Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar de basis is bij zoveel mensen verkeerd..albert_b schreef:Lesgeven leer je niet door een cursus te doen. Oke, je word misschien wat bij geschaaft maar je leert het niet. Daar moet je gevoel voor hebben, je moet inzicht hebben en bovenal zelf ervaring hebben. Je moet het gevoel kunnen overbrengen aan je leerlingen.
Ik zie tegenwoordig veel jongen meisjes in de bak staan die zelf op L niveau rijden en ruiters op Z niveau les geven. Je kunt dan nog zoveel cursussen hebben gevolgd, maar als jij nooit op dat niveau hebt gereden kun je deze ruiters niet helpen. In dit geval kan de instructeur het gevoel en zijn ervaring niet overbrengen naar de ruiter en kan ook geen oplossingen verzinnen voor problemen die zich voor doen want deze mist zelf de ervaring.
En dat is de reden dat er weinig goede instructeurs zijn die je kunnen helpen op dubbel Z niveau of hoger.
Mijn punt is dus dat je GOED lesgeven niet ALLEEN via een papiertje kunt leren in een korte periode. Dit komt in de loop der jaren, dus ook met ervaring.
Veulen84 schreef:albert_b schreef:Lesgeven leer je niet door een cursus te doen. Oke, je word misschien wat bij geschaaft maar je leert het niet. Daar moet je gevoel voor hebben, je moet inzicht hebben en bovenal zelf ervaring hebben. Je moet het gevoel kunnen overbrengen aan je leerlingen.
Ik zie tegenwoordig veel jongen meisjes in de bak staan die zelf op L niveau rijden en ruiters op Z niveau les geven. Je kunt dan nog zoveel cursussen hebben gevolgd, maar als jij nooit op dat niveau hebt gereden kun je deze ruiters niet helpen. In dit geval kan de instructeur het gevoel en zijn ervaring niet overbrengen naar de ruiter en kan ook geen oplossingen verzinnen voor problemen die zich voor doen want deze mist zelf de ervaring.
En dat is de reden dat er weinig goede instructeurs zijn die je kunnen helpen op dubbel Z niveau of hoger.
Mijn punt is dus dat je GOED lesgeven niet ALLEEN via een papiertje kunt leren in een korte periode. Dit komt in de loop der jaren, dus ook met ervaring.
Maar is dat de doelgroep waar je op moet mikken?
Mijn doelgroep zijn over het algemeen kinderen en jonge volwassenen. Zo'n beetje tussen de 12 en de 24 jaar. Ze hebben vrij weinig interesse in Z dressuur. Ze vinden zich al heel wat als ze een B of L proef kunnen rijden.
Soms als ik hier op fok kijk dan lijkt het net alsof iedereen Z dressuur moet kunnen of wil gaan rijden. Maar de werkelijkheid is anders. De meeste tieners rijden een paar jaar. Tegen de tijd dat ze eindexamen doen en veel vrienden krijgen is het over.
Ik heb zelf nooit echt wedstrijden gereden (ik heb erg veel last van wedstrijd stress). Maar ik weet wel hoe je de oefeningen rijd, de paarden aan het werk zet en er zelf ook nog plezier van hebt. Lesgeven is voelen, er zijn mensen die nooit op een paard zitten en toch heel erg goed zijn. Kunnen rijden betekend niet automatisch kunnen zien.
Ik ben inderdaad van mening dat je lesgeven niet even leert op een cursus. Maar ik denk dat de ene persoon nu eenmaal makkelijker het gevoel en de handigheid van lesgeven te pakken heeft dan de ander. En het is aan de leerling en aan de leraar om te bepalen of ze er goed in zijn.
dobbel schreef:je hebt een basis cursis, gewoon een cursis opzich, je hoeft daar zelf ook niet te rijden, daar kan iedereen vanaf ik geloof 16 aan mee doen. voor de orun 1ste fase moet je L1 met 1 winstpunt zijn, voor orun 2de fase geloof M enz enz.
Ik ga verder wel met albert mee, helaas zie je dat te veel. inderdaad.
al vind ik wel dat je niet per defenitie gestart moet zijn om les te kunnen geven, tuurlijk een mooi meetpunt. maar er zijn genoeg mesen die nooit gestart zijn, maar toch een aardige kennisbank hebben, en toch goed kunnen rijden en lesgeven.
MissEvil schreef:Wat vinden jullie? Is zo'n ORUN cursus toch cruciaal? Wat is het verschil? Zijn er ook nog andere 'opleidingen' tot instructrice? Wat zijn de mogelijkheden na een ORUN cursus? Wat zijn de mogelijkheden zonder?
albert_b schreef:Ja, daar ga ik in mee, dat is natuurlijk een andere kant van het verhaal. Je hebt natuurlijk de fanatieke mensen en die iets minder fanatieke mensen. Of anders gezegd, de mensen die willen presteren in de sport en de mensen die daar kort gezegd geen interesse in hebben. Ik had het over de eerste groep mensen en had dit misschien in mijn eerste post iets duidelijker moeten aangeven.
Citaat:Namelijk het NHI, de info staat niet op de site ( http://www.nhi-equi.nl/index2.htm ) maar per mail kunnen ze je er veel over vertellen.
dewindhoek schreef:Helaas is dit niet waar. Ik heb ze aangeschreven omdat er niets over de opleiding op hun site staat. Het enige wat ik te horen kreeg was dat ze in het voorjaar gaan beginnnen met een cursus in Rosmalen maar verder was er geen informatie bekend
albert_b schreef:Wil jij alleen mensen in je omgeving blijven helpen? zoals vriendinnen?
Of wil je serieus op ponyclubs en verenigingen gaan les geven?
Citaat:dewindhoek schreef:
Helaas is dit niet waar. Ik heb ze aangeschreven omdat er niets over de opleiding op hun site staat. Het enige wat ik te horen kreeg was dat ze in het voorjaar gaan beginnnen met een cursus in Rosmalen maar verder was er geen informatie bekend
Ze wachten tot ze genoeg aanmeldingen hebben voor ze info versturen vrees ik.
Ze hebben hem vorig jaar moeten schrappen bij gebrek aan aanmeldingen dus ze zullen wel voorzichtig zijn.
Ik heb de folder nog wel ergens mocht je interesse hebben kan ik de belangrijkste onderdelen wel even overnemen voor je?dewindhoek schreef:Helaas is dit niet waar. Ik heb ze aangeschreven omdat er niets over de opleiding op hun site staat. Het enige wat ik te horen kreeg was dat ze in het voorjaar gaan beginnnen met een cursus in Rosmalen maar verder was er geen informatie bekend
Ze wachten tot ze genoeg aanmeldingen hebben voor ze info versturen vrees ik.
Ze hebben hem vorig jaar moeten schrappen bij gebrek aan aanmeldingen dus ze zullen wel voorzichtig zijn.
Ik heb de folder nog wel ergens mocht je interesse hebben kan ik de belangrijkste onderdelen wel even overnemen voor je?
dewindhoek schreef:Maar ja als je geen informatie op de site zet dan weet niemand er ook vanaf.
Als je voor mij de belangrijkste onderdelen kan sturen graag.

ponyjongen schreef:Veulen84: Mag ik vragen bij welke maatschappij jij jezelf verzekerd hebt? Ik neem aan dat je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebt afgesloten? Zijn er nog bijzondere polisvoorwaarden? Mag allemaal ook per pb hoor
Ik doe momenteel de Orun, puur omdat ik me wil kunnen verzekeren. Ik heb, voordat ik de cursus begon, bij mijn eigen verzekeringsmaatschappij navraag gedaan en ik kon me alleen verzekeren voor voltige, want daarvoor heb ik een diploma.
IK zou dus heel graag weten bij welke maatschappij jij zit, dan kan ik die eens bellen, kijken of ik ook binnen hun polisvoorwaarden val