Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
en behalve als je geen kontrole krijgt, want dan hoeft het ook niet

Biieniie schreef:Tegenwoordig is het toch overal verplicht om een cap te dragen, zodra er zonder cap gereden wordt ben je onverzekerd. Net zoals met scooters, wiens schuld het ook is, ie ie opgevoerd, zit je altijd fout..

Needje schreef:Ik neem aan dat bv een stal welke geen manege is, maar wel wedstrijden organiseert daar ook mee te maken krijgt. Ik ga er van uit dat een veiligheidscertificaat alleen gegeven wordt als iedereen met cap rijdt. Maar dat weet ik niet zeker.
Romyjuh_Xx schreef:Kijk in een manege heeft de verantwordenlijkheid voor manegeleden dus hij moet je dan verplichten om een cap te dragen want als er wat gebeurt is het zijn schuld
begrijp je?
Needje schreef:Je draait het precies omIk ga er van uit dat een veiligheidscertificaat alleen gegeven wordt als iedereen met cap rijdt. Maar dat weet ik niet zeker.
Men moet een cap verplicht op zodra er een veiligheidscertificaat is afgegeven. Zolang een manege niet bij de FNRS is aangesloten en niet KNHS-gecertificeerd is hoef je geen cap op. 
Anya schreef:simpele oplossing.. zoek een pensionstalling die geen manege is
.. DubbelDun schreef:@LDRD: dus alléén gereden ??
De laatste ongein in westernland is nl dat je als je het paard aan de hand voert ook al een helm op moeten behalve als je geen kontrole krijgt, want dan hoeft het ook niet
.
) eens even kijken hoe zo'n letterlijke tekst in elkaar steekt om daarover iets zinnigs te zeggen. Anya schreef:En dit geldt toch alleen voor manegehouders met een dergelijke clausule. Niet voor pensionhouders. Ik hoef tenminste niet verplicht een cap te dragen.
Dit geldt toch met name voor ruiters op paarden van de manegehouder?
Needje schreef:Ik neem aan dat bv een stal welke geen manege is, maar wel wedstrijden organiseert daar ook mee te maken krijgt. Ik ga er van uit dat een veiligheidscertificaat alleen gegeven wordt als iedereen met cap rijdt. Maar dat weet ik niet zeker.
Moirsa schreef:Anya schreef:simpele oplossing.. zoek een pensionstalling die geen manege is
Bij mijn verzorgpaard op de pensionstal moet het ook..
Anya schreef:En dit geldt toch alleen voor manegehouders met een dergelijke clausule. Niet voor pensionhouders. Ik hoef tenminste niet verplicht een cap te dragen.
Dit geldt toch met name voor ruiters op paarden van de manegehouder?
LDRD schreef:Needje schreef:Ik neem aan dat bv een stal welke geen manege is, maar wel wedstrijden organiseert daar ook mee te maken krijgt. Ik ga er van uit dat een veiligheidscertificaat alleen gegeven wordt als iedereen met cap rijdt. Maar dat weet ik niet zeker.
Ja, maar dat zal erg afhangen van of de verzekeraar het nodig vindt om aan die AVB verzekering clausules te hangen en zal per verzekeraar kunnen verschillen.
coydog schreef:Wie is er dan verantwoordelijk als een pensionpaard in de les meeloopt (gebruikt wordt door de manege-eigenaar) en de ruiter heeft geen cap op?