paard wil niet alleen het bos in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: paard wil niet alleen het bos in

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:33

Alicia2u schreef:
Ja, ik ga natuurlijk niet met een angsthaas als leidpaard op pad, maar met een bomproof beest waar hij de kunst goed van af kan kijken. In het begin sprong hij nog wel eens weg, niet meer dan logisch, maar dan zag hij al snel dat andere paard kijken 'wat doe jij nou gek' en bleef het bij een sprong of 2. Nu kan ik hem zonder probleem voorop zetten, en heb ik al maanden de controle niet meer verloren.
Bovendien is onze band een stuk versterkt voor grondwerk te doen, dat helpt ook een heleboel.

Mijn oude paard is/was een perfect leidpaard ja. Ik heb een tijd met een vriendin gereden met zo'n weigeraar. We hebben het er nooit uit gekregen, juist omdat de leider er altijd bij was. Ik heb haar paard een aantal keer alleen mee gehad, weet zeker dat ik het er (bij mij) uit gekregen had, maar vriendin vond dat het niet waard, bleef liever samen rijden. Prima, mag ook hoor, ieder het zijne Knipoog

Vaak is dat gemier ook alleen de eerste kilometer, daarna is het over.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:34

fleurriee schreef:
ik woon in breda......is dat ZO? Tong uitsteken

Nee dat is West Brabant, dat zal ie te ver vinden Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:35

Bij mij werkte het wel goed, want hij gaat nu toch alleen. Vooral het voorop lopen heeft geholpen en ook de combinayie met grondwerk was belangrijk denk ik. Gaf hem toch een stuk meer zelfvertrouwen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:42

Alicia2u schreef:
Bij mij werkte het wel goed, want hij gaat nu toch alleen. Vooral het voorop lopen heeft geholpen en ook de combinayie met grondwerk was belangrijk denk ik. Gaf hem toch een stuk meer zelfvertrouwen.

Ja precies, dat had ik eerder ook geschreven, als je met anderen gaat: neem het voortouw. Achter het leidpaard aan hobbelen lost niets op.
Met mijn jonge paard ben ik ook nog volop bezig in met name het verkeer, dat gaat nog lange niet naar behoren. Zal ook nog niet alleen het verkeer in gaan. Maar tijdens lange ritten (orientatieritten = wedstrijd met z'n 2en) is ie na een paar uur wat tammer en dan ga ik wel alleen voorop. Hoop het ook zo op te lossen. Maar dat is angst, geen ge-etter Knipoog Big difference, het ge-etter ( heeft ie ook gehad) heeft een ander voor me opgelost, en kan ik nu zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:54

Ik ben sowieso geen voorstander van in je eentje het bos in gaan, ik vind het niet verantwoord, als er iets met je gebeurd, dan ben je helemaal in je eentje, lijkt me geen fijn idee. Als je toch alleen het bos in wilt, het lijkt erop dat jou paardje ergens angstig voor is. Hij ziet niet dat jij erop zit, hij voelt alleen iemand die hem aandrijft, en inhoud als hij te snel gaat. Als er iemand mee fietst, zal er wel niks mis gaan, want dan ziet hij iemand. Als ik jou was zou ik gewoon iemand zoeken met wie je regelmatig het bos in kan gaan.

fleurriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 13:08

Emmaa_ schreef:
Als ik jou was zou ik gewoon iemand zoeken met wie je regelmatig het bos in kan gaan.

ja maar ik wil juist zorgen dat ik ook alleen het bos in kan. niet dat ik altijd maar met iemand moet gaan want ik vind alleen naar het bos gaan af en toe ook leuk. en dat ik alleen naar het bos wil is mijn eigen mening Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:45

fleurriee schreef:
Emmaa_ schreef:
Als ik jou was zou ik gewoon iemand zoeken met wie je regelmatig het bos in kan gaan.

ja maar ik wil juist zorgen dat ik ook alleen het bos in kan. niet dat ik altijd maar met iemand moet gaan want ik vind alleen naar het bos gaan af en toe ook leuk. en dat ik alleen naar het bos wil is mijn eigen mening Haha!

Paard moet ook op eigen benen kunnen lopen, maar het kan een tijdje duren voordat hij daar de moed voor heeft.
Wat ik zo lees heb je een paard dat erg onzeker is alleen. En zich daarom erg richt op wie er mee is.

Alleen moet hij dan alles zelf goed inschatten en daarvoor mist hij een stuk ervaring en zelfvertrouwen.
Ga lekker wandelen met hem en als dat goed gaat neem je lange lijnen en ga je erachter lopen. Dan moet hij nl al meer op eigen benen lopen.

Als je weer gaat rijden en je komt iets engs tegen kan je gewoon afstappen en er naartoe gaan. Laat hem ernaar kijken en net zolang onderzoeken totdat hij er zeker van is dat het geen paard op het menu heeft staan. Dan er een paar keer langs lopen, erop en weer heen en weer. Hij krijgt daar en het vertrouwen van dat hij nodig heeft. En het wordt op een gegeven moment zo saai dat hij de angst, etc. vergeten is. Neem gewoon de tijd hiervoor en ga daarna verder met je geplande rondje.

Verder het "winnen" verhaal is onzin, een paard ziet de wereld heel anders dan een mens. Voor een paard is iets eetbaar (dus ongevaarlijk), niet eetbaar (ook ongevaarlijk) of niet te plaatsen (is gevaarlijk want misschien roofdier).

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:53

Je hebt je paardje nog niet zo lang, dus misschien is ie nog er nog helemaal gerust op dat het wel goed komt als jij op hem zit. Ik heb dat probleem ook gehad, vond het zelf ook wel een beetje spannend om alleen te gaan. Ik heb het opgelost door op het moment dat mn paard niet meer wilde, omdraaien etc, er naast gaan lopen.

Als mn paard ontspannen was er weer op, spannend er weer af. Niet boos worden, paard zit je niet te pesten. Na vijf op pad geweest te zijn en op/af te stappen probleem zo goed als opgelost. Nu doet hij het af en toe nog wel maar ik ben zelf zekerder dus kan het nu makkelijker oplossen door alleen mn stem te gebruiken, zodat hij weet dat we toch echt alleen op pad gaan. Je paard gaan slaan of boos worden heeft geen zin, je paard is onzeker en aan jou de taak om dat op te lossen. (ik kreeg ook de tips om heel hard te slaan etc, vindn ik zo oneerlijk naar het paard toe)

Natuurlijk is het leuker voor je paard om met een ander paard op stap te gaan, maar in je eentje is ook goed voor vertrouwen en handig als je niemand kan vinden die met je mee kan.

Veel succes!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:59

tamary schreef:
Als je weer gaat rijden en je komt iets engs tegen kan je gewoon afstappen en er naartoe gaan. Laat hem ernaar kijken en net zolang onderzoeken totdat hij er zeker van is dat het geen paard op het menu heeft staan. Dan er een paar keer langs lopen, erop en weer heen en weer. Hij krijgt daar en het vertrouwen van dat hij nodig heeft. En het wordt op een gegeven moment zo saai dat hij de angst, etc. vergeten is. Neem gewoon de tijd hiervoor en ga daarna verder met je geplande rondje.

Hier ben ik het dus niet mee eens, ik vind dat je niet teveel een issue moet maken van elk takje waar ie van schrikt. Gewoon tralala erlangs, niet zeuren en doorlopen. Met een (klein) bochtje eromheen, prima, er is niks aan de hand, er gebeurt niks, baasje doet niet gek, paardje hoeft niks spannends te doen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:01

tamary schreef:
Verder het "winnen" verhaal is onzin, een paard ziet de wereld heel anders dan een mens. Voor een paard is iets eetbaar (dus ongevaarlijk), niet eetbaar (ook ongevaarlijk) of niet te plaatsen (is gevaarlijk want misschien roofdier).

Dan moet ie van mij (in principe ook roofdier Pling ) maar aannemen dat ie gewoon langs die prullenbak kan, en ja, ik vind dat je dat moet winnen, net als je zijn vertrouwen moet winnen en het feit dat jij als berijder zijn baas bent.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:03

Musjes schreef:
Natuurlijk is het leuker voor je paard om met een ander paard op stap te gaan, maar in je eentje is ook goed voor vertrouwen en handig als je niemand kan vinden die met je mee kan.

Precies, het gaat er niet om dat je altijd alleen zou willen, maar dat je alleen KUNT.