Cap verplicht door Manegehouder , mag/kan dat ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: Cap verplicht door Manegehouder , mag/kan dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:39

WN AM -> VMR TAO

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:46

Ik heb even niet alles doorgelezen, maar in de meeste AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) verzekeringen van manege's is de clausule opgenomen dat er alleen dekking wordt verleend wanneer er gereden wordt mét cap.
Manege's zijn dus wel genoodzaakt een cap te verplichten, want anders zullen ze zelf bij aansprakelijkheid voor de kosten moeten opkomen. Ik hoef niet uit te leggen neem ik aan dat dat flink in de papieren kan lopen en zelfs tot faillissement kan leiden toch?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:53

Klopt!
Daarom is het op onze rijvereniging ook verplicht nu voor alle ruiters om met cap te rijden.

Verder mag je als eigenaar van een toko imo de regels opstellen zoals jij ze wilt. De klant kan kiezen of ze daar willen staan. Dus imo mag dus een cap verplicht worden gesteld door een manegehouder.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:54

Het is verplicht.
Als nog.. Het is de eigenaar zijn manege, dus hij kan zijn regels opstellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 10:54

@LDRD: dus alléén gereden ??
De laatste ongein in westernland is nl dat je als je het paard aan de hand voert ook al een helm op moet Lachen en behalve als je geen kontrole krijgt, want dan hoeft het ook niet Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:08

En dit geldt toch alleen voor manegehouders met een dergelijke clausule. Niet voor pensionhouders. Ik hoef tenminste niet verplicht een cap te dragen.

Dit geldt toch met name voor ruiters op paarden van de manegehouder?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:38

Ik neem aan dat bv een stal welke geen manege is, maar wel wedstrijden organiseert daar ook mee te maken krijgt. Ik ga er van uit dat een veiligheidscertificaat alleen gegeven wordt als iedereen met cap rijdt. Maar dat weet ik niet zeker.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:41

Toen ik op mijn huidige stal kwam heb ik een contract getekend, hier stond duidelijk in dat zij cap verplichten, mocht je geen cap op hebben zijn zij niet verantwoordelijk.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:41

Biieniie schreef:
Tegenwoordig is het toch overal verplicht om een cap te dragen, zodra er zonder cap gereden wordt ben je onverzekerd. Net zoals met scooters, wiens schuld het ook is, ie ie opgevoerd, zit je altijd fout..

Dat is helemaal niet waar. Waar je dit nu weer vandaan haalt. Scheve mond

Ik vind dat een manege inderdaad mag verplichten om een cap te dragen. Ja
Jij rijdt op een manege op manege paarden en dus is de manege verantwoordelijk. Hier in de buurt is het op iedere manege verplicht een cap te dragen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:47

Needje schreef:
Ik neem aan dat bv een stal welke geen manege is, maar wel wedstrijden organiseert daar ook mee te maken krijgt. Ik ga er van uit dat een veiligheidscertificaat alleen gegeven wordt als iedereen met cap rijdt. Maar dat weet ik niet zeker.

maar dat geldt alleen voor stallen waar een veiligheidscertificaat verplicht is gesteld. Bij de FNRS bijvoorbeeld.

Ik sta op een pensionstal, zonder manege, zonder manegepaarden. Alleen met privé personen. Er vindt ook wel eens een wedstrijd plaats (western bijvoorbeeld, zonder cap met mét hoed dus). Voor deze stalling geldt echt (en gelukkig) geen capverplichting. Ik maak namelijk zelf wel uit of en op welk paard ik extra veiligheidsmaatregelen neem. Dat kan een cap zijn, dat kan een bodyprotector zijn, dat kunnen schoenen met stalen neuzen zijn, handschoenen voor het longeren, noem maar op. Maar het gaat om mijn paarden, of paarden van een andere prive persoon en het valt dan ook onder MIJN wa-verzekering of de verzekering van die andere privé persoon.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:52

Kijk in een manege heeft de verantwordenlijkheid voor manegeleden dus hij moet je dan verplichten om een cap te dragen want als er wat gebeurt is het zijn schuld
begrijp je?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:52

bij ons is het sinds een jaar ook verplicht, omdat er de laatste tijd een paar ernstige ongelukken zijn gebeurd wegens het drage van geen cap. ik vind dat een manegehouder daar recht op heeft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:00

Romyjuh_Xx schreef:
Kijk in een manege heeft de verantwordenlijkheid voor manegeleden dus hij moet je dan verplichten om een cap te dragen want als er wat gebeurt is het zijn schuld
begrijp je?

nee, dan is het niet zijn schuld, tenzij hij een veiligheidscertificaat heeft die cap verplicht, of tenzij er mensen rijden op zijn MANEGEpaarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:03

Needje schreef:
Ik ga er van uit dat een veiligheidscertificaat alleen gegeven wordt als iedereen met cap rijdt. Maar dat weet ik niet zeker.
Je draait het precies om Haha! Men moet een cap verplicht op zodra er een veiligheidscertificaat is afgegeven. Zolang een manege niet bij de FNRS is aangesloten en niet KNHS-gecertificeerd is hoef je geen cap op.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:07

Anya schreef:
simpele oplossing.. zoek een pensionstalling die geen manege is Ja

Bij mijn verzorgpaard op de pensionstal moet het ook Knipoog ..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:16

DubbelDun schreef:
@LDRD: dus alléén gereden ??
De laatste ongein in westernland is nl dat je als je het paard aan de hand voert ook al een helm op moet Lachen en behalve als je geen kontrole krijgt, want dan hoeft het ook niet Cool

Jij weet altijd vragen te stellen die mij aan het denken zetten Haha! .
Ik zal morgen (nu even niet op mijn plek Haha! ) eens even kijken hoe zo'n letterlijke tekst in elkaar steekt om daarover iets zinnigs te zeggen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:17

Anya schreef:
En dit geldt toch alleen voor manegehouders met een dergelijke clausule. Niet voor pensionhouders. Ik hoef tenminste niet verplicht een cap te dragen.

Ja, of paarden die hij beroepsmatig gebruikt (dus het paard van de pensionklant dat ook in lessen meeloopt bijvoorbeeld).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 13:18

Needje schreef:

Ja, maar dat zal erg afhangen van of de verzekeraar het nodig vindt om aan die AVB verzekering clausules te hangen en zal per verzekeraar kunnen verschillen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:02

Moirsa schreef:
Anya schreef:
simpele oplossing.. zoek een pensionstalling die geen manege is Ja

Bij mijn verzorgpaard op de pensionstal moet het ook Knipoog ..

daar zou ik dan geen klant worden Clown

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:51

als eigenaar kun je natuurlijk zelf bepalen of je wel of geen cap draag als je gaat rijden met je paard.

Echter als een pensionhouder je verplicht bij hem een cap te dragen als je rijd dan moet je dit doen. Dit heeft met zijn verzekering niets te maken, meestal moet je ondertekenen dat je zelf aansprakelijk bent bij ongevallen. Maar als staleigenaar kan ik mij wel voorstellen dat je eventuele risico's op je terrein wilt beperken.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:57

Anya schreef:

En voor pensionstallingen die een veiligheidscertificaat hebben. Een vriendin van mij staat op een dergelijke (dressuur)pensionstal en alle ruiters zijn verplicht een cap te dragen ivm het veiligheidscertificaat van de FNRS.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:07

Wie is er dan verantwoordelijk als een pensionpaard in de les meeloopt (gebruikt wordt door de manege-eigenaar) en de ruiter heeft geen cap op?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:08

LDRD schreef:
Needje schreef:

Ja, maar dat zal erg afhangen van of de verzekeraar het nodig vindt om aan die AVB verzekering clausules te hangen en zal per verzekeraar kunnen verschillen.

Maar dit staat los van de evt verzekering.
KNHS heeft een tijd terug aangegeven dat er in de toekomst alleen nog wedstrijden onder hun vlag gereden mogen worden op acc. die een veiligheidscertificaat hebben. Dus dat zou betekenen dat ook een pensionstal, die wel onder de KNHS wedstrijden houdt, OF een certificaat moet gaan halen (plus dus de daarbijhorende capverplichting krijgt) OF geen wedstrijden meer mag organiseren.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:13

Bovendien wordt het veiligheidscertificaat ook verplicht voor veel leerbedrijven, dus ook al is een stal geen manege, en organiseert geen KNHS-wedstrijden, als ze van bepaalde opleidingen stagaires willen, moeten ze toch dat certificaat hebben.
En ik meen me te herinneren dat er ook een stichting was opgericht voor bedrijven die geen manege waren, maar alleen pensionstal/fokkerij etc. en dat die zichzelf nu ook die verplichting op de hals gingen halen. Ik meen tenminste zoiets gelezen te hebben in de Hoefslag.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:11

coydog schreef:
Wie is er dan verantwoordelijk als een pensionpaard in de les meeloopt (gebruikt wordt door de manege-eigenaar) en de ruiter heeft geen cap op?

dat staat hierboven toch.. het pensionpaard is voor de manegeles ingezet.. en dan valt het onder de verantwoording van de pensioneigenaar. Ik neem ook aan dat de klant op het paard klant van de manegeeigenaar is.

want weer als ik op het paard van mijn vriendin naar een privéles ga, valt dat onder de wa van mijn vriendin, tenzij ik kan aantonen dat de instructeur iets heel doms en onverantwoords van mijn heeft gevraagd en mijn eigen oordeel daarin echt niet reeel zou kunnen zijn.