gelukkig paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: gelukkig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:15

Ik heb een aantal minimumeisen voor een plek voor mijn paard(en):
Dagelijks minimaal 6 uur buiten in een groep. Dat betekent dat er dus voldoende ruimte moet zijn voor een aantal paarden om elkaar te ontwijken als ze dat willen. In het weideseizoen is buiten op de wei, in de winter kan een voldoend grote zandpaddock volstaan.
23/7 op stal is niet bespreekbaar, alleen staan ook niet. Als een plek niet voldoende ruimte biedt, dan zoek ik verder tot ik een plek heb waar het wel kan.
Een shet is niet per definitie geschikt gezelschap, mijn merrie staat nu bij twee shetten en ze heeft er weinig waardering voor, ze staat veel liever bij de grotere paarden, maar die krijgen voordroog en dat mag zij niet hebben. Als ik haar altijd alleen met de shetten zou laten staan, zou ze niet echt gelukkig zijn, ze zou het accepteren, maar gelukkig is dan toch nog wat anders.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 09:25

Bedankt voor de reacties! Het is idd wel een lastig iets, tegenwoordig kan je gemakkelijker als 'gewone mens' een paard onderhouden, maar helaas is niet altijd een supergrote ruimte beschikbaar (zoals het ideaal is) of kan je wel één paard onderhouden, maar twee niet meer (een shet heeft immers ook smid, veearts, eten, water, hooi,... nodig). Ergens zou je dan idd moeten zeggen: helemaal geen paard, als je het niet (min of meer) ideale omstandigheden aan kan bieden, maar ik vrees dat er dan niet zoveel mensen meer een paard kunnen houden.

Eigen situatie=> ik probeer zoveel mogelijk (al wandelend aan de hand) met hem langs andere paarden te gaan zodat hij wat over de draad kan knuffelen, en min. 1 keer per week komt zn grote liefde (newforestpony) bij hem op de wei staan voor 1 dag of maken we samen een lange buitenrit. Maar dat is duidelijk te weinig, was er al niet zo gelukkig mee, maar door jullie reacties ga ik eens in de buurt rondkijken of iemand zijn pony niet bij mij op de wei wil zetten. Bedankt voor jullie meningen Lachen

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:25

Solleke_Noah schreef:
Omdat de wei zo beperkt is, staat hij dus ook alleen. Wel staat er een paard in de wei vlak naast hem, ze hinniken naar elkaar, staan altijd zo'n beetje op elkaars hoogte, spelen wat met elkaar (galoprondjes enzo). Is dat te verkiezen boven een een propvolle wei? (als er dus een ander paard zou bijstaan). Ik had besloten van wel, maar nu dus jullie mening Knipoog

Bij mijn paard was het ook zo hoor, de weide was wel groter dan een normale piste, en de weide ernaast zefde 'vorm' en er stond ook een paard naast. Ik vond dit goed want met twee is er niet echt veel plaats nee. Maar dat paard is weggegaan en vond ik het niet fijn voor mijn merrie dat ze helemaal alleen stond, dus geen ander paard in zicht, dus heb ik haar ergens anders gestald.
Vind het wel kunnen hoor twee paarden gescheiden van elkaar, ze hebben al veel met gewoon het andere paard te kunnen zien, horen en ruiken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:38

Dat vind ik heel goed solleke_noah, dat je gaat uitkijken voor een paardje erbij.

Veel mensen nemen een geit, schaap oid als maatje voor het paard maar dat is geen soortgenoot. Het is gewoon geen gelijkwaardig maatje. Mensen, geiten, schapen etc spreken een andere taal dan het paard.

Wie speelt er 'op z'n paards'? Hinnekt terug, groomt etc.
In mijn ogen horen paarden niet alleen te staan, en ik vind alternatieven als andere dieren geen goed idee.

Stel, jij wordt op een eiland opgesloten met alleen een geit. Hoe gezellig het lijkt in het begin, ('ha ha, eindelijk company') ik vrees dat je na verloop van tijd de bomen in zou vliegen van ellende, niemand om in jouw taal tegenaan te zeuren, te praten etc. Niemand die jou terug antwoordt. Dan kun je er wel een aap bij loslaten, maar het blijft een aap en het is geen gelijkwaardige gesprekspartner. Het is gewoon een ander diersoort.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:09

Het hangt er gewoon vanaf wat voor paard je hebt. Mijn oude verzorgpaard stond het liefst alleen op de wei, terwijl ze andere paarden kon zien. Een ander paard dat ik kende kwijnde helemaal weg. Je kan toch zelf het beste zien wat je paard gelukkig maakt, denk ik.. En op een postzegelwei staat je paard toch nog lekker met z'n neus in de wind, dus dat is nog steeds beter dan een stal toch? Pling

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:18

Vogeltje90 schreef:
Het hangt er gewoon vanaf wat voor paard je hebt. Mijn oude verzorgpaard stond het liefst alleen op de wei, terwijl ze andere paarden kon zien. Een ander paard dat ik kende kwijnde helemaal weg. Je kan toch zelf het beste zien wat je paard gelukkig maakt, denk ik.. En op een postzegelwei staat je paard toch nog lekker met z'n neus in de wind, dus dat is nog steeds beter dan een stal toch? Pling

"Beter" dan "niet goed" is niet hetzelfde als "goed genoeg". Dat is een heel gevaarlijke redenering.
Dat verschillende paarden anders met dit soort problemen omgaat klopt inderdaad. Kijk dus altijd goed naar de reacties van je paard in bepaalde situaties, zodat je weet waarmee je je paard gelukkig kunt laten worden.
Solleke_Noah: heel goed dat je op zoek gaat naar een betere oplossing. Misschien kun je een afspraak maken met de mensen van het buurpaard, dat ze samen in de wei kunnen? Dan kun je ook de beide landjes af en toe rust geven.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:50

Vogeltje90 schreef:

Paarden hebben snel vrede met de situatie en verminderen daarmee hun eigen wensen en behoeften.
Daarbij kunnen paarden er al snel 'redelijk tevreden' uitzien. Dat paarden nog steeds hele dagen in een stal doorbrengen bewijst alweer hoe slecht mensen in kunnen schatten of hun paard gelukkig is.

Dat vind ik dus niet echt een goede graadmeter. Haha!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 15:51

Bedankt voor de reacties!

Ik dacht zelf ook dat neus in de wind, en zicht op een ander paard, te verkiezen was boven in een stal staan etc, maar het is natuurlijk wel waar dat beter dan 'niet goed', daarom 'goed genoeg' is.

De onderhandelingen lopen al met een meisje met een shetlandpony, met een beetje geluk staan ze volgende week bij elkaar. Het buurpaard zou ik wel leuk vinden, maar de eigenares is helaas een niet al te sympathieke vrouw (heeft ook ruzie met de buurt etc) en persoonlijk vind ik dat ze haar paard ook nogal aan zn lot overlaat, en ik denk dat ze niet zo positief op mn voorstel zou reageren, ofwel mij al het werk laten doen (ze kuist geen poep op) en tja, da's niet zo ideaal Lachen

al een gelukkig nieuwjaar aan iedereen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:01

Ik had ook gedacht aan jullie buurpaard en dan jullie weilanden delen door ze om de beurt een periode bij de een en dan bij de ander in het land te zetten. dan belast je het land niet zwaarder dan met 1 paard per stuk, kan het juist bijkomen. Jammer dat het niet klikt met die vrouw...

De shet lijkt een leuke oplossing! Eet niet veel, poept niet zo veel en neemt niet veel ruimte in, maar is wel paardengezelschap voor jouw paard. Prima oplossing!

Bij mij gaat buiten voor binnen en dan gezelschap voor grootte van de oppervlakte (mits niet te veel paarden op te klein stuk, wel bijv. 2 paarden die met elkaar op kunnen schieten op paddock in natte tijden en weitje erbij in droge tijden als je een niet zo groot stuk hebt.

Bij mij lopen nu 3 paarden in een paddock van zo'n 16 bij 16 en dat kan qua persoonlijke ruimte. Teken er wel bij aan dat ze daarnaast nog wel op de wei kunnen, we nog een buitenbak hebben en eventueel 's nachts op stal en alleen overdag op de paddock kunnen, dus als dag en nacht samen op de paddock teveel wordt en ze zich gaan ergeren aan elkaar, we ze ook kunnen scheiden en/of meer ruimte kunnen geven.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 13:37

Bedankt voor je reactie!

Straks komt de shet (en zn baasje natuurlijk Knipoog ) langs om kennis te maken en te zien of het klikt, en zo ja, dan gaan ze volgende week samen de wei op Lachen Hopen dus maar dat ze elkaar een beetje leuk vinden, de shetlander is ook zwart-bont, dus twee vlekjes bij elkaar, kan bijna niet misgaan Haha!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:47

Gelukkig nieuwjaar!

Wat leuk als je het zo kunt oplossen, sowiezo dat je hieraan denkt en de situatie probeert te verbeteren.
Hopelijk klikt het tussen die 2 en misschien hebben ze wat meer tijd nodig om aan elkaar te wennen.

Succes en laat je ons weten hoe het gegaan is?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 16:14

Ik ben net trug van de meeting, en het ging super Pling In het begin waren ze nogal aan het piepen tegen elkaar, hel grappig om te horen, maar tegen het einde toe waren ze lekker samen aan het rennen, spelen, tegen elkaar steigeren (maar op een leuke manier, Noah was echt heel voorzichtig met de shetlander, wel lief om te zien) Ik denk dat ze nog wel goeie maatjes kunnen worden! En kvond het vooral super om te zien hoe Noah aan het stralen was, echt gelijk een klein kindje door de wei aan het crossen, bokken, pirouette, steigeren, hij werd gwn gek van plezier Haha!

Kga jullie 100% gelijk moeten geven, een paard is véél gelukkiger met gezelschap, de mijne toch zeker! Morgen komt hij weer op bezoek, en dan volgende week (als alles geregeld is) kunnen ze samen staan Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:16

fijn dat het zo klikt tussen die twee. Veel plezier met je logeetje erbij......

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:05

Ik vind dat als je niet kunt voldoen aan de basisbehoeften van paarden: groepsdier, vanwege o.a. de spijsvertering noodzakelijk dagelijks langdurige weidegang en een plek om te schuilen, dat je niet aan een paard hoort te beginnen. 1 paard alleen in een weitje vind ik net zo triest als een paard dat de stal niet uitkomt behalve een half uurtje als het baasje er is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:09

Mijn paard is ongelukkig en gaat daarom van de week de wei op, daar staan een aantal schapen.Ook heeft hij katrol en is het voor hem veel beter op de wei,voor mijn eigen gemak zou ik hem beter op stal kunnen laten staan. Maar ik kies voor het welzijn van mijn paard.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:11

@Solleke_Noah: Leuk zeg dat het zo klikt, wordt vast wel wat tussen die 2 als ik je verhaal zo lees!

Misschien een foto....... Schijnheilig

@Anya: snap sommige mensen ook niet wat dit aangaat, maar geef je groot gelijk, een paard is een KUDDE-dier!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 08:23

Ik zal straks eens proberen een foto te uploaden, tis wel een grappig zicht, mini en maxi-vlekje bij elkaar Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 08:30

Ik zou zeggen koop er een shetlander bij.. die zijn klein, nemen dus minder ruimte in beslag en kan een heerlijk kuddevriendje zijn!! weide boven stal is zeker bij mij! kleine weide boven stal ook.. maar ik vraag me af of ik ooit een paard op een postzegelweide zou willen hebben.. dan maar geen paard en sparen voor meer weide! zeker als je wei te klein is voor een maatje..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 08:44

Bedankt voor je reactie! Een maatje is idd wel noodzaak, heb ik de laatste week gemerkt Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 09:01

Super goed dat je dat inziet.. je hebt ook genoeg mensen die denken dat paarden aan die 1 of twee uurtjes dat de ruiter er is genoeg geniet om de rest van de dag alleen te kunnen staan..

haha als ik iets gemerkt hebt aan paarden is dat ze prima zonder de mens kan maar niet zonder andere paarden

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 17:38

Hier twee foto'tjes uit een hele reeks foto's, maar daar ga ik jullie allemaal niet mee lastigvallen Knipoog Liefst geen commentaar op de (vreselijke) wei, ze komen samen op een beter stuk te staan (had ik al naar gezocht voor de shetlander erbij kwam) totdat deze wei weer hersteld is.

'Wat doet dit hier in mijn wei??'
Afbeelding

'Oooh, het is een vriendje!'
Afbeelding

en daarna begonnen ze als gekken te spelen Lachen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:45

Echt super dat je het zo hebt kunnen regelen voor je paardje!
Leuke foto's, word ik wel blij van. Pling

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 18:31

bedankt Lachen Voor de geïnteresseerden, een filmpje van vandaag, op hun tijdelijke wei: http://nl.youtube.com/watch?v=d1lDSSfHqiY

edit: je ziet wel dat Noah heel blij is, hij heeft echt nog lang lopen rond galopperen en spelen met Emir Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:35

Ziet er super uit, toch

Je paard lijkt erg blij te zijn met z'n nieuwe maatje, veel succes met ze!

Tipje: om 2 paarden kennis met elkaar te laten maken, (en egenlijk ook in zn algemeenheid, als ze samen los lopen) beter geen bitje inlaten, maar een halster is echt voldoende en minder gevaarlijk.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:36

Wat ontzettend leuk zeg, ze hebben het erg naar hun zin !!!! Jouw paard is heel gelukkig begonnen in het jaar 2008 !