nieuw paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

November

Re: nieuw paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:47

dees_daan schreef:
aanpakken.. dat is het enige dat je kunt doen.. loopt ze door als jij er staat, dan zet jij haar terug, schopt ze met haar voorbenen, zou ik haar een schop teruggeven.. mijn pony heeft dit 2 keer geflikt, eerste keer bij mij, heb hem met mijn stem gewaarschuwd en een tik gegeven, toen ik hem aan de staleigenaar over gaf, zou hij het weer doen, heb hem een schop gegeven, en hij heeft het nooit weer gedaan, zulke dingen gaan mij te ver, en dan moet je ze goed aanpakken..

helemaal mee eens

julie_flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:51

Tijd geven om te wennen..en als ze zoiets doet als steigere ofzo..dan moet je haar laten weten dat dit niet de bedoeling is..vooral je stem gebruiken..dan snapt ze het wel. Geef haar ook als ze het goed doet een snoepje ofzo..

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:22

Sandra_Horse schreef:
dees_daan schreef:
aanpakken.. dat is het enige dat je kunt doen.. loopt ze door als jij er staat, dan zet jij haar terug, schopt ze met haar voorbenen, zou ik haar een schop teruggeven.. mijn pony heeft dit 2 keer geflikt, eerste keer bij mij, heb hem met mijn stem gewaarschuwd en een tik gegeven, toen ik hem aan de staleigenaar over gaf, zou hij het weer doen, heb hem een schop gegeven, en hij heeft het nooit weer gedaan, zulke dingen gaan mij te ver, en dan moet je ze goed aanpakken..

helemaal mee eens

Hier ben ik het ook mee eens... heb zelf sinds eind november ook een 2,5 jarige gekocht. Toen ik hem kocht was hij net 1 week uit de opfok en wat in handen geweest... Toen ik hem verhuisde naar zijn huidige stal was hij de 1ste week ook wat lastig en onopgevoed. Haha!

Door hem duidelijk en concequent aan te pakken (en dan niet te pas en te onpas meppen maar wel bv duidelijk terugzetten met stem erbij en belonen als hij doet wat jij wilt)is hij nu een stuk makkelijker te hanteren en kan je hem braaf naar de wei brengen, gewoon in zijn stal komen zonder dat hij probeert er alvast uit te komen en dan weinig rekening houd met het mens wat in de weg staat... hij wacht nu netjes met uit stal komen als ik aangeef dat hij mag komen...

Tuurlijk zijn er wel eens dagen dat hij even wat jolig is en wat frisser dan anders maar dan ook gewoon weer concequent zijn.... ook heeft het bij mij minder lang geduurd omdat de mensen waarbij ik op stal sta (particulier) ervaring genoeg hebben en hem ook gewoon duidelijk en concequent benaderen...

Misschien dat iemand uit je omgeving zou kunnen helpen om de 1ste opvoedingsbeginselen 'erop' te zetten zodat je vanuit daar verder kan bouwen??

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:29

Weet natuurlijk niet hoe zo`n leventje ze bij de boer had,maar als daar weinig met haar werd gedaan is het natuurlijk een hele verandering.
Nu moet ze waarschijnlijk veel meer en daar kan ze tegen in protest gaan.
Zou haar de tijd geven om te wennen, en steeds klein beetje meer vragen en het leuk voor haar houden.
Maar wel consuqent zijn.
Heb zelf goede ervaring met het dually halster van monty roberts die geeft een duidelijk signaal om te stoppen en de aandacht op je te vestigen.
Succes

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:37

hoe hield de boer haar dan?
ook op stal, of is dit voor het eerst?
heb je haar hoger in het voer gezet als bij de boer?

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:47

Mijn Arab was ruim 5 jaar en weining tot niet in handen geweest. Hij heeft 6 weken de tijd nodig gehad om te aclamatiseren. Ik heb hem natuurlijk wel uit zijn vertrouwde omgeving gehaald waar zijn familie en vrienden stonden. We denken er niet vaak bij na, maar dit is een traumatische ervaring voor zo'n dier Huilen .
Wat heel belangrijk is is dat jullie een band gaan opbouwen en dat je paard je in al mogelijke omstandigheden kan vertrouwen. Doe dit niet te vaak met snoep, daar creeer je ook weer een draak mee.
Wees eenduidig, stel grenzen, indien mogelijk negatief gedrag negeren en positief gedrag uitbundig belonen met je stem (geen stemverheffingen, niet schelden of schreeuwen), je lichaamshouding (straal leiderschap uit) en veel strelen (niet kloppen). Verdiep je in de verschillende NH bewegingen en haal eruit wat je nodig hebt.
Ik heb mijn paardje nu een paar maanden en als zijn vrienden te ruig spelen komt hij bij mij bescherming zoeken. Een groter compliment kan hij me niet geven. Hij heeft mij compleet geaccepteerd als zijn leider, vriend en beschermer Ach gut .
En geloof me, we hebben het in het begin echt niet makkelijk gehad met zijn tweetjes.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:52

Ik ga ook voor aanpakken. Al moet een paard wennen, het moet vanaf de eerste seconde leren dat het niet nu, en nooit over je heen mag lopen. Sterker nog, in veel gevallen is het paard bezig de rangorde te bepalen, niet in de laatste plaats naar jou toe!

Ik heb onlangs nog te maken gekregen met een nieuw paardje: kennissen hadden na het overlijden van hun vorige paard direct een ander paardje laten komen, omdat de ander vreselijk bang is zonder ander paard. Er werd weinig over gezegd, maar het beduusde beestje was heel lief. Tot ik de volgende dag op kwam passen (ze gingen op vakantie). Luitenant Kreng 1e rang.
Haar dreigen werd afgetroefd door mijn dreigen en haar op haar plaats te zetten. Daarna kwam de eerste 'huppel' Ze kreeg een waarschuwing, maar toen ik haar kont, en vooral haar hoeven mijn kant op zag komen kreeg ze toch echt een gepaste oplawaai.

Als je niet zoveel ervaring hebt met dit soort dingen, ga dan niet verder zonder iemand die dat wel heeft is mijn raad, beter één keer door iemand goed terechtgezet worden dan door iemand telkens een beetje 'klungelig' (sorry voor het woord) en niet doortastend aangepakt worden, vooral voor de duidelijkheid voor het paard

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 07:58

Misschien met een hengstenkettinkje.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 09:49

bikkeltjes schreef:

Nee, verstand van zaken is nodig, niet allerlei hulpmiddelen waar mensen niet mee om kunnen gaan!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 12:04

Waratje schreef:
bikkeltjes schreef:

Nee, verstand van zaken is nodig, niet allerlei hulpmiddelen waar mensen niet mee om kunnen gaan!

Helemaal mee eens!
Het is van groot belang om je eerst te verdiepen in het probleem en dan eens naar je zelf te kijken voordat je uberhaupt eens aan 'hulp'middelen denkt.

Wat doet het paard en wat is daar nou zo fout aan?
Wat doe jij op dat moment en waarom reageert het paard dan zo?
Vaak reageert het paard namelijk op jou en doet het iets omdat jij daar aanleiding toe geeft.
Zoek het probleem bij jezelf en vraag een stalgenootje om hulp.

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:36

oOoKellyoOo schreef:
kleppie schreef:
lekker weer verkopen Haha! Haha! Haha!

Dat is ook niet altijd de oplossing.

Inderdaad. Lekker doorzettingsvermogen.

Je moet er rekening mee houden dat ze in een totaal nieuwe omgeving komt, zonder haar vertrouwde baasje en vriendjes. Dus dat is allemaal heel erg wennen voor haar. Geef haar dus wat tijd om te wennen, verkoop haar niet meteen door.
Als ik jou was zou ik haar inderdaad aanpakken, respect moet je verdienen, is niet altijd even vanzelfsprekend. Dus niet over je heen laten lopen, maar aanpakken. Maar als ze iets goed doet ook meteen belonen.
Succes er mee! Gaat vast goedkomen zolang je maar consequent blijft. Jij bent de baas en zij moet naar jou luisteren. Niet andersom.

Nadyche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:56

Vaak helpt veel wandelen en alles ook wel.. Meestal is het gewoon angst.. en als je angst gaat afstraffen wordt het vaak alleen maar erger.. Het beste is het gedrag wat je liever niet hebt, gewoon te negeren. In sommige gevallen kan het niet anders dan ff aan de bel te trekken en te laten weten DIT mag echt niet.. Wel is het goed om alles wat ze goed doet uitgebreid te belonen: koekjes, snoepjes, lieve stem, knuffel. En dat IEDERE keer als ze zich goed gedraagd. En als ik weet niet of er een bak is of een kampje of iets anders afgezet met zand. Dan kan je daarin misschien beter eerst gaan oefenen, als ze zich dan losrukken, kunnen ze idd niet weg. Wordt het echt te gek kan je een hengstenkettinkje gebruiken, maar dan zou ik hem onder de neus doen (volgens mij is het wel eens gebeurd dat als je de ketting op de neus van je paard hebt en je trekt te hard dat je dan de neus van je paard kan breken.) en een gewoon touw erbij te pakken.. geef je eerst een ruk met het normale touw, reageerd je paard niet? geef je een rukje met het kettinkje. je moet wel opletten dat je niet de hele tijd contact houd op het touw en kettinkje,, opbegeven moment heb je anders de kans dat ze niet meer reageren omdat ze gewendt zijn om altijd druk te hebben, en dan hebben ze het vaak niet meer door..

veel suc6!

WendieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:11

Misschien is ze beetje bang?
omdat het allemaal vreemd is ?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:28

TS: hoe gaat het nu? Wennen gaat vaak heel snel.
Wat denk je zelf nu, want niemand hier kan zien welke lichaamstaal jij uitstraalt en hoe jouw paard zich nou precies gedraagt.

Wat ik eruit begrepen heb, is echter dat je paard naar jou steigert, en je paard mag nooit, nooit, nooit jou gericht in gevaar brengen (net zoals jij dat met je paard ook nooit mag doen).

Mijn pony mag ook nooit gericht naar mij steigeren. Ze heeft het weleens gedaan, inderdaad omdat ze schrok. Het wil niet zeggen dat je het meteen hardhandig afstraft, maar je kunt je paard ook op een respectvolle manier op zijn plaats terug zetten.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:35

ben ook benieuwd hoe t nu gaat..?

ben het met de meeste reacties wel eens; zoek hulp , geef het tijd en ben consequent.(in een notendop)

Ik geloof trouwens niet dat je ermee moet gaat wandelen of gaan grondwerken als je je paard niet eens uit de stal durft te halen..
JIJ bepaalt of (en hoe) ie uit zn stal komt..dus deur open en laten wachten..
tot JIJ het gevoel hebt dat jet gaat lukken en jij dus de controle hebt. Zo te lezen kom je namelijk niet eens veilig in de bak op deze manier en dat zou zonde zijn. > maar een tip natuurlijk, maar ga er niet mee aan de slag als je je niet heel zeker van je zaak voelt..anders gaat t geheid (weer) mis ben ik bang.

ben benieuwd wat je gedaan hebt of hoe t nu gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:09

wandelen zou ik ook niet doen, je moet eerst volledige controle hebben voordat je met het paard de weg op gaat.. levensgevaarlijk als je de weg op gaat terwijl je het dier niet onder controle hebt

goodolded

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:04

Probeer ook eens grondoefeningen met je paardje te doen, maar zeker straffen als ze iets doet wat zeker niet mag. Weet wel wanneer je straft anders kan he tde verkeerde kant op gaan. Sommige paarden moeten ook wennen aan de nieuwe omgeving. Zorg voor veel afleiding en consequent zijn!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:07

Hmm dat klinkt niet erg gezellig! Misschien zou je eens een trekhalster kunnen gebruiken? Dan heb jij meer macht over der, ik weet niet of je er welles van hebt gehoort? Maar het werkt heel goed! En ik zou het idd ook niet pikken als ze je zou trappen, als je der dan niet goed straft word ze de baas over je. Succes ermee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:08

Ik zou haar idd aanpakken, want ze mag echt niet naar je trappen!
Mischien kan je de zoekfunctie gebruiken en dan zoeken naar grondwerk, daar heb ik ook wel positieve verhalen over gehoord.

Succes iig!