Een a of b pony voor onze dochter ??/

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Tine

Re: Een a of b pony voor onze dochter ??/

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:32

Kijk, ik ben zelf 12 jaar, 1m 63 en 56 kg!!
En rijd nog op een shet van 1m 10 en spring er zelfs mee,
ik zou eerder een pony nemen waar je je dochtertje ziet op BLINKEN, ik heb mijne shetlander nu al 3 jaar en zou er eeuwig op kunnen rijden ookal kruipt die bijna tussen mijn benen door Knipoog

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:36

ik zou gaan voor een brave B of zelfs nog een C als die echt heel braaf zou zijn.
Dan kan ze in ieder geval even vooruit, voor haar is het ook niet leuk als ze nu een maatje krijgt en die over een jaartje alweer gedag moet zeggen.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:40

Ik heb op 6 jaar ook mijn eigen pony gekregen. Een haflinger 1.33 groot. Braaf beestje van 6 jaar ook, heb haar nu nog steeds. Mijn ouders zochten ook voor een A/B pony, maar elke die we vonden beet of was niet heel mak, en ik moest er toch op leren rijden. Bij toeval kwamen we deze haflinger tegen, en mijn ouders zagen er het voordeel wel van, dat als ze druk zou zijn, dat ze er dan evt. zelf op konden.
Het was niet echt voor heel serieus rijden, gewoon voor de gezelligheid bij ons in het weitje, en in het weekend een stukje aan een touwtje naast de fiets.

Mijn ervaring is dat ik niet goed heb kunnen leren rijden op die leeftijd op een eigen pony, daarom hebben mijn ouders me na een jaar ook op manege les erbij gezet, gewoon vanwege de rustig ponies en zo. Toen ik daar goed heb leren rijden, heb ik het later op die haflinger geleerd. Nu zijn we allebij 14, en heb ik nog steeds erg veel plezier van haar!
Overigens heb ik toen ik 9 was een grote shet van 1.15 erbij gekregen voor weide maatje voor de haflinger, en zodat mijn vader en ik samen buitenritjes konden maken. Met de shetlander kon ik doordeweeks zelf rijden, en met de haflinger had ik nog wel hulp nodig.

Mijn advies voor het kopen van de pony: Koop vooral een rustige, zeer makke pony, zodat ze niet angstig word. Verder als je een welshje achtig type koopt zal ze snel te groot of te zwaar zijn, maar als je een grovere pony koopt (shetland type) kan ze nog wel heel erg lang mee door! Ik reed tot een tijdje terug ook nog vrij fanatiek op mijn shetlander. Een dikker achtig ponietje kan dus voor later ook nog wat meer kilootjes hebben Knipoog

Heel veel succes met het kopen van de pony!

xx

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:47

Ik zou uitkijken naar een rustige brave pony, waar ze een klik mee heeft. Dus ga veel naar pony's kijken en neem je dochter mee. Probeer er meerdere uit! Word ze verlieft op een a neem je die en anders een b. Vind het belangrijker dat de klik er is tussen pony en dochter, dan de maat van de pony! Succes met zoeken.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:48

ik zou op zoek gaan naar een b-pony van rond de 10 jaar. niet al te jong en te druk, een pony waar ze niet snel uitgroeit, en toch een goede leerpony waar ze lekker mee kan knuffelen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:50

Ik denk dat het er helemaal aan ligt wat je wilt. Wil je dat je dochter gewoon relaxed en rustig kennismaakt met paarden (poetsen, zelf dingen kunnen doen (opzadelen etc.), rustige stapritjes.....of is het de bedoeling dat er al heel actief bezig gegaan wordt?)

Onze 2 oudsten zijn 3 (meisje, klein en slank voor haar leeftijd) en 5 (jongen, lang en slank). Wij hebben 2 grote shetlanders (1m10) waarbij zij heel veel zelf kunnen doen. Voor ons is het nog niet de bedoeling dat ze heel actief gaan rijden, maar rondjes door het bos, zelf VD, en mee met de Sulky...spelenderwijs met paarden omgaan dus....

Ik vind (onze) shetlanders trouwens uitstekend geschikt als kinderpony's.

Iemand bij ons op stal heeft bewust gekozen voor een B voor haar 6 jarige dochter (ook omdat het dan "langer" kan)...rond de 1m25 en het is misschien 'maar' 15cm....maar het maakt toch een enorm verschil in "handelbaarheid" voor die kleintjes! (zie hier ook advies over leeftijden, maar deze laatste pony is nog geen 4 en zo vreselijk braaf...gewoon pony's op karakter gaan kijken dus)
Laatst bijgewerkt door nathalie2302 op 06-01-08 20:52, in het totaal 2 keer bewerkt

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:51

edit: dubbelpost

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:55

Ik zou zeker weten een B pony nemen. Dit vooral, omdat ik een nare ervaring heb/heb gehad (zit er nu middenin) met een te kleine pony. Toendertijd was Chico een mooie maat voor mij, maar na 2 jaar was ik haar al ontgroeid. Nu staat Chico dus te koop Huilen Lijkt me ook echt heel verwarrend voor een pony als hij/zij steeds maar weer naar een ander tehuis moet gaan
Dus neem gewoon een brave b pony, daar krijg je geen spijt van!

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 21:59

Ik zou voor een b pony gaan, het lijkt me verschrikkelijk om een paard weg te doen omdat ie te klein is Knipoog

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:02

De hoogte zou mij niet zozeer bezighouden, danwel het vinden van een betrouwbare A of B pony. Vind maar eens een echte kinderpony, dat is moeilijk. Als je hem gevonden hebt, moet je niet meer naar de maat kijken..

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 09:06

Ik zou eerst kijken wat er allemaal te koop is aan a en b pony's en ik zou bij een aantal gaan kijken en mijn dochter laten proefrijden en haar laten kiezen welke zij het leukst vind en ik zou ook naar de braafheid van zo'n pony kijken
succes met de zoektocht!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:36

hou er ook rekening mee dat de pony niet te fors is voor de heupen van het kind in kwestie, een smallere pony is beter dan een dikke shet voor de botgroei van je kinderen.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 15:50

Kijk eerst naar wat je met de pony wil. Om mee om te tutten of moet ze er ook op rijden. In beide gevallen zou ik voor een oudere makke pony gaan, waar ze zich veilig bij voelt. Ze is nog jong, als ze bang wordt voor de pony heb je een groter probleem, dus voor mij karakter eerst.

remylaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:14

dblijham schreef:
Ik heb 2 meiden van 13 op A welshjes rijden en verwacht dat het nog een jaartje zal kunnen. Zijn geen kleine maar wel slanke meiden. Een B pony zal wel heel braaf moeten zijn voor zo'n jong kind.

ja ik ben een van die ruiters
ik heb wel watfotos op mijn profiel kun je zien hoe groot ik ongeveer ben