie van evenwicht. En ik weet echt niet of je daar veel invloed op kan hebben. Sommige mensen zitten ook niet zo vast op een fiets en dat verandert nooit. De één heeft gewoon meer evenewicht als de ander.
Het niet vallen tijdens bokken, steigeren, plots opzij wegspringen e.d. heeft denk ik vooral te maken met snelle reflexen en evenwicht.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 09:09

UpDate_ schreef:
veel zonder zadel gaan rijden heeft bij mij erg gewerkt, succes!

Bij mij ook... als ik zonder zadel rijd.

Maar op mijn zadel zit ik nog steeds niet helemaal stevig, een kwestie van oefenen misschien?

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:38

Ik weet niet hoe ik het voor elkaar krijg maar als het paard waar ik op rijd een keer wegschiet of een bok geeft blijf ik áltijd zitten.
Mijn evenwicht is voldoende om met beugels prima te rijden maar onder gecontroleerde omstandigheden zonder beugels ben ik 1 grote ramp en schuif/val er in de bochten meestal toch wel af.
Als het paard een rennetje of bokpartijtje inzet ontspan ik maak mijn benen lang en mijn rug recht ook zit ik niet meer rechtop maar net iets naar achteren gekanteld benen dus juist iets naar voor, ook zonder beugels blijf ik tijdens zo'n ongecontroleerd momentje Sigaar toch zitten. Het is een automatisme. Doet je paard iets raars beweeg mee ontspan en doe alles rustig 1 voor 1 niet denken dat je valt je kan best blijven zitten, je zegt zelf het is het idee dat ik val, zet dat van je af en ontspan.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 15:42

Nou, de meeste tips zijn al genoemd.
Maar superlijm werkt ook geweldig Ja

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:44

Haha, superlijm.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:15

Wat zijn jullie ervaringen met lederen zitvlak en/of kniestukken? Helpt dat of is het juist onhandig?

pegasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:58

idd, veel zonder zadel, of zonder stijgbeugels rijden. Daarvan krijg je een goede houding.
En bij het rijden met beugels erop letten dat je goed steunt op beide voeten, ook bij het springen blijven steunen en niet gaan zweven boven je zadel.
Zorg er ook voor dat je tenen naar voor wijzen en niet naar buiten, zo heb je ook meer steun. En je hielen lichtjes naar beneden.

Veel succes!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:03

pearlie schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met lederen zitvlak en/of kniestukken? Helpt dat of is het juist onhandig?

Het scheelt wel alleen met opstappen is het een beetje lastig (vind ik) omdat je
wat stijfjes in je broek zit, maar verder wel een aanrader! Knipoog

pinkyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:51

Ik heb leren rijden zonder stijgbeugels, zo leer je je evenwicht te bewaren
en diep in het zadel te zitten.
Wat ook helpt bij mij is mijn benen heel lang te maken en ik draag leren chaps,
en daardoor blijf ik heel goed met mijn benen zitten! Clown
nog een goede tip: Spiertjes bijkweken Bloos die begin ik nu toch al een beetje te krijgen Bloos

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:57

Een leren zitvlak zorgt toch niet dat je er niet af valt?
Ik vind toch dat je dit rijtechnisch op moet lossen, als je geen onafhankelijke zit hebt zit je je paard ook alleen maar in de weg.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:17

Lenneke_ schreef:
Ik vind toch dat je dit rijtechnisch op moet lossen, als je geen onafhankelijke zit hebt zit je je paard ook alleen maar in de weg.

Nee dat snap ik ook wel.
Maar zou kunnen dat je wat stabieler zit toch? Niet alleen om 'er niet af te vallen', maar ook om een betere zit te krijgen. Maar dat was dus de vraag, helpt het daarvoor of is dat lariekoek.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:53

Het was ook meer in het algemeen, niet een reactie op jou

umbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:14

Ik blijf ook bijna altijd zitten bij een bok of iets. Dit kan ook schelen omdat ik op pony's heb gereden die nogal vaak iets 'aparts' uithaalden. Dan wen je eraan ofzo. Tong uitsteken
Ik hoor ook dat je je hakken uit moet duwen, dan maak je je zelf langer en kan je beter blijven zitten. Vooral als je zonder zadel/beugels rijdt. Dat is wel irritant omdat je niets hebt om je aan 'af te zetten' maar het werkt soms wel bij mij. Lachen

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 20:07

ik rijd nu al een paar dagen zonder zadel, het helpt wel goed, maar jaa...ik blijf wiebelen. iemand zei dat je je knieen moet aandrukken, maar dan haal ik mijn hakken op en voelt de pony spanning. en mijn pony kan niet tegen zulke aparte zadels. alleen die van haarzelf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:26

Hoe ik het zonder zadel rijden heb geleerd:
Jezelf lang maken, hakken goed uitdrukken en benen aan het paard houden.
Niet voorover zitten, bekken naar voren, schouders naar achteren en een rechte rug.

Wat ik zelf merk is dat jezelf lang maken echt helpt en echt goed is voor je zit. Ik merk het meteen wanneer ik daar aandacht aan schenk, heb een veel stabielere zit en mijn hakken gaan automatisch naar beneden en ik zit ook automatisch met een rechte rug.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:57

zitles nemen van je eigen instructrice Lachen

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:38

Lenneke_ schreef:

Ik heb ook een tijd een pony gereden die door bokte tot je er naast lag. Zadel was ook best 'glad' van die pony, in dat geval kan een goed zitvlak zorgen dat je stroever zit. Werkte bij mij goed. (lag bij mij ook meer aan een glad zadel dan evenwicht. Ik heb ook vroeger zonder beugels leren rijden de eerste/tweede jaar. Daar krijg je zeker een goed evenwocht van.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:20

Mijn ervaring is dat een leren zitvlak in je rijbroek wel scheelt.
Dan heb ik gewoon iets meer stevigheid.

En zoals al meer gezegd is het een kwestie van een snelle reflex, ik knijp ook altijd aan met m'n knieën.
Maar als voorzorgsmaatregel zou je kunnen proberen om 'druk naar beneden' te houden (been lang, hak laag) - maar ook weer niet te verkrampt want dat werkt averechts.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:41

Tijdens een bok gaan staan Lachen
Dan heb je niet zo'n last van het op en neer gehuppel..

En, zitlessen, zonder zadel/beugels...
En wat de rest zegt, daar ga ik in mee Lachen

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:17

Vaak hoor je dat het het beste is om zonder zadel te leren rijden. Volgens mij is dat ook het beste voor je je leert dan zonder steun van een zadel te rijden en dat is goed voor je evenwicht ook en goed voor je zit. ik denk dat zitles wel heel handig zou zijn, zodat je goed leert zitten en als je denk dat je paard gaat bokken net even wat dieper in het zadel gaan zitten. ik zou gewoon een keer aan de linge gaan oefenen teugels los beugels eraf en dan echt op je zit werken. Desnoods oefeningen dat je je armen moet gaan draaien, wijd houden endat soort dingen