2 hengsten samen, gaat dat ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_m

Re: 2 hengsten samen, gaat dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:04

amber in mijn onderschrift.. zie je hem met een ruintje spelen ohgww ja kwaad met een d Tong uitsteken

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:32

Amber_ schreef:
Jaa idd, ik vond voor mijne wel leuk om ff met een hengst te spelen. Aangezien Tino zelf idd ook nog erg speels is. Mijn ruin heeft er eigenlijk nooit zin in !

Maar het ziet er dus al gauw te eng uit ?
Dus we kunnen de 1e paar keer wel paar gillen en happen verwachten ?

Dat ligt helemaal aan de dieren zelf..
Het kan zijn dat er 1 een rake klap krijgt, en dat ie even wat moeilijk loopt, maar dit is doorgaans maar even, en rangorde bepalen.
Of gegil van beide kanten..
Vaak is het met een half uur over, zowel de evt pijn, als de rangorde bepalen..
Als een paard slaat om gemeen te zijn, blijft het niet bij 1 klap..

Maar ik las dat in die ene echt geen kwaad zit, en alleen maar wil spelen..
Dan verwacht ik geen enkel probleem..

Mijn ruin van 2 is precies hetzelfde, er zit geen kwaad in en wil ook alleen maar spelen.
Ik durf er elk paard bij te zetten..
..behalve de echt gemene, daar is mijn ruin nog te slungelig voor, hij snapt wel dat ie dan weg moet, maar zit met zijn benen in de knoop.. Haha!
Maar ook dat gaat steeds beter..

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:18

Hengsten kunnen heel goed samen, alleen niet als er merries in de buurt zijn Tong uitsteken.

Atlas kon ook heel goed samen met King (andere hengst) op het land, maar ja toen die twee voor het eerst bij elkaar stonden was er ook een hele wei groen en hadden ze wel iets anders aan hun hoofd Tong uitsteken.

Misschien ligt het ook wel een beetje aan hoe ze zijn. Ze zullen misschien idd in het begin de rangorde bepalen e.d. Maar vaak gaat het daarna wel goed.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 18:25

dan zal het wel goed komen. Die van amber is onderdanig en die van mij speelt graag de baas..

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:32

ik zou eerst even kijken hoe ze doen...
en als er geen merries in de buurt staan heb je al meer kans dat het gewoon goed gaat!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:00

Zie hier het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

(foto's gemaakt door fairytail hier op bokt)

Ze hebben heerlijk gespeeld.. en waren beide heel erg vies van de modder!

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:06

Mijn mini hengsten staan ook met z'n 2en bij elkaar en dat gaat al een hele poos goed, ze kennen elkaar al vanaf veulen af aan. Er zijn geen merrie's in de buurt iets wat natuurlijk wel belangrijk is. Het ligt gewoon heel erg aan het karakter van de paarden of het wel of niet gaat. Ken ook genoeg ruinen die niet met elkaar kunnen opschieten omdat ze te " mannelijk" zijn.

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:13

ja dat is ook zo! maar Amber_ was er een beetje bang voor.. gelukkig is die van mij een goedzak.. hij zit nu wel onder de wondjes en heeft een dikke bult op zijn borst.. maar dat gaat wel over..

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:44

kwil toch ook nog even reageren.

Ik heb ook twee hengsten die altijd bij elkaar zijn en er staat nog een dominante ruin er ook bij die de baas is. Af en toe staat er nog een andere ruin die ook de baas is over de hengsten. Ook wanneer ze in de paddock staan en naast de padock is er nog een rijpiste waar nog andere paarden ook eens losgegooid kunnen worden, maar dit geeft geen problemen met mijn twee hengsten ook niet wanneer het merrie's zijn die naast hun staan. Ze geilen beiden op de merrie's maar doen elkaar niets. Ze zijn dit wel gewoon van kleins af. Wij kunnen zelfs een merrie naast de hengst zetten in de trailer.

Dus ik denk dat het idd wel aan het karakter ligt van de hengsten zelf. Ik vind ook dat hengsten beter met elkaar overweg kunnen dan met ruinen. Onze eigen ruin geraakt snel geirriteerd door het gespeel van de hengsten omdat de ruin geen hengst meer is wil hij ook niet zo spelen op de manier waarop hengsten dit doen. Mijn ruin deelt de klappen uit en zelden zullen de hengsten een klap geven. Ze doen heel stoer naar elkaar en steigeren en bijten veel in elkaars benen, bij het steigeren valt er geregeld een hengst om. Het is heel mooi dit te zien.

Ianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:14

Mijn 2 verzorgpaarden zijn alle2 hengstjes. De grootste is super dominant, maar zonder elkaar kunnen ze ook weer niet. Het gaat dus best, al ligt het ook aan het karakter van het paard;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:46

mijn 4 jarige hengst staat ook samen met een anderhalfjarig, hij heeft al gedekt (waar de jaarling ook bij was) maar ze kunnen absoluut niet zonder elkaar.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:48

ik denk dat als ik mijn hengst bij de ruin in de paddock doe,,, dan gaat het goed fout...

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:52

het is per paard verschillend mijn verzorgshet (hengst) van 3 is dikke maatjes met een KWPN hengst van 1,5..

mijn victor is 1.03 Meter en Bon Jovi is 1.60 denk ik..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:54

leuk om te zien dat het gelukt is!
elke combinatie is altijd afwachten, of ze wel of niet samen kunnen, hoe ze op elkaar reageren.
het maakt imo dan niet eens uit of het twee hengsten zijn of merries/ruinen.
op de haflinger hengsten houderij waar ik vroeger veel kwam konden de beide dekhengsten ook prima bij elkaar in de bak, was ook erg mooi om te zien, hoe ze samen steigerden enzo.
en sowiezo, in de opfok lopen jonge hengsten ook bij elkaar.

Nadyche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:07

ahh schattig die foto's Haha! moet toch ook gewoon kunnen?? Tong uitsteken ind e opfok staan de meeste hengsten ook gewoon met hengsten Knipoog (ze zijn dan wel een stukje jonger maar toch Knipoog)

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:14

Nadyche schreef:
ahh schattig die foto's Haha! moet toch ook gewoon kunnen?? Tong uitsteken ind e opfok staan de meeste hengsten ook gewoon met hengsten Knipoog (ze zijn dan wel een stukje jonger maar toch Knipoog)

Inderdaad, wij hebben de hengsten gewoon bij elkaar staan, ze stoeien en spelen, maar er vallen nooit echte rake klappen. Ik heb het hier over hengsten tot 3 jaar oud. Rangorde hou je altijd, maar dat is normaal, zolang er geen merrie's aan te pas komen moet het gewoon kunnen, zeker als ze nog jong zijn.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:38

Wij hadden vroeger altijd jonge hengsten in de wei staan, een soort opfok. Soms stonden die 's winters binnen en dan stonden ze met 2 in 1 stal. Ging prima.
Alleen jullie paarden kennen elkaar nog niet, en hebben nog geen onderlinge rangorde.
Zolang ze maar ruimte hebben om elkaar te negeren en niet in elkaars persoonlijke ruimte hoeven te komen denk ik echter dat het wel goed komt. Zo kunnen ze tenminste even lekker gek doen, en 2 hebben meer vreugd als 1.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:21

Mijn hengst(eentje die iedere zomer op het land dekt) staat soms ook bij een andere hengst. Gaat goed zolang er geen merries in de buurt zijn.

Heb op het moment geen andere hengsten op stal, dus hij staat nu bij een merrie die niet drachtig word(al 3,5 jaar niet) en soms ook bij de drachtige merries. Gaat prima zo.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:42

ik denk echt dat het aan de paarden licht. Kennisje heeft twee hengsten.
Ze staan 24/7 met elkaar te kroelen en ook gewoon zonder hek ertussen
samen in de wei, ze kennen elkaar niet van de geboorte, pas zo'n half jaar.
Maar, nou moet er geen derde hengst bij komen want dan lopen ze met z'n
drieën te vechten. Derde hengst weer weg en alles is weer goed Tong uitsteken . Dus
die staan gewoon met z'n tweeën in een wei en alles gaat goed.