Veulengedrag/pubergedrag of ongelukkig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Veulengedrag/pubergedrag of ongelukkig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:03

Ik zou haar ondanks dat ze wel bij andere paarden staat toch naar een veulenopfok brengen, is gewoon echt super voor haar leeftijd, mijne stond er met 6 maanden en die heeft nooit dit gedrag tegenover mij vertoond, ook niet toen hij nog hengst was.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:17

Het TS, fijn dat het beter gaat, maar voor je veulen is het eerlijker voor zijn of haar welzijn om ingeschaard te worden in een kudde. Daar heeft het dier voor de rest van zn leven baat bij.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:24

Opfok hoeft niet als ze bij genoeg soortgenootjes kan lopen de komende jaren tot dat ze aan het werk gaat.

Mijn paarden heb ik altijd bij ons op stal gehad van jongs af aan ze staan altijd met groepjes van ongeveer tien paarden. En daar staan ze de rest van hun leven mee afentoe komt er één bij of er gaat er één weg. Bij ons op stal kan dat, als dat bij haar op stal kan waarom zou je dan een paard naar de opfok brengen?

Als je, je paardje naar de opfok brengt krijgt hij daar zijn maatjes vervolgens komt hij met twee á drie jaar terug gaat hij bij een voor hem nieuwe koppel moet hij zich weer waar maken. Ik heb het bij ons op stal gezien dan willen ze hun paard gelijk in het land hebben dan komen ze halverwege het seizoen thuis dan staan ze vaak twee dagen later bij de DA. Dat doen ze dus niet meer vervolgens moet dat paard dus een half jaar binnen staan en in de padock en een begin maken met het werk oppakken. en dan mag hij het volgend weide jaar mee. Huilen

Dus als je de ruimte hebt en er staan genoeg soortgenoten is dus mijn vraag waarom nog naar de opfok.

Ik vind zoiezo als je te weinig ervaring hebt met paarden dat je geen veulen moet nemen maar een een volwassen paardje waar alle knopjes al op zitten, want daar leer je het meeste van, en dan zorgen dat je goede begeleiding hebt. (Dit is een algemene opmerking) Knipoog

nicolaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:06

Ik zou een veulen geen kunstjes leren. Los van het feit dat ze daar mijn idee te jong voor is.
wat met je veulen doen (leren vaststaan, voetjes geven) is prima, maar overdrijf het niet. Een veulen moet zijn opgedane ervaringen ook kunnen verwerken en lekker veulen kunnen zijn.

Misschien dat ze toch aan het puberen is. Dat gedrag gaat ook met pieken (uittesten van wie er de baas is). Succes.