Bontje om kopstuk toegestaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Re: Bontje om kopstuk toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 18:24

Ik heb een berichtje naar de KNHS gestuurd dus nu maar wachten op antwoord Tong uitsteken

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 07:45

vriendin van mij werd de ring uitgezet omdat ze een mexicaans hoofdstel had (dat mag wel ) maar dat bontje op de neus die zat aan dat hoofdstel vast zeg maar dat mocht zelfs niet Clown

creoolfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 09:31

Het mag niet. Maar de ene jury doet er moeilijker over dan de ander. Zo zag ik dat er vorige week een meisje een proef reed met een springsingel (dus met buikflap) en een grijs rijjasje er werd niets van gezegd. Ik vind dat als men regels maakt ze die ook na moeten streven.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:30

Thuis rij ik vaak wel met een bontje om het kopstuk, maar haal hem er op wedstrijd altijd af. Van die ene keer gaat ie niet kapot, maar heb sinds kort een veelzijdigheidszadel ipv dressuur. Rij altijd met een hoes erom want hij schuurt zich kapot, zelfs na 1 keer. Wist dus echt niet dat dit niet is toegestaan want je ziet er zoveel mensen mee rijden....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:16

Wordt gedoogd, dus mag eigenlijk niet maar mag in het echt toch weer wel, anders haal je ze voor die vijf minuten ring eraf, of zorg je voor een bontsingel.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 17:07

Tierania_ schreef:
vriendin van mij werd de ring uitgezet omdat ze een mexicaans hoofdstel had (dat mag wel ) maar dat bontje op de neus die zat aan dat hoofdstel vast zeg maar dat mocht zelfs niet Clown

Bontje onder de neusriem mag ook niet (staat in de regelementen Knipoog) al is het indd raar dat ze er met zoiets moeilijk over gaan doen.

Voor de mensen die zeggen dat het dus niet mag (om het kopstuk heb ik het nu over). Waar halen jullie dat dan vandaan? Omdat het dus niet in de regelementen staat. (Gewoon benieuwd, niet aanvallend bedoeld Knipoog)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 18:21

QueenE schreef:
Voor de mensen die zeggen dat het dus niet mag (om het kopstuk heb ik het nu over). Waar halen jullie dat dan vandaan? Omdat het dus niet in de regelementen staat. (Gewoon benieuwd, niet aanvallend bedoeld Knipoog)

Ik van de KNHS. Omdat ik het niet duidelijk vond in de reglementen heb ik begin 2007 gemaild, voor ik ging starten.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 18:24

Oke, dan zal ik dat ook wel als antwoord krijgen van de KNHS Clown

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:00

Bontje onder het kopstuk mag WEL!

Ook ik heb er afgelopen zomer nog de KNHS over gebeld, en zij hebben mij (in overleg met andere medewerkers!) medegedeeld dat het WEL mag.

Het staat inderdaad ook nergens in de reglementen dat het niet mag.
Er staat dat het het oriëntatievermogen van je paard niet mag belemmeren, en als je bontje niet zo belachelijk groot is dat het dit doet, dan mag je gewoon starten!

Ik belde eigenlijk naar de KNHS om dispensatie aan te vragen voor een bontje onder het kopstuk, omdat hier op Bokt altijd wordt rondgestrooid dat het niet mag. Maar toen zijn ze in overleg gegaan, en hebben me later teruggebeld dat het wel mag.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:01

ze worden dus steeds soepeler Tong uitsteken

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:05

Trouwens, het bontje dat Oakland1990 laat zien op die foto's is wel erg opzichtig en lelijk.

Ik heb een meer bescheiden. Op de foto helaas niet heel duidelijk, maar het is te zien. Het kopstuk loopt over het bontje heen. Bontje is van Christy's.
Afbeelding

Overigens zat ik tijdens deze proef bij 2 Subtop juryleden (waaronder 1 grand prix) in de ring, en die hebben er geen woord over gezegd.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:11

Betere foto gevonden:

Afbeelding

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 19:23

ja die heb ik ook! Is idd een stuk minder opvallend en daarom misschien ook meer gewaardeerd door juryleden....??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:24

tja, ik heb destijds geinformeerd wat de overige opties waren (dacht aan een stukje vilt ofzo, want mijn paard had na vijf minuten rijden de wonden achter zijn oren staan, met niks rijden was toen echt geen optie) maar ik mocht niet eens een lapje of zwart stukje vilt gebruiken. En ik start pas sinds april 2007 met dit paard Knipoog

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:27

Typisch is dat toch, 1 lijn trekken kunnen ze daar dus kennelijk niet. Ik heb afgelopen juni/juli ongeveer gebeld.

Zal er met de komende jurybijscholing eens een balletje over opgooien.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:30

Yvonnelind schreef:
Bij de FEI zie je iedereen ook met oornetjes e.d. rijden, dat mag ook niet bij de KNHS in de dressuur... De FEI regels zijn hier en daar anders dan de regels van de KNHS.

Ik heb bij de FEI eigenlijk nog nooit iemand met dressuur met een oornetje zien rijden.
Behalve vorig jaar dan, maar dat mocht toen alleen maar omdat er zoveel insecten zaten. (Was tijdens kampioenschappen, weet niet meer precies waar)

Maar je hebt wel gelijk dat de FEI iets andere regeltjes heeft, helaas snappen niet alle juryleden dat.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 22:08

Heb al vaak de FEI weten starten mét oornetje, wel in het zwart of kleur van het paard. Het mag de ogen niet bedekken maar het mag dus wel.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 09:42

Met dressuur?
Maar waarom werd er dan tijdens die kampieonschappen een uitzondering gemaakt?
Als het toch al mag?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:17

ow af en toe vind ik de KNHS zo zeurderig, nou met dat bontje maar ook met het bit dat dat niet twee verschillende kleuren mag hebben. Heeft de dressuur er onder te leiden? nee
Het paard? ook niet De ruiter? ook niet wat hebben die regeltje dan nog voor nu kijk een wat ze bij het springen allemaal mogen aan slofteugels gekleurde dekjes stangbitten en weet ik veel wat Boos!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:56

ninz schreef:
maar ook met het bit dat dat niet twee verschillende kleuren mag hebben.

Een bit met 2 verschillende kleuren mag ook WEL!!
Vroeger niet, maar dat is veranderd.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 15:10

@ Bettine: Zo'n bontje wil ik ook nog gaan kopen inderdaad, die zijn wat minder opvallend.
Ik ben nu toch wel benieuwd wat voor antwoord ik van de KNHS krijg. Hoe lang duren ze meestal over een mailtje?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:50

Geen idee, ik bel altijd, dan weet je (bijna) zeker dat je snel antwoord krijgt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:39

Bettine schreef:
ninz schreef:
maar ook met het bit dat dat niet twee verschillende kleuren mag hebben.

Een bit met 2 verschillende kleuren mag ook WEL!!
Vroeger niet, maar dat is veranderd.

Ik kan het inderdaad niet meer in de reglementen vinden, een mailtje naar de knhs geeft duidelijkheid of het nou echt wel of niet mag, het kan natuurlijk ook dat ik erover heen gelezen heb.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 14:30

Oke mensen, OPGELET:
Ik heb een mailtje terug gehad van de KNHS en het is dus WEL toegestaan om een bontje om het kopstuk te hebben!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:33

Ik start ook gewoon met een singelbontje, die van mij krijgt namelijk wondjes als ik geen singelbontje gebruikt, ik heb er nog nooit wat over gehoord. Frapant is het wel te noemen